Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door hapschaartje
#3300576
Beetje een late reactie van mijn kant, maar het onderwerp blijft actueel natuurlijk.

Ik geef zelfgemaakte geitenkefir (liefst van rauwe melk) als probiotica. Daar zit een veel grotere variatie aan goede bacteriën in dan in de meeste kant en klaar gekocht probiotica.
Naast probiotica is ook prebiotica nodig, om de goede bacteriën te voeden. Een heel goede en simpele prebiotica is bijvoorbeeld banaan. Daar krijgen ze bij mij dus zeer regelmatig een stukje van. Ook gefermenteerde groenten kunnen heel goed als prebiotica fungeren.

Multivitaminen geef ik niet.Alleen vitamine D3
Door Lizzy
#3300586
hapschaartje schreef:Beetje een late reactie van mijn kant, maar het onderwerp blijft actueel natuurlijk.

Ik geef zelfgemaakte geitenkefir (liefst van rauwe melk) als probiotica. Daar zit een veel grotere variatie aan goede bacteriën in dan in de meeste kant en klaar gekocht probiotica.
Naast probiotica is ook prebiotica nodig, om de goede bacteriën te voeden. Een heel goede en simpele prebiotica is bijvoorbeeld banaan. Daar krijgen ze bij mij dus zeer regelmatig een stukje van. Ook gefermenteerde groenten kunnen heel goed als prebiotica fungeren.

Multivitaminen geef ik niet.Alleen vitamine D3
Je bent ervan op de hoogte dat D3 supplementen voor de hond eigenlijk vrijwel altijd schadelijk zijn, door de hoeveelheden vitamine D die er in zitten?
Door hapschaartje
#3300588
Lizzy schreef:Je bent ervan op de hoogte dat D3 supplementen voor de hond eigenlijk vrijwel altijd schadelijk zijn, door de hoeveelheden vitamine D die er in zitten?
Dank je wel voor je reactie.
Ik ben er dan ook heel spaarzaam mee, maar vitamine D kan een hond niet, zoals wij aanmaken door zonlicht en de voeding levert ook niet altijd voldoende. Vandaar...
Gebruikersavatar
Door doranto
#3300591
hapschaartje schreef:Dank je wel voor je reactie.
Ik ben er dan ook heel spaarzaam mee, maar vitamine D kan een hond niet, zoals wij aanmaken door zonlicht en de voeding levert ook niet altijd voldoende. Vandaar...
Goede voeding zou naar mijn idee alles in voldoende mate moeten bevatten. Als een hond zelf geen vit.D aan kan maken, heeft hij het kennelijk niet of nauwelijks nodig? Bij mensen is het advies om pas de suppleren ná een vastgesteld tekort middels bloedonderzoek. Hoeveel de gemeten hoeveelheid dient te zijn lopen de meningen sterk over uiteen. Bestaat er überhaupt duidelijkheid over hoeveel een hond in zijn bloed dient te hebben? En is bij jouw hond onderzocht of hij een tekort heeft? Ik ben er geen voorstander van om zomaar wat te gaan geven 'voor het geval dat'. Je doet volgens mij dan meer kwaad dan goed.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3300596
hapschaartje schreef:
Dank je wel voor je reactie.
Ik ben er dan ook heel spaarzaam mee, maar vitamine D kan een hond niet, zoals wij aanmaken door zonlicht en de voeding levert ook niet altijd voldoende. Vandaar...
Misschien moet je dit topic even lezen. viewtopic.php?t=122291
Een teveel aan vitamine D komt bij honden vaker voor dan een tekort.
Door hapschaartje
#3300597
pluk schreef:Misschien moet je dit topic even lezen. viewtopic.php?t=122291
Een teveel aan vitamine D komt bij honden vaker voor dan een tekort.
Dank je wel voor de link. Ik heb het artikel met veel interesse gelezen...
Het is overigens niet mijn bedoeling om tot in het oneindige door te blijven gaan met vitamine D supplement. Ik wordt begeleid door een holistisch dierenarts en daar heb ik veel vertrouwen in.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door