Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rayis
#1
Hallo,

Mijn grootouders gaan binnen enkele dagen een kipje slachten...

Ik heb gezegt dat wat ze niet moeten hebben van de kip, dat ze dat aan mij mogen geven...

Maar wat mag ik nu juist geven van die kip? Zomaar alles?

Mijn honden barfen niet, maar kunnen prima tegen alle soorten botten.
Door Lizzy
#2
Hoi Tine, als jouw honden tegen alle soorten botten kunnen (eten ze wel vers/rauw?): dan kun je elk deel van de kip gebruiken. Ik weet niet hoe oud de kip is, maar als de kip erg oud is, zou je met de poten misschien wat voorzichtig moeten zijn....
Groetjes, Lizzy
Door Rayis
#3
Ze krijgen één dag per week vers. Dit kan zijn pens, gewoon compleet versvlees, kippenvleugels- of poten, ribben, orgaanvlees enz.. Wat ik vastkrijg gewoon.
Ze krijgen geregeld runderbotten met heel wat vlees om af te kluiven en zelfs daar hebben ze nooit last van.

Ik ben ervan overtuigd dat ze een sterke maag hebben, ze (vr)eten echt alles en ze hebben nooit diarree of iets dergelijks.

Waarom moet ik oppassen met de poten van een oude kip? Omdat de botten te hard zouden zijn?

Ik denk dat de kip al vrij oud is ja, ze is wel niet ziek.

Maar bv. de kop mag ik toch niet geven ofwel? Ik zou het eigenlijk leuk vinden als ik ze zo'n groot stuk kip in zijn geheel kon geven, ze eens lekker zien scheuren, lijkt me leuk :D.
Door Lizzy
#4
Poten zijn dragende delen dus die kunnen hard zijn. Kippenpoten in de winkel zijn van kippen die 6 of 9 weken oud zijn (eigenlijk nog kuikens :'(). Ik weet overigens niet of je er niet verstandig aan doet de kip eerst een tijdje in de vriezer te bewaren (om eventueel parasieten te doden). Iemand enig idee?

Ik geef regelmatig hele parelhoenen. Hebben ze hier geen problemen mee. Maar goed, ze eten hier natuurlijk iedere dag rauw vlees en botten. Maar, als ik zie wat jouw honden probleemloos eten, dan denk ik dat het geen kwaad kan een groter stuk kip te geven. En, bij de delen waarbij je je twijfels hebt: daar kun je wat stukken inknippen met bijv. een snoeischaar.

Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#18487
oeps ik had niet gezien dat er hier ookal zo'n soort gelijke vraag werd gesteld als dat ik heb.

zie tread hierboven over vleeskuiken in de vriezer en dan...?

Maar mijn grote vraag is: hoe moet ik deze gaan bewerken, hoelang moet die in de vriezer enz enz

Hellep me ff, Paul, Roger??

Vleeskuikens worden door Schoonpa geslacht speciaal voor mijn Zwart Monster.
Ze zijn nu rond de 1750 gram, dus een lekker kippie(sorry voor de vega's onderons) Dinsdag nacht gaan ze weg naar de slachterij en morgen moet het dus gebeuren. Kijk als ik het later pas weet is het geen ramp, maar dan moeten we wel lang gaan wachten, want door de slechte economie, gaan we langer leegstaan (de schuren dus leeg houden, omdat de slachterijen geen kippen meer willen slachten omdat ze geen kopers ervoor hebben) Maar goed daar gaat het niet over.
Moet ik de kop eraf halen(laten halen) of kan die ook gewoon gegeten worden?
Chasey eet wel hele kuikens , maar die zijn dan onder de 14 dagen, dus dan is het allemaal nog zacht.

Wie kan me wat vertellen.?

Super thanxxxxxxxx
Door 202spots
#18491
Jolly_landalief schreef:Maar mijn grote vraag is: hoe moet ik deze gaan bewerken, hoelang moet die in de vriezer enz enz>>
Moet ik de kop eraf halen(laten halen) of kan die ook gewoon gegeten worden?
Hi Jolly
Alleen de veren eraf,de vieze inboedel eruit,hartje lever maag kan er WEL ingelaten,hak de kip in 3 of 4 stukken,of haal de dij met poot er af,vleugels met stuk borst erbij,en dan de rest van de rug,en geef het aan chasey.
Ze eet toch ook harde vleesbotten?
Kan ze volgen mij de poten van de kip OOK wel fijn krijgen hoor!
En de kop eraan laten,schijnt heel erg gezond EN lekker te wezen! :-\
Pootjes/voetjes kan je OOK geven,als er erge lange nagel aanzitten dan knip ik die er meestal vanaf.
Je kan ze makkelijk 'n maand of 2-3 in de vriezer bewaren.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 27 okt 2003, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roger
#18507
<< author=Jolly_landalief link=board=1;threadid=1;start=#msg18487 date=1067274249]Maar mijn grote vraag is: hoe moet ik deze gaan bewerken, hoelang moet die in de vriezer enz enz>>



Jolly, ik heb net jouw vraag beantwoord op die andere topic.
Bij mij krijgen ze de komplete kip, alles erop eraan en erin, behalve de pluimen.

Ik zie de poten van een kip, ook al is die stokoud als geen enkel probleem voor mijn honden.

Dragende botten van gevogelte is volgens mij nog stukken lichter van struktuur dan dragende botten van zoogdieren, en dan nog, mijn honden , en ook nog enkele Barfende Vlaamse koehonden (van Sonja) maken korte metten met komplete schapepoten en reepoten.


Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op ma 27 okt 2003, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#18559
Hoi Roger, mijn ervaren barfertjes hebben ook totaal geen moeite met pootjes hoor! Deze waarschuwing heb ik wel geplaatst voor de binnenende barf-honden. Da's dus niet nodig, begrijp ik?
Groetjes, Lizzy
Door Jolly
#18631
202spots schreef:
Hi Jolly
Alleen de veren eraf,de vieze inboedel eruit,hartje lever maag kan er WEL ingelaten,hak de kip in 3 of 4 stukken,of haal de dij met poot er af,vleugels met stuk borst erbij,en dan de rest van de rug,en geef het aan chasey.
Ze eet toch ook harde vleesbotten?
Kan ze volgen mij de poten van de kip OOK wel fijn krijgen hoor!
En de kop eraan laten,schijnt heel erg gezond EN lekker te wezen! :-\
Pootjes/voetjes kan je OOK geven,als er erge lange nagel aanzitten dan knip ik die er meestal vanaf.
Je kan ze makkelijk 'n maand of 2-3 in de vriezer bewaren.
ja HIJ ( >:( is nog steeds een reu al dan wel gecastreerd ;D) eet ook vleesbotten., dus ik denk dat hij wel korte metten maakt met de kip.
Ik ga schoonpa vragen of hij er 3 wil slachten en dan ook in stukkies wil hakken, kan ik even een tijdje vooruit. Of zou ik hem ook gewoon 1 hele kip per 14 dagen kunnen geven, is die meteen een hele dag klaar met vreten. ;D
Dat was eigenlijk mijn bedoeling.

thanx alvast.
Door roger
#18686
<< Of zou ik hem ook gewoon 1 hele kip per 14 dagen kunnen geven, is die meteen een hele dag klaar met vreten. ;D
Dat was eigenlijk mijn bedoeling.<<


Dat is ideaal, een kompleet prooidier in één maaltijd.

Gr.
Roger
Door Jolly
#18724
roger schreef: << Of zou ik hem ook gewoon 1 hele kip per 14 dagen kunnen geven, is die meteen een hele dag klaar met vreten. ;D
Dat was eigenlijk mijn bedoeling.<<


Dat is ideaal, een kompleet prooidier in één maaltijd.

Gr.
Roger
ja dat was dus mijn gedachte ook, dus dat is prima? Mooi dan ga ik dat dalijk ff regelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door