Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#637107
Ik denk laat ik Tannetje maar mailen, en dat is uiteindelijk bellen geworden.
Omdat ik toch geen domme stappen wil nemen met Shanden wil ik toch echt zeker zijn van wat ik voeren moet.

Ik heb verteld dat ik vind dat afwisseling belangrijk is maar ook leuker voeren, en dat ik ook vind dat Cb erg duur is om fulltime te voeren, waar ze het zeker mee eens was.

Nu was natuurlijk de vraag aan haar wat ze van Smuldier vind.
Oke haar antwoord...er zitten te veel granen in naar haar idee, dat is voor een gezonde hond geen probleem, maar voor een hond als mijn Shanden met blaasporblemen zeker wel.
Dus na overleg zijn we eruit dat het beste is dan om de enkelvoudige vorm te geven, die is wel oke zitten geen granen in, en dat aanvullen met kleine barfonderdeeltjes en de nodige toevoegingen (aangezien shanden geen grote onderdelen wil en er slecht aan te komen is hier) en beetje afwisselen met Carnibest ..Verder ook voorlopig doorgaan met de Vitamine C en dan over een paar maanden eens stoppen en dan zijn PH in de gaten blijven houden want waarschijnlijk is Shanden een hond die het om de haverklap weer heeft die gruis..dus zwaar onder controle houden en zonodig vit c en cranberry toevoegen.

heb er wel zin in op die manier te voeren, want ik wil toch liever beetje afwisselen en vind barfen erg leuk...dus dan is dit de beste weg voor hem denk ik zo.

Op dit moment is zijn Ph waarde 6.5 dus begint er op te lijken.
En idd het klopt dus dat de Ph waarde hoger ligt als de hond al gegeten heeft als dat je de hond zijn waardes meet smorgens op nuchtere maag.
Laatst gewijzigd door Daisy75 op vr 22 sep 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#637421
Tannetje, hoe kom je erbij dat er in Smuldier meer graan zit als in Carnibest? Want KayleighShanden heeft zelf het koolhydraat percentage uitgerekend en die van Smuldier ligt zelfs lager als die van Carnibest....
Door Daisy75
#637430
Lizzy schreef: Tannetje, hoe kom je erbij dat er in Smuldier meer graan zit als in Carnibest? Want KayleighShanden heeft zelf het koolhydraat percentage uitgerekend en die van Smuldier ligt zelfs lager als die van Carnibest....
Dus aan dat koolhydratenpercentage kun je zien hoeveel granen er in zitten...stom had ik helemaal weer niet bedacht zelf.
Dus de hoeveelheid Koolhydraten zijn de hoeveelheid Granen?
Ja Tannetje vond dat er wat veel granen inzaten heb ik dan verkeerd gerekend?
Kan natuurlijk heel goed...

Hier de analyse van CB

Eiwit  13%
Vocht 61%
Vet    14%
As        3%
Celstof 1%
--------------------+
          92%            100%-92%= 8% Koolhydraten dan toch?

Hier de analyse van Smuldier vleescompleet

Eiwit  14,8%
Vocht 61   %
Vet    14,6%
As        2,2%
Celstof 1,7%
--------------------+
           94,3%         100%-94,3%=5,7% Koolhydraten?

Heb ik dat zo goed berekend dan??
Ik hoor het wel...maar als ik dat goed berekend heb, dan is juist toch smuldier net zo goed wat betreft granen als CB?
Laatst gewijzigd door Daisy75 op za 23 sep 2006, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#637435
Sorry, ik zeg het niet goed. Volgens mij zitten er in Smuldier tarwe en dat soort granen en in Carnibest alleen rijst.
Je zou eigenlijk eens moeten kijken waar ze de meeste ontlasting op hebben.
Door Daisy75
#637440
Hitam schreef: Sorry, ik zeg het niet goed. Volgens mij zitten er in Smuldier tarwe en dat soort granen en in Carnibest alleen rijst.
Je zou eigenlijk eens moeten kijken waar ze de meeste ontlasting op hebben.
En tarwe is slechter te verwerken dan rijst?
Want in principe die 5,7% is niet zo heel veel toch, maar om dat nou te gaan testen op zo'n hond als Shanden das wel vervelend niet?
Door Daisy75
#637443
Lizzy schreef: Waarom mail je Smuldier niet even en vraag je wat er voor koolhydraatbron in hun voer zit? Want er staat op hun website niks over tarwe/rijst.
Ik heb gebeld, de 5,7% aan koolhydraten is idd tarwe....is dit negatief en bijvoorbeeld slechter dan 8% rijst?
Door Lizzy
#637445
KayleighShanden schreef: Ik heb gebeld, de 5,7% aan koolhydraten is idd tarwe....is dit negatief en bijvoorbeeld slechter dan 8% rijst?
Ik vind het eerlijk gezegd beide niks. Tarwe is net zo goed niks als rijst, alleen hebben honden met een graan allergie vaak vaker last van tarwe als rijst, door het ontbreken van gluten in rijst. Hoewel echt allergische honden ook vaak niet tegen rijst kunnen.... Verder weet ik niet of de hoeveelheid purine te maken heeft met de zuurgraat van de urine? (bij de Dalmaat wel). Want tarwe en rijst ontlopen elkaar nauwelijks, qua purine gehalte.

En hoe tarwe/rijst zich relateert aan de zuurgraad van de urine: ik weet het niet. Ik vind op Internet veel informatie over verzurende voedingsmiddelen en daar scoort rijst slechter als tarwe. Rijst verzuurt dus meer als tarwe. Maar het ontloopt elkaar nauwelijks. Krijgt de een een -8 (tarwe), krijgt de ander een -10 (rijst).

Dat tarwe voor de hond ook niet lekker verteert, dat staat als een paal boven water (volgens mij zit het er ook niet in voor de vertering of voor de koolhydraten maar eerder als ruwvezel), maar of dat in relatie tot gruis interessant is? Ik laat het antwoord graag aan Tannetje over ;D
Door Daisy75
#637449
Oke dan laten we het helemaal aan Tannetje over hahha..... ;D
Kijk het is natuurlijk beter om helemaal geen granen enzo te geven, maar waar het mij om gaat is dat als Cb 8% rijst heeft (koolhydr) en Smuldier vleescompl 5,7% tarwe, of het dan echt veel uitmaakt....als tarwe nou veeeel slechter is dan rijst oke dan is de keus snel gemaakt maar als er weinig verschil in zit en er zit in smuldier ook nog eens minder percentage koolhydraten, dan moet het in mijn ogen niet veel uitmaken of je nou smuldier of Cb geeft op dat gebied...maaar ik ben een leek dus ik wacht keurig op antwoord en zal deze wijze lessen dan  gewoon opvolgen, ik wil tenslotte mijn hond niet verpesten...

Maar als ik nou eens zou stoppen met Carnibest he, en alleen smuldier enkelvoudig vlees en kip ga geven, en dan natuurlijk met alles wat er nodig is...dan krijgt hij uiteindelijk helemaal geen koolhydraten meer binnen dat zou echt het beste zijn lijkt mij....
wat kan ik dan doen, dus smuldier vlees of kip als basis geven, wat moet er dan zoals in zijn menu voorkomen in een week om een volwaardige maaltijd binnen te krijgen.
Volledig barfen is gewoon geen optie met shanden dat lukt niet (moeilijk hondje) maar gemalen smulprut met kleine dingetjes moet lukken, is dat geen beter optie dan om maaltijden op die manier samen te stellen en gewoon helemaal stoppen met die kant en klare maaltijden??? helluuup word gek hier hihihi...maar ga door tot ik voor mijn hond de beste weg gevonden heb...
Dus kortom, een vorm van Barfen maar met als hoofdlijn enkelvoudige maaltijden...of denk ik nu dom..zou 1 van jullie mij daar mee willen helpen, via mail of een andere topic ofzo...?
Laatst gewijzigd door Daisy75 op za 23 sep 2006, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#637457
KayleighShanden schreef: Maar als ik nou eens zou stoppen met Carnibest he, en alleen smuldier enkelvoudig vlees en kip ga geven, en dan natuurlijk met alles wat er nodig is...dan krijgt hij uiteindelijk helemaal geen koolhydraten meer binnen dat zou echt het beste zijn lijkt mij....
wat kan ik dan doen, dus smuldier vlees of kip als basis geven, wat moet er dan zoals in zijn menu voorkomen in een week om een volwaardige maaltijd binnen te krijgen.
Mij lijkt dit niet echt een goed idee. Je vleesaanbod is gewoon veel te minimaal. Je hebt van Smuldier: kip (geen idee wat daar allemaal in zit en of er ook bot in zit. Volgens mij heeft iemand dat pas nagevraagd maar het antwoord is mij ontschoten), runderpens, runderspiervlees (lipvlees, kopvlees enzo) en hart. Wat voor hart, dat laten ze bij Smuldier dan in het midden. Dus in feite geef je dan kip kip kip en rund rund rund. En dat is dus niet genoeg. Als je dit aan gaat vullen tot een volwaardige maaltijd, dan barf je gewoon. Want je moet het toch aanvullen met andere vleesbot en vlees en orgaanvleessoorten. Dus ja, je kunt het als basis gebruiken, maar je hebt hieraan gewoon niet genoeg.
Door danja
#637474
Hallo, mijn zuster heeft laatst haar honden duck gevoerd. Haar rottweiler van elf trok haar neus ervoor op en haar Labrador van bijna 2, die werkte het zo naar binnen, maar kreeg al gauw jeuk en schilfers, dus meteen weer op de Cb en de Ahv. Nu is het weer over. Het ziet er ook niet mooi uit dat duck heel erg droog en vol met tarwe.

Groetjes Anneke
Door Daisy75
#637488
Lizzy schreef: Mij lijkt dit niet echt een goed idee. Je vleesaanbod is gewoon veel te minimaal. Je hebt van Smuldier: kip (geen idee wat daar allemaal in zit en of er ook bot in zit. Volgens mij heeft iemand dat pas nagevraagd maar het antwoord is mij ontschoten), runderpens, runderspiervlees (lipvlees, kopvlees enzo) en hart. Wat voor hart, dat laten ze bij Smuldier dan in het midden. Dus in feite geef je dan kip kip kip en rund rund rund. En dat is dus niet genoeg. Als je dit aan gaat vullen tot een volwaardige maaltijd, dan barf je gewoon. Want je moet het toch aanvullen met andere vleesbot en vlees en orgaanvleessoorten. Dus ja, je kunt het als basis gebruiken, maar je hebt hieraan gewoon niet genoeg.

Dus mijn enige optie is carnibest dan?
Andere merken kvv sloegen hier niet echt aan en vond het prut, behalve bibi dan maar die verpakking vind ik nix.


Je kan dus niet hetzelfde bereiken met bijvoorbeeld Smuldier vlees of kip enkelvoudig, en dan kippenekken, hele kip of vleugels, runderkopvlees, hart, pens, vis, groente, ei, zuivel, etc? Dan krijgt ie niet genoeg bot en vlees binnen?
Moet ik dan echt ribben enzo gaan voeren? Dit is gewoon ... met peren want dat pikt shanden gewoon niet....ik had gehoopt dat het op die manier kon, zodat ik niet vast zit aan dat Carnibest....zucht...ik weet het gewoon niet meer...eeuwig aan de carnibest geketend das tcoch ook balen zeg.
Door Audrina
#637492
Lizzy schreef: Je hebt van Smuldier: kip (geen idee wat daar allemaal in zit en of er ook bot in zit. Volgens mij heeft iemand dat pas nagevraagd maar het antwoord is mij ontschoten)
Smuldier kip is de enige versie van smuldier met bot er in. In de andere soorten zit een calcium supplement. Het bot dat in smuldier kip zit, is van kipkarkassen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door