Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Met horten en stoten durf ik het nu eindelijk te posten... (Dit loopt al sinds vrijdag)

Fred eet zijn CB nu zonder toevoegingen!

Hij lijkt soms nog te protesteren door een maaltijd over te slaan, maar uiteindelijk eet hij het maar wel mooi op, als ik het laat staan!! Als hij het patroon blijft volgen van zijn afkick traject houd hij dit nog wel even vol en gaat hij daarna weer lekker eten. :D:D
Volgens mij is hij door de miep periode heen. Hij heeft nu netjes elke keer zijn bakje leeg gegeten de afgelopen dagen. Dus nu ga ik proberen om het weer netjes in het ritme te krijgen met snacks er weer bij. :)
(Ik vind dat hij snacks alleen verdient als hij zijn bakje leeg heeft ;))

In de bar heb ik trouwens een paar filmpjes gepost van Fred.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 810.0.html

Persoonlijke checklist voor komende week:
- kippen nekken opnieuw aanbieden (eventueel platgemept)
- Tijd uittrekken om muizen te bestellen bij de dierenwinkel
Fred eet dus standaard Carnibest. Hij krijgt iedere ochtend een portie voor ik naar mijn werk toe ga en iedere avond voor ik ga slapen.

Als ik uit mijn werk kom en hij heeft zijn bakje leeg wil ik hem wat geven om zijn tandjes te helpen, barf dus, dat noem ik snacks.

Voorlopig krijgt hij ongeveer:
2 keer in de week een eendagskuiken
2 keer in de week een blokje van 25 gram koolvisfilet (also known as visijs, hij wacht niet eens tot het ontdooit is!)
2 keer in de week een stukje runderhart
1 keer in de week wat anders, meestal mee met wat ik kook. Stukjes kipfilet of rundvlees dus, dit laat hij het vaakste staan, de andere 3 dingen vind hij erg lekker.

Ik zou graag de snacklijst verder uitbreiden naar:
- kippennekken
- kippenvleugeltjes
- muisjes

En als dat goed gaat en hij lekker blijft eten wil ik overwegen om af en toe barf maaltjes te geven zoals
- ratten
- duif
- kwartel
- konijn

Erm, geen idee eigenlijk hoe ik dit precies zou willen doen, voorlopig ben ik al super blij dat hij zijn carnibest eet zonder extra toevoegingen! En ik hoop dat hij door het eten van snackjes zijn tanden een beetje leert te gebruiken.

Helpt dit? :D
Hekate schreef:, barf dus, dat noem ik snacks.
ah... snacks!
Voorlopig krijgt hij ongeveer:
2 keer in de week een eendagskuiken
2 keer in de week een blokje van 25 gram koolvisfilet (also known as visijs, hij wacht niet eens tot het ontdooit is!)
2 keer in de week een stukje runderhart
1 keer in de week wat anders, meestal mee met wat ik kook. Stukjes kipfilet of rundvlees dus, dit laat hij het vaakste staan, de andere 3 dingen vind hij erg lekker.
miss kun je n's een stukje lever proberen, of kippemaagje, mochtie dit gaan eten (nu in kleine hoeveelheden , omdat je ook cb geeft) dan zijn je al lekker onderweg... :P
zelf zou 'k de koolvis vervangen voor vette vis.. sardien oid
Ik zou graag de snacklijst verder uitbreiden naar:
- kippennekken
- kippenvleugeltjes
- muisjes

En als dat goed gaat en hij lekker blijft eten wil ik overwegen om af en toe barf maaltjes te geven zoals
- ratten
- duif
- kwartel
- konijn

Erm, geen idee eigenlijk hoe ik dit precies zou willen doen, voorlopig ben ik al super blij dat hij zijn carnibest eet zonder extra toevoegingen! En ik hoop dat hij door het eten van snackjes zijn tanden een beetje leert te gebruiken.
uitproberen, en eventueel de hakkert erbij pakken (voor 't vlees dan hé!)

Helpt dit? :D
't wordt er wel duidelijker van! ;) :D ;D
Sja omdat CB heel duidelijk het grootste deel van zijn voedsel is is het afwijkende dus een tussendoortje voor hem.

Is er eigenlijk een richtlijn over hoeveel % van wat een kat per dag eet KVV moet zijn om met de rest te mogen klooien zonder er aan te hoeven rekenen? Dat hij nog wel voldoende van alles binnenkrijgt wat hij echt nodig heeft zeg maar?

Waar koop ik dat? Dingen als levertjes en kippenmaagjes? En ligt de sardien ook ingevroren bij de appie? Bij de koolvisfilet was ik tot nu toe wel blij dat het mooi in 4 plakken van 100 gram is, dus 2 keer snijden per plak en het zijn visijsjes. ;) En zolang het stijfbevroren is ruik ik het niet zo, en dat vind ik heeel belangrijk.

En tegen de tijd dat ik maaltijden wil gaan vervangen door barf worden het op hele prooidier pakketjes, of ik moet gaan rekenen aan verhoudingen. En dat kan toch pas als mijn kat heeft ontdekt dat tanden ook gebruikt kunnen worden om botten mee te kraken. ;) Tegen die tijd moet ik nog wat verder verdiepen in barf en wat er bij komt kijken. Ik ben nog niet van plan om dingen zelf te gaan malen, dan vind ik CB goed genoeg hoor!

En gelukkig maar dat het zo wel duidelijk is. :)
Hekate schreef: Sja omdat CB heel duidelijk het grootste deel van zijn voedsel is is het afwijkende dus een tussendoortje voor hem.
snacks dus... ;D
Is er eigenlijk een richtlijn over hoeveel % van wat een kat per dag eet KVV moet zijn om met de rest te mogen klooien zonder er aan te hoeven rekenen? Dat hij nog wel voldoende van alles binnenkrijgt wat hij echt nodig heeft zeg maar?
er schijnt een iets te groot % ingewanden in de meeste kvv's te zitten, in vergelijking met BARF- percentages
wat je dus makkelijk bij kunt geven zijn snacks :D (sorry)
maar: stel je wilt uiteindelijk gaan Barfen, of hele prooideren wilt gaan geven, is't uiteraard handig dat ze dan wel alles eten?

Waar koop ik dat? Dingen als levertjes en kippenmaagjes? En ligt de sardien ook ingevroren bij de appie? Bij de koolvisfilet was ik tot nu toe wel blij dat het mooi in 4 plakken van 100 gram is, dus 2 keer snijden per plak en het zijn visijsjes. ;) En zolang het stijfbevroren is ruik ik het niet zo, en dat vind ik heeel belangrijk.
levertjes haal ik op de markt bij een poelier, en m'n slager heeft ze in de vries, en maagjes bij de weekmarktpoelier
sardien bij de viswinkel, maar eventueel uit blik, uit de supermarkt; blikje zalm (silverline oid v/d Aldi), tonijn...
in de koolvis zitten weinig voedingsstoffen, ongeveer vergelijkbaar met kipfilet, natuurlijk ook prima eten,;
de vette vis (ook uit blik) bevat de nodige omega 3 ...dus mooi als aanvulling
En tegen de tijd dat ik maaltijden wil gaan vervangen door barf worden het op hele prooidier pakketjes, of ik moet gaan rekenen aan verhoudingen. En dat kan toch pas als mijn kat heeft ontdekt dat tanden ook gebruikt kunnen worden om botten mee te kraken. ;) Tegen die tijd moet ik nog wat verder verdiepen in barf en wat er bij komt kijken. Ik ben nog niet van plan om dingen zelf te gaan malen, dan vind ik CB goed genoeg hoor!
tegen die tijd gooi je 't menu gewoon hier neer, kunnen er meer mensen zich erover buigen....buig...buig..
'k zou als 't niet echt nodig is idd niet malen.... ;)

En gelukkig maar dat het zo wel duidelijk is. :)
voor mij wel, nu Fred nog ;) ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door