Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#987476
sandra43 schreef: We weten nog steeds heel weinig. Er is een nieuwe bioptie gedaan van de 3 vergrote lymfeklieren in de
buikholte en van de milt om te bepalen om wat voor soort kanker het gaat. Verder heeft Maud  een spuit met een aminozuur gehad om kankercellen te doden, en na een uur merkte je al dat hij wat opknapte en dat vond ik
het allerbelangrijkste. Helaas gaan niet alle kankercellen hiermee dood dus er zal toch chemo nodig zijn. Morgenavond hebben we een uitgebreider gesprek met Johan en dan zullen er waarschijnlijk al wat uitslagen
bekend zijn, er is ook nog bloed geprikt. Ik ben heel gelukkig om het feit dat ze zich een stuk beter voelt maar
heel verdrietig omdat ze niet oud gaat worden, vind ik heel moeilijk te accepteren, want ook al doen we chemo,
50 % sterft toch binnen een jaar en 75% binnen twee jaar. Je schuift het allemaal een beetje op maar oud wordt ze niet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat heel verdrietig vindt (dat IS ook verdrietig) en dat je het moeilijk vindt om te accepteren... Ik denk ook dat dat tijd nodig heeft, om dat te accepteren. Je weet nog maar net dat ze kanker heeft.... Ik hoop onwijs voor je dat Maud in ieder geval bij dat percentage zit dat na 2 jaar nog leeft. Of, nog beter, dat ze de wereld versteld laat staan met het wonder dat ze gewoon 13 jaar gaat worden! Ik duim voor je. Ben benieuwd naar je gesprek met Johan morgen. Sterkte.
Door DJARA
#987534
Ai Sandra, dat klint inderdaad niet fijn. :-\
Maar kom op, laat je hoofd niet hangen ook al is dit erg moeilijk!!

Een nieuwe bioptie zeg je, hadden dan hadden ze er kennelijk al één gedaan, wat was hiervan dan de uitslag???

Wat ik vreemd vindt is dat ze bij GAIA een bloedmonster hebben genomen, en binnen drie kwartier wisten waar het om ging.......
Met dit bloed is verder uitgezocht of de kanker zich al verspreid had, naar lever en gal.
Als dit zo zou zijn had GAIA 20% kans goed op de medicatie te reageren, zat het nog niet in lever en gal dan was die kans 50%.
Gelukkig behoort hij tot die laatste categorie.

En inderdaad de overlevingskans is gering, maar ik hoop dat jullie nog veel tijd wordt gegund, om het samen fijn te hebben!!!
Het fenomeen genieten van de dag alsof het de laatste is, krijgt zowaar echt gedaante.
Dit doen we dus maar, heeeeeeel veel van elkaar genieten!!!!!!! :hug2: :smitten:

Maud......Mag Als Uitzondering Doorgaan!!!!!!!!! ;)

Tegen mij werdt ook gezegd, genezen is echt een uitzondering.
Maar GAIA is een uitzondering, en wel een hele grote!!!! :D

Nogmaals Sandra houd je rug recht, ook voor MAUD!!!!
Ik wens jullie beiden heel heel veel sterkte!!!! :flowers:
Groet Jeroen
Door Kuszco
#987549
Hoi Sandra,ik kan me voorstellen dat je wereld zo'n beetje instort. Maar je weet het inderdaad pas net. Het enige wat ik kan zeggen is dat dit relatief slechte nieuws eerst eens moet bezinken ,dat heeft tijd nodig.
Wij hadden een hele tijd geleden een beagle. Het was onze allereerste hond en heel bijzonder(dat zijn ze trouwens allemaal)
Toen zij ziek werd kregen wij de diagnose chronische leukemie. Toentertijd konden ze niets meer voor haar doen.
Ik dacht dat ik het nooit aan zou kunnen ,die tijd tot haar dood.
Ze is nog 9 maanden bij ons geweest,en ik heb van haar genoten.
Het was onvoorstelbaar dat ze er binnenkort niet meer zou zijn en dat deed heel veel pijn. Maar in die negen maanden heb ik wel kunnen wennen aan dat idee.En toen de tijd er was dat het echt niet meer ging ,wist ik ook dat ik het goede deed.
Ik weet zeker dat jij het ook heel goed gaat doen. En het is toch ook niet zeker dat het heel snel zal gaan?
Ik hoop echt dat jullie nog prognose krijgen waar je wat mee kunt en dat Maud nog een mooie tijd bij jullie heeft.
Ik weet ,het leven is soms zo oneerlijk,maar je hebt er niet altijd invloed op.
Je moet er veel over praten dat helpt enorm. Ik wens je heel veel sterkte.
Knuffel Liliane,Zita en lotje.
Door sandra43
#987585
Bedankt voor jullie lieve reacties. Moet het idd nog een soort van verwerken. Ben normaal erg positief
ingesteld maar nu even niet. En Jeroen...ik las jouw stukje idd iets later. Maud moest twee keer een bioptie
ondergaan omdat Johan de Vos wil weten om wat voor kanker dat het gaat om de behandeling juist af te stemmen en de eerste bioptie was bij de DA in mijn eigen woonplaats, de lymfoom was daar al vastgesteld.
Krijgt GAIA de chemo met een infuus  in Wageningen en moet je thuis nog uitkijken met speeksel en urine e.d.
gedurende een bepaalde tijd?
Door DJARA
#987598
Hoi Sandra.
ik begrijp nu waarom twee biopsies.
Inderdaad gaat het toedienen van die chemo deels via een infuus, en deels via injecties.
Als eerste kreeg hij een grote injectie met L-Asparaginase (paronal), dit dient als een soort voorbode, zo werd mij uitgelegd.
Vijf dagen later kreeg hij de eertse echt chemo, bestaande uit drie "eenheden".
En ik mag hem dan 36 uur niet knuffelen en aaien, en moet uit kijken met pies,poep,speeksel en zweet.
De hond is dan "besmet".
De volgende sessie is komende maandag, en dan wederom 36 afstand, mijden zelfs, zo zegt dhr Rutteman.
De vierde sessie schijnt echt goor te zjn, dan mag ik hem een hele week lang niet aanraken laat staan knuffelen. :'(
Dit is moeilijk op zo'n moment, voor mij, maar zeker ook voor GAIA....... :-\
Ook moet hij dan een eigen drinkbak en een eigen plekje hebben waar mijn andere honden dus niet mogen drinken en liggen!!!
GAIA draagt het allemaal heel goed, hij had alleen drie dagen diaree, maar verder is hij is er echt NIET ziek van en hij knapt zienderogen op, zijn conmditie is echt een stuk beter, en hij loopt blij en dartel bij.
Nu is hij net 5 jaar geworden,(één dag voor zijn verjaardag kregen we dit verschrikkelijke nieuws :-[) en dat is wel in zijn voordeel, hij is in de bloei van zijn leven.
Ik heb echt ook menig traantje gelaten hoor, heb nachten lang slecht geslapen etc, maar nu heb ik het geaccepteerd.
Dit viel niet mee, maar maakt het goed draagbaar.
En echt iedere minuut die we hebben genieten we!
Er zijn ook verhalen bekend van honden die nog vijf of zelfs zeven jaar na chemo nog leefde.........daar houd ik me aan vast, en GAIA weer aan mij, dus we gaan er voor!!!!!
Mocht je meer willen weten of er gewoon over willen praten, stuur even een pbtje dan stuur ik je mijn nr en dan kan je me bellen...........
Groetjes en een heeeeeeeeeele dikke knuffel voor MAUD :-*
Door sandra43
#987642
Dat is nog jong zeg net 5 jaar, Maud wordt volgende maand 8 jaar.  Oh dat is heftig zeg als je hem een week
niet mag aanraken, hoe doe je dat met uitlaten....bv. riem aan en uit met handschoenen ofzo? En oppassen
met honden die je tegenkomt. En lukt het met je andere honden een beetje, die moet je erbij vandaan houden.
Wij hebben een jong katje van 12 weken, Maud z'n vriendje, die zullen we moeten opsluiten dan.
We hebben ook twee kinderen van 11 en 13 die we goed moeten wijzen op dit gevaar, want dat is het.
 
Gebruikersavatar
Door Nitus
#987780
sandra43 schreef: We weten nog steeds heel weinig. Er is een nieuwe bioptie gedaan van de 3 vergrote lymfeklieren in de
buikholte en van de milt om te bepalen om wat voor soort kanker het gaat. Verder heeft Maud  een spuit met een aminozuur gehad om kankercellen te doden, en na een uur merkte je al dat hij wat opknapte en dat vond ik
het allerbelangrijkste. Helaas gaan niet alle kankercellen hiermee dood dus er zal toch chemo nodig zijn. Morgenavond hebben we een uitgebreider gesprek met Johan en dan zullen er waarschijnlijk al wat uitslagen
bekend zijn, er is ook nog bloed geprikt. Ik ben heel gelukkig om het feit dat ze zich een stuk beter voelt maar
heel verdrietig omdat ze niet oud gaat worden, vind ik heel moeilijk te accepteren, want ook al doen we chemo,
50 % sterft toch binnen een jaar en 75% binnen twee jaar. Je schuift het allemaal een beetje op maar oud wordt ze niet.
Wat fijn dat Maud al iets is opgeknapt, ik kan me levendig voorstellen dat je alles nu heel somber inziet, dat had ik ook toen in januari ook nog eens een longtumor bij Gitte werd vastgesteld, ze is toen ook een tijd erg slecht geweest, ik dacht elke dag dat dit misschien haar laatste was. Maar op een gegeven moment kon ik de knop omzetten, ik heb nog steeds een hond met kanker maar we maken er het beste van en ik geniet elke dag van haar. Ik zie haar achteruit gaan, maar ik zie ook dat ze veel lol kan hebben, dus doe ik zoveel mogelijk de dingetjes die zij leuk vindt (bv. een zoekspelletje ipv wandeling).
Of je de behandeling idd aan moet gaan is iets wat je zelf moet beslissen, je moet er wel 100% achter staan anders moet je er niet aan beginnen (en dat maakt je echt geen slechte baas). Je kinderen zijn denk ik oud genoeg om de gevaren te begrijpen, en bedenk dat dit maar een aantal dagen is, je zou ze zelfs uit logeren kunnen sturen :-\.
Ik ben heel benieuwd of Johan vanavond met iets positiever nieuws komt en ik wens je veel sterkte en wijsheid toe om een beslissing te nemen. :bigarmhug:
Door sandra43
#987807
Shit zeg...ook nog eens een longtumor...arme Gitte, en moeilijk zeg voor jou! Heeft ze nu eigenlijk iets van
medicijnen of pijnstillers of iets dergelijks?
Door poohbeertje52
#987864
heel veelsterkte sandra maar je bent bij johan wel in goede handen wij wonen in terneuzen dus kennen hem ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#987944
sandra43 schreef: Shit zeg...ook nog eens een longtumor...arme Gitte, en moeilijk zeg voor jou! Heeft ze nu eigenlijk iets van
medicijnen of pijnstillers of iets dergelijks?
Voor Gitte is het natuurlijk zwaar kl*te, ikzelf heb het er nu niet meer zo moeilijk mee, zoals ik al zei we maken het beste ervan. En zolang Gitte nog lol heeft heb ik dat ook, ze is een enorme doorzetter!
Gitte krijgt een hele rits supplementen en chinese kruiden om haar conditie zo optimaal mogelijk te houden en om het groeiproces te vertragen. Daarnaast krijgt ze ook een pijnstiller (previcox).

Ik weet niet wat voor voeding Maud krijgt? Maar het is zeker aan te raden om hem koolhydraat-arme voeding te gaan geven, kankercellen halen namelijk heel veel energie uit koolhydraten, dus hoe minder brandstof die krijgen hoe beter.
Door sandra43
#988281
Goed gesprek gisteren met Johan, alles is duidelijk, Maud gaat  aan de chemo 
voor een periode van 11 maanden, om de drie weken infuus of pillen met een
aantal rustperiodes ingebouwd. We hebben een paar dingen mee nml. ze heeft
niet de agressiefste vorm van deze kanker en ze heeft heel goed gereageerd op
de injectie met L-Asparaginase, Johan kon de grootste opgezette lymfeklier in haar
buik niet eens meer voelen.
We hebben met de kinderen besproken dat we gedurende een paar dagen na
elke chemo Maud even niet aanraken en goed handenwassen. En we gaan er 
voor!!!!

Op het moment gaat het goed met Maud en ze is weer vrolijk en dat kan alleen     
maar beter worden. Moeten straks nog naar Johan bellen om af te spreken
wanneer we beginnen.
Door Laura2004
#988283
Ik lees dit nu pas, wat een heftig bericht zeg, ik hoop dat de chemo zijn werk doet en dat ze nog veel jaren mee kan ;)

Heel veel sterkte de komende tijd  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door