Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door zurca
#3460149
Bij Pippa ontstaan er ineens wondjes.
Niet specifiek op 1 plaats, ze heeft er nu op een poot, nek, flank, rug en schouder. 5 stuks dus in een paar dagen tijd.
Bij de eerste 2 dacht ik nog dat ze zelf een teek had weggehaald maar nu 5?! Een week geleden is ze in een plas gegaan en was toen grotendeels nat, maar ik twijfel of dit smetplekken zijn.
Ik had haar een tekenband omgedaan, een oude die al uit de verpakking was ( vorig jaar een week of wat gedragen maar toen kreeg ze jeuk. Band in blikje bewaard) uiteraard is die weer af maar die zal nog weinig werkzame stof hebben lijkt mij..
Ze zit er niet overdreven veel aan, af en toe poetst ze de plekken waar ze bij kan.

Mochten er nu nog plekken bijkomen dan gaan we langs de da.
Maar misschien iemand een idee?
20230528_162951.jpg
20230528_162951.jpg (3.93 MiB) 5037 keer bekeken
20230528_163104.jpg
20230528_163104.jpg (1.11 MiB) 5037 keer bekeken
Door Lizzy
#3460151
Oh, maar ik durf rustig die band daarvan de schuld te geven hoor! Maar ook teken. Het stikt er hier van. Loopt ze verder veel door de struiken? Het barst nu van de beestjes en gras-zaadjes en dingetjes die wel probleempjes kunnen geven....
Door zurca
#3460152
Ze loopt veel te struinen langs de wandelpaden. Hoog gras, struikjes overal gaat ze door. Ik pluk af en toe een teek van haar af maar mis er ook wel is wat. Pippa is niet echt een kroelkip dus ik moet vaak echt gericht op zoektocht in haar vacht naar teken.

Zouden dit nog hotspots kunnen zijn? Ik las ergens dat er 2 oorzaken kunnen zijn, oorzaak van buitenaf zoals jeuk maar ook door een bacterie van binnenuit?
Door Lizzy
#3460154
zurca schreef: zo 28 mei 2023, 19:13 Ze loopt veel te struinen langs de wandelpaden. Hoog gras, struikjes overal gaat ze door. Ik pluk af en toe een teek van haar af maar mis er ook wel is wat. Pippa is niet echt een kroelkip dus ik moet vaak echt gericht op zoektocht in haar vacht naar teken.

Zouden dit nog hotspots kunnen zijn? Ik las ergens dat er 2 oorzaken kunnen zijn, oorzaak van buitenaf zoals jeuk maar ook door een bacterie van binnenuit?
Ik vind het er niet uit zien als een hotspot. Het zijn ook betrekkelijk kleine wondjes. Worden ze ook niet groter? Ik geloof dat ik er wat Echinacea Extra Forto op zou deppen.
Door zurca
#3460159
Vooralsnog worden ze niet groter en ze heeft ook geen extreme jeuk. Ja ze krabt er weleens aan of ze likt er aan maar niet overdreven...
Echinacea heb ik niet in huis, wel calendula emulsie of honingzalf. Mocht het geen tripje naar de da worden dan ga ik die Echinacea dinsdag halen.
Door Lizzy
#3460166
zurca schreef: zo 28 mei 2023, 22:05 Vooralsnog worden ze niet groter en ze heeft ook geen extreme jeuk. Ja ze krabt er weleens aan of ze likt er aan maar niet overdreven...
Echinacea heb ik niet in huis, wel calendula emulsie of honingzalf. Mocht het geen tripje naar de da worden dan ga ik die Echinacea dinsdag halen.
Als ze er nauwelijks last van heeft en ze voelt zich verder goed, het wordt niet erger en het breid zich niet uit: zou ik zelf niet naar de dierenarts gaan. En ik zou zelf geen calendula emulsie of honingzalf gebruiken.
Door zurca
#3460175
Lizzy, zou zilverwater ook een optie zijn om mee te deppen?

Ze is overigens verder in haar normale doen. Eet goed, drinkt normaal, bedelt als er wat gegeten wordt en doet zich weer tegoed aan de meikevers tijdens het wandelen ::)
Door Lizzy
#3460183
zurca schreef: ma 29 mei 2023, 15:40 Lizzy, zou zilverwater ook een optie zijn om mee te deppen?

Ze is overigens verder in haar normale doen. Eet goed, drinkt normaal, bedelt als er wat gegeten wordt en doet zich weer tegoed aan de meikevers tijdens het wandelen ::)
Ja, zilverwater vind ik wel een goed idee! Dat droogt op en droogt dan lekker wat uit (blijft niet zo nattig als met zalf).
Door zurca
#3460283
Nou...ik denk inderdaad dat die serestoband de schuldige is gweest :o
Dat ding ligt dus in de prullenbak en sinds die af is zijn er geen wondjes bijgekomen...
De wondjes zelf zien er netjes uit, komen al korstjes op. Ze zit er amper aan.
Gelukkig maar, ik was best ongerust...een keer een wondje kan natuurlijk gebeuren maar in 2 a 3 dagen tijd 5 stuks vond ik wst verontrustend.

Maar wat nu met die rot teken... morgen ga ik appelazijn kopen en jouw brouwsel maken. En tijdens het wandelen check ik haar elke keer als ik denk wat te zien in gaar vacht.
Zo jammer dat er niet iets natuurlijks is waar teken echt van op de "vlucht" gaan..
Door Lizzy
#3460290
Ja, dat denk ik dus ook (Seresto). Niet alle honden reageren goed op gif. Sommige acuut, anderen op lange termijn (maar gif blijft gif en als er niks natuurlijks is waar een teek voor op de vlucht gaat, dan moet je wel een stevig goedje gebruiken. En ik begrijp wel, als je tientallen teken van je hond moet plukken is de toevlucht naar gif soms snel gemaakt). Ik zou voor de Spagyriek gaan. Diane Sari kan je helpen. En uitwendig de appelazijn. Hier helpt dat best een soort van redelijk. Er zijn nog wel meer goede recepten in oploop, ik ga ff kijken of ik het gratis e-book kan vinden van Kelly.
Door zurca
#3460296
Bedankt Lizzy, ik ga die link eens bekijjen :-*

Ik heb uiteindelijk niets meer met/op die wondjes gedaan. Pippa is nogal een " blijf van m'n lijf" hond. Een paar keer per dag heeft ze even een kroelmoment en die gebruik ik om goed met m'n vingers door haar vacht te gaan op zoek naar teken. Nu met die wondjes vertrouwde ze me niet meer en kwam dus ook niet meer bij me kroelen...iets met die wondjes gaan doen had het wantrouwen alleen maar erger gemaakt. Sinds gisteren komt ze weer bij me zitten. Zo kan ik de boel weer in de gaten houden ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door