Welk kippenras?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welk kippenras?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Nou, ik was niet van plan het hok te dweilen of te stofzuigen ::) En de diatomeeenaarde zit zo goed en zo kwaad als ik het voor elkaar kreeg in de kieren. Droog. Ik heb het niet nat gemaakt.
Ze slapen nog steeds niet op stok dus ik hoop dat het goed blijft gaan. Stro gebruik ik inderdaad niet, ik heb beukensnippers en hennepstro en doe daar wat tabakstro door.
Maar ik voel veel voor het (al dan niet preventief) gebruik van roofmijten zodra het voorjaar wordt.
Felix de border
1-ster
1-ster

Bericht door Felix de border »

Ik had 2 a 3 jaar terug enorm veel bloedluis. Ik heb bij de dierenarts exzolt gehaald. In het voorjaar geef ik ze een dosis en in het najaar. Het flesje was in het voorjaar op dus ik wacht nog even voor ik die weer in huis haal.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Exzolt bevat dezelfde werkzame stof als Bravecto. Dat zou ik niet graag aan mijn kippen geven.
Felix de border
1-ster
1-ster

Bericht door Felix de border »

Oh is dat? Geen idee. Het wordt aangeraden en de eieren mag je blijven eten. 🤷‍♀️
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Anne in Zweden schreef: do 03 sep 2026, 13:07 Ja, dat hebben ze vrij snel in de gaten, waar ze moeten zijn voor een goede nachtrust. :biggrin2: Dat merkte ik hier ook met de kuikens, een dag of tien geleden. We hebben ze naar de zomerren overgebracht (nog wel gescheiden van de matrones), maar de eerste avond snapten ze er niets van en wilden ze over het net heen vliegen, terug naar de winterstal (dat staat een meter of vijftien bij de zomerren vandaan). Ik kwam handen tekort, zette er steeds eentje in het zomernachthok maar zodra ik de volgende wilde pakken was de vorige al weer op weg naar buiten. >:( Maar de tweede avond had een van de meer snuggere kuikens in de gaten waar ze naartoe moest, en toen volgden de andere kuikens ook al snel. De derde avond zaten ze al binnen op 'stok' toen ik de deur van het hok kwam dichtdoen.

Ik zit nu even te twijfelen wanneer we de afscheiding tussen de kuikens en de matrones kunnen weghalen. De drie oudste kuikens zijn overmorgen 16 weken, de drie jongste 14 weken. Het liefst zou ik erbij willen zitten een dagje, wanneer we ze bij elkaar doen, maar daar heb ik momenteel geen tijd voor. En vanaf maandag ben ik bijna drie weken niet thuis, dus kan ik ook niet controleren of het goed gaat. Meneer Anne is vanaf volgende week zaterdag wel de hele dag thuis, maar die is minder weekhartig dan ik en gaat niet de hele dag bij de kippen zitten om te zien of ze lief zijn voor elkaar. ::)

Als ik ze pas bij elkaar doe wanneer ik terug ben (25 sept), dan hebben ze misschien te weinig tijd om aan elkaar te wennen. Ik ga er tenminste van uit dat ze eind september allemaal naar de winterren/het winterhok moeten verkassen, ivm de temperaturen 's nachts. (Al hangt er wel een verwarming in het zomerhok.)

Wat zouden jullie doen? Wachten tot de jongste kuikens ook 16 weken zijn en dan de boel gewoon bij elkaar zetten? Of komend weekend (als de jongste nog 14 weken zijn) gewoon alles bij elkaar zetten en af en toe gaan kijken of het goed gaat? Of toch wachten tot eind september?

Tot op heden heb ik nog geen problemen gezien tussen de kuikens en de matrones, met de afscheiding ertussen.
Hoe gaat het inmiddels met de koppeling in het hoge noorden?

Plaats reactie