Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3459551
baileys schreef: wo 10 mei 2023, 20:14 Heel graag Lizzy. Ik zou haar super graag op vers houden.
Groente ga ik mij over inlezen. Keukenmachine heb ik.

Ik heb nog reeribstuk in de vriezer liggen, dat is wel wild maar dus ook met bot. Om die reden is dat dan dus een no go als ik jou goed begrijp.

Rees weegt 11,5 kg en eet rond de 180 gram per dag.
Ik bestel meestal bij Floris.
Ik lees helemaal bovenin dat je haar 1 keer per dag eten geeft. Dat is normaal gesproken perfect maar bij alvleesklierproblemen zou ik toch overstappen naar twee keer per dag.

De reeribben zou ik echt in de vriezer laten liggen. Voor nu is dat geen goed idee nee.

Ik denk dat je je moet concentreren op mager spiervlees, orgaanvlees, groenten en eierschaalpoeder.

Helaas is een keukenmachine niet in staat om groenten heel fijn te malen zonder er iets van vocht bij te doen. Je kunt daarvoor water nemen. Ik zou voor nu even de groenten koken (omdat het ook vrij veel is) en later rauw gepureerd gaan geven.

Ik vind dat Floris heel erg weinig BARF producten verkoopt. En ben bang dat je daar onvoldoende aan gaat hebben....

Qua wild vlees heeft ie alleen (waar jij wat aan hebt) fazantenvlees. Dat kun je wel geven. Verder kun je kalkoendijen vlees geven. En wijting of kabeljauw of schelvis zou ik in de supermarkt kopen. Idem voor kippendijvlees.

Je kunt lams en runderpens geven maar daar moet je al het witte vet vanaf snijden.

Verder zou ik voorlopig kippenlever geven. Jammer dat Floris dat niet bio heeft. Ik zou dit zelf bio uit de supermarkt kopen. Jammer dat ie verder niet iets van kalkoenhartjes heeft. Hij heeft konijnennniertjes maar dat is echt veel te vet. Dus ontkom je er niet aan dat je een beetje runder of lamshart geeft. En wat lamsniertjes.

Ik zou zelf gaan geven:

15% pens (lams of geiten of runderpens)
10% orgaanvlees als in lever, hart en nier (kip en lam/rund)
20% groenten (gekookt en zoveel mogelijk afwisselend)
55% spiervlees (kip, kalkoen, witvis, fazant)

Ja, ik zou de groenten voorlopig even koken. En dan geven: pompoen, courgette, andijvie, spinazie, broccoli, waterkers, witlof, wortel, biet, spinazie. En je mag ook groenten combineren.

Kom je per dag op:
35 gram gekookte groenten
20 gram orgaanvlees (de ene dag hart, de andere dag lever, de dag erop nier en dan weer opnieuw beginnen of zoals jij het makkelijk vindt)
30 gram pens
100 gram spiervlees (de ene dag fazant, de andere dag kip, de dag erop kalkoen, de dag daarop wit vis).

En wat minder dan 1/2 theelepel gemalen eierschaalpoeder.

Je kunt het een beetje opleuken met cottage cheese. Magere kwark mag ook maar de meeste honden vinden cottage cheese veel lekkerder. Dat heeft ook wat meer bite.

Als dit goed gaat en de waardes verbeteren: dan kun je de eierschaalpoeder vervangen voor 30% vleesbot. Dan ga je de volgende percentages voeren: 30% vleesbot, 15% groenten, 10% orgaanvlees, 10% pens en 35% spiervlees. Dat komt dan neer per dag op (en dit mag je allemaal afronden he!):

55 gram vleesbot
30 gram groenten
20 gram orgaanvlees
20 gram pens
60 gram spiervlees

Ik zou qua vleesbot vooral dingen geven als: kwartelkarkas, konijnkarkas en kipkarkas. De vellen en lellen eraf snijden. Qua orgaan en spiervlees zou ik af en toe ook gaan kiezen voor mager vlees van andere dieren zoals hert. En bijv. ook eens rund proberen. Even kijken hoe dat dan gaat.

Kun je hier wat mee?
#3459552
Ja, op zeker tot hier wat mee kan.
Ik was al overgestapt naar 2/3 keer per dag voeren. Afhankelijk van wat mijn agenda toelaat, lukt 3 keer soms, maar 2 zeker.

Er is net een echo gemaakt en die was dik in orde. Opnieuw bloed af laten nemen om te zien wat nu de waardes zijn.
Klinisch gezien gaat alles super met haar. Ze laat iedereen aardig verstelt staan dus.

Als Floris niet heeft wat ik nodig heb, zal ik opzoek moeten naar andere mogelijkheden. Maar ik dacht tot het handig was voor jou om te weten waar ik bestelde.

Ik ga er mee aan de gang.
Nogmaals veel dank Lizzy.
#3459729
Waarschijnlijk is de novacam de boosdoener geweest.
Ze doet het nog steeds super.
Eet als een dijkwerker en vliegt mij tijdens het wandelen regelmatig voorbij.

De groente gaat er ook goed in. Ik was nu begonnen met biet, wortel, witlof pompoen en courgette.
Ook het eierschaalpoeder heb ik gekocht. Vooralsnog blijf ik even op deze wijze voeren.
#3460809
Sinds 2 weken ben ik voorzichtig begonnen met het voeren van bot (kip en eendenbek)
Maar ook nog dagen met het eierschaal poeder.
Afgelopen woensdag heeft ze haar 2 librela gehad. Daar heeft dus 5,5 week tussen gezeten.

Toen was de waarde voor de alvleesklier 93.
Van de week heb ik opnieuw laten prikken en nu was de waarde 59, helemaal top dus.
Ik ga dus verder met het opbouwen van bot werk en vis.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door