Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door geer
#11701
De mussen vallen dood van het dak, ik lig zelf de hele dag als een ouwe krant in m'n hangmat en arme Saar heeft het HEET....
Mijn vraag is, waaraan merk je dat een hond oververhit raakt?? Ik las elders: sloom, extreem kwijlen en hijgen..
Nou is Saar nooit echt de snelste, kwijlt ze met dit weer enorm en hijgt ze als een bootwerker. Als ik met haar naar het park ga voor een klein loopje (en dat is echt maar 30 meter, dan gaan we onder een boom liggen) lijkt het al alsof ze elk moment instort. Maar is dit ook zo?? Ik laat haar niet rennen. Het gekke vind ik namelijk dat ze al hijgend en kwijlend ook nog eens een plekje midden in de zon opzoekt, ipv in de schaduw...
Door Lizzy
#11703
Als een hond oververhit raakt, dan is hijgen bijna een "understatement". Ze hijgen zo ongeveer hun tong uit hun lijf, de ogen puilen uit, de hartslag is erg versnelt, de lichaamstemperatuur is verhoogd, soms wel tot 40 graden of hoger en als je nu niet in grijpt, dan begint de hond z'n leven te verliezen en is het rap afgelopen. Sneller dan je denkt. Dus, als je denkt dat jouw Saar oververhit is, dan zal de temperatuur (rectaal opnemen) oplopen tot koorts.

Maar goed, mijn honden (en ikzelf) weten ook niet waar ze het zoeken moeten hoor... Hoewel ik er 1 heb die "gewoon" zo nu en dan twee tellen bewust in de zon gaat liggen... Komt ze hijgend weer binnen en ploft op de koele plavuizen. Het enige wat hier helpt (en dat doe ik dan ook regelmatig, zeker voordat ik ga lopen) is ze nat (afspoelen) maken met lauw water. Niet met koud water. Lauw water vinden ze lekker. Mijn huis ziet er niet uit van die natte honden die overal neerploffen..

Groetjes, Lizzy en sterkte met Saar! Houd haar maar goed in de gaten! Oudere honden hebben volgens mij vaak ook meer last van de warmte dan jonge honden...

Wanneer ze dus verhoging heeft of koorts, dan doe je er goed aan haar af te koelen (met niet te koud water) tot de lichaamstemperatuur weer zo'n 38.3 is...

Wanneer honden met SPOED afgekoeld moeten worden, dan wil een fles spiritus over hen heen gooien nog wel eens helpen... Maar, dit is dus voor de spoedgevallen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 16 jul 2003, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#11704
Ik zat ook al te denken aan zo'n zwembad, maar heb een balkon en ik weet niet of de buren in de tuin eronder zin hebben in mijn spetterende Saar. Ik heb daarom maar een oude fietskar op de kop getikt, binnen 10 minuten zitten we bij de Sloterplas waar ze het water in kan...
Maar wanneer heeft een hond het nou TE heet?
Door Lupa
#11706
nou ja ik heb het net mee gemaakt,(lees hond bijna bewustenloos), niet iedre hond hoeft dus te gaan hijgen,Tika hijgde niet, ze was van de eene op de andere moment in shok en haar hersens konden geen signalen meer geven .De hond moet zo snel mogenlijk afgekoeld worden verplaats hem naar een koele plek giet water over heen of bedek de hond met natte handoeken.
dit doe ja 5 a 10 minuten langer koelen levert weer het gevaar van onderkoeling,het water moet ook niet te koud zijn want dan vernouwen de bloedvaten.
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 16 jul 2003, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truitje
#11707
Hoi Geer(tje)
Ik heb zo'n kinderbadje neergezet en daar gaan ze dankbaar in zitten en liggen! En af toe de gieter erover heen.
Op hondtotaal.nl zag ik een zgn coolingmat voor bijna 50 euro maar dat ding schijnt wel onwijs goed te werken! Ken iemand die van hetzelfde materiaal een etui heeft om zijn insuline koel te houden en er zijn ookpolsbandjes van voor 'ons mensen'. Dus, als je geen koude plavuizen hebt, is zo'n coolingmat misschien het ei van columbus.
Door Femke
#11709
Sunday heeft in zijn leven al 5 keer een absence gehad van de warmte, gewoon tijdens de uitlaat bij niet eens extreme temperaturen. Met dit weer realisser ik me des te meer hoe gezegend ik ben met het zwartewater pal voor de deur. In huis heb ik hem een bodycooler om, want die sukkel gaat in onze doorZONwoonkamer altijd pal in de zon liggen tot hij zich helemaal een ons hijgt. Het zal niet veel schelen maar toch wel wat, ik heb het ding voor de grap eens een half uurtje in mijn nek gelegd en op een gegeven moment kreeg ik kippenvel. Maarja....ik heb geen vacht..... Toch doe ik hem maar om, just incase..

Deze week doen we operatie " scherm balkon af" hangen we oude witte gordijnen van boven naar benenden in de hoop dat het daar dan wat uit te houden is voor de honden.

En ik op kantoor maar zwoegen achter m´n ventilatorretje..... :-/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door