Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1037427
Even een keer als controle na de laatste bestelling; menu voor falco, 13 mnd, ongeveer 40 kilo

ma; 675 gr. kipkarkas
      300 gr geitenvlees
      300 gr. runderhart
      225 gram groenten

di;  675 gr. parelhoenkarkas
      300 gr. rundsvlees
      200 gr. konijnenlever
      100 gr. konijnenniertjes en vet
      225 gr. groenten


wo; 675 gr. konijnenvoorbenen
      300 gr. hert/ree-vlees
      300 gr. kippemmaagjes of eendenhartjes
      225 gr. groenten

do;  675 gr. kipkarkas
      300 gr. haasvlees
      300 gr. lamshart
      225 gr. groenten

vr;  475 gram haaskarkas (vrij kaal)
      500 gram haasvlees
      300 gram pens
      225 gram groenten

za; 675 gram parelhoenkarkas
      300 gram geitenvlees
      200 gram kipppenlever
      100 gram kippen maagjes
      225 gram groenten

zo; 500 gram lamsribben en 175 gram parelhoen vleugels (de andere week 675 gr. eendenruggen)
      300 gram rundsvlees
      300 gram pens
      225 gram groenten

Als extraatje 2 x in de week 30 gram notenmix (1/3 walnoot, 1/3 pompoenpit, 1/3 sesamzaad), 2 a 3 keer in de week een eitje, af en toe wat yoghurt en het merg van een runderbotje (om de groentenmix 'te eten 'te maken)

Vis valt hier niet goed (overgeven en diarree), heb ik zo genoeg alternatieven hiervoor, met het ei en de notenmix?

Groentenmix bestaat wisselend uit; bleekselderij, sla, andijvie, witlof, wortel, bietjes, courgette, komkommer, broccoli, bloemkool, venkel, knolselderij, courgette, spinazie, sperzieboontjes, rozemarijn, pepermunt, tijm, basilicum, knoflook

     
     
Door Lizzy
#1037626
Qua percentages kom ik op:

42% vleesbot, 22% spiervlees, 20% orgaanvlees, 15% groentemix. Ziet er goed uit!

Qua afwisseling is het subliem!

Vis is niet persee noodzakelijk. Maar, als je hond een droge vacht krijgt, zou je wat visolie (voor de omega 3 vetzuren) kunnen geven.

Hoe doet Falco het hier op?
Door Juul
#1037801
Hoi Lizzy, thanx voor de feedback.

Falco blinkt als een spiegel en is prachtig gespierd! Ik krijg heel veel complimentjes over hoe ie er uit ziet. Ontlasting is mooi stevig, en weinig. Heel af en toe heeft ie nog wat bultjes, ze jeuken niet, als ie een langere vacht had zou je ze niet zien. Maar ik heb niet het idee, dat ze door het voer komen.

Hij verteerd alles ook prachtig, alleen kippen en eendennekken gek genoeg niet zo goed, die heb ik dus maar uit het menu gehaald.

Ik vind alleen zelf dat ie nog wel heel veel krijgt. Ik voer ook nog 2 x per dag omdat ik het anders zo veel in 1 keer vind. Maar hij is zeker niet te dik, heeft wel bergen energie. :-\  Ik ben een paar maanden geleden van 1700 gram naar 1500 geminderd, maar toen ik verder ging werd ie weer wat magerder. Dus voeren we nu al een tijdje deze hoeveelheid.

Ben ontzettend blij dat we op barf zijn overgestapt ;D
Door Fynn
#1038002
Hoi Juul

Het is best veel wat je per dag geeft maar als hij het nodig heeft.
Te mager is ook niet goed .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Lizzy
#1038021
[quote="jalukrifa"]
Hoi Lizzy, thanx voor de feedback.

Falco blinkt als een spiegel en is prachtig gespierd! Ik krijg heel veel complimentjes over hoe ie er uit ziet. Ontlasting is mooi stevig, en weinig. Heel af en toe heeft ie nog wat bultjes, ze jeuken niet, als ie een langere vacht had zou je ze niet zien. Maar ik heb niet het idee, dat ze door het voer komen.

Hij verteerd alles ook prachtig, alleen kippen en eendennekken gek genoeg niet zo goed, die heb ik dus maar uit het menu gehaald.

Ik vind alleen zelf dat ie nog wel heel veel krijgt. Ik voer ook nog 2 x per dag omdat ik het anders zo veel in 1 keer vind. Maar hij is zeker niet te dik, heeft wel bergen energie. :-\  Ik ben een paar maanden geleden van 1700 gram naar 1500 geminderd, maar toen ik verder ging werd ie weer wat magerder. Dus voeren we nu al een tijdje deze hoeveelheid.

Ben ontzettend blij dat we op barf zijn overgestapt ;D

[/quote]

Iets meer als 4% van zijn lichaamsgewicht dus. Ja, dat is fors maar niet abnormaal. Heel grote kans dat je vanzelf minder moet gaan voeren naarmate hij wat ouder wordt hoor!
Door Juul
#1038023
Hoi Rianne,

Hoeveel krijgt Asani? Die is niet zo heel veel ouder toch?


@ Lizzy
ts meer als 4% van zijn lichaamsgewicht dus. Ja, dat is fors maar niet abnormaal. Heel grote kans dat je vanzelf minder moet gaan voeren naarmate hij wat ouder wordt hoor!
Ik vraag me soms wel af; komt die enorme energie door de grote hoeveelheid voer, dus zou ie rustiger worden als ie minder voer zou krijgen, of gewoon net zoveel energie hebben maar dan magerder worden.
Hij begint er nu eigenlijk pas mooi uit te zien. Voor die tijd was ie eigenlijk aan de magere kant. Ik zie nu nog steeds ribben, maar alleen maar de achterste 3.
Misschien opletten dat ik 'm niet te vet voer? Vet is toch energie voor een hond?
Door flin
#1038121
  energie..

er zijn 4 stoffen die kunnen omgezet worden in energie:

koolhydraten worden omgezet in monosachariden zoals glucose, fructose en galactose, vetten in vetzuren en eiwitten in aminozuren
het uiteindelijke doel van deze voedingsstoffen is het leveren van energie, alhoewel koolhydraten, eiwitten en vetten ook andere belangrijke functies vervullen.
koolhydraten  leveren de snelle energie; vetten worden gebruikt als energie-reservoir voor tragere en langdurige inspanningen terwijl eiwitten noodenergie leveren indien bv. koolhydraten tekort schieten
eiwitten kunnen aan het eind van hun "levens" cyclus eveneens als energiebron verbruikt worden..
alle voedselcomponenten eindigen als energiebron.

de dagelijkse energie,  is de energie voor het basaal metabolisme ( alle activiteiten van een lichaam in rust zoals hartwerking, ademhaling, urineproductie,…en de energie voor de activiteit (dagelijkse activiteit +sport)
eiwitten worden niet op dezelfde manier opgeslagen als vetten en koolhydraten
eiwitten zijn de bouwstenen voor de vorming van de lichaamsweefsels (spieren, organen, huid, bloed, …) en dienen eigenlijk niet als energieleveranciers, eiwitten kunnen ook afgebroken worden en omgezet in energie in noodsituaties


persoonlijk denk ik, dat als je hond te mager is, je gewoon meer zult moeten voeren;
  't zelfde voer meer, maar dus niet vetter...

en nee, minder voeren (mits echt te weinig, en dus te weinig voedingsstoffen)  zal geen invloed hebben op z'n energie...daar wordtie simpelweg magerder van, maar hij voelt zich nu gewoon lekker!
Door Fynn
#1038284
[quote="jalukrifa"]
Hoi Rianne,

Hoeveel krijgt Asani? Die is niet zo heel veel ouder toch?


@ Lizzy

Ik vraag me soms wel af; komt die enorme energie door de grote hoeveelheid voer, dus zou ie rustiger worden als ie minder voer zou krijgen, of gewoon net zoveel energie hebben maar dan magerder worden.
Hij begint er nu eigenlijk pas mooi uit te zien. Voor die tijd was ie eigenlijk aan de magere kant. Ik zie nu nog steeds ribben, maar alleen maar de achterste 3.
Misschien opletten dat ik 'm niet te vet voer? Vet is toch energie voor een hond?

[/quote]

Hee Juul niet schrikken hoor  :o maar Asani krijgt 600 gram barf per dag.
Hij is 15 maanden en is zo'n 67 cm en weegt 35 kg.

Rian,Ijuba,Fynn en Asani (ik zou wel meer lusten hoor)
Door Lizzy
#1038479
Al neem je twee broertjes/zusjes uit hetzelfde nest, dan nog kan er een groot verschil zitten in de hoeveelheid die ze eten. Linga at ook iets van 900 gram per dag terwijl er nestzusjes op 500 gram stonden....

Ik sluit me verder helemaal aan bij Flin. Als je minder gaat voeren, wordt je hond magerder. Dus dat schiet niet op. Blijkbaar heeft hij deze hoeveelheid nodig. Ik zou hem overigens geen koolhydraten gaan geven. Honden halen hun energie uit vet en eiwit en hebben geen koolhydraat nodig. En juist als hij dus te mager is, mag je best wat meer vet/vette vleessoorten voeren.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door