Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#51015
Hoi allemaal,

Onze oudste poes, Debbie, van nu 15 jaar, is al een hele tijd verkouden. Ze snottert een end weg. Ze niest af en toe, vooral als zich te veel snot ophoopt. Het is vooral 1 neusgat wat problemen geeft (van haar uit gezien haar linker). Daarnaast had ze eerst een grote vieze vlek.
Volgens mij is de oorzaak vooral een verminderde weerstand. Sinds ik eerst echinacea/ cat's claw ben gaan geven en nu een tijdje nisileen druppels is het al veel beter geworden. Dit is vooral te zien aan het snot wat minnder is en helderder en aan haar vacht die weer mooier wordt. Ze is ook actiever en minder slaperig.
Maar ik heb het idee dat er iets is wat haar blokkeert om verder beter te worden. Als het nou slechter zou gaan dan zou ik haar accuut meenemen naar de DA en die zou dan waarschijnlijk een AB-kuur meegeven, maar dat wil ik eerlijk gezegd voorkomen. Ik wil het liefst dat Debbie dit (met behulp van natuurlijke middelen) zelf oplost omdat ik het idee heb dat ze daar alleen maar sterker uit zal komen, terwijl ze volgens mij van zo'n AB-kuur alleen maar zwakker wordt.
Heeft iemand een idee wat ik haar zou kunnen geven? Ik zat te denken aan een homeopathisch, fytotherapeutisch of bach middel.
groetjes Eva
Gebruikersavatar
Door chooky
#51067
Ik zal nog wat extra informatie over Debbie geven.

Debbie is een raspoes. Ze is een witte britse korthaar, met perzen in haar familie. Ze heeft dus een plat snoetje. Ze is ook doof, al vanaf haar geboorte, maar gaat hier erg goed mee om.
Ze heeft bij de fokker veel te vroeg een nestje gekregen, daardoor kreeg ze een hangbuikje (zo'n lege zak huid onder haar buik), was niet meer geschikt om mee te showen, waarschijnlijk ook niet goed genoeg voor de fok en ze is herplaatst. Ze heeft allerlei huizen gehad voordat ze bij mijn vriend terecht kwam. Ze heeft in een huis gezeten vol met katten en honden. Daar kon ze echt niet tegen. Ze kan niet zo geod met andere katten omgaan, ze mist door haar doofheid een hoop communicatie. Daar werd ze helemaal getraumatiseerd. Ze is bij een familie in huis gekomen, waar de kinderen haar treiterden. De kids werden allergisch en Debbie werd eenzaam opgesloten op zolder. Hoe slecht ze om kan gaan meet andere katten, zo goed is ze weer met mensen. Ze hangt echt aan 'haar' mensen. Ze werd dus helemaal gek daar op zolder. Toen is ze via via bij mijn vriend gekomen.
Hij zag haar en zij hem, ze is toen direct op zijn schoot gaan zitten, van 'jij bent van mij en ik laat je niet meer gaan'.
Mijn vriend en Debbie zijn ook echt onafschijdelijk. Als hij thuiskomt wil ze eigenlijk meteen op hem zitten. Ze kan goed alleen zijn. Ze slaapt veel, lekker op de kachel of een andere warme plek (zoekt ze echt op, ze is verlieefd op de houtkachel ;) ) Maar ze kan ook compleet in paniek raken als ze opeens wakker wordt en ons (vooral hem ;D) mist. Dan gaat ze heel hard loeien totdat je haar komt halen.
Ze houdt heel erg van eten. Ze wil alles wel proberen. Met haar hebben we dus totaal geen moeite gehad om haar over te schakelen. Ze vindt volgens mij de rauwe vleesvoeding veel lekkerder dan de brokjes.
Ze is absoluut niet bang aangelegd. Is ook echt een soort baas in huis. Een vreemde kat valt ze aan en is ze ook eigenlijk altijd de baas. Mijn vriend heeft een keer geprobeerd om een asielkat erbij te nemen, maar Debbie had het al heel snel voor elkaar dat zij het grootste deel van het hui controleerde (inclusief etensbakjes en kattebak) en dat de andere poes niet meer dan een paar vierkante meter had om zich in te bewegen. Als die daarbuiten kwam viel ze aan.
Ze weet ons ook goed eronder te krijgen. Als de kattebak niet goed schoon is mauwt ze een keer, komt je ook nog halen, maar reageer je niet, poept ze ervoor, of ze gooit een drol uit de bak naar buiten.
Ze is inventief. Ze heeft een plat snuitje en kan zodoende niet altijd bij haar eten. Ze hengelt dan haar eten met haar pootje uit de bak en eet het dan alsnog op. Ook als Bambi (haar dochter, de enige poes waar het goed mee gaat, haat-liefde verhouding) haar een beetje pest en haar niet bij de voerbak laat (ze zijn om ste beurt de baas over de voerbakken) graait ze met haar pootje voorbij Bambi in het bakje en kan alsnog eten ;D
Je kunt bij haar aan haar vacht zien hoe het met haar gaat. haar vacht kan zacht en glad, makkelijk kambaar zijn. maar als ze wat slechter in haar vel zit, gaat de vacht klitten en wordt ruwer en doffer.
Debbie is een forse poes. Eigenlijk te dik, maar ze is ook gewoon fors (ze lijkt ook dikker door haar hangzakbuikje ;) ). Ze heeft nog maar een paar tanden (tja, versvlees kwam zo'n 15 jaar te laat :'() maar weet daar zelfs een kuiken mee te eten. Had vroeger vaak diarree en hield dat niet zo goed schoon. Nu met versvlees heeft ze daar geen last meer van. Ze loopt op een bouwvakkersmaniertje, heel gedecideerd.
Weet nu even niet meer hoor. ;D
groetjes Eva
Door Lizzy
#51220
Hoi Eva,

Eigenlijk denk ik dat je met een specifiek "katten-verkoudheidmiddel en eigenlijk een specifiek bijholteontstekingsmiddel" aan de slag moet.

Want eigenlijk denk ik dat Debbie misschien wel een bijholteontsteking heeft. Ben natuurlijk geen dierenarts, maar jouw beschrijving doen mij denken aan een bijholte ontsteking. Vooral doordat het voornamelijk 1 neusgat is die problemen geeft. En dit soort dingen zijn eigenlijk wel "katten-kwalen".

Ik denk dat je voorlopig even moet stoppen met de Nisyleen en haar zeker wel Echinacea moet geven.

En daarnaast denk ik dat zij daarom (vanwege de bijholte ontsteking) Hydrastis D6 of Cinnabaris D4 of Kalium Bichromicum D4 nodig heeft.

Hydrastis werkt bij een dikke gele afscheiding bij bijholte ontstekingen. Cinnabaris bij etterende bijholte ontsteking en Kalium B bij bij en neusholte ontstekingen.

Een complexmiddel dat ook goed zou kunnen werken is Rhino-Gastreu R49 van Dr. Reckeweg. Hier zit onderandere Cinnabaris en Kalium in.

Je kunt ook voor een ander middel kiezen dat geschikt is voor bijholte/neusholte ontstekingen van bijv. VSM Rinileen. Daar zit in:

Per tablet: Baryta muriatica D3 25 mg, Cinnabaris D12 25 mg, Echinacea angustifolia D3 25 mg, Hydrastis canadensis D3 25 mg, tabletmassa ad 250 mg.

Verder is het erg goed om de kat te laten stomen met kamille dampen. Heb je een rieten stoel? En een rieten of open poezedraagmand?

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 feb 2004, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#51224
OK, het stomen met de kat: Zet de kat op een rieten stoel, met opengewerkt zitting dus. Zet een rieten of open poezendraagmand over kat heen of zet de kat in de mand en zet de mand op de rieten zitting.

Doe kamille in een grote pan en giet er kokend water op. Zet de pan onder de rieten stoel, onder de kat. De kat kan nu de kamilledampen inademen. Zorg natuurlijk er wel heel goed voor dat de kat zich niet aan de hete damp kan verbranden!!!
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 feb 2004, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#51233
Hoi Lizzy,
Hardstikke bedankt !
Ja ik vind het ook beter geen AB te geven. maar mijn vriendje wordt een beetje ongeduldig. het is zijn poes en hij maakt zich zorgen. Hij ziet haar maar niet 'echt ' beter worden en hij gelooft niet zo in de homeopathie en andere alternatieeve geneeswijzen....
maar ik ga kijken of ze de rinileen hebben, vast wel en of ze andere middelen van je lijstje hebben staan. Waar kan je dat complexmiddel krijgen?
En welke dosering moet ik voor de rinileentabletten aanhouden?
Ik ga eens opzoek naar kattenmand en iets van riet waar een pan onder kan.
groetjes Eva
Door Lizzy
#51325
chooky schreef: Hoi Lizzy,
Hardstikke bedankt !
Ja ik vind het ook beter geen AB te geven. maar mijn vriendje wordt een beetje ongeduldig. het is zijn poes en hij maakt zich zorgen. Hij ziet haar maar niet 'echt ' beter worden en hij gelooft niet zo in de homeopathie en andere alternatieeve geneeswijzen....
maar ik ga kijken of ze de rinileen hebben, vast wel en of ze andere middelen van je lijstje hebben staan. Waar kan je dat complexmiddel krijgen?
En welke dosering moet ik voor de rinileentabletten aanhouden?
Ik ga eens opzoek naar kattenmand en iets van riet waar een pan onder kan.
groetjes Eva
Het complexmiddel van Dr Reckeweg kun je bij de apotheek bestellen.

Misschien moet je even kijken welk middel het meest aansluit bij haar klachten: de Hydrastis, de Cinnabaris of de Kalium Bichromicum. Want als je voor een complexmiddel kiest, dan neem je het beste het complexmiddel waar ook dAt middel in ieder geval inzit (Rinileen is ook een complexmiddel). Je kunt natuurlijk ook een enkelvoudig middel kiezen.

Van Rinileen zou ik 2 keer per dag een halve tablet geven.

Of wachten op Tannetje :D! Misschien vind zij dit niet duiden op een bijholte/neusholte ontsteking en moet je een andere richting op gaan zoeken...

Groetjes, Liz
Gebruikersavatar
Door Hitam
#51452
Klinkt wel als een bijholte ontsteking. En naar mijn idee gaat het helemaal niet slecht. Geduld is een schone zaak.
Behalve Lizzy´s tips zou je ook nog vlierbes erbij kunnen geven. Is goed voor de bijholtes.

Komt ze buiten? Kan er een grasaar of zoiets in zitten?
Gebruikersavatar
Door chooky
#51495
Hoi,
Debie kommt eigenlijk nauwelijks buiten. Alleen in de zomer, als wij buiten zijn.
Ik ben bij de drogist geweest en heb cinuforce van vogel meegenomen. Ze hadden ook rinileen, maar daar zit de kalium bichromicum niet in en ze heeft niet zo'n last meer van etterige snot. Het is vooral helder. In de cinuforce zit:
Cinnabaris D8 19,2%
Hydrastis canadensis D6 19,2%
Kalium Bichromicum D6 19,2%
Lemna minor D4 19,2%
Luffa opperclata D6 19,2%

Wat zijn die laatste twee?
Ik ga vandaag beginnen met twee keer per dag een half tablet (ook 260 mg per tablet)
groetjes Eva
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door