Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door ine
#13052
Antwoord van een leek!!
Reiki is het overbrengen van energie naar die plaatsen van het lichaam, die het nodig hebben, of naar de geest.
Ook kun je zonder klachten een Reikibehandeling vragen, daar wordt je heerlijk fris en fit van (eigen ervaring)
Iedereen kan het leren!
Iedereen heeft het zonder het te leren al een beetje in zich!
VB: Je kind is gevallen, heeft pijn, als vader/moeder troost je je kind, door je hand op de zere plek te leggen!
Verbeter me, als ik het fout heb gezegd!! ;)
Door Lizzy
#13053
Reiki is een systeem om "verlichting" te bereiken en Reiki is een geneeswijze. De een geeft meer focus aan het ene aspect dan aan het andere. Dat wil zeggen, de een leert Reiki als een geneeswijze terwijl de andere Reiki leert als een spiritueel systeem om verlichting te bereiken. Beide is Reiki. In het Westen wordt Reiki eigenlijk alleen geleerd en gebruikt als een geneeswijze.

Het Reiki systeem is ontwikkeld en uitgevonden door een Japanner, Mikao Usui genaamd in begin 1900. Het woord Reiki wordt meestal vertaald als Universele Levens Energie.

Mikao Usui heeft een aantal mensen het Reiki systeem geleerd. Al deze leraren hadden hun eigen studenten. Mikao Usui had een school die Usui Reiki Ryoho Gakkai genoemd is. Deze school is een besloten gemeenschap en deelt geen informatie met buitenstaanders.

Het Reiki, zoals het geleerd wordt in het Westen, komt van Mrs. Hawayo Takata. Zij was een student van Mr Chujiro Hayash (en hij was weer een marine officier en een student van Mikao Usui). De manier waarop Reiki vandaag de dag geleerd/overgebracht wordt, is in de meeste gevallen de manier waarop Mrs. Takata het geleerd heeft en weer over gebracht geeft op andere Reiki leraren.

Heel basic is Reiki: een set van vijf leefregels en een set van handposities om jezelf en andere mensen te behandelen en een manier waarop mensen ingewijd worden in Reiki om "aangesloten" te worden op de Reiki energie. Een inwijding is een ceremonie die helpt iemand te heraansluiten bij de Reiki energie. Deze inwijdingen worden uitgevoerd door Reiki meesters/leraren.

Er zijn drie levels in Reiki. Bij Reiki 1 leer je de Reiki leefregels/principes, de handposities en je krijgt een inwijding waarbij je dus een "aansluiting" krijgt op de Reiki energie.

Bij Reiki 2 leer je drie Reiki symbolen, je krijgt een nieuwe inwijding en je leert op afstand mensen/dieren etc. te behandelen.

Bij Reiki 3 leer je het "master symbool", je krijgt een nieuwe (master) inwijding en je leert andere mensen in te wijden en je leert hoe je Reiki moet leren aan anderen.

Reiki werkt heel simpel door handoplegging en door intentie. Het helpt ons om in harmonie te komen met de Universele Levens Energie en dit werkt vaak helend. Helend op alle fronten.

Bij Reiki gebruik je niet je eigen energie, maar laat je de liefdevolle Universele levens energie stromen naar jezelf of van jezelf naar anderen. Daarom noemen we mensen die een Reiki inwijnding hebben gehad ook wel "Reiki kanaal" of "Reiki doorgeef-luik". Het betekent dus dat je in contact bent met de Reiki energie en deze kan doorgeven aan mensen, dieren, planten, stenen, etc.

In het Westen (in de 80'er jaren) is er van alles en nog wat bij Reiki gesleept. Reiki-gidsen, kristallen, pendels, etc. Dit wordt ook vaak geleerd aan de mensen op de Reiki cursus/inwijding. Dat is prima, maar het heeft allemaal niets met Reiki te maken.

Je kunt Reiki niet in de boeken leren. Om Reiki te kunnen doen, heb je dus een inwijding nodig van een Reiki master. Iedereen kan zo'n Reiki cursus/inwijding doen. Je hoeft daar geen "gave" voor te hebben.

Groetjes, Lizzy
Door yalla
#13054
Ik zal mijn vraag duidelijker stellen, want het is niet mijn bedoeling om hier een discussie op gang te brengen van voor- en tegenstanders van Reiki. (en dat wil Yalla met haar antwoordt, denk ik, wel) Groetjes Coby.
Nee hoor dat wil ik niet. Ik heb - volgens mij - gewoon antwoord op jouw vraag gegeven. Ik weet niets van Reiki dus houd mij verre van welke discussie dan ook. ;)
Door Ink
#13055
Ik vind dat anders bij bijv. magnetiseren....Groetjes, Lizzy
Wat grappig dat je dat zo zegt. Ik wilde namelijk net zeggen dat ik in mijn boerenhorkheid soms moeite heb met dingen die ik niet (desnoods wetenschappelijk) kan onderbouwen, maar wél gezien hebt dat het werkt. Ben onder meer zelf bij een magnetiseur geweest en geloofde geen ene fluit van die magische handjes ... maar kon na een behandeling van een kwartier wel weer rechtop naar buiten lopen.

Wat is er zo anders bij een magnetiseur dan?
Door Ink
#13056
Deze school is een besloten gemeenschap en deelt geen informatie met buitenstaanders.
Daar krijg ik dus een beetje jeuk van. Klinkt als de Scientology Church en als ik érgens een schurft aan heb ... Of is dit minder zieltjeswinnend? Het griezelige van SC vind ik dat men besloten heeft dat je pas deugt als mens als je al of veel van hun (uiteraard prijzige) 'cursussen' hebt doorlopen. Zo ook overigens de afsplitsing 'Landmark'.

Say it ain't so ...
Door Paul_Barte
#13057
Wil niet stoken maar heb je weleens prijzen gezien van cursussen Reiki?????
Heb altijd het idee gehad dat Reiki sloeg op de inkomsten van degene die les geeft  ;D
Door Lizzy
#13059

Wat grappig dat je dat zo zegt. Ik wilde namelijk net zeggen dat ik in mijn boerenhorkheid soms moeite heb met dingen die ik niet (desnoods wetenschappelijk) kan onderbouwen, maar wél gezien hebt dat het werkt. Ben onder meer zelf bij een magnetiseur geweest en geloofde geen ene fluit van die magische handjes ... maar kon na een behandeling van een kwartier wel weer rechtop naar buiten lopen.

Wat is er zo anders bij een magnetiseur dan?
De meeste magnetiseurs gebruiken hun eigen energie om iemand te behandelen. Met Reiki geef je dus niet je eigen energie, maar de Universele energie.

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#13060

Daar krijg ik dus een beetje jeuk van. Klinkt als de Scientology Church en als ik érgens een schurft aan heb ... Of is dit minder zieltjeswinnend? Het griezelige van SC vind ik dat men besloten heeft dat je pas deugt als mens als je al of veel van hun (uiteraard prijzige) 'cursussen' hebt doorlopen. Zo ook overigens de afsplitsing 'Landmark'.

Say it ain't so ...
Hoi Ink, ik vind de twee niet vergelijkbaar. De Scientology Church probeert zieltjes te winnen. De school van Mikao was gewoon een schooltje met een zooitje moniken die proberen verlichting te zoeken via Reiki. Zij probeerde helemaal geen zieltjes te winnen, feitelijk wilde ze niks met het Westen te maken hebben en feitelijk vinden zij dat wij Reiki alleen gebruiken als een geneeswijze, iets zoals zij het zelf niet beleven. Je kon daar als Westerling ook geen cursus volgen. Ze zijn gewoon. Verder niks. Er zijn nog diverse authentieke Japanse Reiki schooltjes aanwezig, maar deze mensen beleven het op een totaal andere manier dan wij Westerlingen.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 jul 2003, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#13061
Wil niet stoken maar heb je weleens prijzen gezien van cursussen Reiki?????
Heb altijd het idee gehad dat Reiki sloeg op de inkomsten van degene die les geeft ;D
Het is inderdaad waar dat de prijzen heel hoog kunnen zijn. Dit zijn dus de prijzen zoals ze gehanteerd worden door de Reiki Alliance (internationale club). De baas van deze club is Phyllis Lei Furumoto. Zij is de kleindochter van Takata. Deze lui hebben zelfs patent aan willen vragen voor Reiki! En, zij willen Reiki exclusief houden. De prijzen voor een cursus/inwijding zijn exsorbitant. Als je je in hebt laten wijden door een Master die aangesloten is bij deze club (dan MOET je dus dit hoge bedrag neertellen) dan kun je zelf ook lid worden van deze club. Deze club vindt dus dat je vooral VEEL over moet hebben voor een Reiki inwijding, want het is heel erg bijzonder ::). Veel geld dus. En, ze leven er zelf goed van! Mijn persoonlijke mening is dat de meeste van deze lui de Reiki principes/leefregels niet begrijpen (of zodanig in hun eigen voordeel keren). Een van de leefregels is "verdien je geld eerlijk"....

Maar, gelukkig zijn er talloze mensen die vinden dat Reiki zoveel mogelijk gedeeld en verspreid moet worden en zich niet aan de regels houden van deze "club".

Afhankelijk wat je dus wilt, kun je je in laten wijden door iemand die aangesloten is bij de Alliance of niet. Er zijn in Nederland alleen al -TIG Reiki Masters die een klein bedrag vragen voor de inwijding/cursus. Er zijn er ook die gratis inwijden.

Persoonlijk vind ik dat een cursus/inwijding wel geld mag kosten. Om jullie een voorbeeld te geven: als ik een Reiki 1 cursus/inwijding doe waar ik een klasje heb van 3 of 4 mensen, dan komen ze hier een heel weekend van 10:00 tot 18:00. Ze krijgen drinken, eten (lunch en tussendoortjes), mijn volledige aandacht en tijd. Ik geef hen cursus materiaal mee en een certificaat. Op zondag 18:00 uur sluit ik af met een feestelijk drankje en hapje. Vervolgens lig ik zelf twee dagen uit te puffen (en werk dan niet op maandag en dinsdag). Ik vind persoonlijk dat ik geen geld toe hoef te leggen op de cursus en ik vraag dus geld.

De meeste vragen voor Reiki 2 meer geld als voor Reiki 1. Ik doe dat niet. Reiki 2 is bij mij goedkoper dan Reiki 1. Want, ik ben maar 1 dag bezig met de Reiki 2 inwijding/cursus. Het kost mij minder tijd en geld dus ik vraag ook minder geld.

Reiki 3 is weer een ander verhaal.... Ik geef nooit zomaar Reiki 3 inwijdingen. Ik geef deze alleen aan mensen die ik al ken en deze mensen lopen met mij mee, ik begeleid ze, ik ben vaak bij hun eerste cursus aanwezig en vaak ben ik 1 jaar met deze mensen aan de gang. Hier is geen vast prijskaartje aan te hangen. Dit is iets tussen de toekomstige Reiki 3 (master of liever gezegd: leraar) en mij en is eerder een proces te noemen dan een cursus.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 jul 2003, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#13062
Oh, ik vergeet nog iets te vermelden.

Ik heb een vaste baan en verdien daar mijn geld mee. Mijn cursussen zijn daarom goedkoper (als ik ze al geef, want ik geef weinig cursus) dan van mensen die moeten leven van hun Reiki cursussen. Ik vind dat ook normaal trouwens.

Groetjes, Lizzy
Door vilja
#13063
Hellup Lizzy!!! wil jij a.u.b. uitleggen wat Reiki is? Als ik het doe ga ik het uit het boek doen en jij hebt zo veel ervaring dat jij dat vanuit je hart kunt doen. Ik ben blij met jou verhaal. Waarom Reiki bij ons thuis een omstreden onderwerp is. Mijn man heeft een streng religieuse opvoeding gehad,doet daar niets meer mee, maar ja, die wortel he! Omdat ik zo in het positieve veranderd ben (en nog steeds doe) en omdat hier steeds meer positiviteit en liefde in huis is raakt hij er langzaam aan gewent. Reiki heeft niets met"geloof' te maken wel met je eigen geloof en gevoel. Ik lees nu dat je (Lizzy) dat al prima gedaan hebt. Bedankt. Ik moet er snel vandoor. Groetjes Coby
Door Helen
#13064
[quote]

Wat grappig dat je dat zo zegt. Ik wilde namelijk net zeggen dat ik in mijn boerenhorkheid soms moeite heb met dingen die ik niet (desnoods wetenschappelijk) kan onderbouwen, maar wél gezien hebt dat het werkt. Ben onder meer zelf bij een magnetiseur geweest en geloofde geen ene fluit van die magische handjes ... maar kon na een behandeling van een kwartier wel weer rechtop naar buiten lopen.

Ik heb ook een wetenschappelijk onderbouwd bewijs nodig. Ik geloof echt niet in dit soort zaken. Eerst zien dan geloven. Universele energie vind ik even geloofwaardig als de smurfen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik geen respect heb voor de mensen die er wel in geloven en ik sta er ook zeker open voor om overtuigt te worden. Er zijn absoluut veel dingen waar ik nog geen kaas van gegeten heb, maar ik heb toch het motto eerst zien dan geloven. Het liefst met een formule erbij.... ;)

groetjes Helen
Door SHIVA
#13065
hoi coby ik heb reiki twee en zoals bij mensen en dieren het geval is als zij het willen ontvangen dan mag dat gebeuren maar je kan nooit te veel geven omdat ze het zelf aanvoelen waneer er genoeg energie gegeven is mensen met reiki zijn niets anders dan een doorgeefluikwe doen niets dat wordt gestuurd van boven af reiki in com.met bachbloesem hebben ook goede resultaten gegeven in principe heeft ieder mens reiki in zich want alles met liefde gegeven geeft al genezing kijk maar naar een moeder die een kind troost of naar een dier die bij jouw troost komt zoeken er zijn mensen zonder reiki die meer geneeskracht hebben als mensen met reiki die het uit com.oogpuntbeoefenen dus wat je met liefde doet is altijd goed en daar kan je nooit te veel van weggeven of krijgen gr shiva
Laatst gewijzigd door SHIVA op di 08 jul 2003, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#13066
helen,dat betekent dus dat je ook bewijzen nodig hebt over bv emoties bij dieren? gevoelens zijn niet wetenschappelijk bewijzen en toch geloven we daar in
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door