Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
YaYa schreef: Weer effe terug naar het topic ;)
De porkert is binnengekomen en zaterdag wil ik voor Nikita gaan malen. Dan heb ik nog 2 vragen.
Kan een kwartel er ook doorheen?
In welke verhouding bot/vlees moet ik een herby-kwartel zien (dus zonder kop, veren en ingewanden).
'n gemiddeld prooidier zit zo rond de 15 % kaal bot, 'n nijn zelfs rond de 10 %,
dus ergens daar tussenin ...?
..en dan zo'n 70 % vlees, mits er geen mooie borststukkies missen...
Door YaYa
De kwarteltjes zijn verder compleet dus dan zal ik 15/70 aanhouden. Heb nu iets in elkaar gefabriekseld om morgen te gaan malen.

Ben uitgegaan van 2 kwarteltjes (140 gram per stuk) en 1 kg kippennekjes. Dan kom ik voor de kwartels uit op 42 gram bot en 196 gram spiervlees en voor de kippennekjes op 500 gram bot en 500 gram vlees.
Dus totaal heb ik dan 542 gram bot en 696 gram spiervlees.
Bot moet 25% zijn dus totale hoeveelheid = 2168 gram

Bot 25% van 2168 gram = 542 gram
Orgaan 15% van 2168 gram = 325 gram
Spiervlees 60% (de rest dus) = 1300 gram hiervan komt uit de kwartel en kippennek 696 gram dus nog toevoegen 604 gram spiervlees extra.

Voor de orgaan wil ik konijnenlever gebruiken en voor het extra spiervlees kipfilet en soep (rund) vlees. Heb ik dan iets of klopt het niet?
Door flin
uitgaande van je rekenwerkje zit je hartstikke goed!

de kwartels die 'k hier op de markt haal zitten wel tegen de 300gr, maar geen idee van de herbiekwartels....

met orgaan wil je dan in dit menu alleen lever geven?
..en dan verschillende menu's afwisselen met verschillende orgaan?

is't niet wat makkelijker om in elk menu alle verschillende orgaan te geven,
zodat je (mocht je 3 keer achter elkaar ofzo) dit menu met alleen lever pakken, je miss erg veel lever in de week geeft? of zie ik beren?
Door YaYa
De bedoeling is dat ik dit in ieder geval Nikita ga geven en met deze hoeveelheid heb ik voor haar dus voor 3 weken eten. En dan krijgt ze dus 3 weken alleen maar lever. Daar had ik niet bij stilgestaan. :-[
Is het dan wat om de helft (165 gram) konijnenlever te geven en de helft (160 gram) lamshart? Dan heb ik er ook weer een beest bij om het zo maar te zeggen
Door flin
ja, en miss nog een deel maagjes of niertjes?

dan kom je heel dicht bij zoals een prooidiertje eruit zou zien?

3-5% lever, 5% hart, 5% maagjes en niertjes = +/- 15 %
Door YaYa
Ga straks eens kijken wat de super heeft. De konijnlevertjes liggen nog in de vries van Herby en is eigenlijk het enige orgaan dat ik op voorraad heb. Lamshart kan ik in ieder geval bij de dierenwinkel kopen. Maar of ik maagjes en niertjes bij de super kan kopen?
Door flin
bij de c-1000 miss? daar willen ze nog wel kippenorgaantjes hebben,
en anders bij de poelier op de markt

lams en runderhart haal 'k bij de plaatselijke slager uit de vries, en anders heeft smuldier wel 'n bakje gemalen hart...

succes alvast!
Door YaYa
Bij de jumbo ging het ook goed :)
Ik heb nu als orgaan: konijnenlever, runderhart, lamshart, kippenhart, kippenmaag. Is dit voldoende om er een compleet plaatje orgaan van te maken?
Door koekje
ik reken de herbykwartels als compleet. de darmen zijn er uit, maar dingen als levertje, maagje, longen en niertjes zitten er nog in. ik heb meestal ook koppen aan de kwartels. kwartels hebben niet zoveel hersenen, dus wel of geen kop maakt volgens mij weinig uit.
Door YaYa
Dan ga ik mijn kwartels nog eens effe bestuderen. Kop zit er in ieder geval niet aan. En ik dacht ook geen ingewanden maar daar kijk ik nog even naar.
Anders kan ik bij de kwartel gewoon 15% orgaan invullen en mijn berekening een beetje aanpassen voor het toevoegen van organen.
Door YaYa
Nou alles klaargelegd om wat te ontdooien, netjes afgewogen enz. Porkert tevoorschijn gehaald, snijschijf 10 erin en dan vervolgens die cirkel erop om hem vast te zetten. Niet dus  >:( Porkert is kapoetsie, de draad op die laatste schijf is op 1 stuk vlak en hij blijft doordraaien, kan hem dus niet vastzetten.
Maandag even met en-garde bellen om dit op te lossen. En de spulletjes maar weer terug in de vries :(
Door koekje
ow, das jammer.
ik zou ook zeker even met en-garde bellen. ze zijn ook een gewone keukenspeelgoedwinkel, dus wss zijn ze vandaag ook open en telefonisch bereikbaar.
Door verwonderd
jeetje Yaya, ben vluchtig door dit topic heen gezoefd en jemig! wat goed van je!! Ik ben ergens blijven haken met dat uitrekenen.  ;D
Door brie
Lo schreef: jeetje Yaya, ben vluchtig door dit topic heen gezoefd en jemig! wat goed van je!! Ik ben ergens blijven haken met dat uitrekenen. ;D
ben jij nu al begonnen Lo?
wel handig hoor, om al die rekensommen en probeersels van iedereen te lezen!
Door verwonderd
Neeeee....
Erg he..........

Hum, tja, hoe moe'k het zeggen: ik heb zo mijn ups en mijn downs  :(

En daardoor kom ik niet toe aan het barfen. Ik ben veel te snel afgeleid, ben met van alles en nog wat bezig en weken later denk ik: oh gut ja...

En dan lees ik weer een hele tijd niet, dan weer wel, maar reageer niet (omdat ik dat niet kan) en dan opeens 'ben' ik er weer.

:( :( :(

Tja. Alles zal goed komen en alles gaat voorbij  :)

Maarreh Brie, ik ben helemaal weg van jouw Jane hoor  :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door