Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ~Joke~
#100077
Ik ben ook weer begonnen met een maaltijd voor de katten zelf klaar te maken. Ze krijgen per dag 2 carnibest maaltijden en 1 zelfgemaakte.
Woensdag: ontdooide rauwe koolvisfilet
Donderdag: Gemalen verse sardientjes. Smokey hoefde dit niet, Bandit heeft gesmuld!
Vrijdag: Smokey een hele kippenvleugel, Bandit een gemalen kippenvleugel met een kippenhartje en een stukje kippenlever
Zaterdag: Gemalen kalkoenfilet met 3 kipvleugeltipjes voor bot, een kippenhartje en een kippenlevertje.
Tot zover gaat het goed en vinden ze het lekker. Nu een paar vragen: Hoe hoort de bot/vleesverhouding voor katten te zijn, hoe vaak geef je orgaanvlees en ik las ergens dat het niet goed is om vaak vis te geven. Is dit laatste zo?
Door Lizzy
#100143
Voor de kat moet het dieet ongeveer uit het volgende bestaan (volgens Ian Billinghurst):

*70% tot 75% rauwe vleesbotten en vlees
*5% groentes/fruit
*15% tot 25% orgaanvlees
*5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen
Door ~Joke~
#100150
Bedankt!! Is dit net als bij de honden gerekend over een bepaalde periode of moeten ze iedere dag organen en zo hebben? Hoe ligt de verhouding vlees bot? Hetzelfde als bij de hond?
Door Lizzy
#100245
Zelfde als bij de hond. Binnen meerdere dagen moet de kat alles binnen krijgen.

Overigens geeft Ian B een voorbeeld menu voor 1 week voor de kat:

Maandag AM: Rauwe vleesbotten, bijv. kippenvleugels of nekken
Maandag PM: Gemalen rundvlees met gemalen groentes, levertraanolie, ei, kelp, alfalfa

Dinsdag AM: Rauwe vleesbotten, bijv. Dr Billinghurst's gemalen lamsvlees en lamsbotten en groentes
Dinsdag PM: Gehakte lever en hart, kelp, alfalfa, vitamine E

Woensdag AM: kippenvleugel en nek of gemalen kippenruggen
Woensdag PM: Gemalen medium vettig rundvlees met een ei en gemalen groentes

Donderdag AM: gemalen lamsnekken (dream on - da's niet te doen met een vleesmolen) of een ossestaart (hij noemt ook nog gemalen varkensvlees/bot, maar da's geen goed plan in Europa)
Donderdag PM: Vis uit blik of vers, visolie, vitamine E

Vrijdag AM: stuk konijn
Vrijdag PM: Rauwe vleesbotten met gehakt hart en lever en nier en gemalen groentes, vitamine E, levertraanolie

Zaterdag AM: Kippenvleugel of nek
Zaterdag PM: gemalen kalkoenvlees, levertraanolie, ei, vitamin E

Zondag AM: gemalen lamsnek of ossestaart en gemalen groentes
Zondag PM: groot stuk rundvlees om op te kauwen

=========

Dit is dus maar een voorbeeldje van 1 week
Door ~Joke~
#102430
Inmiddels hebben ze nu ook een kwartel gehad [alles zat er nog in] ik heb alleen het zielige kopje eraf laten snijden. Verder heb ik nog 3 duifjes voor ze gekocht. Vandaag stond er verse makreel op het menu: Smokey hoefde het niet Bandit vond het lekker. Opvallend want Smokey vond de sardientjes van vorige week ook niet lekker. Over het algemeen zijn ze erg ingenomen met het zelfgemaakte eten. Ze krijgen het 's middags en komen er al aan rennen als het zover is. Dat doen ze niet voor de carnibest. Ze eten ook meer van het zelf gemaakte.
Door Truus
#102440
Mmmmm..klinkt goed Joke 8). Het gaat goed he met jouw zelf gemaakte maaltijden voor jou katten. ;).
Goed van je!
Laatst gewijzigd door Truus op do 27 mei 2004, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#102448
Ja ik sta helemaal versteld! Zo heb je er ook lol aan. De eerste keer dat ik ze eigengemaakt gaf was het pens met runderhart.....Dat kon ik zo wegkieperen. Ik heb ook wel eens een stuk konijn geprobeert: ook geen interesse. Nu ik het vlees en de botten maal, lusten ze eigenlijk erg veel!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door