Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#3459469
Vandaag Bas en Bobbie laten titeren. DA geeft aan dat ze beide gevaccineerd moeten worden. Bas is 13 en heeft een lage hepatitis. Vorige keer titeren was die 3 (parvo 5, hondenziekte 4). Bij Bobbie (minstens 13 jr oud, waarschijnlijk ouder)is de parvo te laag (2) volgens de DA. Vorige keer titeren was dat 3 (hepatitis was 4, hondenziekte 4). Vanwege hun leeftijd en hun reactie op de rabbies enting (overgeven 2 dagen en diarree een week lang. Twijfel ik ontzettend om ze nog een keer te vaccineren. Wat denken jullie over de titer uitslag?
Ps mocht dit topic niet juist staan, verplaatst het aub naar het juiste forum.
IMG20230509153839.jpg
IMG20230509153839.jpg (3.83 MiB) 1120 keer bekeken
IMG20230509153818.jpg
IMG20230509153818.jpg (3.71 MiB) 1120 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459470
Wat is de reden dat je hen liet titeren als je twijfelt over vaccineren?
Ik begrijp je twijfel hoor, maar als je niet zou vaccineren heeft titeren toch niet veel zin?

Volgens mij is het resultaat wel juist geïnterpreteerd. Maar dat wil natuurlijk niet noodzakelijk zeggen dat ze niet meer beschermd zijn.
Door Mandarijn
#3459471
pearlsofpassion schreef: di 09 mei 2023, 16:52 Wat is de reden dat je hen liet titeren als je twijfelt over vaccineren?
Ik begrijp je twijfel hoor, maar als je niet zou vaccineren heeft titeren toch niet veel zin?

Volgens mij is het resultaat wel juist geïnterpreteerd. Maar dat wil natuurlijk niet noodzakelijk zeggen dat ze niet meer beschermd zijn.
Ik ga met Bas en Bobbie nog naar de hondenschool en de titer was verlopen. Vandaar dat ik ze heb laten titeren. De hondenschool vraagt naar een vaccinatie of titer. Ik merk dat ik de honden een plezier doe met mantrail (Bobbie) en detectie (Bas) vandaar dus de titer.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459472
Maar dan zal je wel moeten toch?
Ze vragen een titer om aan te tonen dat ze voldoende beschermd zijn. Dat kan je nu niet bewijzen. Dus zal je wel moeten vaccineren om terug in orde te zijn, toch?
Met een te lage titer zullen ze niet in orde zijn he.
Door Mandarijn
#3459479
pearlsofpassion schreef:Maar dan zal je wel moeten toch?
Ze vragen een titer om aan te tonen dat ze voldoende beschermd zijn. Dat kan je nu niet bewijzen. Dus zal je wel moeten vaccineren om terug in orde te zijn, toch?
Met een te lage titer zullen ze niet in orde zijn he.
Het vervelende is dat hepatitis niet apart gevaccineerd kan worden. Maar dat het in de cocktail zit voor Bas. Zijn andere waarden zijn wel goed.

Parvo zou wel apart kunnen als ik op internet zoek. Denk dat ik Bobbie daar minder mee belast.

Pffff vind het toch lastig ivm hun leeftijd. En de heftige reactie op de laatste vaccinatie.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3459480
Mandarijn schreef: di 09 mei 2023, 19:01 Het vervelende is dat hepatitis niet apart gevaccineerd kan worden. Maar dat het in de cocktail zit voor Bas. Zijn andere waarden zijn wel goed.

Parvo zou wel apart kunnen als ik op internet zoek. Denk dat ik Bobbie daar minder mee belast.

Pffff vind het toch lastig ivm hun leeftijd. En de heftige reactie op de laatste vaccinatie.
Die laatste zin zou mij er dus van weerhouden om nog te enten, zeker als er nog wel een meetbare titer is (niet 0).

Kun je in overleg gaan met de hondenschool hierover of is dat niet bespreekbaar?
Door Mandarijn
#3459484
Kim_S schreef: di 09 mei 2023, 19:17 Kun je in overleg gaan met de hondenschool hierover of is dat niet bespreekbaar?
Ja dat ga ik doen. Donderdag heeft Bobbie mantrailles, dan bespreek ik mijn zorgen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459494
Nee, je moet de kleur vergelijken met de negatieve controle (bovenste bol) . Die heeft ook geen antistoffen maar verkleurt toch. Vandaar dat je vergelijkt of het meer of minder is.
Die staat gelijk met 3 als ik het goed heb. Alles gelijk of onder is dus onvoldoende beschermd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459495
Mandarijn schreef: di 09 mei 2023, 19:01 Het vervelende is dat hepatitis niet apart gevaccineerd kan worden. Maar dat het in de cocktail zit voor Bas. Zijn andere waarden zijn wel goed.

Parvo zou wel apart kunnen als ik op internet zoek. Denk dat ik Bobbie daar minder mee belast.

Pffff vind het toch lastig ivm hun leeftijd. En de heftige reactie op de laatste vaccinatie.
Ja, das altijd het lastige bij cocktails he.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3459499
Bij een uitslag van 0 of 1 wordt officieel vaccineren geadviseerd, alles daarboven is geen vaccinatie nodig.
Het is balen dat je voor een volledige enting moet kiezen, hopelijk kan je wat regelen met de hondenschool, hepatitisch is niet meteen het meest risicovol ..... en en zijn natuurlijk ook nog altijd geheugencellen.
Bijlagen
Titeren.png
Titeren.png (125.84 KiB) 1058 keer bekeken
Door yazzie
#3459500
2 voor Parvo is gewoon nog goed hoor en kan worden afgetekend voor 1 jaar (ipv 3 jaar). Als een hond twee keer achter elkaar 2 scoort, kan die gewoon voor 3 jaar worden afgetekend. ;) Pas bij score 1 of 0 is er een vaccinatie-advies.

Ja, 1 voor hepatitis is inderdaad te weinig en dan is er terecht een vaccinatie-advies, afgezien of je dan 'moet' enten.

Iets met geheugencellen... :cool: Voor een club zou ik mijn senior niet meer laten vaccineren, neuswerk kan je overal zelf of met een andere hondengeleider doen, toch? Het gaat om het ontspannen bezig zijn lijkt mij. Als je voor noodopvang afhankelijk zou zijn van een pension, is het voor mij weer anders. Mijn honden zijn in het nest al getiterd en op het juiste moment gevaccineerd. Met 1 jaar opnieuw getiterd en dik voldoende antistoffen. Ik blijf wel titeren omdat ik bij gezondheidsproblemen en mogelijk ziekenhuisopname afhankelijk ben van een pension voor mijn honden en die willen een geldige titer. Maar anders, zou ik vertrouwen op geheugencellen. 1 is niet veel, maar nog steeds antistoffen en hepatitis komt praktisch niet meer voor. Ik zou het gesprek aangaan hoor. :)
Door Lizzy
#3459506
Ik zou sowieso de interpretatie van de titer van deze dierenarts serieus niet accepteren. Zeker die Parvo is gewoon nog goed. En ik ken zat dierenartsen die op deze leeftijd de hond gewoon voor 3 jaar zou hebben afgetekend. En over de HCC kun je serieus debatteren he, een ziekte die nauwelijks nog voor komt. Echt, om precies deze reden ga ik naar dierenartsen die echt achter het titeren staan en het er niet bij doen omdat er nou eenmaal vraag naar is.... Maar goed, mijn honden zouden met zo'n titer no way gevaccineerd worden. Echt no way.
Door hannabelgje
#3459508
Lizzy schreef:Ik zou sowieso de interpretatie van de titer van deze dierenarts serieus niet accepteren. Zeker die Parvo is gewoon nog goed. En ik ken zat dierenartsen die op deze leeftijd de hond gewoon voor 3 jaar zou hebben afgetekend. En over de HCC kun je serieus debatteren he, een ziekte die nauwelijks nog voor komt. Echt, om precies deze reden ga ik naar dierenartsen die echt achter het titeren staan en het er niet bij doen omdat er nou eenmaal vraag naar is.... Maar goed, mijn honden zouden met zo'n titer no way gevaccineerd worden. Echt no way.
Dat dus.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Mandarijn
#3459519
Lizzy schreef: wo 10 mei 2023, 08:39 Ik zou sowieso de interpretatie van de titer van deze dierenarts serieus niet accepteren. Zeker die Parvo is gewoon nog goed. En ik ken zat dierenartsen die op deze leeftijd de hond gewoon voor 3 jaar zou hebben afgetekend. En over de HCC kun je serieus debatteren he, een ziekte die nauwelijks nog voor komt. Echt, om precies deze reden ga ik naar dierenartsen die echt achter het titeren staan en het er niet bij doen omdat er nou eenmaal vraag naar is.... Maar goed, mijn honden zouden met zo'n titer no way gevaccineerd worden. Echt no way.
Heb ook het idee dat ze titeren omdat er de vraag naar is. Maar het probleem is dat er in Midden-Limburg bijna geen DA te vinden is die het doet. En dan kom je dus bij zulke DA's uit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door