Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Eidos
#11833
Ik zit hier dus vanmiddag mijn eerste berichtje in deze site te typen en vertelde daarin dat ik van voer wil veranderen omdat mijn duitse herder reu Eidos regelmatig last heeft van diaree.. Ik ben zelf op dit moment ziek en mijn vriend moest de hele dag weg, dus ik was lekker even op bed gaan liggen en had eidos meegenomen. Die begon na een uurtje te piepen en zeuren, maar ik dacht dat het eerder gewoon drammen was.. Ik ben er na een tijdje toch maar uitgegaan omdat hij aan de deur begon te krabben ( iets wat hij normaal nooit doet), eenmaal beneden aangekomen wist hij niet hoe snel hij moest gaan zitten. Tot mijn grote verbijstering kwam er een hoop stinkend bruin water uit waar je U tegen zegt. Hij heeft uiteindelijk mijn halve woonkamer ondergepoept, voordat ik kans kreeg om iets fatsoenlijks aan te trekken en mijn schoenen aan te doen... Buiten heeft hij nog zo'n tien minuten gezeten voordat hij klaar was. Nou gaf ik hem normaal na zo'n diaree aanval rijst met een beetje gekookte kip en soms wat wit brood erbij. Zijn er misschien nog meer dingen die ik hem kan geven als hij weer zo aan de dunne is??? Na zijn ontlasting kwijt te zijn had hij wel weer trek en heb ik hem maar een witte boterham gegeven, waar hij nauwelijks naar omkeek.. hij had denk ik liever wat anders gehad, maar dat durf ik nog niet aan... Kan het echt op dit moment niet aan om met mijn griep nog eens mijn halve huis te gaan poetsen... :-X ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#11834
Een vriend van ons (barft ook) geeft zijn hond altijd wat zwarte thee als die diarree heeft en bij zijn hond helpt dit heel goed. Sinds hij barft heeft de hond er ook veel minder vaak en veel minder lang last van (kwestie van alles er in een keer uitgooien en klaar is kees)
groetjes Eva
Door Eidos
#11835
Ik ben inmiddels al 7 keer met hem naar buiten gerent in 3 uur tijd  :'(. Morgenvroeg toch maar even mn dierenarts bellen.. er schijnt een virus te heersen in Ede en omgeving onder de honden...  :-/ .

Groetjes van barbara en pootje van eidos
Door Lizzy
#11836
Zorg ervoor dat jouw hond nu in ieder geval vocht binnen krijgt... Desnoods met een lepel of spuitje naar binnen werken.. Desnoods wat rauwe honing in het water oplossen. Ik denk dat je nu niet moet proberen om jouw hond te laten eten... zinloos... Hij is gewoon niet lekker...

Heeft hij koorts?

Groetjes, Lizzy en sterkte!
Door Eidos
#11837
Het lullige is ( daar kwam ik dus vandaag achter ) dat ik helemaal geen thermometer in huis heb  :-/ . Aangezien ik zelf ziek ben en dus al koorts heb kan ik moeilijk beoordelen of hij ook koorts heeft. Naar mijn idee is hij wel warmer dan normaal, maar dat kan ik me ook in vergissen  :-[ ... Het vervelende is dat mijn vriend de hele dag weg is en pas laat vanavond thuis kan komen  :'(, dus ik kan het hem ook niet  vragen .. :-/. Ik wacht maar even af, als hij morgen nog zo aan de dunne is ga ik met hem naar mijn DA.

Groetjes van barbara en pootje van dos
Gebruikersavatar
Door Sonja
#11838
Allebei beterschap toegewenst, hoor!

Ik zou inderdaad Eidos even laten vasten, maar wel zorgen dat hij blijft drinken.
Ik geef ook wel eens gekookte pompoen tegen de diarree, maar het is nu niet echt pompoenseizoen  :(
En iets met bot wil ook wel stoppen, maar als je hond dat nog niet gewend is, lijkt me dat ook geen goed idee.
Ik hoorde laatst van iemand die Roosvicee Stop door het water van de hond had gedaan. Ik heb daar eerlijk gezegd geen ervaring mee en weet ook niet precies wat er in dat spul zit.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Sonja
Gebruikersavatar
Door chooky
#11839
Wat je beschijft komt in grote lijnen overeen met wat Juliette de Bairacli Levy schrijft over dysentery. Ik probeer even een (vrije!!!) vertaling.

Dysentery is een ernstige vorm van diarree, die als die niet goed en geduldig behandeld wordt fataal kan zijn. vaak is er sprake van verhoging. ofwel echte koorts ofwel een bovennormale temperatuur. De ontlasting is erg overvloedig, zeer vloeibaar, vaak  oranje van kleur, schuimig en stinkend.

Behandeling:
net als bij diarree. geef kamillethee twee lepels (tablespoons) 'smorgens, 'smiddags en 'savonds voor een hond van gemiddelde grootte. Ook is het aan te raden om 'smorgens en 'savonds een lepel appelsap te geven.
Een goede spaanse remedie tegen dysentery, die ik gebruikt heb zien worden in ernstige typhusgevallen,  is rijstwater. Het kalmeert en is licht samentrekkend zonder te binden.
Neem 6 afgestreken lepels (weer tablespoons) rijstkorrels en anderhalve "pint" koud water. Breng langzaam aan de kook en laat dan koken gedurende twee uur met deksel op de  pan. haal van het vuur, en als het lauw (tepid=lauw?) is voeg dan twee lepels rauwe honing en een halve lepel kaneel toe. Geef een klein beetje (small cup) drie keer per dag, als het nodig is voeren met een lepeltje. Geef afwisselend ook sterke saliethee. Geef ook kooltabletten en "gruel" (wat was dat ook al weer?)

Misschien heb je er wat aan,
succes en groetjes Eva en geef je hond een dikke knuffel van me.
Door sylvia
#11840
Allebei beterschap toegewenst, hoor!

Ik zou inderdaad Eidos even laten vasten, maar wel zorgen dat hij blijft drinken.
Ik geef ook wel eens gekookte pompoen tegen de diarree, maar het is nu niet echt pompoenseizoen  :(
En iets met bot wil ook wel stoppen, maar als je hond dat nog niet gewend is, lijkt me dat ook geen goed idee.
Ik hoorde laatst van iemand die Roosvicee Stop door het water van de hond had gedaan. Ik heb daar eerlijk gezegd geen ervaring mee en weet ook niet precies wat er in dat spul zit.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Sonja
ik gebruik ook wel roosvice stop als ik een pup heb met diaree ,helpt goed hoor,ik doe dan wel gewoon een lepeltje in de bek
Door Lupa
#11841
mag ik even vragen wat voor soort roosvicee is dat? ik ken alleen de roosvicee drankje(ben niet zo gezond) ;D
Door sylvia
#11842
mag ik even vragen wat voor soort roosvicee is dat? ik ken alleen de roosvicee drankje(ben niet zo gezond) ;D
roosvicee is gewoon dat rozenbottel drankje wat je in de supermarkt kan kopen en die heb je in verschillende soorten en dus ook een roosvicee stop.
Door Eidos
#11843
Wat je beschijft komt in grote lijnen overeen met wat Juliette de Bairacli Levy schrijft over dysentery. Ik probeer even een (vrije!!!) vertaling.

Dysentery is een ernstige vorm van diarree, die als die niet goed en geduldig behandeld wordt fataal kan zijn. vaak is er sprake van verhoging. ofwel echte koorts ofwel een bovennormale temperatuur. De ontlasting is erg overvloedig, zeer vloeibaar, vaak  oranje van kleur, schuimig en stinkend.

Behandeling:
net als bij diarree. geef kamillethee twee lepels (tablespoons) 'smorgens, 'smiddags en 'savonds voor een hond van gemiddelde grootte. Ook is het aan te raden om 'smorgens en 'savonds een lepel appelsap te geven.
Een goede spaanse remedie tegen dysentery, die ik gebruikt heb zien worden in ernstige typhusgevallen,  is rijstwater. Het kalmeert en is licht samentrekkend zonder te binden.
Neem 6 afgestreken lepels (weer tablespoons) rijstkorrels en anderhalve "pint" koud water. Breng langzaam aan de kook en laat dan koken gedurende twee uur met deksel op de  pan. haal van het vuur, en als het lauw (tepid=lauw?) is voeg dan twee lepels rauwe honing en een halve lepel kaneel toe. Geef een klein beetje (small cup) drie keer per dag, als het nodig is voeren met een lepeltje. Geef afwisselend ook sterke saliethee. Geef ook kooltabletten en "gruel" (wat was dat ook al weer?)

Misschien heb je er wat aan,
succes en groetjes Eva en geef je hond een dikke knuffel van me.
Het is inderdaad een stinkende gelige chocomelk achtige drap.... Het stinkt echt verschrikkelijk en schuimt ook jah  :'( .... Ga morgen voor alle zekerheid maar naar de DA... Misschien kan die hem wat geven waar die van opknapt.. Bedankt allemaal voor jullie reacties en ik zal eidos zeker een dikke knuffel van jou geven  :).
Gebruikersavatar
Door Sonja
#11844
Je hebt, naast de gewone Roosvicee, ook nog andere Roosvicee-drankjes, zoals een stoppende Roosvicee, een laxerende Roosvicee en een Roosvicee met ijzer (Yuk, dat moest ik vroeger altijd drinken).
Door sylvia
#11847
en welke is dan goed voor hondjes?
nou als ze aan de race zijn stop lijkt mij  ;D
zijn ze verstopt de laxerende versie  ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door