Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lyadeh
#2134729
Hallo
Onze spaniel van 13 drinkt al enige tijd veel water (om en nabij de 2, 2  liter per dag) en plast natuurlijk ook veel.Ze kon hierdoor ook niet lang haar plas ophouden.ze krijg voor haar incontinentie nu propalin.Hier reageert ze goed op.Heb zelf een hekel aan al die chemische troep maar ja....
Gisteren is het sg van haar urune nagekeken en dat bleek om en nabij de 1000 te zijn.Nu vemoedt  de da dat ze diabetes insipidus heeft.
Mijn vraag..kan een da na alleen maar het sg. bepaald te hebben er van uit gaan dat ze di. heeft?Er is verder geen ander onderzoek gedaan.Heb hier een topic gelezen dat er wel 4 soorten di. zijn . ALS onze hond  di heeft denk ik zelf aan de nefrogene vorm Wie kan mij iets meer over deze ziekte vertellen .De da. wil haar met minrin  oogdruppels behandelen maar omdat onze hond ivm. droge ogen al oogzalf krijgt weet ik niet of deze vorm van behandelen wel handig zal zijn.Graag jullie reactie!!!!
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#2135161
Ik heb een hondje met nefrogenen diabetes insipidus. Dit is vastgesteld nadat we de dorstproef hebben gedaan.
Daarvoor was ze al onderzocht op Cushing, levershunt en suikerziekte.
Ze krijgt nu hydrochloorthiazide. Een doosje kost iets van 7 euro en daar doet ze 2 maanden mee.
Minrin wordt volgens mij bij de centrale vorm gegeven.
Ze is er erg mee opgeknapt. Voorheen was ze constant aan het drinken en plassen.

Mocht je ook de dorstproef gaan doen let dan goed op het gewicht van je hond die dag. Zie deze link:
http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Spec ... urine.html
Door Lizzy
#2135699
lyadeh schreef: Hallo
Onze spaniel van 13 drinkt al enige tijd veel water (om en nabij de 2, 2  liter per dag) en plast natuurlijk ook veel.Ze kon hierdoor ook niet lang haar plas ophouden.ze krijg voor haar incontinentie nu propalin.Hier reageert ze goed op.Heb zelf een hekel aan al die chemische troep maar ja....
Gisteren is het sg van haar urune nagekeken en dat bleek om en nabij de 1000 te zijn.Nu vemoedt  de da dat ze diabetes insipidus heeft.
Mijn vraag..kan een da na alleen maar het sg. bepaald te hebben er van uit gaan dat ze di. heeft?Er is verder geen ander onderzoek gedaan.Heb hier een topic gelezen dat er wel 4 soorten di. zijn . ALS onze hond  di heeft denk ik zelf aan de nefrogene vorm Wie kan mij iets meer over deze ziekte vertellen .De da. wil haar met minrin  oogdruppels behandelen maar omdat onze hond ivm. droge ogen al oogzalf krijgt weet ik niet of deze vorm van behandelen wel handig zal zijn.Graag jullie reactie!!!!
Volgens mij moet er eerst een dorstproef gedaan worden. Maar misschien dat Dorothea hier uitsluitsel over kan geven, zij weet hier heel veel van!
Door lyadeh
#2136873
De da raadde de dorstproef af omdat het een gevaarlijke proef zou zijn.Heb me wel wat ingelezen weet er wel iets van maar weet nu even niet wat ik er mee aan moet.Ik hoop dat Dorothea dit bericht leest en advies kan geven.
Door lyadeh
#2136915
roksefloks schreef: Ik heb een hondje met nefrogenen diabetes insipidus. Dit is vastgesteld nadat we de dorstproef hebben gedaan.
Daarvoor was ze al onderzocht op Cushing, levershunt en suikerziekte.
Ze krijgt nu hydrochloorthiazide. Een doosje kost iets van 7 euro en daar doet ze 2 maanden mee.
Minrin wordt volgens mij bij de centrale vorm gegeven.
Ze is er erg mee opgeknapt. Voorheen was ze constant aan het drinken en plassen.

Mocht je ook de dorstproef gaan doen let dan goed op het gewicht van je hond die dag. Zie deze link:
http://www.dierenkliniekdetoren.nl/Spec ... urine.html
Heb op de site van dierenkliniek de toren  in Drachten gekeken.Ken je de kliniek ?Zo ja wat is je ervaring met deze kliniek.Wij wonen er redelijk bij  in de buurt dus een bezoek aan deze kliniek zou een optie  kunnen  zijn.
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#2137438
lyadeh schreef: Heb op de site van dierenkliniek de toren  in Drachten gekeken.Ken je de kliniek ?Zo ja wat is je ervaring met deze kliniek.Wij wonen er redelijk bij  in de buurt dus een bezoek aan deze kliniek zou een optie  kunnen  zijn.
Nee, ik heb geen ervaring met deze kliniek.
Door karenM
#2139499
hallo Lyadeh, wij hebben met onze teckel dit traject ook doorlopen. We hebben de dorstproef wel gewoon thuis gedaan, je moet inderdaad wel allert zijn, maar het is hier vrij gemakkelijk gegaan. Eventueel kan de dierenarts je hond ook een dag opnemen en in de kliniek de dorstproef doen. Misschien is dat in jullie geval een optie?
Jim gebruikt inmiddels 2 maanden Minrin, en ook wij druppelen niet in de ogen, maar gewoon in de neus. Kijk even in het toppic ' vraag over gebruik van Minrin'. Sterkte en succes!
Door lyadeh
#2139791
Hallo Karen.
Bedankt voor je bericht.
Het stelt  me al wat gerust dat de proef event. thuis ook gedaan kan worden
Het lijkt me wel erg zwaar.! Voor de hond dan  :-\ !Kun je vertellen hoe zo'n proef verloopt?
Welke vorm is bij jullie hond vastgesteld?De centrale of de nefrogene?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2139804
Ho stop wacht even. Bij een hond die veel drinkt begin je met een bloedonderzoek. Eerst moet er gekeken worden of het niet de nieren, lever of een ontsteking is. En nog een paar standaard onderzoeken. Pas als daar niets uit komt zou je een dorstproef kunnen doen. En dat moet gebeuren bij een hond die opgenomen is in een klinkiek, zodat ze hem goed kunnen monitoren.
Diabetes insipidus is een diagnose die je stelt door uitsluiting van andere ziektes, dus dat moet wel gebeuren.
Door karenM
#2140256
Eens ;)
Bij onze Jim is eerst uitgebreid urineonderzoek gedaan, vervolgens bloedonderzoek waarbij naast nier- en leverfunctie o.a. ook de schildklierfunctie is beoordeeld. Vervolgens is er een echo van de buikholte gemaakt om uit te sluiten dat er geen tumoren waren. Toen uiteindelijk alles in orde bleek is het voorstel van de dorstproef pas gedaan. We hebben uitgebreide instructies hiervoor mee gekregen, het mobiele NR van de da bij de hand, maar met die instructies vond ik het goed te doen. Nu heb ik wel een medische achtergrond, misschien dat dat scheelt.

Plompverloren met Minrin beginnen om te kijken of dat het gewenste resultaat geeft vind ik wel wat kort door de bocht.
Door lyadeh
#2142377
Hitam schreef: Ho stop wacht even. Bij een hond die veel drinkt begin je met een bloedonderzoek. Eerst moet er gekeken worden of het niet de nieren, lever of een ontsteking is. En nog een paar standaard onderzoeken. Pas als daar niets uit komt zou je een dorstproef kunnen doen. En dat moet gebeuren bij een hond die opgenomen is in een klinkiek, zodat ze hem goed kunnen monitoren.
Diabetes insipidus is een diagnose die je stelt door uitsluiting van andere ziektes, dus dat moet wel gebeuren.
Dank je voor je reactie.Gelukkig zijn we alleen nog maar aan het nadenken.!!!Heb zelf aan de da voorgesteld om nader onderzoek te doen.Gaan zeker eerst de standaard onderzoeken doen.
Door lyadeh
#2142381
karenM schreef: Eens ;)
Bij onze Jim is eerst uitgebreid urineonderzoek gedaan, vervolgens bloedonderzoek waarbij naast nier- en leverfunctie o.a. ook de schildklierfunctie is beoordeeld. Vervolgens is er een echo van de buikholte gemaakt om uit te sluiten dat er geen tumoren waren. Toen uiteindelijk alles in orde bleek is het voorstel van de dorstproef pas gedaan. We hebben uitgebreide instructies hiervoor mee gekregen, het mobiele NR van de da bij de hand, maar met die instructies vond ik het goed te doen. Nu heb ik wel een medische achtergrond, misschien dat dat scheelt.

Plompverloren met Minrin beginnen om te kijken of dat het gewenste resultaat geeft vind ik wel wat kort door de bocht.
Vind het zelf ook niet in orde om zomaar aan minrin te beginnen Heb er  dan ook geen seconde  over nagedacht om het niet te doen. Vond het ook een vreemd voorstel van de da..Daarom  ben ik op BP informatie aan het verzamelen. :-\Denk nu na over  wat we verder moeten  gaan ondernemen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door