Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BlissSpirit
#2080396
Marjo en Kiba schreef:
@ Ineke, Kiba is een oud duitse herder met ook een hele dikke vacht. Hij is ook gek op water dus ik denk dat hier het zelfde probleem is. :) Ik ga eerst een uit proberen met een föhn want zo'n waterblazer kost wel wat  :biggrin2: (ben er mee bekent van stage  ;))

Groetjes Marjolein
Klopt, ze kunnen best prijzig zijn, maar voor particulier gebruik zijn ze al een stuk aangenamer geprijst  ;)
Ik heb hem via een Ebay veiling. Ik had mazzel en heb i.p.v. €179 maar €89 betaald ex verzendkosten.
Dus misschien ff Ebay in de gaten houden. Trefwoord "Hundenföhn"

En leuk je tegen te komen op BP  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Bente Ole Kambi
#2083761
Zwemmerjeuk!? (Of zwemmersjeuk, wordt door elkaar gebruikt.)

Heeft mijn hond eind lente ook gehad toen ze in een vieze sloot was gesprongen (dijbeen). Buurhond had er ook last van op haar buik. Heb contact opgenomen met de provincie en er bleken meer klachten van hondeneigenaren te zijn binnengekomen in de regio. Er zijn toen ook metingen gedaan in die specifieke sloot, waaruit bleek dat het water niet vervuild was maar wel heel vuil en men concludeerde dat het waarschijnlijk zwemmerjeuk was.

Je zou ook op de website van de provincie kunnen kijken of bij jou in de gemeente waarschuwingen voor zwemwater zijn afgegeven. In principe gaat dat dan om mensen, maar honden kunnen net zo goed zwemmerjeuk krijgen en die zwemmen ook nog in vieze slootjes waar mensen niet in zwemmen.

De Dobbeplas in Nootdorp, Zuid-Holland is zo'n voorbeeld van zwemwater voor mensen waarvoor een maand geleden een waarschuwing is afgegeven en onze hond kreeg het dus van een sloot uit dezelfde gemeente. Mocht dat het zijn, het is in principe onschuldig, worden eerst kleine korstjes en daarna gaat het vanzelf weg.

Zie ook: http://www.helpdeskwater.nl/@29856/zwemmersjeuk/
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2084605
Marjo en Kiba schreef: oh op zo'n manier! Daar zit zeker wel wat in ja!  :biggrin2: maar je bedoelt dan zo een met van die lange tanden of bedoel je de coatking? die met lange tanden zegmaar lijkt op de coatking maar is dan niet rond en de mesjes zijn golvend. het lijkt een beetje op een hark met lange tanden. Op mijn stage noemde we dat altijd de klittenhark.
Nee, beide niet doen. Dit zijn idd klittenMESJES, je snijd de vacht aan gort / beschadigd het en je dunt het uit.
Een beschadigde vacht / haren zijn gevoeliger voor klitten, vuil en breken uit zichzelf weer sneller af.
Alleen te gebruiken bij dikke / bijna vervilte klitten en verder zoveel mogelijk gewoon borstelen omklitten te voorkomen.

Het beste kan je gewoon zo een plastic borstel (het handvat dan), met een rubber kussentje met allemaal kromme pinnetjes erin. Je hebt wel iets meer werk met borstelen maar haalt er veel onderwol en los haar vanaf.
http://www.specialgrooming.nl/winkel-diversen.html bv nr 404 is fijn in de hand.

Het beste kan je dus ook laagje, voor laagje borstelen tot op de huid (als de hond ligt en hij ontspant is het voor jou ook prettiger om vol te houden). Gelijk controle of er geen plekjes/bultjes zijn op de huid ect. http://www.doggysparadise.nl/vacht_functie.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door