Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door KeesvD
#3459910
Hallo allemaal,
Ik heb een podenco-mix van 3 jaar, teefje. Ik voer vers, mix van bandit, barfmenu premium en nog een paar rollen Dogmeat. Nagenoeg elke dag aangevuld met gepureerde groenten en regelmatig een ei.
Ik voer 's morgens, daarna laat ik ze uit (alleen sanitaire stop). Later op de ochtend langere wandeling, daarna nog 2 sanitaire stops.
Ik vind dat ze buitensporig veel gras eet. Ook als ze net gegeten heeft, valt ze echt op het gras aan. Hele plukken gaan er naar binnen. Ze heeft aanvankelijk niet eens tijd om haar behoefte te doen, eerst moet er het nodige gras naar binnen. Ook bij de langere wandeling en de resterende sanitaire stops eet ze gras.
1x aangekaart bij mijn DA: volgens haar is gras eten een behoefte aan vezels. Maar zoals gezegd: ik voer al groenten en barfmenu premium heeft ook extra vezels.
Moet ik me zorgen maken?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3459914
Hier ook eentje die veel gras eet. Om deze gewoonte te doorbreken geef ik ze af en toe een netje van Trixie aan. Als ze die een paar keer gedragen heeft, gaat het weer een tijdje goed. Zo ziet het eruit:

Trixie-muilkorf-shop.jpg
Trixie-muilkorf-shop.jpg (344.51 KiB) 1060 keer bekeken
Door KeesvD
#3459923
Dank, dat is een idee :). Heb je ook enig idee wat de oorzaak kan zijn? Vindt ze het lekker? Aangeleerd gedrag? Ik heb bijv. ook een hond die als hij opgewonden wordt (vrouwtje komt thuis bijv.) of gestrest is dan rent-ie naar zijn drinkbak en begint te slobberen. Overspronggedrag neem ik aan. Zou zoiets ook kunnen met dat gras eten? Wat ik overigens vergat te vermelden: het heeft bij haar niets te maken met gal spuwen of braken. Dat heb ik haar nog nooit zien doen.
Mijn 3e hond eet ook wel eens gras, maar dat gaat altijd gepaard met braken (gal) en dan hoor ik ook geborrel in zijn lijf. Dat heb ik bij Lara ook nog nooit gehoord.

Mvg
Kees.
Door Hili
#3459931
Mijn jongste van 9 jaar doet het ook, niet buitensporig, maar hij eet het duidelijk graag met voorkeur voor lange sappige sprieten met nog dauw op.
Braken heeft hij ook nog maar 2x in heel zijn leven gedaan door een virusje. Ik zie het wel soms in zijn stoelgang terug, het verteert namelijk niet.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3459933
KeesvD schreef: ma 22 mei 2023, 20:47 Dank, dat is een idee :). Heb je ook enig idee wat de oorzaak kan zijn? Vindt ze het lekker? Aangeleerd gedrag? Ik heb bijv. ook een hond die als hij opgewonden wordt (vrouwtje komt thuis bijv.) of gestrest is dan rent-ie naar zijn drinkbak en begint te slobberen. Overspronggedrag neem ik aan. Zou zoiets ook kunnen met dat gras eten? Wat ik overigens vergat te vermelden: het heeft bij haar niets te maken met gal spuwen of braken. Dat heb ik haar nog nooit zien doen.
Mijn 3e hond eet ook wel eens gras, maar dat gaat altijd gepaard met braken (gal) en dan hoor ik ook geborrel in zijn lijf. Dat heb ik bij Lara ook nog nooit gehoord.

Mvg
Kees.
Bij mijn hond is het vooral overspronggedrag. Bij haar heeft het ook niets te maken met gal spuwen of overgeven. Ik zie het gras ook onverteerd in de ontlasting terug. Als ik er niks van zeg, wordt het steeds erger er erger. Vandaar dus af en toe dat netje om haar neus. Ze vindt dat niet leuk, maar ze heeft er ook niet echt hinder van (op het niet kunnen grazen na). Het zit nl. heel losjes zodat ze haar mond gewoon nog een flink stuk open kan en ook met haar tong uit haar mond kan hijgen. Het haalt haar een beetje uit haar focus op het graseten.
Door Lizzy
#3459934
Eet jouw hond het hele jaar door veel gras of alleen in deze periode? Gras is hier op het moment ook verschrikkkkkelijk aantrekkelijk. Altijd in het voorjaar. Dan is het gras lekker mals en lijken mijn Dalmatiërs wel koeien.

Soms kan het met de balans in de maag te maken hebben. Je zou bijv. eens een tijdje Puur Stomach kunnen geven. Of kijken of huminezuren helpen uit Veendenkstof. Je moet dan dus niet gelijk aan een tekort denken maar eerder bijv. aan een maagzuurtekort.

En soms is dat het gewoon niet en heb je gewoon een overmatige gras eter. Op zich geen probleem, maar misschien dat zo'n muilkorfje dan wel lekker kan zijn om de gewoonte te doorbreken.
Door KeesvD
#3459940
Hartelijk dank voor de reacties. Ik heb haar vanmorgen op een ander plekkie even haar behoefte laten doen: daar is het gras veel korter. Dat ging prima ;D . Ik hou dit even vol en dat Puur Stomac is ook nog een optie.

Hartelijke groeten,
Kees.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door