Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door alani
#103450
Paar weken geleden vroeg ik jullie hulp mbt het kieskeurig worden van Nemo wat betreft zijn eten,heb hem nu dus minder gegeven en zelfs een dag laten vasten omdat hij gewoon niet opat wat erin zijn bak zat.Het heeft beide weinig geholpen. Maar het gekke is dat hij op een kvv dag zijn bak in no time leeg heeft ook de pensdag is zijn bak in minder dan tijd leeg. Ga nu dus maar de vriezer leeg maken (die net voor anderhalve maand volgegooid is :-\) en dan verder over op kvv of 5 dagen kvv en dan 2 dagen zelf samenstellen want dat hij niet of nauwlijks eet kan ik echt niet over mijn hart verkrijgen. Ben nu ook meer aan beweging met hem gaan doen, we zijn fietsen en zwemmen aan het opbouwen, dus hij moet wel goed eten. Ben ik hierin te pietluttig en is het gewoon uitproberen wat hij wel lekker vindt en is er nog iets wat ik kan proberen of zeggen jullie van...................... En de RMB's hoeveel heeft hij hiervan nodig als je volledig kvv voert of is het alleen voor de lekker

Groetjes Anita
Laatst gewijzigd door alani op zo 30 mei 2004, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#103459
Als Nemo het goed doet op kvv, dan zou ik over gaan op kvv.In ieder geval helemaal geen brokken meer geven. Zo twee keer in de week zelf samenstellen kun je gerust doen maar dan heeft hij in ieder geval al compleet vers vlees binnen.
Als je het in grootverpakking kunt kopen, is het voordeliger en...ja... de vriezer ;) je moet wel plek hebben.
Door alani
#103544
Lizzy schreef: Waar doet hij precies moeilijk mee?

's morgens krijgt hij botten met vlees en dan eet hij gewoon niet :-\ en 's avonds zoekt hij het vlees er tussen uit en laat de groenten liggen, pureer het nu al zodat er niets meer tussenuit te halen valt maar dan eet hij een paar hapjes en laat de rest gewoon liggen. Dit haal ik dan weg en zet het een poosje later weer voor hem neer, dan kijkt hij er naar en loopt weer weg :(
De volgende dag geef ik hem dan kvv en dan eet hij als een dijker (alsof hij echt honger heeft, wat natuurlijk ook zo is) Ik vind hem wat magerder worden terwijl hij wel aankomt in gewicht (hij is nu 31 kg) maar ook wat groter is gegroeid en meer spiermassa begint te krijgen. Nu krijgt hij 5 dagen barf en 2 dagen kvv maar ik dacht als ik dit nu omdraai dan eet hij goed, maar dan weet ik nog steeds niet waarom meneer mijn zelf samengestelde maaltijden niet lekker vindt
Door Lizzy
#103547
Zou je ons een kijkje in de keuken kunnen geven en ons vertellen wat je precies te eten geeft? Welke groentes geef je? Wat voor vlees? En hoeveel groente en hoeveel vlees geef je?

Gek hoor, dat hij jouw maaltijden niet lekker vind en wel graag KVV eet..... Mmm, misschien stop je er iets in wat hij niet lekker vindt of misschien stop je er juist iets niet in wat hij wel lekker vindt! Misschien kunnen we erachter komen! Hoewel KVV natuurlijk ook prima is.
Door alani
#103551
Lizzy schreef: Zou je ons een kijkje in de keuken kunnen geven en ons vertellen wat je precies te eten geeft? Welke groentes geef je? Wat voor vlees? En hoeveel groente en hoeveel vlees geef je?

Gek hoor, dat hij jouw maaltijden niet lekker vind en wel graag KVV eet..... Mmm, misschien stop je er iets in wat hij niet lekker vindt of misschien stop je er juist iets niet in wat hij wel lekker vindt! Misschien kunnen we erachter komen! Hoewel KVV natuurlijk ook prima is.
Ik zal zijn menutjes van de laatste 3 weken hier plaatsen maar dat doe ik dan morgen als je het niet erg vindt Het was vandaag een behoorlijk vermoeiende dag en ga mijn ei dan ook opzoeken ;) Maar ben erg blij dat je mee wilt kijken

Groetjes Anita
Door Lizzy
#103557
Hoi Anita, geen probleem, dan kijken we er morgen naar! Ik ben benieuwd of we hem zo ver kunnen krijgen toch lekker jouw zelf samengestelde voer op te eten!

Weltrusten voor zometeen en groetjes, Lizzy
Door alani
#103655
   Donderdag
500 gr   Lamsrib            
300 gr   Geitenpoulet         
200 gr   Groentemix         
100 gr   Pasta               
               
   Vrijdag             
500 gr   kippenvleugel         
4 schijf   Rodi vlees         
6 schijf   Energique Super compleet                  
   1 ei zeewier                  
               
   Zaterdag                   
500 gr   Kippennek         
500 gr   Rundergehakt         
200 gr   Groentemix         

               
Zondag                
600 gr   eendenvleugel         
600 gr   Lamspens      
               
   Maandag                   
600 gr   Kalfsparerib         
200 gr   Paardevlees         
200 gr   Groentemix         
100 gr   Pasta               1 ei zeewier                        

Dinsdag
400 gr   Soepbot   (kaal lamsbot)
200 gr kalfspoulet         
8 schijf   Rodi vlees          
200 gr   groentemix         
100 gr   pasta               
   1 ei zeewier
                        
Woensdag             
500 gr   Kippenvleugel         
6 schijf   Prins super compleet      

      
         


      Donderdag
500 gr   lamsschouder
250 gr   Paardevlees
200 gr   groentemix
100 gr   pasta
   
   Vrijdag
600 gr   eendenvleugel
pak   Energique
   1 ei zeewier
   
   Zaterdag
500 gr   lamsrib
150 gr   Kippenmaag
250 gr   Rundergehakt
200 gr   groentemix
100 gr   pasta
   1 ei zeewier
   
   Zondag
400 gr   soepbot
2 schijf   Rodi vlees
600 gr   Lamspens
   
   Maandag
500 gr   gietenschouder
300 gr   geitenpoulet
200 gr   groentemix
100 gr   pasta

   Dinsdag
500 gr   kippenvleugel
pak   Prins Super Plus Compl
   
   
   Woensdag
500 gr   eendennek
300 gr   Runderhart
200 gr   Groentemix
100 gr   Pasta
   1 ei zeewier
   
Het Rodi vlees had ik verkeerd meegenomen het had de complete versie moeten zijn

De groente mix bestaat uit, andijvie, spinazie, brocolli, bloemkook, winterpeen, sla, komkommer, tomaat, paprika )3 kleuren) rode bietjes alfalfa, taugé courgette en 5 teentjes knoflook.
De groentemix krijgt hij dus al zo lang als dat ik zelf samenstel )nu 3 maanden) en in deze mix zit alleen de bietjes en de knoflook nieuw

bij de zelf samengestelde maaltijden gaat er nog 4 ml lijnzaadolie en 12 ml zalmolie door, het zeewier is een theelepeltje en het ei is rauw met schil en al.

2 dagen zijn nu dus kvv met ´s morgens RMB en 1 dag is een pensdag

Deze hoeveelheden zijn dus wat hij had moeten eten maar niet gegeten heeft. De RMB´s gaan er met moeite en na lang aandringen in, met uitzondering van de kippen en eendenvleugels/nekken, en de vlees met groente laat hij vaak al helemaal staan :-\

De kvv is nu nog Energique, Duck en Rodi en over 3 weken )dan is deze voorraad op) wordt dat Carnibest natuur
Hij is nu 9 maanden weegt 31 kg en heeft krijgt nu steeds meer beweging omdat we het fietsen en zwemmen aan het opbouwen zijn, te mager is hij nog niet, kan zijn ribben wel voelen maar niet zien.
Kun je hier wat mee ???

Groetjes Anita
   

   
   

   
   
   
   
Door Lizzy
#103663
Hoi Anita, nou, het moet mij van het hart dat ik jouw hond maar een ongelofelijke geluksvogel vind. Ik zie een prachtige afwisseling van vleessoorten, waar iedere hond een moord voor zou doen....! Maar goed, helaas kan het jouw kereltje dus niet bekoren..... Daar ben je lekker mee zeg!

Nu zou het kunnen zijn dat hij geitenvlees en paardenvlees niet zo lekker vindt. Dit vlees kan erg sterk ruiken en sommige honden houden daar gewoon niet van. Ik weet niet of je verschil merkt in de vleessoorten die je geeft?

Goed, kijk ik dan naar de percentages (even het versvlees niet meegerekend), dan kom ik uit op:

54,5% vleesbotten
12,6% orgaanvlees
15,3% vlees
12,3% groenten
5,3% pasta

Dat ziet er toch ook goed uit...

Tja, wat moeten we hier nu mee? Er is gewoon niks mis met jouw zelfsamengestelde menu. Mijn honden willen best bij jou logeren.

Gaan we even inzoemen op de groentemix:
De groente mix bestaat uit, andijvie, spinazie, brocolli, bloemkool, winterpeen, sla, komkommer, tomaat, paprika )3 kleuren) rode bietjes alfalfa, taugé courgette en 5 teentjes knoflook.

Je zou kunnen proberen om het eens anders aan te pakken. Laat de koolsoorten er eens een tijdje helemaal uit. Dus geen bloemkool en geen broccoli. Want dit heeft een vrij heftige smaak en niet iedere hond kan er goed tegen, dus laat het er proefondervindelijk eens uit.

Hetzelfde geldt voor de paprika. Het is een groente uit de nachtschade familie en niet iedere hond vindt dat lekker.

Probeer anders eens wat simpelere groentemixen te maken met wat minder groentensoorten en wissel deze dan wat vaker af. Neem bijv. eens pompoen (vinden veel honden erg lekker, vooral als je het eerst even kort gekookt hebt - kun je later weer rauw gaan geven) met witlof en alfalfa en knoflook. En dan eens een mix van sla en andijvie en bataat (zoete aardappel) en peterselie. En dan eens een groentenmix met courgette en knoflook en waterkers en alfalfa. En een van wortel met avocado, komkommer en knoflook. (Avocado vinden mijn honden trouwens ZO lekker dat ik er bij wijze van niet eens vlees door hoef te doen).

Nu is groentemix niet eens echt noodzakelijk. Ik ken mensen die helemaal geen groentes aan hun hond geven. Ik ben zelf wel een voorstander van groentes, maar ik heb dus het bewijs gezien dat honden er ook goed buiten kunnen. Ik zou zeggen, geef ietsje minder groentes dus ipv 200 gram geef je 100 of 150 gram. En kijk eens hoe hij het dan doet. Je zou door de groenten+vleesmix ook nog een rauw eitje kunnen roeren. Of een eetlepel sardien uit blik. Of een schepje huttekase of yoghurt. Of gemalen/rauwe nootjes en zaden (walnoot, hazelnoot, sesamzaad, etc.). Het hoeft natuurlijk niet want feitelijk moet het niet nodig zijn om groentes met kunst en vliegwerk naar binnen te krijgen. Op de Rawfeeding lijst geeft niemand groentes. Ja, hooguit wat restjes van hun eigen gekookte groentes. Tom Lonsdale vindt zelfs dat teveel groentes de balans van de voeding verstoren. Nogmaals, ik ben het daar persoonlijk dan niet helemaal mee eens, maar ik denk dat het verantwoord is om minder groentes te geven. En geef gewoon minder uitgesproken groentes. Nou ja, en dan is het even de vraag wat hij gaat doen: eten of niet eten!

Tja, waarom hij de RMB's niet lekker vindt.... Hoe is het met zijn gebit? Hij heeft toch niet ergens kiespijn ofzo? (dat het dus gewoon zeer doet om botten te eten?). Misschien moet je anders eens naar zijn gebit laten kijken? Ik weet het niet, maar aangezien hij de zachte botten wel eet, heb ik het vermoeden dat er een lichamelijke reden is waarom hij die harde botten niet moet.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 31 mei 2004, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#103664
Paul_Barte schreef: Anita, lees is dat goed.....16 ml olie per dag????
Ja verhip! Dat had ik niet eens gezien Paul! Da's wel erg veel. Ik zou even helemaal geen lijnzaadolie meer geven. Want ook die smaak is uitermate sterk en eigenlijk (als ik eerlijk ben) HEEL ERG smerig! Ik heb het zelf geproefd en feitelijk brandde het bijna mijn keel uit! Ik zou een theelepeltje zalmolie geven en meer niet.

Oh, ik zou de zeewier er ook even uitlaten. Ook weer een sterke smaak die hij misschien gewoon niet lekker vindt.
Door Paul_Barte
#103670
Zelfs visolie kan ervoor zorgen dat een hond het eten laat staan!! En dan praat je over een minimale hoeveelheid.

(veel katten lusten het trouwens ook niet, raar maar waar).

En zoals Lizzy zegt zou ik ook de zeewier even laten vervallen.

Voor de rest.......wanneer mogen mijn honden komen eten ??? ;D
Door alani
#103728
De zalmolie krijgt hij eigenlijk pas sinds vorige week en omdat er op de verpakking staat per ... kg zoveel.... ml dacht ik dus ........ 16 ml Nu dus samen met de lijnzaadolie maar ff laten vervallen :-[
De groentemixen laat ik deze week maar helemaal achterwege en dan doe ik volgende week de mixjes zoals jij het voorstelt.
Zijn gebit heb ik net nagekeken en voor zover ik kan zien zit er niets los geen gaatjes (dat kan ook haast niet met zijn 9 maanden) of rare dingen tussen en als ik aan de kiezen en tanden zit gaat hij niet raar doen of terugtrekken, als hij dus van de week nog niet gaat eten dan ga ik langs de da.

Ik zou dus haast zeggen laat ze maar komen die honden van jullie misschien dat hij dan uit jalouzie gaat eten ;)

Bedankt voor zover en het wordt vervolgd :)

Groetjes Anita
Laatst gewijzigd door alani op ma 31 mei 2004, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door alani
#103743
Paul_Barte schreef: Zelfs visolie kan ervoor zorgen dat een hond het eten laat staan!! En dan praat je over een minimale hoeveelheid.

(veel katten lusten het trouwens ook niet, raar maar waar).

En zoals Lizzy zegt zou ik ook de zeewier even laten vervallen.

Voor de rest.......wanneer mogen mijn honden komen eten ??? ;D

Mijn katten lusten helemaal geen vis ::) ook dat zijn al van die zeurmutsen misschien dat ze het aan Nemo geleerd heeft hoe het moet >:(
Laatst gewijzigd door alani op ma 31 mei 2004, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door