Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Fige
#1381320
Ik heb een teefje die 2x eclampsie heeft gehad direct na de geboorte van de pups. eigenlijk trad het al eerder op wat zich uitte in weeënzwakte. Met haar fok ik beslist niet meer.
Haar dochter heeft dit niet gehad, ook niet bij een nest wat erg groot was voor haar.

Ik geef nu een periode ( 42-56 dagen) in de dracht alleen maar pens aangevuld met zeewier. Na de bevalling geef ik calciumgluconaat plus zeewier ectra door het vlees.
Door Esther Q
#1381348
Interessant stuk. Haar eerste nest was kleiner, wellicht dat ze daardoor toen minder vatbaar was. Bij haar is het overigens pas opgetreden ruim in de zevende week van de pups. Ze zoogde ze al een tijdje minder.
Door Hanny
#1381428
Dank je Lizzy, voor dit uitgebreide verhaal. Ik print het maar even uit en stop het in mijn mapje. Lekker ouderwets.
Altijd, als ik zoiets lees, slaat de schrik me om het hart. Is waarschijnlijk niet nodig, maar het blijft toch een eng iets. Brr.
Karmijn begint hier mooi dik te worden, heeft al twee flinke nesten gehad. Zal maar even diep adem halen en gewoon voeren, wat ik altijd geef.
Misschien dat ik t.z.t. een extra capsule levertraan geef. Nog maar even over na denken.

Hanny
Door Ons Elftal
#1381722
Lizzy schreef: Dus, hoe lossen we het eclampsie verhaal op?
2)Geef GEEN calciumsupplementen gedurende de zwangerschap (geef minder botten, meer vlees/orgaanvlees, gezonde olieen en groentes)
3)Geef extra calcium (botten!) gedurende de zoogperiode, NIET daarvoor
Misschien erg dom, maar dit snap ik niet. Als ik de rest van het verhaal lees, dan kan eclampsie ontstaan door een tekort aan calcium in de botten door een calcium-arm dieet. De teef heeft dus te weinig calcium gehad. Dan lijkt het mij toch juist goed als je nu voor de bevalling meer calcium (niet in de vorm van een supplement, maar wel in de vorm van bot) geeft, zodat de teef extra reserves heeft om straks op te teren?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1381762
Ons Elftal schreef: Misschien erg dom, maar dit snap ik niet. Als ik de rest van het verhaal lees, dan kan eclampsie ontstaan door een tekort aan calcium in de botten door een calcium-arm dieet. De teef heeft dus te weinig calcium gehad. Dan lijkt het mij toch juist goed als je nu voor de bevalling meer calcium (niet in de vorm van een supplement, maar wel in de vorm van bot) geeft, zodat de teef extra reserves heeft om straks op te teren?
Ik dacht dat het zo zat, als het niet goed is wordt ik wel gecorrigeerd. Zo is het mij ooit eens uitgelegd.:)

Als je even wat minder calcium geeft dan reageert het lichaam daarop door het en masse in de botten op te slaan. Zodra je dan weer meer gaat geven zit er wel even voldoende in de botten en kan er genoeg calcium zo via het bloed naar de moedermelk zonder dat dat ten koste gaat van wat er in de botten ligt opgeslagen.
Door het minderen dwing je dan eigenlijk het lichaam tot het maken van reserves.
Door Esther Q
#1381775
Fige schreef: Na de bevalling geef ik calciumgluconaat
Is dit een onnatuurlijke calciumbron? Zo ja, ben je niet bang voor een te hoge dosering? Als je teefje geen eclampsie heeft en je het dus uit voorzorg geeft, weet je niet hoe hoog haar eigen calciumgehalte is toch? Of heb je een andere reden dan puur uit voorzorg? (veel vraagtekens :D)
Door Lizzy
#1381874
Volgens Ian B veroorzaak je eerder eclampsie door meer calcium gedurende de zwangerschap te geven. Bovendien kan teveel calcium gedurende de zwangerschap calcificatie veroorzaken. En dat betekent weer:

Calcificatie:
Afzetting van kalkzouten in dood of levend weefsel, ook bij botvorming. In het zeer jonge embryo komt nog geen beenweefsel voor en dus ook geen verkalking. Bij bepaalde ziektebeelden ziet men verkalking in een orgaan optreden. De skeletaanleg vindt plaats in de vorm van ophopingen van primitief bindweefsel. In sommige van deze bindweefselophopingen
Gevonden op http://dieren-ehbo.nl/index.php?option=c

Tevens moet je minder calcium voeren (en ik denk dat dit gelijk is aan wat Angelique schrijft) zodat de bijschildklier van de teef het signaal krijgt dat het aan het werk moet. Vaak is het probleem dat de bijschildklier van de teef geen bijschildklierhormoon produceert. Dit hormoon haalt het calcium uit de botten in het calcium niveau in het bloed op peil te houden. Wanneer je een teveel aan kunstmatig calcium aan de teef geeft tijdens de zwangerschap (!! Lijkt me interessant voor Fige !!), dan geeft dit een signaal af aan de bijschildklier dat er geen bijschildklierhormoon aangemaakt hoeft te worden. Wanneer de teef dan begint met het geven van melk aan haar puppies, wordt er geen bijschildklier hormoon vrijgegeven, het calcium niveau in het bloed daalt en de teef krijgt eclampsie.
Door Ons Elftal
#1381884
Oké, dank jullie wel voor de duidelijke uitleg.

Als ik ooit al van plan was zelf een nestje te fokken, is het nu wel helemaal over. Jeetje, wat een verantwoordelijkheid!!!
En dan te bedenken hoeveel oeps-nestjes en zomaar-want-het-is- zo-leuk-nestjes er wellicht worden geboren zonder dat er bij zulk soort dingen nagedacht wordt. Zou ik trouwens ook niet gedaan hebben hoor, want ik had hier toch ook echt geen idee van. Nu heb ik me er ook nooit in verdiept omdat ik toch geen nestje wil, maar ik had er ook nog nooit van gehoord of gelezen.
Door Mevroi Kruim
#1382524
Nou, ik was ook niet gelijk van plan te gaan fokken maar om dat nou op grond van de mogelijkheid van eclampsie niet te willen doen ...
Kijk, een zwangerschap is een enorme klus voor een lijf, hond of mens, en er kan van alles mis gaan maar in veruit de meeste gevallen gaat het gewoon goed.
Door Ons Elftal
#1383094
Mevroi Kruim schreef: Nou, ik was ook niet gelijk van plan te gaan fokken maar om dat nou op grond van de mogelijkheid van eclampsie niet te willen doen ...
De oorzaak van een eclampsie kan dus gelegen liggen in het feit dat een hond niet de juiste hoeveelheid calcium binnen krijgt/heeft gekregen. En de hoeveelheid calcium die mijn honden krijgen, wordt door mij gegeven. En ook al doe ik nog zo mijn best om mijn honden de juiste percentages te geven, ik kan niet in mijn hond kijken of ik het goed heb gedaan. Indirect zou ik dus de oorzaak kunnen zijn van het overlijden van mijn hond na het krijgen van een nestje. Let wel: zou kunnen zijn, ik zeg dus niet dat eclampsie veroorzaakt wordt door degene die de hond voert.
Mij zou het te zwaar op mijn geweten liggen als één van mijn honden dit zou overkomen en ik zou altijd het gevoel hebben dat ik het niet goed gedaan heb. Dus voor mij wel een reden.
Door Esther Q
#1383156
Hoi Ons Elftal, het is natuurlijk prima dat jij de dingen zo ervaart, we hebben allemaal onze eigen kijk op de dingen :)
Door Ons Elftal
#1383195
Esther Q schreef: Hoi Ons Elftal, het is natuurlijk prima dat jij de dingen zo ervaart, we hebben allemaal onze eigen kijk op de dingen :)
Ben ik helemaal met je eens, maar vond juist dat mijn mening nogal raar gevonden werd. Vandaar mijn toelichting.
Door Esther Q
#1383221
Misschien omdat je met je eerdere bericht de indruk wekt dat eclampsie gelijk gesteld kan worden aan mensen die niet verantwoordelijk bezig zijn. Maar waarschijnlijk bedoel je het niet zo veroordelend.
Door Ons Elftal
#1383373
Esther Q schreef: Misschien omdat je met je eerdere bericht de indruk wekt dat eclampsie gelijk gesteld kan worden aan mensen die niet verantwoordelijk bezig zijn. Maar waarschijnlijk bedoel je het niet zo veroordelend.
??? Volgens mij beweer ik zelfs dat ik hier ook helemaal niets van af weet en dat het mij ook had kunnen overkomen door onwetendheid. Dan schrijf ik nog speciaal, dat ik niet wil beweren dat het komt door degene die de hond voert.

Valt me trouwens wel vaker op dat er hier snel wordt gedacht dat er ge- of veroordeeld wordt terwijl iemand alleen zijn beleving of mening probeert te verwoorden. Jammer hoor. Nodigt niet echt uit om nog te reageren.
Laatst gewijzigd door Ons Elftal op vr 09 okt 2009, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#1383770
Nou ja, om je nu ontmoedigd te voelen om nog te reageren is niet nodig lijkt me. Volgens mij geeft Mevroi Kruim gewoon aan dat haar mening anders is dan die van jou, die ik overigens deel, zelfs na eclampsie te hebben meegemaakt.
Voor mezelf geldt dat dit wel gevoelig ligt ja, na een heel nare ervaring met ons teefje, dat bijna dood ging in mijn armen. En ja, ik vraag me af had ik dit, had ik zus, had ik zo. En op mij kwam je bericht nu eenmaal over zoals ik hierboven uitleg, maar tegelijkertijd besefte ik dat je het waarschijnlijk niet zo bedoelde, wat ik er ook bij schrijf, mede door idd de dingen die jij erbij schrijft. Verder zeg ik ook wel eens iets dat moeilijk valt zonder dat ik direct begrijp waarom.
Maar goed, dit topic gaat over de feiten omtrent eclampsie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door