Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Joke I
#1187068
BIJ VERGIFTIGINGEN GEEN ZOUT TOEDIENEN:
Op de website www.huisdiereninfo.nl  staat het volgende, geschreven door:
Nienke Oort - AMSTERDAM -
Keukenzout, een bekend eerste hulpmiddel om huisdieren te laten braken als zij iets giftigs hebben binnengekregen, blijkt beesten te doden. In de Spoedkliniek Weesperzijde in Amsterdam zijn onlangs honden aan dit huis-, tuinen keukenmiddel overleden en de artsen luiden nu de noodklok.

Op internet, in EHBO-boeken voor dieren en door dierenartsen wordt het geven van een schep keukenzout vaak geadviseerd als eerste hulpactie, als het baasje weet dat zijn dier iets giftigs heeft binnengekregen. De dierenartsen van de Spoedkliniek raden dit nu sterk af; één schep zout kan al fataal zijn. Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal, waardoor gebrek aan eetlust, braken en diarree vaak de eerste verschijnselen na opname van zout zijn. Door de hoge natriumconcentratie in het bloed verplaatst water zich vanuit de weefsels naar het vaatbed, wat kan leiden tot ophoping van een abnormale hoeveelheid vocht in weefsels.
Sloom
De artsen van de Spoedkliniek kwamen er achter dat als de natriumconcentratie ook in de hersenen gaat stijgen, dit kan leiden tot rusteloosheid. Het dier wordt prikkelbaar, sloom en/of krijgt spiertrekkingen, toevallen en koorts. Uiteindelijk kan het beest in coma raken en overlijden.
Het eerste geval waarbij duidelijk werd dat het keukenzout de doodsoorzaak was en niet het giftige middel was bij een acht jaar oud Schipperke hondje. Het dier had een hartmedicijn van zijn bazin ingeslikt. Op advies van haar dierenarts gaf ze de hond een schep zout.
Vanaf dat moment is het misgegaan en konden ook de artsen bij de Spoedkliniek niets meer voor het hondje doen. Tien uur na de inname van het zout was het hondje dood.
Een ander geval betreft een skye terriër, die een sok had ingeslikt. De eigenaren gaven tot twee keer toe een schep zout, maar de hond braakte niet. Aangekomen bij de Spoedkliniek kreeg de hond ook daar nog een braakmiddel, maar ook dat werkte niet. Na zes uur kreeg de hond een epileptische aanval en na twaalf uur raakte het dier in coma. Ze hebben de hond laten inslapen.
De dierenartsen van de Spoedkliniek hebben nu een artikel geschreven voor het Tijdschrift voor Diergeneeskunde dat vrijwel bij elke praktijk in Nederland wordt bezorgd. Op deze manier hopen zij dat het snel bekend wordt dat keukenzout niet meer gebruikt mag worden als braakmiddel bij huisdieren.

Ik weet niet of ik het in de juiste rubriek zet, maar ik vind het wel belangrijk genoeg om het ergens te plaatsen
#1187486
[quote="Joke I"]
BIJ VERGIFTIGINGEN GEEN ZOUT TOEDIENEN:
Sloom
Een ander geval betreft een skye terriër, die een sok had ingeslikt. De eigenaren gaven tot twee keer toe een schep zout, maar de hond braakte niet.

ben blij dat ik dat van het zout nooit gelezen heb, suri slikte ze dusook af, die pikte ze stikkem uit de wasmand en die zijn er altijd via de natuurlijke weg uitgekomen, heb mezelf de eerste drie keer dat ik wat raars in de ontlasting zag zitten afgevraagd wat het was, totdat ik haar een keer op heterdaad betrapte (toe kon ik de link leggen met haar vreemde ontalsting)...sindsdien hebben we de deur krukken omgezet...
Door Odin
#1188718
wat akelig zeg. Onlangs kreeg een kennisje toch weer het advies een schep zout te geven nadat haar hondje chocolade op had. Ze gaf zelfs meerdere scheppen maar het beestje braakte helemaal niet, er gebeurde niets en is ook verder niet ziek geworden van de chocola. Voor hetzelfde geld was zo'n beestje dan ziek geworden van het zout  :-[
Door Lizzy
#1189831
djeena schreef: Maar wat moet je nu dan doen als je hond iets giftig heeft gegeten?
Met spoed naar je DA!

Bij vergiftigingen is laten spugen alleen sowieso niet genoeg. Afhankelijk van het type gif, moet je je hond niet laten braken. En moet onder narcose bijv. de maag leeggehaald en gespoeld worden. Of norit toe worden gediend.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door