Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door peggy
#1242225
hallo iedereen,
ik heb een american collie van 2 jaar die ik maandagavond de rabbies enting liet zetten.
toeval of niet donderdagnacht maakte hij zeer krachtige fietsbewegingen in zijn slaap.....
ik stond op en wou hem wakker maken (zal ik niet meer doen)....zijn muiltje was dicht en als ik zijn naam riep heeft hij geplast, stond op en wist niet waar hij was....na 5 minuten was alles ok.
ik dacht onmiddelijk aan epilepsie.....maar nu las ik hier al het één en ander over entreacties.
hij is anders echt ok!!! ik check alles...urine, stoelgang, gedrag, enz....
we zijn volledige dagen bij hem.
maar dit vind ik echt bizar....net na dat vaccin....ik las hier ondertussen al dat een gevolg kan zijn van enten....vooral collies zijn daaraan gevoeligtot nu toe is alles echt ok mar de schrik hangt er bij mij goed in.
als dit een gevolg zou zijn van de enting is dt dan blijvend of van voorbijgaande aard?
groetjes peggy
Door Lizzy
#1242226
Hoi Peggy, vaak is het van voorbijgaande aard. Hoewel er ook wel honden zijn die blijvend problemen kunnen overhouden, helaas. Ik denk zelf dat het altijd verstandig is om je hond na zo'n heftige reactie te laten onderzoeken door een holistisch DA. En verder zou ik zelf echt nooit meer rabies vaccineren. Want bij een volgende enting is de reactie mogelijk nog ernstiger.
Door bea
#1242237
Hoi,
Dit las/ hoorde ik van een kennisje die drie collies heeft.
hoe vinden jullie het zo ongeveer ?


Gezondheid

Bij de Collie bestaat er zoiets als het Gen-Defect , dit Gen-Defect zorgt ervoor dat er

problemen kunnen ontstaan bij het geven van de gebruikelijke narcose van Ketamine-Domitor en

bij het gebruik van verschillende geneesmiddelen , of uw Collie dit Gen-Defect heeft kan

getest worden bij u dierenarts , bij u dierenarts kan bloed afgenomen worden , dit word

vervolgens opgestuurd naar duitsland ( naar onderstaand adres ) waar getest kan worden of uw

collie lijder is , drager is of vrij is van het Gen-Defect .

Institut für Pharmakologie und Toxikologie
Projektgruppe „MDR1-Defekt beim Collie“
MZI, 636
Frankfurter Str. 107
35392 Gießen

Niet alleen de narcose kan een probleem vormen , maar ook het gebruik van verschillende

medicatie , van onderstaande lijst is bekend dat het problemen kan geven bij collie's met

het Gen-Defect .

Medicament Toepassing

Ivermectin - Antiparasitikum

Loperamide - Antidiarrhoikum

Digoxin - Hartstimulerend Glykosid

Vincristine, Vinblastine, Doxorubicin - Cytostatica

Cyclosporin - Immunsuppressivum

Grepafloxacin, Sparfloxacin - Antibiotika

Ondansetron - Antiemetikum

Chinidin - Antiarrhythmikum

Ebastin - Antiallergikum

Dexamethason - Glucocorticoid


Voor meer uitgebreide info kunt u terecht op de site van de Collieclub ( rassen vereniging )

daar vind u alle beschikbare info over dit onderwerp
Door kojak
#1242494
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door peggy
#1242613
nij hij was niet bewusteloos.....hij sliep heel diep en ik probeerde hem wakker te maken waarop hij plaste en rechtsprong en begot niet wist waar hij was....misschien een kortsluiting door het wekken? in ieder geval, het vele drinken en niet weten waar hij was duiden toch op aanwezigheid van epilepsie dacht ik......voor de rest merk ik er niks aan....
hem wakker maken zal ik dus nooit meer doen.hij was in zijn eerste echt vaste slaap.
Door kojak
#1242773
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door peggy
#1245458
ik heb toch een bloedonderzoek laten doen en dit geeft een perfecte uitslag
toch nog even afwachten, maar er is geen onderliggende oorzaak zoals bv slecht funktioneren van de lever.
voor de rest is alles ok met hem.....echt niks aan te merken....ik hou het voorlopig op een nachtmerrie in zijn REMslaap waar ik hem uithaalde!
gr
Door kojak
#1245590
-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door peggy
#1245609
doe ik.....wel zenuwslopend.....maar ik denk dat het mettertijd betert....
een oorzaak van lever oid is het dus niet......of het was een nachtmerrie.....
who knows?
groetjes en bedankt ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door