Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door wasbeer
#102307
In de nieuwe hart voor dieren (juni 2004)

http://www.hartvoordieren.nl/picture.php?id=439

die vandaag is binnengekomen las ik het volgende:


_____________________________________________
"tip van de dierenarts:

Geen rauwe eieren

eieren zijn gezond. er zitten veel hoogwaardige proteinen in en ook de noodzakelijke vitamines. daarom mogen ook honden en katten af en toe een ei hebben. maar het ei moet wel gekookt of gebakken zijn. eieren zijn namelijk niet altijd gezond. rauwe eieren kunnen ook voor de gezondheid van huisdieren gevaarlijk zijn. een samonella infectie is echer alleen mogelijk als ongekookte worden gegeten. bovendien onttrekt rauw eiwit vitamine B aan het lichaam. want het enzym avidine dat de biotine, een belangrijke vitamine uit de B-groep, afbreekt. biotinetekort leidt tot huidontstekingen en totbeschadigingen van de zenuwen. bovendienis een gekookt ei gemakkelijker verteerbaar. het dier kan de waardevolle ftoffen beter opnemen, terwijl deze bij rauwe eieren vaak de darm onverteerd verlaten"

_____________________________________________


een flink verhaal maar is dat eigelijk wel waar ??
Ik heb bij mijn voedingslessen geleerd dat een rauw ei juist wel gezond is voor mijn hondje!!!!

gaarne uw reactie
Gebruikersavatar
Door chooky
#102312
wasbeer schreef: In de nieuwe hart voor dieren (juni 2004)

http://www.hartvoordieren.nl/picture.php?id=439

die vandaag is binnengekomen las ik het volgende:


_____________________________________________
"tip van de dierenarts:

Geen rauwe eieren

eieren zijn gezond. er zitten veel hoogwaardige proteinen in en ook de noodzakelijke vitamines. daarom mogen ook honden en katten af en toe een ei hebben. maar het ei moet wel gekookt of gebakken zijn. eieren zijn namelijk niet altijd gezond. rauwe eieren kunnen ook voor de gezondheid van huisdieren gevaarlijk zijn. een samonella infectie is echer alleen mogelijk als ongekookte worden gegeten. bovendien onttrekt rauw eiwit vitamine B aan het lichaam. want het enzym avidine dat de biotine, een belangrijke vitamine uit de B-groep, afbreekt. biotinetekort leidt tot huidontstekingen en totbeschadigingen van de zenuwen. bovendienis een gekookt ei gemakkelijker verteerbaar. het dier kan de waardevolle ftoffen beter opnemen, terwijl deze bij rauwe eieren vaak de darm onverteerd verlaten"

_____________________________________________


een flink verhaal maar is dat eigelijk wel waar ??
Ik heb bij mijn voedingslessen geleerd dat een rauw ei juist wel gezond is voor mijn hondje!!!!

gaarne uw reactie
Wat een ongelooflijk toedval weer zeg!!! Ik zit net.... het artikel in de hart voor dieren te lezen ;D ;D ;D ;D
En me vreselijk op te winden over dat kleine artikeltje >:( >:( >:(
Even heel in het kort:
salmonella: een gezonde hond heeft een zodanig zuur maagzuur, dat bacterien als salmonella en ecoli geen kans hebben. Als rauw vlees als basis voedsel gegeven wordt is de zuurgraad optimaal. Door het geven van zetmeel houdende producten kan de zuurgraad minder worden.
biotine tekorten door de avidine: Avidine zit inderdaad in het eiwit, maar men vergeet te melden dat in het eigeel zodanig veel biotine zit, dat er in het eiwit waarschijnlijk nog niet genoeg avidine zit om dat af te breken ;D
verteerbaarheid: volgens mij wordt door koken de structuur van eiwitten veranderd waardoor het juist minder verteerbaar wordt e zwaar op de maag ligt. Aanwezige vitamines en enzymen worden door de hitte vernietigd.
Door ~anna~
#102317
hard gekookte eieren zijn juist niet licht verteerbaar.
Door Paul_Barte
#102363
balupa schreef: hard gekookte eieren zijn juist niet licht verteerbaar.
Hard gekookt ei is een prima 'stop'middel om te geven indien de hond an de race is ;)
Door 202spots
#102365
Paul_Barte schreef:
Hard gekookt ei is een prima 'stop'middel om te geven indien de hond an de race is ;)
Aan de voor of achterkant stoppen Paulus ???

The Devil made me do it ;D ;D
Door Paul_Barte
#102368
202spots schreef:
Aan de voor of achterkant stoppen Paulus ???

The Devil made me do it ;D ;D
LOL LOL......... ;D ;D ;D (weet wie het zegt haha)

Nee echt is geen geintje...oud 'recept' van Bertus ;)
Door jeanne
#102371
Paul_Barte schreef:

LOL LOL......... ;D ;D ;D (weet wie het zegt haha)

Nee echt is geen geintje...oud 'recept' van Bertus ;)
Oh, maar dat wist ik ook ! :D
Door madonna
#102375
Ik heb mij honden ook wel eens gekookte eieren gegeven maar dan spugen ze het naar een uurtje weer uit ze spugen dan veel slijm er bij en stinken :-X Dus ik geef ze lekker rauw ;)
Door Sammy_Shunka
#102383
Hoi!!!

Mijn honden hebben ook absolut geen probleem met rauwe eieren. als een wolf in het wild een nest eendeneieren vind zal hij er ook niet eerst een omelet van maken.

Ik wissel altijd af met kwarteleieren en gewone kippeneieren. De schalen willlen ze niet eten.
Door Janet
#102572
Sammy_Shunka schreef:als een wolf in het wild een nest eendeneieren vind zal hij er ook niet eerst een omelet van maken.
Hoe weet jij dat nou... ik zie een wolf al lopen hoor, met een eierpannetje ;D.
Door Sjakie
#102575
chooky schreef: [verteerbaarheid: volgens mij wordt door koken de structuur van eiwitten veranderd waardoor het juist minder verteerbaar wordt e zwaar op de maag ligt. Aanwezige vitamines en enzymen worden door de hitte vernietigd.
Volgens mij wordt verteerbaarheid met opneembaarheid (biologische waarde) verwisseld.... en vergeet niet dat een heleboel mensen nog steeds brok geven en ik meen mij te herinneren dat ik hier op de site regelmatig heb zien staan dat honden die met brok gevoerd worden gevoeliger zijn voor salmonella omdat de maagsappen minder zuur zijn. Dus al met al vind ik het voor de doelgroep van het blad (vaak toch de mensen die brokken geven) helemaal niet zo'n verkeerd advies hoor.
Door Janet
#102581
Hm ja... dan zou de volgende stap zijn dat ze gaan waarschuwen voor de gevaren van verse voeding ???.

Sorry hoor, naar mijn mening kunnen ze beter een keer een goed onderbouwd verhaal over de voordelen van kvv en barf plaatsen. Expertise genoeg hier.

Maar ja... dat zal wel niet gesponsord worden :-\.
Door Sjakie
#102584
Janet schreef: Hm ja... dan zou de volgende stap zijn dat ze gaan waarschuwen voor de gevaren van verse voeding ???.

Sorry hoor, naar mijn mening kunnen ze beter een keer een goed onderbouwd verhaal over de voordelen van kvv en barf plaatsen. Expertise genoeg hier.

Maar ja... dat zal wel niet gesponsord worden :-\.
De link met het waarschuwen voor verse voeding leg ik ff niet, maar ik vind dat je gelijk hebt voor wat betreft een goed onderbouwd verhaal over de voordelen van kvv en barf.

En als dan de hele wereld zou overstappen en er staat dan nog steeds in dat het eitje gekookt moet worden, tja dan kan je je gaan afvragen of het nog wel helemaal correct is wat wordt geschreven.

Trouwens even heel wat anders..... Nou lees ik net in de bibliotheek een verhaal dat eieren het beste zachtgekookt gegeven kunnen worden, terwijl er op de rest van de site staat dat het geven van een rauw ei geen kwaad kan (om niet te zeggen dat het beter is). Hoe moet ik dit nou intepreteren..... wel koken of niet koken ??? ??? ??? Zucht... nou dacht ik net dat ik het een beetje begon te snappen :-\ :-\
Door Janet
#102588
De link met het waarschuwen voor verse voeding leg ik ff niet
Over verse voeding worden ook zoveel fabels verteld. Vlees zou slecht zijn, zou de hond bloeddorstig maken etc. Terwijl de dieren in kwestie toch het levende bewijs van het tegendeel zijn. En er zijn toch nog mensen die over durven te stappen ;D.

Een rauw eitje is, op een mogelijke salmonella- en e-colibesmetting na, best gezond. Immers: een ei is een bom van voedingsstoffen, want het kuiken moet er van ontwikkelen en groeien. Vergelijk het maar met een zaadje of noot. Bovendien eten hondachtigen (en andere roofdieren trouwens ook) in het wild best veel rauwe eieren als ze de kans krijgen. Ik heb nog nooit gehoord van een wilde hond/wolf die dood neerviel in het eierseizoen door het eten van eieren (een relatief makkelijke voedingsbron, want een ei loopt niet weg). Hoewel een hond lichtelijk geëvolueerd is, lijkt het mij niet dat de hond meer problemen zou hebben met het eten er van dan de wilde varianten.

Verder hangt het van de hoeveelheid eieren af (en de grootte van je hond). Als eieren een belangrijk onderdeel van de voeding van de hond is, dan is het idd beter om de eieren zacht te verhitten, zodanig dat het eiwit iets gestold is, maar niet lang genoeg om de voedingsstoffen in de dooier te vernietigen. Je kunt het natuurlijk ook oplossen door een aantal eieren te splitsen, de dooiers aan de hond geven en van de eiwitten een lekkere soufflé maken ;). Als je de hond af en toe een eitje geeft, dan kun je deze gerust rauw geven (zie uitleg Chooky).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door