Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Yaro+Kani
#3363337
Hallo allemaal,

Ik ben geen actieve gebruiker maar jullie hebben mij destijds met de overstap naar vlees ook goed op weg geholpen en heb hier over dit onderwerp ook al veel gelezen dus ik waag er maar een gokje aan.

Naar aanleiding van oa dit forum heb ik producten besteld om een golden paste te maken. Ik heb ook duivelsklauw besteld en mijn eerste vraag is dus eigenlijk of ik dit aan die pasta kan toevoegen of beter gewoon als los poeder geven? Ik kon er op internet niet zo veel over vinden hoe het beste te geven. Ik las hier ook veel positieve verhalen over flexijoint en begon dus te twijfelen of ik niet beter dat kan geven icm met de pasta, ipv duivelsklauw. Het is natuurlijk een kwestie van proberen maar het is een complexe situatie waarbij de wereld aan producten al is geprobeerd dus vandaar dat ik me af vraag wat jullie voorkeur in deze zou zijn?

Het gaat om een hond van net 4 jaar oud. Is al 2 jaar bekend met een 8e wervel, spondylose en lumbosacrale instabiliteit. Ik heb hem 2 jaar goed kunnen houden met fysio+hydrotherapie, cbd olie, doils joints, glucosamine, spondy van Puur en hij heeft eens een groenlipmossel kuur gehad. Sinds een poosje heeft hij ineens veel pijn, nadat eigenlijk geen enkele medicatie aansloeg hebben we foto’s gemaakt waarbij in de heupen zware artrose er uit kwam. In beide heupen is geen kraakbeen meer en geen gewrichtsvloeistof. Ook leek de achterste spondylose brug geknapt. Mijn DA gaf als optie Mobility van RoyalCanin maar ik heb al aangegeven dat ik daar niks voor voel en hij had Anarthron nog als optie. Daar wil ik me nog even in verdiepen. Yaro heeft vanochtend zijn laatste 120mg Cimalgex gehad en ik had met de assistente afgesproken om daar sowieso even mee te stoppen om te kijken of het überhaupt wel verschil maakt. We hebben oa de Cimalgex aangevuld met Gabapetine en hij heeft Tramadol gehad zonder effect. Yaro heeft pijn bij het opstaan en het lopen tot de voordeur. Daarna merk je er niks meer aan en moet ik hem echt tegen zichzelf in bescherming nemen omdat hij anders gewoon elke wandeling compleet uit z’n dak gaat. Ik zou dus graag dat stukje pijn van het opstaan onder controle krijgen. Het is kort, maar wel heel heftig. Mijn fysio haar gevoel zegt trouwens dat de pijn uit de rug komt en niet uit de heupen. Haar mening telt voor mij zwaar maar hierdoor zit ik dus wel in tweestrijd wat ik nu moet doen qua behandeling. Ik denk er aan om de foto’s nog even door een andere kliniek te laten bekijken.


Bedankt voor het lezen alvast en alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3363720
Yaro+Kani schreef:Jammer dat er geen reacties komen :(. Dan ga ik op dit gebied wel even zelf verder puzzelen!
Ja sorry, ik kan ook niet echt verder helpen.
Er zijn, op het eerste zicht en via je verhaal, veel gelijkenissen met bekkeninstabiliteit bij mensen. Zoals het typische pijn bij het opstaan die dan overgaat.

Maar ik weet eigenlijk ook niet wat daaraan te doen valt... :-\
Door Eef+Stippels
#3363748
Ik ben op een vergelijkbare zoektocht geweest voor mijn hond van nog net geen 4, qua supplementen, pijnstilling en injecties.

Jouw hond is ook nog jong voor zoveel problemen..

Heb je deze al gezien? Toch weer iets meer info/ervaring over anarthron.




Als de keuze is tussen losse duivelsklauw of flexijoint, dan zou ik flexijoint proberen omdat het completer is.

Heeft er een orthopeed naar de foto's gekeken?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3363749
Onze orthopeed heeft hele goede ervaringen met anathron. Bij onze hond kon het niet ingezet worden, omdat hij zich niet liet prikken, anders hadden wij het zeker gedaan (LSI, HD en Spondylose, waarvan de LSI de ergste pijnklachten gaf).

Wij zijn in plaats daarvan voor zo lang mogelijk kwaliteit van leven gegaan, met pijnmedicatie. En daar zit helaas een houdbaarheid op, want op een gegeven moment wordt het middel erger dan de kwaal. Oscar is maar 7 geworden.

Ik zou als ik jou was de anathron optie goed in overweging nemen. Ik weet niet waar je woont en naar welke orthopeed je gaat? Die van ons zit in Sneek en zou je eventueel voor second opnion kunnen bezoeken.
Door Janie2
#3363776
Ik zie je topic nu pas.
Voordat ik meedenk:
Heb je inmiddels verschil bemerkt bij Yaro zonder de cimalgex? Is dat de enige nsaid die Yaro gehad heeft? Er kan nog wel eens verschil zitten per hond en nsaids.
Door Eef+Stippels
#3363798
Janie2 schreef:Ps: en de foto’s denk ik van de rug, heupen en beider achterpoten volledig en vanuit verschillende hoeken?
En zo niet, misschien geeft een ct scan van dat hele gebied dan nog wel meer duidelijkheid..?
Door Yaro+Kani
#3366141
Ik zie de reacties nu pas.

Ik heb inderdaad een CT scan laten maken en Yaro is inmiddels afgelopen woensdag geopereerd bij de Tweede Lijn in Zwolle. Ik heb hem tot die tijd wel de golden paste gegeven en heb zeker het idee gehad dat het wat hielp dus ga straks even weer een nieuw potje maken.

Op de scan was cauda equina te zien met een hernia waarbij de tussenwervelschijf omhoog was gekomen en het heiligbeen verzakt en aan de zenuwkanaaltjes aan beide kanten zaten er ook zenuwen klem. Ze hebben een stuk van het dak van de 7e lendenwervel en van het heiligbeen verwijderd en de tussenwervelschijf "uitgeruimd". Bij de zenuwkanaaltjes konden ze alleen het linkerkanaal vergroten omdat er teveel bot verwijderd moest worden en de rug anders teveel verzwakt zou worden. De operatie is geslaagd en de controle scan zag er goed uit. De eerste twee dagen waren verschrikkelijk maar sinds vrijdag gaat het stukken beter en ik heb nu al een hele andere hond. Hij staat weer uit zichzelf op zonder pijn en gaat 3/4 keer per dag een paar minuten mee naar buiten. Er bestaat wel een kans dat het linker zenuwkanaal weer dicht groeit in de toekomst maar voor nu lijkt het goed.
Door Lizzy
#3366227
Yaro+Kani schreef:Ik zie de reacties nu pas.

Ik heb inderdaad een CT scan laten maken en Yaro is inmiddels afgelopen woensdag geopereerd bij de Tweede Lijn in Zwolle. Ik heb hem tot die tijd wel de golden paste gegeven en heb zeker het idee gehad dat het wat hielp dus ga straks even weer een nieuw potje maken.

Op de scan was cauda equina te zien met een hernia waarbij de tussenwervelschijf omhoog was gekomen en het heiligbeen verzakt en aan de zenuwkanaaltjes aan beide kanten zaten er ook zenuwen klem. Ze hebben een stuk van het dak van de 7e lendenwervel en van het heiligbeen verwijderd en de tussenwervelschijf "uitgeruimd". Bij de zenuwkanaaltjes konden ze alleen het linkerkanaal vergroten omdat er teveel bot verwijderd moest worden en de rug anders teveel verzwakt zou worden. De operatie is geslaagd en de controle scan zag er goed uit. De eerste twee dagen waren verschrikkelijk maar sinds vrijdag gaat het stukken beter en ik heb nu al een hele andere hond. Hij staat weer uit zichzelf op zonder pijn en gaat 3/4 keer per dag een paar minuten mee naar buiten. Er bestaat wel een kans dat het linker zenuwkanaal weer dicht groeit in de toekomst maar voor nu lijkt het goed.
Oh holymoly, wat een verschrikkelijk heftige operatie! Ik kan me zo indenken dat dit de eerste dagen een ware hel voor jullie allebei moet zijn geweest :-X . Maar wel waanzinnig fijn dat het nu goed gaat met hem! Is er iets dat je preventief kunt geven om zijn gewrichten zo goed mogelijk te houden? Ik hoor en lees toch steeds meer positieve berichten over UC II (ongedenatureerd collageen)! Nou kun je dit in combinatiepreparaten kopen (Flexadin Advanced bijvoorbeeld) maar daar zit vaak dan ook wel veel zooi in. Ik zou het in een enkelvoudig preparaat kopen. En goede visolie (de beste kwaliteit). En Golden Paste. Hoe is het eigenlijk met de artrose in de heupen? Heeft hij daar geen last van? Blijkt toch de rug te zijn geweest? Maar ook voor de artrose in de heupen lijkt me UC II (ongedenatureerd collageen) en visolie en Golden paste een goed idee. Om te zorgen dat hij er geen last van krijgt.

Sterkte met de revalidatie!
Door Yaro+Kani
#3366235
Dank Lizzy. Het was inderdaad een vrij heftige operatie, ze zijn ruim 2 uur met hem bezig geweest. Zowel de orthopeed en de chirurg gaven aan dat de heupen inderdaad niet goed zijn maar dat er nog wel wat kraakbeen zit. Ik heb zelf ook aldoor het idee gehad dat het de rug was en de fysio ook, omdat hij met de behandeling eigenlijk op zijn heupen nooit reactie gaf - geeft ook wel weer aan wat voor bikkel het is -. Zij ziet hem natuurlijk al ruim 2 jaar elke 4 weken dus kent hem inmiddels goed, op haar advies heb ik ook de doorverwijzing aangevraagd.

Ik geef sinds een week collageen, van Synovium (de Agility pot ). Daarnaast nog glucosamine van Puur en de Herny druppels van Puur. Hij krijgt ook nog Doils Joint en de GP. DJ en de gluco kreeg hij al, hiervoor gaf ik de spondy druppels maar heb nu de herny even om te proberen. Vooralsnog gaat hij in elk geval elke dag mooi vooruit. Gisteren 4 keer naar buiten geweest. De afgelopen weken moest ik echt mijn best doen om hem 1 keer per dag mee te krijgen, hij ging rustig 48 uur niet. Dus het verschil is echt al enorm.
Door Lizzy
#3366246
Qua collageen weet ik niet wat er in het supplement zit dat je nu geeft maar er zitten nogal belangrijke verschillen tussen de verschillende vormen van collageen (om het weer lekker simpel te maken ::) ). Daarvoor vond ik dit artikel en ik vind het wel interessant: https://www.orthokennis.nl/nutrienten/collageen

Echt super fijn dat het zo goed gaat joh. Jeetje, wat een spannende operatie is dat geweest zeg! Maar ik hoor ook niks dan lof over deze kliniek.
Door Janie2
#3366392
Sjezes! Dat is een fikse verbouwing geweest.
“Leuk” als je blijft posten, ik volg je even ivm de operatie. Mijn hond heeft zelf geen verzakking etc, maar wel een milde hernia met dus beider zenuwkanaaltjes daar.
Bij die operatie draait je maag om!

Het weggehakte dak van die wervel(s) plaatsen ze niet terug he? Normaliter verwachten ze blijvende gevoeligheid daar toch? En een enigzins altijd voorzichtigheid met bezigheden voortaan voor je hond?

Wat fijn dat hij inmiddels weer een paar keer or dag te porren is voor beweging.

Verschillende weefsels hebben andere supplementen nodig.

Ik zou iig 40 Mg UCII als collageen gaan geven, met daarnaast als ondersteuning een breed collageen supplement/bone broth. Chondroitine is ook onmisbaar, als je toch al glucosamine geeft. Ook zwavel (msm) en zink en dergelijke.

Ik kan je aanraden om wat sessies met de high power laser bij het herstel te betrekken. Stimuleert doorbloeding en genezing, verminderd zwelling, versneld genezing wonden etc.

Jullie gaan nog een fikse revalidatie tegemoet, heel veel succes.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door