Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sammy_Shunka
#100425
Hoi!!!

Vraagje: mijn vriend gaat regelmatig vissen en ja hoor komt nu en dan met vis naar huis. Zelf gevangen niet gekocht ;)

Als ik nu lief zal kijken kan ik misschien paling bemachtigen om aan mijn honden te geven. Ze hebben dat nog nooit gegeten.
Is paling gezond? En hoe zal ik dat het best geven? Gewoon paling een beetje afspoelen met water in stukjes snijden en geven?Kop en ingewanden ook?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#100435
Sammy_Shunka schreef: Hoi!!!

Vraagje: mijn vriend gaat regelmatig vissen en ja hoor komt nu en dan met vis naar huis. Zelf gevangen niet gekocht ;)

Als ik nu lief zal kijken kan ik misschien paling bemachtigen om aan mijn honden te geven. Ze hebben dat nog nooit gegeten.
Is paling gezond? En hoe zal ik dat het best geven? Gewoon paling een beetje afspoelen met water in stukjes snijden en geven?Kop en ingewanden ook?
Watvoor paling? ijsselmeer (dus zoetwater) of zeepaling?
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#100452
volgens mij moet vis eerst een x-aantal weken in de vriezer zodat bepaalde beestjes (parasieten?) gedood worden voordat je dit aan de hond kunt geven.

Ik weet het niet helemaal zeker maar misschien dat de echte Barfers dat wel weten.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#100462
Sammy_Shunka schreef: Hoi!!!

Zeepaling en zoetwaterpaling.Keuze genoeg ;)
Zeepaling lijkt me geen probleem, die kun je dus ook in z'n gehele geven. Alleen bij erg grote palingen er even op letten dat de tanden niet te groot zijn, want die verteren niet.

Zeepaling mag je ook bij mij brengen, is namelijk erruuugg lekker ;D

Met zoetwatervis is iets, kweet even niet wat, maar in de regel is men daar niet zo kapot van.
Een zoetwaterpaling zou ik (omdat het een aaseter is) eerst goed opensnijden om te kijken of er geen oude vishaken of andere rotzooi inzit.
Door Lupa
#100520
::)zoetwater vis zou ik niet geven er kunnen vishaken in voorkomen en er was iest met een bacterie ??? ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#100579
sylvia schreef: Zoet en zout water paling is dezelfde paling ;D
Nah, de zeepaling die ooit op mijn aanrecht lag zag er toch echt anders uit dan de gemiddelde ijsselmeerpaling. (ietsje groter :-\)

Maarre, al zou het dezelfde paling zijn, de leefomgeving verschilt dacht ik wel dusdanig.
Door Lizzy
#100585
Volgens Leo zijn het dezelfde palingen omdat palingen trekken en van zoet naar zoutwater trekken. Maar, bij paling inderdaad altijd opletten dat er geen haken in zitten, want die zitten er wel vaak in ja. En, eerst even 10 dagen invriezen en dan weet je zeker dat de parasieten dood zijn. Volgens mij voert Andre (van de Hubsskies) ook regelmatig paling. Da's vette vis en dus heel gezond!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#100596
Lizzy schreef: Volgens Leo zijn het dezelfde palingen omdat palingen trekken en van zoet naar zoutwater trekken. Maar, bij paling inderdaad altijd opletten dat er geen haken in zitten, want die zitten er wel vaak in ja. En, eerst even 10 dagen invriezen en dan weet je zeker dat de parasieten dood zijn. Volgens mij voert Andre (van de Hubsskies) ook regelmatig paling. Da's vette vis en dus heel gezond!
Maar als er dus in zoetwatervis rare parasieten zitten, moeten die dus ook in de zoute variant zitten, of kunnen de parasiten niet tegen zout water.
Vraag me ook af of een hond het vel kan verteren/scheuren van de beetje zeepaling (zo eentje zo dik als je bovenarm ofzo) LOL
Door Lizzy
#100634
Angelique schreef:

Maar als er dus in zoetwatervis rare parasieten zitten, moeten die dus ook in de zoute variant zitten, of kunnen de parasiten niet tegen zout water.
Vraag me ook af of een hond het vel kan verteren/scheuren van de beetje zeepaling (zo eentje zo dik als je bovenarm ofzo) LOL
Geen idee! Misschien dat dat inderdaad met het zoute water te maken heeft....? Is alle zeepaling ook groot?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#100674
Palingen die in de zee zitten gaan daar heen om te paren en hun nakomelingen geboren te laten worden,deze glasalen trekken naar zoet water om weer terug te keren naar zee als zij zich willen gaan voortplanten,de volwassen paling die naar zee trekt komt niet meer terug naar zoetwater.
Door Sammy_Shunka
#100713
Hoi!!!

Bedankt voor alle info. mijn hondjes krijgen dus volgende week paling uit de vriezer zonder vel. Ja die is inderdaad zeer taai.

Mijn vriend heeft het vel verwijderd en alle ingewanden en dergelijke zijn verwijderd.Geen vishaken gevonden. Normaal eet mijn vriend die vis, maar ik mag dat niet yak. Maar als ik zeer lief kijk zal ik wel een pakje uit zijn vreizen mogen halen :-*
Door casangio
#100838
sylvia schreef: Zoet en zout water paling is dezelfde paling ;D
Hoi Sylvia,

Inderdaad de palingen trekken weg vanuit het zoete water naar een bepaald gebied in de oceaan om daar hun jonkies af te zetten.
Daarna keren ze weer terug. Van dit proces weet men nog niet zoveel af. Vorige week was er nl. een uitzending over op de TV. De conclusie was dat de paling aan het uitsterven was.

groetjes, alma
Laatst gewijzigd door casangio op di 25 mei 2004, 07:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door