Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1975579
Met 3 oudjes moest het er een keer van komen: mijn eerste topic in Vragen en Problemen over gezondheid  :(

Het gaat om Djinty. Zij is een 13 jaar en 5 maanden oude kruising mechelse herder teef, gesterilieerd toen ze ongeveer een jaar of 7 was, gok ik. Daarna nooit last gehad van incontinentie. Ze weegt ongeveer 27 kilo. Een flinke tijd geleden begon ze urine te verliezen, eerst een klein beetje, daarna met hele plassen tegelijk. Naar aanleiding van een topic van Sas en advies van de DA (en urineonderzoek) hebben we haar op de Propalin gezet, eerst 2x daags 0,75 ml. Toen ze toch weer urine begon te verliezen hebben we dat verhoogd naar 2x daags 1,0 ml. Nu begint ze weer hele plassen te verliezen, bijna elke dag is het wel weer raak. Nu las ik in dat topic ook iets over een chiropractor? We hebben redelijk recent foto's laten maken van haar achterhand en staartaanzet en daar werden we niet vrolijk van. Ik citeer de DA: dit is niet een hond met rugproblemen, dit is een hond met ernstige rugproblemen. En ze heeft ook nog een hernia. Nu is het geval dat ze pijn moet hebben, kan niet anders. Ze zit momenteel op de maximale dosering Rimadyl, ze krijgt Puur Hernia, Doils joint omega-3 en Phytonics joint comp. Ze drinkt veel (alle drie de oudjes drinken veel  :( ) en vertoond gedrag waarmee wij denken dat ze endorfinen aanmaakt (buiten loopt ze niet maar draaft ze bij voorkeur, en binnen wil ze nog wel een compulsief likken of als ze zou kunnen, blaffen). Ik heb gevraagd aan de DA of het niet beter zou zijn om haar in te laten slapen, ik heb ooit gezegd dat geen dier van mij pijn moet lijden omdat ik haar nog niet kwijt wil. Maar de DA vond absoluut van niet omdat ze duidelijk ook nog heel erg geniet van haar leven. We lopen dagelijks nog 1,5 tot 2 uur, verdeeld over drie wandelingen, ze sleept met stokken, graaft gaten, pest andere honden, eet ontzettend graag, komt heel graag voor een knuffel kortom: als je de foto's niet gezien zou hebben zou je denken: niets mee aan de hand.

Wat nu? Ik las iets over Verikan of Enurace? Of zou ik inderdaad een chiropractor moeten laten kijken? En hebben jullie dan nog tips welke?
Laatst gewijzigd door Buran en Co op vr 01 apr 2011, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#1975622
Ik zou haar op een andere pijnstiller zetten, ik vind rimadyl eigenlijk wel de minste pijnstiller. Ik zie veel honden met rugproblemen erg goed gaan op metacam (of novacam). Het is vaak ook een kwestie van uitproberen waar ze goed op reageren.
#1975692
Ik heb een boxer van 11 jaar. Toen zij 1 jaar was ging ze slecht of raar lopen. Dus naar DA. Zij stuurde ons naar Crama ( is vorig jaar overleden ) in rotterdam. Ze had spondylose, maar dan bij haar laatste stuk van haar rug. Geen bal meer gooien, kijk wat zij zelf aangeef qua lopen. Eerst kreeg ze metacam, maar na een tijdje begon Kaya veel gras te eten en ze had pijn in haar buik. Toen ben ik overgestapt op rimadyl. Dit gebruikt kaya haar leven lang al. Ben wel eens gestopt maar zag ze duidelijk achteruit gaan. Ze kwam haar mand niet uit en kon niet op de bank en liep slecht. Kaya zit denk al 7 jaar op 1 tablet per dag. Ik weet dat het niet goed voor haar lichaam is , maar zonder kan ze ook niet en ik heb nooit geen bijwerkingen gezien ( zover ik weet) en Kaya is 11 jaar. Ik heb ook veel artsen bezocht om het haar zo makkelijk mogelijk te maken. Ik heb Acupunctuur gedaan met haar, dat hielp en klein beetje. Toen kwam ik terecht bij Dorit Aharon in het plaatsje Noorden. Zij heeft Kaya een paar keer behandeld met orthomanuele therapie. Dit heeft Kaya heel goed geholpen, zelf haar rug bewoog weer ( beetje moeilijk uit te leggen, maar haar rug was zo vast en nu ging hij weer met lopen van links naar rechts). http://www.kreupeldier.nl/239-Hernia.html
Kijk maar eens op deze site, ze heeft Kaya echt geholpen.

Kaya is nu ook incontunent en heb een hoop geprobeerd en zit sinds 3 weken op enurace 2x 3/4 tablet. Nu werkt het wel en is ze droog, alleen s'avonds doe ik nog wel en luier om. Dan wil ze nog wel eens druppelen. Ik vind wel dat Kaya sneller wakker is sinds dat ze enurace gebruikt. Dus ik ga wel snel afbouwen als het kan.

En ik gebruikten altijd sachas blend voor haar gewrichten. Maar toen Kaya incontunent werd heb ik Atjo Westerhuis gebeld (  kaya heeft ook 1 van haar kniebanden gescheurd ( toen was ze 2 jaar)en hij heeft haar geopereerd). Dit kwam omdat ze pijn in haar rug had en daardoor veel haar knieen gebruikten. En Boxers hebben niet echt sterke knieen, te smalle benen voor zo'n groot lichaam ( werd er mij verteld). Dus toen ik hem belde en mijn verhaal deed, zei hij stop met sachas blend en ga MacSamuel Wervel S gebruiken. Oke dus gekocht en nu 2 maanden verder ( duurt even voor dat het gaat werken) het gaat echt super met haar. Ze loopt echt soepel. Denk ook dat Kaya incontunent is en een verzwakte achterhand krijgt, door ouderdom. Maar ik moet je zeggen had ik het maar eerder gebruikt. Misschien bouw ik ook wel af nu met rimadyl.
Nou ik hoop dat u er wat aan heeft, dit is mijn ervaring met Kaya.

Het hele verhaal staat ook op mijn website en dan bij Kaya.

mvg Monique, Kaya en Wodka
#1975717
Dank je wel Monique voor je uitgebreide verhaal!! Wat fijn dat het nu zo goed gaat met Kaya! Ik heb een soortgelijk verhaal met mijn Duitse Staande Langhaar Faydor. Die heeft ook al spondylose sinds dat hij een jaar of 2,5/3 was, en voor hem ben ik super blij dat ik Cetyl M ontdekt heb. Hij wordt in mei 12 en loopt nog steeds super goed. Zelfs zijn rug staat minder krom, achteraf heeft hij ws ook heel veel last van zijn prostaat gehad, wat wij schaarden onder zijn rugproblemen. Na zijn castratie is hij nog heel veel beter geworden.
Vanmiddag bel ik de DA tijdens het telefonisch spreekuur, na overleg met de assistente. Heb ook met Connie (conleeuw) overlegd, en wij zijn beiden huiverig om iets met chiropractie te doen omdat ze ook een hernia heeft. Nu loopt alles soepel, ben als de dood dat er iets verschuift en dat ze dan verlamd raakt of zo. Dus we gaan overleggen over betere pijnstilling en eventueel aangepaste medicatie tegen incontinentie. Ik heb haar liever minder lang bij me, maar met minder pijn, dan langer maar met veel pijn.

Wordt vervolgt............
Door sella
#1975749
Met spondylose bij amber(de hond voor Diego) heb ik Dorit aharon gevraagd of ze wat kon met de spondylose van haar.
Haar antwoord was afblijven, als er een spondylose brug afbreekt kan het veel problemen geven, en omdat de rug weer bewegelijker wordt krijgen ze meer pijn.

Sterkte Barbara met je schatten :-*
#1975821
sella schreef: Met spondylose bij amber(de hond voor Diego) heb ik Dorit aharon gevraagd of ze wat kon met de spondylose van haar.
Haar antwoord was afblijven, als er een spondylose brug afbreekt kan het veel problemen geven, en omdat de rug weer bewegelijker wordt krijgen ze meer pijn.

Sterkte Barbara met je schatten :-*
Dank je wel Ingrid  :-*

Ja, dit was ook mijn gevoel: afblijven. Zit nu in de wacht voor telefonisch overleg met de DA............  :)
#1976101
sella schreef: Met spondylose bij amber(de hond voor Diego) heb ik Dorit aharon gevraagd of ze wat kon met de spondylose van haar.
Haar antwoord was afblijven, als er een spondylose brug afbreekt kan het veel problemen geven, en omdat de rug weer bewegelijker wordt krijgen ze meer pijn.

Sterkte Barbara met je schatten :-*
dat heeft zij bij mijn niet gezegd, maar ja dat is al even geleden.
Maar toch heeft het haar geholpen??

Maar ja elke hond heeft een ander probleem, zij heeft toen wel geholpen bij Kaya.
Maar Kaya had geen henia.

Heel veel strekte en ik ben het met u eens geen pijn.

Hou ons op de hoogte.

Dikke kus en en lebber van de meiden.
#1976389
sella schreef: Nee want er is niets aan Amber haar rug gedaan door Dorit.
kayaenwodka schreef:
Maar toch heeft het haar geholpen??
Sorry Sella, maar dat heb ik niet goed opgeschreven.
Ik bedoelde Kaya met de zin ,
Maar toch heeft het haar geholpen???
:-[

Mo
#1976411
sella schreef: Met spondylose bij amber(de hond voor Diego) heb ik Dorit aharon gevraagd of ze wat kon met de spondylose van haar.
Haar antwoord was afblijven, als er een spondylose brug afbreekt kan het veel problemen geven, en omdat de rug weer bewegelijker wordt krijgen ze meer pijn.

Sterkte Barbara met je schatten :-*
Nou Sella, ik weet niet wanneer jij met Amber bij Aharon bent geweest, maar dit herken ik absoluut niet. Aharon maakt geen foto's, kijkt niet naar foto's en behandeld wel degelijk wanneer er sprake is van spondylose. Waarna eerst mijn Whoofer verlamt in de kamer lag door een afgebroken brug en daarna de hond van mijn buren. En dit was niet in een vorig decennia.
#1976414
Buran en Co schreef: Met 3 oudjes moest het er een keer van komen: mijn eerste topic in Vragen en Problemen over gezondheid  :(

Het gaat om Djinty. Zij is een 13 jaar en 5 maanden oude kruising mechelse herder teef, gesterilieerd toen ze ongeveer een jaar of 7 was, gok ik. Daarna nooit last gehad van incontinentie. Ze weegt ongeveer 27 kilo. Een flinke tijd geleden begon ze urine te verliezen, eerst een klein beetje, daarna met hele plassen tegelijk. Naar aanleiding van een topic van Sas en advies van de DA (en urineonderzoek) hebben we haar op de Propalin gezet, eerst 2x daags 0,75 ml. Toen ze toch weer urine begon te verliezen hebben we dat verhoogd naar 2x daags 1,0 ml. Nu begint ze weer hele plassen te verliezen, bijna elke dag is het wel weer raak. Nu las ik in dat topic ook iets over een chiropractor? We hebben redelijk recent foto's laten maken van haar achterhand en staartaanzet en daar werden we niet vrolijk van. Ik citeer de DA: dit is niet een hond met rugproblemen, dit is een hond met ernstige rugproblemen. En ze heeft ook nog een hernia. Nu is het geval dat ze pijn moet hebben, kan niet anders. Ze zit momenteel op de maximale dosering Rimadyl, ze krijgt Puur Hernia, Doils joint omega-3 en Phytonics joint comp. Ze drinkt veel (alle drie de oudjes drinken veel  :( ) en vertoond gedrag waarmee wij denken dat ze endorfinen aanmaakt (buiten loopt ze niet maar draaft ze bij voorkeur, en binnen wil ze nog wel een compulsief likken of als ze zou kunnen, blaffen). Ik heb gevraagd aan de DA of het niet beter zou zijn om haar in te laten slapen, ik heb ooit gezegd dat geen dier van mij pijn moet lijden omdat ik haar nog niet kwijt wil. Maar de DA vond absoluut van niet omdat ze duidelijk ook nog heel erg geniet van haar leven. We lopen dagelijks nog 1,5 tot 2 uur, verdeeld over drie wandelingen, ze sleept met stokken, graaft gaten, pest andere honden, eet ontzettend graag, komt heel graag voor een knuffel kortom: als je de foto's niet gezien zou hebben zou je denken: niets mee aan de hand.

Wat nu? Ik las iets over Verikan of Enurace? Of zou ik inderdaad een chiropractor moeten laten kijken? En hebben jullie dan nog tips welke?
Oh bah, wat een ellende :(

Ik denk persoonlijk dat het urine verlies te maken heeft met de problemen in de rug. En ik weet niet of Verikan en Enurace en Quertilla iets gaat doen. Ik zou inderdaad een andere pijnstiller proberen. Bijv. Metacam of Previcox.

Je kunt daarbij wel Verikan en Quertilla proberen hoor, want kwaad kan dat in ieder geval niet. Ik zou de helft van de aanbevolen dosering aanhouden voor een Herdertje.
#1976418
Lizzy schreef: Nou Sella, ik weet niet wanneer jij met Amber bij Aharon bent geweest, maar dit herken ik absoluut niet. Aharon maakt geen foto's, kijkt niet naar foto's en behandeld wel degelijk wanneer er sprake is van spondylose. Waarna eerst mijn Whoofer verlamt in de kamer lag door een afgebroken brug en daarna de hond van mijn buren. En dit was niet in een vorig decennia.

van de site van aharon:
Bij spondylose denkt men ook dat dit een gevolg is en geen oorzaak. Spondylose zou een non inflammatoir proces zijn, geassocieerd met een degeneratie van de annulus fibrosis van de intervertebrale disc. Benige sporen en brugjes in de intervertebrale ruimtes zijn dan typisch (4). Mogelijk dat de degeneratie tussen de wervels een verzwakking en instabiliteit met zich mee brengen. Het lichaam "probeert" de wervelkolom te stabiliseren door het vormen van "bruggetjes". Opheffen van de afwijkende stand en het verbeteren van de algehele conditie van het dier zorgt waarschijnlijk op langere termijn voor het verdwijnen van die brugjes. Deze veronderstelling is zeer aannemelijk maar moet radiologisch nog getoetst worden.
Ik krijg toch de indruk dat zij hier suggereert dat ze spondylose kan genezen....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door