Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door inge2222
#102671
Hallo,
Ik ben Inge en heb een tibetaanse terrierpup , ik ben nu met succes overgestapt van brokken op versvlees nl Duck compleet ! In begin heeft ze een paar keer diarree gehad maar nu is alles dik in orde ik geef ook sinds een paar weken samengestelde maaltijden, 2 dagen in de week krijgt ze vers, maar nu is mijn vraag ze eet dus nog 3 maal per dag .Mag ik ze die dagen dan 3x per dag vers geven of is het best om één van die maaltijden te vervangen door vers ? Ik heb rundshart en rundslever voor haar gekocht de slager heeft mij aangeraden hier niet teveel van te geven omdat dit nogal krachtig zou zijn , wat is niet teveel ik geef nu zo'n 100 gr hart of lever 1 keer per week.Ze heeft ook al kip, kalkoen,kalfs en rund gehad, af en toe 1 of 2 x per week een rauw eitje, tussendoor potje yoghurt of fruit.Bij het vers krijgt ze ook gepureerde groenten, hier ook nog een vraagje over ik maal ze in de blender ze zijn dan heel fijn maar het is geen purree mag dit of moet het echt zo'n lopend papje zijn ?
En wat vinden jullie van appelazijn in het drinkwater en veendrenkstof om in het eten te doen ?
Dat zijn nogal vragen he maar ik hoop toch dat jullie mij kunnen helpen oh ja nog een vraagje ik heb echt schrik om botten te voeren aan mijn hondje wegens slechte ervaring hiermee, kan je hier iets voor in de plaats geven ? dank groetjes Inge
Door Lupa
#102690
het moet een beetje in balans zijn met het spiervlees.
je geeft ook duck dus ik zou niet al te veel organen geven want dat zit in duck al.
kun je meer vetrtellen over je slecht ervaring met botten? daar leert iedereen een beetje van.
je geeft duck dus je hoeft eigenlijk geen vervangende dingen te geven, in het vlees zit eral botten in verwerkt, het gaat juist om dat je hond een bot geeft om te kunnen schuren en trekken, wat ook goed is voor de tanden en leuk voor hem is.
Ik denk personelijk als je geen bot wilt geven dat je dan ook niet hoeft te vervangen.
Laatst gewijzigd door Lupa op vr 28 mei 2004, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#102705
inge2222 schreef: Hallo,
Ik ben Inge en heb een tibetaanse terrierpup , ik ben nu met succes overgestapt van brokken op versvlees nl Duck compleet ! In begin heeft ze een paar keer diarree gehad maar nu is alles dik in orde ik geef ook sinds een paar weken samengestelde maaltijden, 2 dagen in de week krijgt ze vers, maar nu is mijn vraag ze eet dus nog 3 maal per dag .Mag ik ze die dagen dan 3x per dag vers geven of is het best om één van die maaltijden te vervangen door vers ? Ik heb rundshart en rundslever voor haar gekocht de slager heeft mij aangeraden hier niet teveel van te geven omdat dit nogal krachtig zou zijn , wat is niet teveel ik geef nu zo'n 100 gr hart of lever 1 keer per week.Ze heeft ook al kip, kalkoen,kalfs en rund gehad, af en toe 1 of 2 x per week een rauw eitje, tussendoor potje yoghurt of fruit.Bij het vers krijgt ze ook gepureerde groenten, hier ook nog een vraagje over ik maal ze in de blender ze zijn dan heel fijn maar het is geen purree mag dit of moet het echt zo'n lopend papje zijn ?
En wat vinden jullie van appelazijn in het drinkwater en veendrenkstof om in het eten te doen ?
Dat zijn nogal vragen he maar ik hoop toch dat jullie mij kunnen helpen oh ja nog een vraagje ik heb echt schrik om botten te voeren aan mijn hondje wegens slechte ervaring hiermee, kan je hier iets voor in de plaats geven ? dank groetjes Inge
Appelazijn heb ik geen ervaring mee, maar om het in het drinkwater te doen vind ik een beetje sneu. Je zou zelf toch eens de hele dag die zurige zooi te drinken krijgen. Doe dan een ienepiniebeetje door de GF/mix. Veendrenkstof is op zich wel goed, alleen zou ik het niet door het eten geven omdat het dan zo'n zooi wordt, al helemaal met een langharige hond. Daarbij vinden ze het vaak niet lekker. Liever gewoon een lepeltje VS zo het bekkie in.
Door Lizzy
#102711
inge2222 schreef: Hallo,
Ik ben Inge en heb een tibetaanse terrierpup , ik ben nu met succes overgestapt van brokken op versvlees nl Duck compleet !
SUPER!
In begin heeft ze een paar keer diarree gehad maar nu is alles dik in orde ik geef ook sinds een paar weken samengestelde maaltijden, 2 dagen in de week krijgt ze vers,
Duck is ook vers, dus jouw hondje krijgt 7 dagen per per week vers, toch!
maar nu is mijn vraag ze eet dus nog 3 maal per dag .Mag ik ze die dagen dan 3x per dag vers geven of is het best om één van die maaltijden te vervangen door vers ?
Je bedoelt of 3 maal zelf samengestelde maaltijden of 1 zelf samengestelde maaltijd, drie maal per week? (ik ben in de war denk ik want ik noem Duck ook vers). Maar goed, als dit is wat je bedoelt, dan kun je haar 3 maaltijden (dus 1 dag) vers geven of je geeft 3 maaltijden per week vers. Dat maakt niet zoveel uit.
Ik heb rundshart en rundslever voor haar gekocht de slager heeft mij aangeraden hier niet teveel van te geven omdat dit nogal krachtig zou zijn , wat is niet teveel ik geef nu zo'n 100 gr hart of lever 1 keer per week.
Orgaanvlees laxeert. En lever laxeert enorm! Dus, geef daar maar een heeeeeel klein beetje van. En, in Duck zit al erg veel orgaanvlees. Om je eerlijk de waarheid te zeggen zou ik helemaal geen orgaanvlees geven in de zelfsamengestelde maaltijden zolang je een versvleesvoer geeft. Want, optimaal is om 10% a 15% van het totaal aan voeding (in bijv. 1 week) uit orgaanvlees te laten bestaan. Met 3 a 4 dagen in de week versvlees zit je (denk ik) daar al boven.
Ze heeft ook al kip, kalkoen,kalfs en rund gehad, af en toe 1 of 2 x per week een rauw eitje, tussendoor potje yoghurt of fruit. Bij het vers krijgt ze ook gepureerde groenten
Dat klinkt goed. Geef vooral inderdaad spiervlees (dus geen orgaanvlees). Je kunt ook 1 maaltijd per week vis geven. Geef je ook al botten? Ik zie namelijk geen botten in jouw zelf samengestelde menu's en ik denk dat je die ook zou moeten/kunnen geven. Je zou eens kunnen beginnen met een kippennek, als je nog geen bot hebt gegeven. Of geef je een andere calciumbron? Eitjes is prima! 1 a 2 eitjes is ook prima!
hier ook nog een vraagje over ik maal ze in de blender ze zijn dan heel fijn maar het is geen purree mag dit of moet het echt zo'n lopend papje zijn?
Moeilijk te bepalen of het fijn genoeg is... Ik denk dat je het zo moet zien dat alle groentecelletjes kapot gemaakt moet zijn dus ja, dan praat je al gauw over puree. Om in de blender puree te krijgen (zo fijn) is het handig om wat yoghurt of een eitje toe te voegen aan het groentemengsel. Dan wordt het vaak makkelijker een gladde massa.
En wat vinden jullie van appelazijn in het drinkwater en veendrenkstof om in het eten te doen ?
Dat zijn nogal vragen he maar ik hoop toch dat jullie mij kunnen helpen oh ja nog een vraagje ik heb echt schrik om botten te voeren aan mijn hondje wegens slechte ervaring hiermee, kan je hier iets voor in de plaats geven ? dank groetjes Inge
Ik vind appelazijn drie keer (of eigenlijk 10 keer) niks. Ik vind azijn niet gezond en ook appelazijn vind ik niet gezond. Dus nee, ik zou het niet door het water doen, maar ik zou het zelf nergens door doen.

Veendrenkstof heb ik geen verstand van....

Aha! De botten.... Ik dacht al, waar zijn de botten in het menu! (zie boven). Wanneer je vaker zelf gaat samenstellen, dan doe je er zeker goed aan om botten te gaan geven. Want, jouw hondje heeft calcium nodig. Ik vind dat je 1 of 2 maaltijden in de week nog wel zonder bot zou kunnen doen. En desnoods geef je rauwe, tot poeder vermalen, eierschalen. Je gebruikt ongeveer 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees.

Heb je al eens geprobeer om kippennekken te geven? Deze zijn zo makkelijk eetbaar en verteerbaar voor de hond! Je zou ook kippennekken, vleugels, karkassen (ook van parelhoen, eend, duif, etc) kunnen malen in de vleesmolen.... Jouw hond heeft dan alleen geen profijt van de botten voor de tanden... Je zou dit eventueel kunnen ondervangen door regelmatig een lapje pens of grote lapjes vlees te geven waar ze aan kan rukken en sleuren.

Wat voor slechte ervaring heb je dan met botten?

Groetjes, Lizzy
Door inge2222
#102934
hallo,
bedankt voor de uitleg ik voel me nu toch al een stuk zekerder 8! En ik zit dus blijkbaar op goede weg met de zelfsamengestelde maaltijden. Die slechte ervaring met botten heeft te maken met mijn vriendin haar hond die heeft daar een darmperforatie van gehad en is daardoor gestorven, en zelf heb ik met mijn vorige hond een bearded collie eens een botje moeten uit zijn muil wringen dat zat geklemd in zijn gehemelte, hij heeft mij toen ook gebeten omdat het zo'n pijn deed ! Dus voor mij geen botten dank u ik ga voor de eierschalen !!!
groetjes inge en Bursa ::) ;D
Door Lizzy
#102936
inge2222 schreef: hallo,
bedankt voor de uitleg ik voel me nu toch al een stuk zekerder 8! En ik zit dus blijkbaar op goede weg met de zelfsamengestelde maaltijden. Die slechte ervaring met botten heeft te maken met mijn vriendin haar hond die heeft daar een darmperforatie van gehad en is daardoor gestorven, en zelf heb ik met mijn vorige hond een bearded collie eens een botje moeten uit zijn muil wringen dat zat geklemd in zijn gehemelte, hij heeft mij toen ook gebeten omdat het zo'n pijn deed ! Dus voor mij geen botten dank u ik ga voor de eierschalen !!!
groetjes inge en Bursa ::) ;D
Hoi Inge, toch vermoed ik dat de hond van jouw vriendin een bot heeft gegeten dat niet aan de eisen voldoet... Maar goed, zelf heb je dus ook een rot ervaring... Jammer hoor. En rottig voor je...

Ik kan je wel zeggen dat dit met kippennekken (of eendennekken) echt niet kan gebeuren!

Mocht je vaker zelf willen gaan samenstellen, denk er dan eens over om botten te gaan malen en nekken te gaan geven, want zo krijg je toch meer afwisseling in je menu en geef je de beste calciumbron die er bestaat (rauwe botten zijn gewoon DE calciumbron bij uitstek!).

Groetjes, Lizzy
Door jeanne
#103001
Ik ga Bessy over 2 weken met een gerust hart kippennekjes geven hoor. (dan heeft de poelier op de markt ze voor me meenomen vandaar die 2 weken)
En ik ga ze ook binnenkort een lamrib of kalfrib geven hoor. Moet alleen nog even uitzoeken waar ik die ga halen ::) Maar ze krijgt ze dus wel ;)
Door tieneke
#103127
jeanne schreef: Ik ga Bessy over 2 weken met een gerust hart kippennekjes geven hoor. (dan heeft de poelier op de markt ze voor me meenomen vandaar die 2 weken)
En ik ga ze ook binnenkort een lamrib of kalfrib geven hoor. Moet alleen nog even uitzoeken waar ik die ga halen ::) Maar ze krijgt ze dus wel ;)
Tinus en Tara gaan ook lekker botjes kluiven hoor Bessie :P :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door