Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nick1987
#3459757
Goedenavond iedereen,

Ik heb een vraag over mijn 10 maanden oude gecastreerde shih tzu chihuahua.

Ik heb hem als pup en hij heeft sinds dien altijd bij mij in bed gelegen tot een maand geleden toen ook het gedrag begon te veranderen in bed.

Bij het naar bed gaan of als ik al aanstalte maak om naar bed te gaan door bijvoorbeeld de lichten uit te toen dan begint meneer te trillen en gaat tegen de trapdeur aanstaan en begint daarbij te hijgen.

Hij kon niet meer bij mij in bed want daar begon hij hetzelfde te doen..hijgen,trillen en lopen op bed.

Hij ligt nu naast mijn bed met heerlijke zachte kleden en z'n fluffy donut mand.

Maar elke avond is het weer raak.we gaan naar bed en zodra hij in de gaten heeft dat we dat gaan doen begint hij te hijgen piepen trillen en onrustig te lopen..eenmaal als ik op bed lig wil hij uit mijn slaapkamer deur.het duurt dan ook ongeveer een half uur voordat hij rustig gaat liggen en zich overgeeft.ook heb ik al geprobeert om hem in de woonkamer neer te leggen maar daar begint hij hetzelfde gedrag te vertonen.

Weet iemand wat voor gedrag dit is en wat ik hier aan kan doen?

Groetjes nick
Door Lizzy
#3459769
Hoi Nick, jeetje, wat is je hond vroeg gecastreerd joh! Heb je daar een specifieke reden voor gehad?

Kennelijk vindt hij het moment van naar bed gaan heel erg spannend. Hoe is de rest van zijn houding? Qua oortjes en staartje?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3459775
Lizzy schreef: do 18 mei 2023, 14:36 Hoi Nick, jeetje, wat is je hond vroeg gecastreerd joh! Heb je daar een specifieke reden voor gehad?

Kennelijk vindt hij het moment van naar bed gaan heel erg spannend. Hoe is de rest van zijn houding? Qua oortjes en staartje?
zeker vroeg!
Bij jonge honden is het testosteronniveau namelijk heel hoog, veel hoger dan bij volwassen reuen. Castratie zorgt voor een acute daling van testosteron. Testosteron heeft een grote invloed op het zelfvertrouwen. Zoals je het beschrijft is het angst/spanning/stress rondom het naar bed gaan. Slaapt hij daarna wel rustig door tot de ochtend?

Verder is het goed om na te denken of hij ergens van geschrokken kan zijn of zich bezeert heeft? Van het bed gevallen, in het donker ergens tegenaan gelopen etc. Ineens vuurwerk of onweer waar hij van geschrokken is?

Sowieso denk ik dat het goed is om de komende weken meer tijd te nemen om naar bed te gaan. Dus niet van de bank af, lichten uit, tanden poetsen en slapen. Maar stapje voor stapje en bij elke stap even een rust moment inbouwen voor je hond.
Door Nick1987
#3459783
Goedenavond lizzy Dankje voor je bericht.

Ik heb hem laten castreren omdat hij dus ook verschrikkelijk zenuwachtig door huis begon te lopen en piepen en aan de deurposten krabben om naar buiten te gaan..heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat die best gecastreerd kon worden en dat het gedrag daarna anders wordt.. sindien ook geen last meer van gehad..de stand van zijn staart en oren zijn gewoon normaal..het is een verschrikkelijk lief,sociaal en speels beestjes aleen begint het echt met het moment dat ik naar bed ga
Door hannabelgje
#3459793
Ik heb zelf goede ervaringen met de producten van Puur om wat rust in mijn hond te krijgen. Ik gebruik daarvoor de Puur nervo druppels. Maar bij de een werkt het fantastisch en bij de ander doet het niks.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Lizzy
#3459794
Nick1987 schreef: do 18 mei 2023, 22:33 Goedenavond lizzy Dankje voor je bericht.

Ik heb hem laten castreren omdat hij dus ook verschrikkelijk zenuwachtig door huis begon te lopen en piepen en aan de deurposten krabben om naar buiten te gaan..heb toen de dierenarts gebeld en die zei dat die best gecastreerd kon worden en dat het gedrag daarna anders wordt.. sindien ook geen last meer van gehad..de stand van zijn staart en oren zijn gewoon normaal..het is een verschrikkelijk lief,sociaal en speels beestjes aleen begint het echt met het moment dat ik naar bed ga
Ik denk echt dat je dierenarts daar een blunder van het zuiverste water heeft gemaakt. Honden hebben hun hormonen nodig om stabiel volwassen te worden (en daarna hebben ze de hormonen nodig om goed door het leven te gaan gewoon). Pfft. Maar goed, nu niks meer aan te doen.

Ik zou doen wat Pluk beschrijft. Rust inbouwen. Rust geven. Masseer hem ook tussendoor (en ga desnoods een massage cursus voor honden volgen). Masseer hem bij iedere tussenstap. Heeeeel kalm tegen hem praten of (nog beter) niks zeggen en even niks van hem eisen. Pas als ie kalm is neem je hem mee naar boven. Daar zet je hem in zijn mandje. En masseer je hem weer.

Dit gaat natuurlijk wel even duren, dit is niet plots over.

Om dit proces te ondersteunen kun je Puur producten geven of Vuurwerk Mix van Krachtig Kruid. Super slecht gekozen naam want dit product werkt in op onrust en angsten. Ik ben er erg van gecharmeerd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door