Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Yari
#400044
Toen ik laatst met Yari weer eens bij haar orthopeed (K. Crama) was, vroeg ik hem wat hij van het kruid Duivelsklauw vond (te gebruiken bij arthrose, peesontstekingen, pijn, etc.)
Hij zei me dit liever niet te geven i.v.m. behoorlijke nadelige effecten. Welke dit waren wist hij niet exact te melden, maar er stond hem iets van bij.
Ik heb vervolgens het hele internet afgespeurd op evt. bijwerkingen, maar heb niks kunnen vinden, alleen dat het niet gebruikt mag worden bij maag/darmzweren en afgeraden wordt te gebruiken tijdens zwangerschap (humaan in ieder geval).
Toen heb ik contact opgenomen met DA Atjo Westerhuis en ook die wist geen bijwerkingen te melden.
Toch zat het me niet lekker, want ik vertrouw wat dat aangaat behoorlijk op de dingen die Crama zegt op dat gebied.
Ik heb dus de stoute schoenen aangetrokken en contact opgenomen met de UKG afd. Veterinaire Farmacie, Farmacologie en Toxicologie en kreeg Prof. Fink-Gremmels aan de lijn.
Zij wist wel degelijk te vertellen dat Duivelsklauw dus idd niet zo onschuldig was als altijd gedacht wordt.
Honden kunnen dit heel moeilijk afbreken en het is zeer slecht voor de lever. :o
Wat haar aangaat zijn de gebruikelijke NSAID's in de diergeneeskunde wellicht nog veiliger.
Als je, om wat voor reden dan ook, tòch Duivelsklauw aan je hond wil geven, dan moet je echt exact de dosering omrekenen naar het gewicht van de hond (op bijsluiters wordt voor een mens altijd van 65 kg uitgegaan) en het bij voorkeur in intervallen geven. Dus de ene week wel en de andere week niet.
Bamboe was trouwens geen probleem om te geven, alleen krijgen sommige honden daar maag/darmkrampen van, maar meer ook niet.
Glucosamine en chondroïtine was ook zeer zeker aan te raden volgens haar bij arthrose e.d.
Ben alleen vergeten te vragen wat ze van Salisprin vond helaas.

Ik vertrouw er wel op dat zij weet waar ze over praat, maar toch heb ik ook nog contact opgenomen met Puur Natuur.
Die wisten er niets over te melden, maar ze hebben mij wel het adres gegeven van een apotheker die erg thuis is in de kruiden e.d. en die heb ik net een mailtje gestuurd. Dat antwoord volgt dus nog.
Ik vind het eng om te geven dus die Duivelsklauw na dit te horen hebben gekregen. :-\
Laatst gewijzigd door Yari op ma 10 okt 2005, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#400121
In principe kun je ervan uitgaan dat ieder kruid wat werkt ook bijwerkingen heeft. De een wat meer en ernstiger dan de ander. Er is ook niet voor niks een kruidenbesluit ontwikkeld waarmee de verkoop van kruiden aan banden wordt gelegd.
De meeste literatuur over kruiden is gericht op mensen en aangezien wij ook goed tegen chococla kunnen kun je niet klakkeloos aannemen dat het dan ook voor dieren geldt. En eigenlijk geldt dat natuurlijk voor alle kruiden.
Het zou dus best kunnen dat dit kruid niet grenzeloos gegeven kan worden. Ik ken wel gewrichtsupplementen voor honden waar het in verwerkt zit, maar dat zullen dan wel aangepaste hoeveelheden zijn.
Door Audrina
#400301
Mijn teven krijgen hier allebei al langere tijd elke dag 1 capsule duivelsklauw van vitotaal. Maar nu ik dit zo lees, denk ik dat het potje voorlopig toch maar dicht blijft. :-\

Op de site van de paardendrogist staat: "In de meeste landen staat Duivelsklauw op de lijst van verboden stoffen" en ook dat het niet geschikt is voor drachtige dieren. Zal ik ze even mailen om te vragen waarom?
Door Lizzy
#400458
Ik heb toch ook echt gezocht op de bijwerkingen bij honden en niks kunnen vinden! En niks te vinden. Ook op de botanische naam Harpagophytum procumbens gezocht.

Ergo, het wordt in flink wat Amerikaanse en Engelse gewrichtsmiddelen voor honden gebruikt. En als iets toch ook snel als gevaarlijk wordt aangemerkt, dan is het wel in Amerika!

En ergo, ik vind zelfs op het net dat Devil's claw bij lever en nierproblemen ingezet kan worden.... http://www.lowchensaustralia.com/health/herbs.htm

Een paar van de vele sites met middelen voor honden waar Devil's Claw in verwerkt is:
http://www.brookbyherbs.co.nz/products.htm#dogs

http://www.nativeremedies.com/petalive/ ... -faqs.html

http://www.jeanesholistics.com/Herbs.html

http://www.dogforlife.co.uk/herbalremedies.asp

http://www.traditionalvisionpagan.org/h ... ngpg2.html

http://altvetmed.org/articles/herbs.html

http://www.holisticpetsupplies.co.uk/pr ... ucts_id=34

En bij bovenstaande sites zitten ook wat sites van dierenartsen.

En dan ook niet 1 waarschuwing te vinden he! Niet 1.

Over de waarschuwing bij de paardendrogist:

"Devil's Claw: Used as an anti-inflammatory and pain reliever, Devil's Claw is said to be comparable to phenylbutazone (commonly known as Bute) but without the side effects like gastric ulcers. Consult your veterinarian before giving to pregnant mares or horses with gastric ulcers". Van de website: http://www.smartpakequine.com/Nutrition.aspx#devils

Er zijn trouwens ook producten voor honden met duivelsklauw die in NL worden verkocht. Denk maar aan Amiqure.
Door Lizzy
#400466
Overigens bagataliseerd Prof. Fink-Gremmels de bijwerkingen van NSAID's nogal zeg, met deze uitspraak "Wat haar aangaat zijn de gebruikelijke NSAID's in de diergeneeskunde wellicht nog veiliger". Ik moet zeggen dat me dat nogal irriteert als je toch bedenkt dat er heel want honden het loodje leggen (op den duur) van NSAID's en ze dit middel voor mensen zelfs van de vrije markt af gaan halen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#400468
Lizzy schreef: Ik heb toch ook echt gezocht op de bijwerkingen bij honden en niks kunnen vinden! En niks te vinden. Ook op de botanische naam Harpagophytum procumbens gezocht.

Ergo, het wordt in flink wat Amerikaanse en Engelse gewrichtsmiddelen voor honden gebruikt. En als iets toch ook snel als gevaarlijk wordt aangemerkt, dan is het wel in Amerika!

Oke, maar zoals Yari het verteld gaan ze bij UKG van de situatie uit dat een goed afgestelde dosering met intervallen geen kwaad kan. Dus volgens mij doelen hun op schade bij langdurig en overmatig gebruik.
Bij de gewrichtsdingetjes voor honden met duivelsklauw die ik hier heb staan is het geen hoofdbestandeel, dus zal de dosering ook niet al te hoog zijn.
Door Lizzy
#400482
Angelique schreef: Oke, maar zoals Yari het verteld gaan ze bij UKG van de situatie uit dat een goed afgestelde dosering met intervallen geen kwaad kan. Dus volgens mij doelen hun op schade bij langdurig en overmatig gebruik.
Bij de gewrichtsdingetjes voor honden met duivelsklauw die ik hier heb staan is het geen hoofdbestandeel, dus zal de dosering ook niet al te hoog zijn.
Ja, maar ook voor langdurig gebruik kan ik geen enkele waarschuwing vinden. En ook voor overmatig gebruik kan ik geen enkele waarschuwing vinden. Amiqure bevat trouwens wel als hoofdingredient Duivelsklauw en het bevat 200 mg per tablet. De dosering is: 1 tablet per 7,5kg per dag. Dat is 2 tabletten voor 15 kilo, da's 4 tabletten voor 30 kilo, kom ik op 800 mg Duivelsklauw uit. Als de klachten zijn afgenomen kun je de dosering halveren, staat er.
Door Audrina
#400528
Ik heb voor de zekerheid toch ff de paardendrogist gemaild om te vragen waarom het in sommige landen op de lijst met verboden stoffen staat. Zal misschien wel als een soort doping gezien worden ofzo.

Volgens Simicur (homeopatische praktijk) heeft duivelsklauw een diuretische werking (urineproductie bevorderderend) en kan je je hond zonder problemen 2 maals daags 2,5 gram geven (ook voor de langere termijn) mits je de aangegeven hoeveelheid maar niet overschrijdt.

1 capsule Vitotaal Duivelsklauw bevat 335 mg duivelsklauw.
Laatst gewijzigd door Audrina op ma 10 okt 2005, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#400556
Lizzy schreef: Ja, maar ook voor langdurig gebruik kan ik geen enkele waarschuwing vinden. En ook voor overmatig gebruik kan ik geen enkele waarschuwing vinden. Amiqure bevat trouwens wel als hoofdingredient Duivelsklauw en het bevat 200 mg per tablet. De dosering is: 1 tablet per 7,5kg per dag. Dat is 2 tabletten voor 15 kilo, da's 4 tabletten voor 30 kilo, kom ik op 800 mg Duivelsklauw uit. Als de klachten zijn afgenomen kun je de dosering halveren, staat er.

Die had ik hier niet meer staan en op hun site staat het niet zo 123 vermeld.
Ik weet ook niet precies hoe het zit met het gebruik van duivelsklauw.
Maar ik denk dat het niet onverstandig is als mensen eerst in de rondte gaan vragen en snuffen voordat ze bij dieren met kruiden aan de gang gaan uitsluitend op de gevens die voor mensen beschikbaar zijn, omdat bij veel mensen het idee nog leeft van "het is natuurlijk, dus onschadelijk".
Door Audrina
#400677
Antwoord van de Paardendrogist:

Geachte mevrouw Van Strien,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Duivelsklauw staat in sommige landen op de lijst van verboden stoffen omdat duivelsklauw stoffen bevat met een pijnstillende werking.Tijdens wedstrijden mogen geen pijnstillers gebruikt worden.

Duivelsklauw zit in een aantal supplementen van bedrijven die erg veel onderzoek doen. De hoeveelheid die u geeft heeft voor zover bekend geen negatief effect. Er is nog te weinig onderzoek gedaan om dit met 100 % zekerheid te zeggen, maar dat geldt eigenlijk voor alle kruiden.

Met vriendelijke groeten,
xxxxxxx
#400685
Ik heb ook ff rondgeGoogled, en heb nergens iets specifieks over duivelsklauw en lever kunnen vinden.
Dit stond op de site van de University of Maryland (ik heb altijd wat meer vertrouwen in universiteitssites omdat die echt in de problemen komen als ze foute dingen schrijven)

"Devil's claw is nontoxic and safe, with virtually no side effects if taken at the recommended therapeutic dose for short periods of time. However, high doses can cause mild gastrointestinal problems in some individuals and it is not clear whether devil's claw becomes toxic if taken for long periods of time.

Individuals with stomach ulcers, duodenal ulcers, or gallstones should not take devil's claw unless recommended by a health care provider.
Devil's claw may interact with warfarin (a blood-thinning medication) and cause bruising or bleeding disorders. For this reason, individuals taking warfarin should not use devil's claw without first talking to a healthcare provider."

Verder vond ik nog dit:

"Although dosing recommendations for devil's claw are not consistent, a common oral dose that has been used for treating osteoarthritis is 2,600mg (2.6 grams) of powdered devil's claw per day. Doses of up to 10,000 mg (10 grams) of the powder per day have been reported with no apparent ill effects. Daily oral doses of commercial products that provide 50mg to 100mg of harpagoside have been used in clinical studies to treat several different conditions. The medical effects of devil's claw may be destroyed or reduced by exposure to stomach acid, however; so oral devil's claw may not be as effective as its injected form, which is not available in the United States.

Risks

Individuals who have heart conditions, diabetes, stomach or gallbladder conditions, and women who are pregnant or breast-feeding should not take devil's claw. Devil's claw should also be avoided in children.

Side Effects

Devil's claw has caused gastrointestinal side effects such as diarrhea and nausea, It may also be associated with headaches, ringing in the ears, and taste disturbances.

Interactions

Devil's claw may interfere with the actions of:

Drugs for heart conditions
Drugs for high blood pressure
Antacids, H-2 receptor blockers, and proton pump inhibitors
Insulin and oral medications for diabetes
Warfarin, aspirin, and herbal products that reduce the blood's ability to clot."
Door Yari
#400981
Eerlijk gezegd vertrouw ik ook niet 100% op wat deze mw. Fink-Gremmels me vertelde hoor, want wie zegt me, dat zij niet puur alles vertelt vanuit de visie van de NSAID-fabrikanten? ::)
Maar toch ga ik het in ieder geval voorlopig nog niet geven. Wil me er eerst nog meer in verdiepen.

Wat trouwens geen toeval is, is dat Crama het er ook over had dat het verboden was bij wedstrijden in de paardensport en bij dracht e.d. en dat het volgens hem idd naar zijn weten vergelijkbaar was met de stof fenylbutazon.

Iedereen overigens bedankt voor het verdere uitpluizen!!
Zo komen we steeds een stapje verder hopelijk! ;)

Ik heb trouwens nog geen antwoord gekregen van die apotheker. Ben erg benieuwd.
Door Lizzy
#401090
Yari schreef: Eerlijk gezegd vertrouw ik ook niet 100% op wat deze mw. Fink-Gremmels me vertelde hoor, want wie zegt me, dat zij niet puur alles vertelt vanuit de visie van de NSAID-fabrikanten? ::)
Maar toch ga ik het in ieder geval voorlopig nog niet geven. Wil me er eerst nog meer in verdiepen.

Wat trouwens geen toeval is, is dat Crama het er ook over had dat het verboden was bij wedstrijden in de paardensport en bij dracht e.d. en dat het volgens hem idd naar zijn weten vergelijkbaar was met de stof fenylbutazon.

Iedereen overigens bedankt voor het verdere uitpluizen!!
Zo komen we steeds een stapje verder hopelijk! ;)

Ik heb trouwens nog geen antwoord gekregen van die apotheker. Ben erg benieuwd.
Daar zat ik dus ook aan te denken maar ik wilde het niet opschrijven, juist omdat ik je initiatief zo waanzinnig waardeer! Ik vind het ook heel goed om dit soort dingen uit te zoeken en kennis te nemen van dit soort meningen. Maar zij lijkt wel een beetje de enige op de wereld met deze mening....

NSAID's zijn natuurlijk echt helemaal niet onschuldig. Neem ze nou in geval van artrose. Ze hebben niet alleen ernstige bijwerkingen op de lange termijn (ze zijn schadelijk voor lever en nieren), ze versnellen ook de afbraak van het gewrichtskraakbeen als je ze langdurig geeft! Nou, deze bijwerking heeft Duivelsklauw in ieder geval niet.

Ik blijf het wel geven. Brutus heeft echt vooruitgang geboekt sinds ik hem de Duivelsklauw geef en dat vind ik toch wel fijn. Ik heb zekerheidshalve natuurlijk wel de dosering nageken en geef hem niet meer als dat verwerkt is in diverse middelen voor honden.
Door Audrina
#401097
Ik heb ook ff contact gehad met Amiqure en volgens hun is de dosering duivelsklauw die in hun tabletten voor soepele gewrichten zit veilig, mits je de dosering niet overschrijdt. Er zit 200 mg duivelsklauw in een tablet en ze adviseren 1 tablet per 5 a 7,5 kg, wat inhoudt dat je een hond van 30 kg dus 800 tot 1200 mg per dag zou mogen geven.
Door Yari
#403635
Nou, ik heb al die tijd nog geen antwoord gehad van die apotheker op mijn mail, dus heb ik gisteren gewoon maar gebeld.
Ze wist er niet erg veel over te vertellen, alleen dat ze wel ook wist dat je Duivelsklauw beter niet langer dan 2 wkn achtereen kon toedienen en dat het idd niet gebruikt mocht worden bij maag/darm problemen. Maar dat was het ook wel.
Hmmm...ik blijf het dus wel eng vinden om dit middel ooit toe te dienen en doe dat dus ook vooralsnog niet zolang ik niet exact weet wat voor bijwerkingen het met zich mee kan brengen.
Mocht ik meer te weten komen, dan laat ik het jullie uiteraard weten. Iedereen bedankt voor het meedenken en uitpluizen! ;)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door