Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bartje6
#3459556
Beste mensen,

Ik heb een vraag over voedselallergie.
Mijn hond heeft al geruime tijd erge jeuk. Omdat hij ook een vlooienallergie heeft en ik zelf een ongeluk heb gehad wat veel aandacht opeiste, heb ik over het hoofd gezien dat hij mogelijk ook een voedselallergie heeft.

De symptomen waren: jeuk over zijn hele lichaam, met name ook op zijn achterste (daar schuurt hij mee over de grond en gaat dan kermen) en in zijn navel; poten likken; bultjes en plekken op zijn huid; zwarte huid, etc.

Nu zijn daar bijgekomen: direct na het eten een aanval van jeuk, waarbij hij tegen alles in de omgeving aanloopt en schuurt; kermen en piepen terwijl hij zit of ligt; zijn buik trekt hevig in en uit.

Hij krijgt normaal gesproken vers vlees, organen en groenten; vrijwel alles bio en zo mogelijk ook human grade. Rund en kip leken sowieso al niet meer te gaan, maar nu verdraagt hij eigenlijk niets meer :-\
Ik heb hem eend uit blik (Hermanns bio) gegeven, en dat leek een dag verlichting te geven van de klachten. Hij wil dat echter niet zomaar eten.

We hebben zo snel mogelijk nu paardenvlees besteld als alternatief, en daar heeft hij twee porties van op. Na de eerste portie duurde het even, maar kreeg hij toch weer klachten. Na de tweede portie begon het alweer direct, dus dit lijkt ook niet goed te zijn.

Toen hij jonger was, heeft hij af en toe ook paard gegeten.
We kunnen geen eiwitbron bedenken die hij nog niet gegeten heeft, omdat ik altijd zo compleet en gevarieerd mogelijk wilde voeren :???:

We zitten nogal met de handen in het haar.
Mijn vragen zijn als volgt:
1.) Weet iemand of deze directe klachten aangeven dat hij dus ook geen paard kan verdragen?
2.) Weet iemand wat een andere oplossing zou kunnen zijn om te voeren? Hij moet toch eten!
3.) Is er iemand die ervaring heeft met een NutriScan? https://hemopet.org/nutriscan/

Graag jullie hulp!
Bij voorbaat grote dank :flowers:
#3459561
Dat meteen jeuk na het eten kan volgens mij geen allergie zijn. Dat werkt niet zo snel en kort.

Zou hij niet maagpijn kunnen hebben oid?

En daarnaast ook jeuk kan ik volgen. Dat kan best. En dat kan ook allergie zijn. Maar als rechtstreekse reactie op het eten? Dat lijkt me sterk.
Wat wel zou kunnen is jeuk door stress als eten een stressvolle ervaring voor hem zou zijn.
Door Lizzy
#3459562
Ohww wat een ellende.... :-\ . Jeuk is echt het ergste dat er is. Ben je met je hond naar een dermatoloog geweest? Hoe is bepaald dat je hond een allergie heeft voor voeding? Is dat omdat de klachten er ook zijn na het eten? Ik weet niet of dat voldoende is om aan te nemen dat er een voedsel allergie is? Is er ook een allergietest gedaan voor dingen van buitenaf door een dermatoloog (beste doe je een bloedonderzoek + huidtest)? Als er nog geen allergietest is gedaan voor dingen van buitenaf, dan is het misschien wel raadzaam om toch te doen. Misschien lijkt het op een voedselallergie maar komt het toch ergens anders vandaan. Of heb je hier met een combinatie van voeding en iets van buitenaf te maken. Ik weet niet of het perse nodig is hoor, maar dat is wat ik denk (overleggen met een deskundige is altijd een fijn plan).

1.) Weet iemand of deze directe klachten aangeven dat hij dus ook geen paard kan verdragen?
2.) Weet iemand wat een andere oplossing zou kunnen zijn om te voeren? Hij moet toch eten!
3.) Is er iemand die ervaring heeft met een NutriScan? https://hemopet.org/nutriscan/

In antwoord op je vragen:

1) Ja, dat kan. Maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
2) Om te achterhalen of het een voedselallergie is zul je toch uit moeten kijken naar een eiwitsoort dat hij nog niet eerder gegeten heeft.
3) Ik heb zelf geen ervaring maar ik lees vrij positieve reacties in de USA over deze test.

Wat ik zou doen met een hond met deze klachten is een goede holistisch dierenarts bezoeken of een goede veterinair natuurgeneeskundie als Eva Tesselaar. Want dit is gewoon te complex en te ernstig om alleen uit te vlooien. Naar een dermatoloog kan ook trouwens.

Als jouw hond serieus al alle diersoorten heeft gegeten, dan ben je nu wel een soort van de Sjaak... :-\ . Exorbitante diersoorten als struisvogel en lama ook al geprobeerd? Anders ben ik bang dat je zoiets moet gaan proberen:

https://www.rawveterinarydiets.com/prod ... ic-insect/

Maar ik zou dat zelf in overleg doen met iemand die daar gewoon meer kennis van heeft en jou echt 1 op 1 kan begeleiden. Ik weet niet hoe de ziekte geschiedenis van jouw hond eruit ziet (ik denk dan aan antibiotica maar ook andere reguliere medicatie of aan veel stress door, ik zeg maar wat, herplaatsing, etc), maar wat heel goed zou kunnen (zeker als ie altijd op verse rauwe voeding heeft gestaan) is dat jouw hond last heeft van het leaky gut syndroom ("lekkende darmen"). Bij honden die vers eten en toch huidproblemen hebben kan dat zo maar de oorzaak zijn van het probleem. En dat los je zelf niet even op. Daar heb je serieuze ondersteuning bij nodig. Denk ik. De darmvilli moet eerst hersteld worden en daarna moet er aan het darm microbioom worden gewerkt. Dat is allemaal best ingewikkeld.

Als dit al het probleem is he! Maarrrr, je ziet dat wel bij honden die vers eten en desondanks toch problemen hebben met allergieën/jeuk.
#3459588
Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik denk aan een voedselallergie omdat hij soms uren zonder klachten kan zijn, en dan na het eten pas begint met jeuk, piepen en/of kermen.
Ik heb zelf overigens bij sommige voedingsmiddelen ook een directe reactie, dus ik vind het niet vreemd als het bij hem ook zo werkt.

Lama en struisvogel heeft hij ook al op inderdaad, en kangoeroe, eland, rendier, duif, etc... :-\

Wat de dierenarts betreft: dat is heel lastig. Ik kan zelf niet meer reizen en woon op het platteland van Frankrijk waar we alle diernartsen in een wijde straal hebben geprobeerd. Echt, dit is onvergelijkbaar met Nederland.
Mijn hond is levensbedreigend ziek geweest na een onzorgvuldige behandeling bij één van hen, en het motto van deze dierenartsen hier is vooral: veel medicatie in je hond pompen. Bij aankomst en voordat de klachten besproken zijn, wordt er soms al een antibioticaspuit gegeven.

Ik ga dus nog even verder zoeken.
Ik had trouwens bij Dr. Becker ook gelezen over dat er sprake zou kunnen zijn van leaky gut. Nu weet ik het een en ander af van de klachten die daarbij horen, maar ik zie toch niet helemaal hoe het hiertoe zou kunnen leiden.
Weet jij daar toevallig meer van, Lizzy?

Nogmaals hartelijke dank voor het meedenken.
Ik ga verder zoeken naar een oplossing.
Door Lizzy
#3459590
Bartje6 schreef: vr 12 mei 2023, 20:43 Bedankt voor jullie reacties! :)

Ik denk aan een voedselallergie omdat hij soms uren zonder klachten kan zijn, en dan na het eten pas begint met jeuk, piepen en/of kermen.
Ik heb zelf overigens bij sommige voedingsmiddelen ook een directe reactie, dus ik vind het niet vreemd als het bij hem ook zo werkt.

Lama en struisvogel heeft hij ook al op inderdaad, en kangoeroe, eland, rendier, duif, etc... :-\

Wat de dierenarts betreft: dat is heel lastig. Ik kan zelf niet meer reizen en woon op het platteland van Frankrijk waar we alle diernartsen in een wijde straal hebben geprobeerd. Echt, dit is onvergelijkbaar met Nederland.
Mijn hond is levensbedreigend ziek geweest na een onzorgvuldige behandeling bij één van hen, en het motto van deze dierenartsen hier is vooral: veel medicatie in je hond pompen. Bij aankomst en voordat de klachten besproken zijn, wordt er soms al een antibioticaspuit gegeven.

Ik ga dus nog even verder zoeken.
Ik had trouwens bij Dr. Becker ook gelezen over dat er sprake zou kunnen zijn van leaky gut. Nu weet ik het een en ander af van de klachten die daarbij horen, maar ik zie toch niet helemaal hoe het hiertoe zou kunnen leiden.
Weet jij daar toevallig meer van, Lizzy?

Nogmaals hartelijke dank voor het meedenken.
Ik ga verder zoeken naar een oplossing.
Ja, dan heb je met recht alle diersoorten wel geprobeerd. En ik heb inderdaad ook wel vaker gehoord dat Franse artsen vooral heeeeel graag medicijnen voorschrijven.

Kelly heeft een patiëntenstop maar ze woont in Frankrijk en misschien kan ze toch wel wat voor je doen: https://www.facebook.com/natuurgeneesku ... gbijdieren (ze is echt goed.... en heeft het veel te druk. Ze helpt je telefonisch en via email).

Als de darmwand en darmmicrobioom niet in orde is, dan kan dat leiden (lijden) tot allergieproblemen. Ken je deze? Daar staan gelijk vele oplossingen geboden:

https://www.dogsnaturallymagazine.com/l ... e-in-dogs/

Ik vind dit soort problemen echt complex maar misschien kom je er zelf uit met bovenstaande artikel. L-Glutamine is zo'n beetje wel eerste keus. Je moet dit wel 2 uur minimaal voor of na de voeding geven, anders werkt het niet in op de darmen (maar gebruikt het lichaam het voor de spieren).

Quercetine is ook een super fijn middel. Dr. K. Becker noemt dit middel ook regelmatig in haar artikelen. Probiotica zou ik zelf absoluut niet mee beginnen tot je eerst zeker weet dat de darmwand weer OK is. Hoe kom je daar achter? Geen idee, dat is ook wel een beetje gokken. Eerst langere tijd L-Glutamine. Wat je al wel kunt geven zijn prebiotica. Ik denk dan aan paardenbloemwortel, gekookte zoete aardappel, roomboter (voor boterzuur), psylliumhusk, gekookte aardappel afgekoeld 1 nacht in de koelkast, zeewier, etc.
#3459617
Dank voor deze info, Lizzy. Daar kan ik echt verder mee. :flowers:
Ik ga aan de slag met het artikel dat je stuurde.

Ik heb echter geen Facebook-account (en wil die ook niet :o ), en ik kan dus niet bij de info van Kelly. Weet jij of ze ook een website heeft o.i.d.?

Alvast bedankt weer voor alle tijd en moeite!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door