Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bobby
#100649
Hallo Allemaal,

Nou ik heb mezelf net aangemeld ik heet monique en we hebben een golden retriever Bobby.
Ik heb de hele week al een beetje zitten lezen en wil zelf ook over gaan op vers vlees,eerst wel de complete maaltijden en daarna zelf gaan samenstellen want er valt nog een hoop te lezen voor mij.
Bobby heeft een aantal medische problemen gehad waardoor hij beperkt werd in het lopen en hij werd dik het laatste half jaar gaat het wel goed en inmiddels loopt hij weer 3 uur per dag.
Maar hij blijft maar aankomen :-[!!! Echt het is om te huilen gewoon,we moesten hem nu van de dierenarts zetten op de helft brokken en spercibonen maar dat hebben we al een paar keer gedaan en zoals ik hier al gelezen heb op de site krijg je dan bij hem inderdaad een jojo effect!!!
Zodra hij weer op de brokken gaat volledig dan komt hij weer aan,nou krijgt hij ook geen tussendoortjes behalve bij het terug komen als hij los is een brokje.
Bobby is een forse reu en hij is voor een golden wel erg groot hoor ik iedereen om ons heen zeggen.
Maar dan nog moet er nu 6 kilo af(volgens de dierenarts vooral omdat bobby last heeft van zijn gewrichten),we schrokken enorm dat hij weer zo was aangekomen want echt heel erg zichtbaar is het niet.
Nu is de vraag kan hij met vers vlees weer op een goed gewicht komen zonder dat hij honger heeft???
Want nu met die bonen en brokken kijkt hij het eten echt uit je mond en hij gaat kwijlen en dat heeft hij nog nooit gedaan.
Ik zou graag jullie mening horen!!!
Omdat ik toen der tijd door Lizzy heel erg geholpen ben op een andere site omdat ze toen een goede arts aanrade hoop ik dat jullie me nu ook kunnen helpen.
We weten echt niet zo goed wat we moeten doen,om Bobby te laten afvallen met een blijvend effect!!!
Voor de duidelijkheid de hoeveelhied brokken die hij krijgt is 300 gram per dag.

Alvast bedankt voor de hulp
Groetjes Monique
Door Marion
#100722
Als je je hond vers geeft zal hij zich na een tijdje waarschijnlijk voldaan gaan voelen bij de juiste hoeveelheid voer. Ik weet niet of dat ook bij kant en klaar vers geldt?? Dit heeft geloof ik te maken met dat ze hoogwaardige voedignsstoffen binnen krijgen en gewoon voldaan zijn ;)
Ik weet het verder ook niet precies hoor, maar er zullen ongetwijfeld een hoop reacties volgen waar je wat aan hebt ;)
Door Lupa
#100729
hoi welkom,
bibi en carnibest hebben iest wat heet kruidenmix en of fytomix.
Dat is een hele goeie alternatief om de helft vlees te doen en de helft mix(dat is de inhoud van de maag van een koe).
dat kun je net zo lang doen totdat je hond op het goeie gewicht is.
hoeveel geefje nu? wat weegt je hond? wat moet hij wegen? en wat voor merk geefje? geef je ook nog brokken?
natuurlijk zullen ook andere tips komen ;)
Laatst gewijzigd door Lupa op zo 23 mei 2004, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#100759
Hoi Monique, welkom op Barfplaats!

Ik denk dat je jouw Bobby absoluut kunt laten afvallen op versvlees zonder dat hij veel honger zal hebben.

Veel honden worden juist dik van de hoeveelheid koolhydraten (graan) die in brokken zitten. En, als je dan minder gaat geven, dan krijgt hij op den duur ook niet voldoende voedingsstoffen binnen + dat eeuwige honger ook verschrikkelijk voor hem is....

Ik zou hem dus eerst over zetten op versvlees. Volgens mij kun je heel goed beginnen met de helft van de aanbevolen hoeveelheid. Je kunt dit inderdaad eventueel aanvullen met Kruiden/Fytomix. Dit is inhoud van schaap/rundermaag (en stinkt wel) maar het is erg gezond en het bevat bijna geen calorieen + het geeft de hond een lekker vol gevoel. Eventueel kun je hem tussendoortjes geven in de vorm van komkommer, wortel, courgettes. En als ik jou was zou ik dit dan eens even aankijken, qua afvallen, qua honger, etc.
Door Truus
#100768
Hoi Monique, welkom hier en wat Lizzy zegt, zou ik zeker doen.
Dat probleem heb ik ook met mijn hond, al van alles geprobeerd en nu...eindelijk zie ik resultaat.
Het hongergevoel is ook een stuk minder geworden .
Bovendien is het ook nog zo dat je hond een betere vacht krijgt, schone tanden houdt, lekkerder ruikt en hij het heeeerlijk vindt.
Succes en doen hoor!
Door Bobby
#100773
In iedergeval alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Hij krijgt nu nog brokken,maar morgen willen we naar een winkel in hoogvliet rijden omdat dat dicht bij ons in de buurt is,hun verkopen Bibi heb ik gelezen.
Wij wonen zelf in rotterdam ,dus wel willen eerst compleet gaan geven en daarna ook zelf samenstellen.
Die fytomix daar hebben hun dan denk ik wel van gehoord dus dat zal ik dan ook vragen.
Bobby weegt nu 40 kilo maar er moet er 6 af zijn ribben zijn niet meer te voelen dus duidelijk te dik dan.
Maar belangrijk voor ons is dat het jojo effect gewoon weg gaat omdat we dat zielig vinden voor hem iedere keer die bonen met brokken lijkt ons geen variatie.
En aangezien hij toch weer iedere keer aankomt heeft het duidelijk geen effect bij Bobby. :-[
En als ik jullie honden op die fotó"s zie dat zijn glimmende honden,Bob glimt wel een beetje op zijn vacht maar niet zo hoor!!!
Ook heeft Bobby altijd een reactie als je hij wat krijgt wat nieuw is gaat vreselijk aan de diarree en spuugd heel veel kan ik dat ook nu verwachten als ik overstap??
Of kan ik beter voorzichtig overstappen dan???
De dierenarts had gezegd dat als hij niet afviel hij misschien last had van zijn schildklier en dat daar dan ook maar eens naar gekeken moest worden.
Terwijl als ik hier de verhalen en de dingen allemaal lees gewoon denk dat hij inderdaad door de brokken te dik wordt,want zolang hij met bonen bezig is zoals ik al zei gaat het er weer af, totdat hij weer op volledig brokken gaat.
En dan wordt hij weer dik!!!

Groetjes Monique
Door Lupa
#100781
je kan mischin verwachten dat je hond even aan de diaree raakt, maar dat komt omdat hij niet gewend is aan vlees, gewoon doorzetten, wat je ook kan doen als je merkt dat hij het niet goed verdraagt is even de kook erover, ik heb dat nooit hoeven te doen dus weet niet precies hoe.
Heel veel honden kunnen gewoon van de ene dag op de andere overstappen, maar ja gewoon goed opletten.
Wat je ook kan krijgen is ontgifting, dat houd in schilfertjes, stinken, puistjes jeuk en noem maar op, het is het zelfde als we mensen een echte onslakking kuur gaan doen :-X.

een onderzoek naar schildklieren kan ook(dan weet je zeker dat dat niet het probleem zou kunnen zijn) maar meestal merkje het aan de hond ook, zijn ze lui, moe, of zijn ze juist heel erg opgewonden,volgens mij gaat schieldklier problemen ook mestal gepaard met kaalheid
Het vet van je hond word omgezet in spiermassa, maar voordat het zover is zal je hond afvallen en pas daarna zal het spier worden.
Laatst gewijzigd door Lupa op ma 24 mei 2004, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#100787
Hoi Monique, nou, ik zou sowieso lekker overstappen want versvlees is veel gezonder dan brokjes! Ga je naar Bibi in Hoogvliet? Daar kun je dan ook de Fytomix meenemen want als het goed is hebben ze dat op voorraad.

Omdat hij gevoelig op de darmen is zou ik zelf kiezen voor een van de "smaken" van Bibi met veel pens (even in de winkel vragen - ik denk Bibimix - volgens mij is dat ook de minst vette versie).

Je zou dit de eerste dag of eerste 2 dagen kunnen overgieten met gekookt water. Daar zou je dan 1 eetlepeltje Fytomix bij kunnen doen (nadat het eten al een beetje is afgekoeld). Je zou een kleine maaltijd hier van kunnen maken en kijken hoe hij daar op reageert. Als hij goed reageert, dan zou ik hem gewoon gelijk geen brokken meer geven.... Je moet er overigens niet langer dan een dag of 2 a 3 gekookt water overheen gooien, want je maakt de vitamines daarmee wel stuk. Je hebt dikke kans dat jouw hond op deze manier probleemloos overschakelt op versvlees!

Mocht hij niet afvallen op Bibi, dan is het wel een goed idee om zijn schildklier eens te laten controleren. Maar, als ik jouw verhaal zo lees, dan heb je gelijk. Een hond met schildklier problemen valt niet makkelijk af. Jouw hond doet dat dus wel, alleen komt hij weer aan wanneer je hem zijn normale hoeveelheid voer geeft.

Hij weegt nu 40 kilo en moet 34 kilo wegen he? Dan moet hij volgens de Bibi-tabel ongeveer 830 gram per dag eten (want je moet hem voer geven voor zijn ideale gewicht en niet voor wat hij nu weegt). Nou, dat is ERRRUG veel! Ik zou zelf (denk ik - wie???) beginnen met 400 gram Bibi en 200 gram Fytmix per dag. En na 1 maand denk ik dat je opnieuw moet evalueren. Want, je kunt (denk ik) niet eeuwig de helft voer + fytomix blijven geven.

Groetjes, Lizzy
Door Bobby
#100799
Ja Lizzy klopt ik ga naar hoogvliet toe,dat is dan wel fijn als ze het zouden hebben dan kunnen we gelijk starten.
Teminste dinsdag dan want morgen heeft hij natuurlijk nog gewoon brokken want anders vergaat hij van de honger,maar dat geeft niet dan starten we een dag later.
En dat het stinkt die Fytomix ach dat is niet zo erg hoor (hoop ik hahahahaha) als bobby maar netjes op gewicht en daar ook op blijft dat is het belangrijkste voor ons!!!
Bedankt voor de tip hoe ik de overgang wat soepeler kan maken en ook hoeveel hij mag hebben want daar heb ik werkelijk geen idee van. :-\
En tuurlijk houden we de schildklier syptomen in de gaten de dierenarts heeft ons ook gezegd waar we op moeten letten,want je weet het natuurlijk nooit maar ook hij vermoed dat het niet in het spel is.
maar voor de zekerheid heeft hij dit wel met ons besproken!!!

Hoi Lupa,
Nou we zullen er maar rekening meehouden dat hij misschien wel reageerd op de verandering van voeding maar als ook dat weer overgaat zoals jij zegt dan komen we daar ook wel door.
Maar ik vindt het wel fijn om te weten dat ze er toch op kunnen reageren!!

Hoi truus,
Fijn om te zlen dat het voor jou hond ook heeft geholpen en dat hij het ontzettend lekker vindt.
dat zal bij onze bob niet zo"n probleem zijn want die eet volgens mij alles teminste als hij de kans zou krijgen hahahahaha
Maar dat de honden er beter uitzien dat was mij inderdaad gelijk opgevallen!!!

Ik wil jullie in iedergeval bedanken voor de tips en adviezen tot zover.
En het doet me goed om te horen dat Bob op een gewone manier af kan vallen zonder dat hij een honger gevoel heeft!!!!
Ik hou jullie op den hoogte en jullie zullen ongetwijfeld mij nog vaak met vragen voorbij zien komen,maar probeer ook zoveel mogelijk te lezen hoor!!!!

Groetjes Monique
Door Jolly
#100825
vraagje? is je hond nog op en top reu? of gecastreerd, want mede door het laatste kan je hond ook aankomen. Het mannelijke hormoon is weg/ verdwijnt dan langzaam en de vrouwelijke hormonen nemen het een beetje over, vandaar dat een reu dan wat gezetter wordt. Reuen zijn over het algemeen wat gespierder dan teven. Maar dat terzijde.

Ik heb een hele hele actieve gecastreerde kruising labrador reu en die weegt nu 38 kilo, hij is nu eindelijk mooi op zijn lijf, kan de ribben makkelijk voelen, maar niet zien. Ik voer ook Bibi en volgens de BB tabel, zou Chasey tussen de 840 en de 925 gram per dag mogen hebben, Ikzelf neem echter als ik iemand moet adviseren voor de hoeveelheid de regel: 20gram per kilo lichaamsgewicht( en dan nemen wat hij zou moeten wegen of bij grote afvalpogingen eerst de helft van het aantal af tevallen kilo van het nu gewicht eraf halen).
Voor mijn Chasey zou dat dus zijn 20x38=760 gram per dag. Hij zou dit zo wel willen eten, maar als ik dat doe dan is hij na en week al tonnetje rond en dat terwijl hij dus super actief is. Hij krijgt dus per dag ongeveer 665 gram (2/3 deel van een kilo) en dat staat dus gelijk aan 665:38= 17,5 gram per kilo lichaamsgewicht.
Om je hond te doen afvallen zou ik dus echt niet meer nemen dan 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Het is beter om hem naderhand wat bij te moeten voeren dan dat je bezig blijft met afvallen.
Wat Lizzy aangeeft is een hele mooie start per dag 400 gram bibimix of natuurmix en 200 gram fytomix.

suc6
Door ~anna~
#100830
Honden met een te zachte/dunne ontlasting doen het vaak meteen goed als een brokken maaltijd vervangen word door een compleet versvoer.
Dus als jou hond de dunne krijgt van iets nieuws,hebben wel meer brokken honden last van,hoeft bij het geven van vers niet te gebeuren.
Als je maar niet gaat mengen dus wel of een versmaaltijd of een brokken maaltijd.
Meestal merk je dat de volgende dag al binnen 1-2 weken kun je een hond helemaal overzetten.
Toen mijn jongste een pup was ik kreeg haar met 7 weken en drie dagen begon ik gelijk met een brokken maaltijd te vervangen in een week was ze over.
Terwijl de fokker nog zei op de dag dat ik haar meenam dat ik voorzichtig moest zijn omdat dit ras last kan hebben van gevoelige darmen dus niet zomaar het voer veranderen.
Zij krijgt nu twee verschillende smaken versvoer,niet door elkaar natuurlijk, en ze heeft nergens last van probeer dat maar eens met brokken :-X
Ik weet alleen niet hoe het zit met fytomix of je die ook gelijk kan invoeren mischien eerst overzetten op vers en als dat goed gaat met de fytomix beginnen.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op ma 24 mei 2004, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bobby
#100857
Hoi Jolly,
Ja Bobby is gecastereerd maar dat is zeker al een jaar terug,en ik wist inderdaad dat een reu dan aan kan komen.Daar hebben we dus toen ook met zijn voeding rekening meegehouden,teminste wij dachten dat het hielp.
Ik wil je in iedergeval bedanken voor de tip want zo krijg ik ook een beetje een idee wat andere mensen geven met net zo een actieve hond als wij,want dat lijkt me wel moeilijk dehoeveelheid bepalen en samen met de tip van Lizzy ook moet dat gewoon gaan lukken

Hoi Balupa,
Bobby heeft normaal goede ontlasting hoor van die brokken die hij altijd krijgt,maar als we al overstappen op light van hetzelfde merk is het al raak en heeft hij daar last van.
Het mengen, had ik inderdaad gelezen dat dat niet goed was dus dat doen we ook niet.
We stappen gelijk maar over.
Maar inderdaad zoals jij zegt 2 verschillende brokken door elkaar dat hoef ik niet proberen dan heb ik echt een hond die daar ziek van wordt!!!

We gaan vanmiddag naar hoogvliet....... is het handig om Bobby mee te nemen zodat ze hem kunnen zien of zou dat niet nodig zijn???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#100860
Bobby schreef: We gaan vanmiddag naar hoogvliet....... is het handig om Bobby mee te nemen zodat ze hem kunnen zien of zou dat niet nodig zijn???
Ik zou hem idd meenemen. Want iets met eigen ogen zien werkt beter als dat je het uit moet leggen.
Door Bobby
#100865
Oke dan doen we dat!!!
Ik laat in de loop van dag wel even weten hoe het gegaan is.

Ik kreeg trouwens bij het uitlaten vandaag al ongelovige reacties :o van hoe kan je dat nou doen,het is niet goed enz.enz.
Nou ik heb gezegd dat ze maar moeten afwachten en dat het resuutaat over een poos te zien is :P
Het mag de pret voor mij niet drukken hoe meer ik hier lees hoe meer ik overtuigd raak van het feit dat dit voor bobby de juiste voeding is!!!
Door tieneke
#100866
Hoi Monique,ook onze hond was iets te dik.
Hij was gecastreerd en at nog maar een paar ons brokken per maaltijd.
Na het starten van versvlees viel hij geleidelijk af en je zag hem zo mooi worden.
Al zijn ernstige huidklachten en diarree waren in korte tijd voorgoed over.
Zijn vacht schitterde je tegemoet,geen bergen stront meer,schoon gebit en hij at met zoveel smaak zijn bak leeg!
Moet ik nog meer voordeel opnoemen? ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door