Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door CooperFlow
#3402487
Hoi, als trotse bezitter van een Duitse Dog ben ik natuurlijk wel heel erg angstig voor een maagtorsie. Zou het een idee zijn om de Carbo Vegetabilis D6 preventief te geven? Gewoon dagelijks een bepaalde dosering door het voer?
Door Lizzy
#3402524
CooperFlow schreef: zo 03 mei 2020, 17:24 Hoi, als trotse bezitter van een Duitse Dog ben ik natuurlijk wel heel erg angstig voor een maagtorsie. Zou het een idee zijn om de Carbo Vegetabilis D6 preventief te geven? Gewoon dagelijks een bepaalde dosering door het voer?
Nee. Ronduit. Allereerst zijn homeopathische middelen sowieso lastig preventief te geven. Maar als er niks geen problemen zijn, heeft het dus ook geen zin om iets te gaan geven. Het is een beetje vergelijkbaar met het innemen van een Paracetamolletje (zelf) voor het geval dat je misschien hoofdpijn krijgt.

Maar, het heeft wel zin om Carbo Vegetabilis in huis te halen. En mocht je hond verschijnselen tonen van maagtorsie: dan kun je deze tabletjes fijngewreven gaan geven, terwijl je naar de dierenarts rijdt.

Sommige honden vertonen eerst al verschijnselen van misselijkheid. Waarbij ze lucht gaan happen en soms zelfs de grond gaan likken of excessief gras (of andere dingen) gaan eten. Ook dan kun je Carbo Vegetabillis gaan geven (en Okugest!).

Nou, verder ben je het beste af met het voeren van BARF. Grotere stukken vlees (paar centimeter) en ongemalen geschikt vleesbot. Niet uit een standaard eten geven maar gewoon op de grond (op bijv. een "eetkleed") en het je hond verder lekker zelf uit laten zoeken qua eten. Vroeger zei men dat je je hond na het eten volledig stil moet houden. Er gaan inmiddels geluiden op dat dit helpt bij het voorkomen van maagtorsie. Ik moet de bron hier opzoeken.
Door CooperFlow
#3402530
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ja, ik had hier al gelezen inderdaad dat je het in huis moet hebben en bij verschijnselen moet geven. Ik ga het meteen bestellen.

Ik voer al KVV en ben nu begonnen met eendennekken zodat ze kan oefenen met kauwen. Ik wil dan als snack Barf hapjes bij gaan voeren. Helemaal over op Barf vind ik wat ingewikkeld.

Die inzichten zijn inderdaad wel weer wat veranderd. Maar ik denk dat het sowieso goed is dat de hond rust na het eten. En mijn hond eet al laag. Ik had al begrepen dat de standaard juist slecht is. Ik geef haar sowieso na elke maaltijd een grote kophuid plaat waar ze dan even een kwartier op mag kauwen. Dat is dan wellicht toch goed voor de spijsvertering.

Overigens schijnen stress en erfelijkheid toch ook wel een grote rol te spelen bij de maagkanteling.
Verder ben ik me nu heel goed aan het inlezen over het wel of niet vast laten zetten van de maag. Het lijkt me tegennatuurlijk en wellicht beter dat de maag wat mee kan bewegen. Maar ik vind het een lastig dilemma, omdat ik nu van heel veel Doggen eigenaren heb begrepen dat ze geen torsies hebben gehad, omdat de maag vast is gezet....
Gebruikersavatar
Door pike
#3403260
CooperFlow schreef: ma 04 mei 2020, 08:48 Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ja, ik had hier al gelezen inderdaad dat je het in huis moet hebben en bij verschijnselen moet geven. Ik ga het meteen bestellen.

Ik voer al KVV en ben nu begonnen met eendennekken zodat ze kan oefenen met kauwen. Ik wil dan als snack Barf hapjes bij gaan voeren. Helemaal over op Barf vind ik wat ingewikkeld.

Die inzichten zijn inderdaad wel weer wat veranderd. Maar ik denk dat het sowieso goed is dat de hond rust na het eten. En mijn hond eet al laag. Ik had al begrepen dat de standaard juist slecht is. Ik geef haar sowieso na elke maaltijd een grote kophuid plaat waar ze dan even een kwartier op mag kauwen. Dat is dan wellicht toch goed voor de spijsvertering.

Overigens schijnen stress en erfelijkheid toch ook wel een grote rol te spelen bij de maagkanteling.
Verder ben ik me nu heel goed aan het inlezen over het wel of niet vast laten zetten van de maag. Het lijkt me tegennatuurlijk en wellicht beter dat de maag wat mee kan bewegen. Maar ik vind het een lastig dilemma, omdat ik nu van heel veel Doggen eigenaren heb begrepen dat ze geen torsies hebben gehad, omdat de maag vast is gezet....
Dat kunnen die eigenaren nooit weten. Misschien hadden die honden ook geen torsie gekregen als de maag niet was vastgezet.

Ik kan je verder niets adviseren. Maar ik hoop dat je er nooit mee te maken krijgt ;)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door