Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3459030
Lieve Barfers, mijn hond is gister gediagnosticeerd met spondylose. Hij is nog jong, dus dat was even slikken. Maar we gaan door, met een aangepaste benadering.
Nu is het zo dat ik nosebedience met hem doe (een combi van detectie en obedience). Daarvoor moet hij zitten om een voorwerp te verwijzen. Nu ben ik op de hoogte van het feit dat de hond veel laten zitten tot schade aan het skelet kan leiden, dus ik let erop dat ik hem niet de hele tijd laten zitten, dus beperkt tot de oefeningetjes.
Maar nu, met de nieuwe situatie, vraag ik me af hoe schadelijk zelfs dat is. Laten we zeggen dat hij dan over de dag verdeeld tot 10 keer moet zitten. Zelfs bedacht ik dat ik misschien beter een paar maanden kan wachten, tot hij meer bespiering heeft (hij heeft zijn rechter achterpoot een tijd ontzien).
Is er iemand die hier iets over kan zeggen?
#3459038
Lola_Bizzy schreef: za 22 apr 2023, 12:30 Ik heb inmiddels de dierenkliniek gesproken en het schijnt dat zitten bij spondylose oké is. Tenzij de hond aangeeft dat het oncomfortabel is, maar dat lijkt me logisch.
Ik zou er wel rekening mee houden dat een hond (zeker in de context van een training) over z'n eigen grenzen heen kan gaan.
Met mijn hond heb ik detectie gedaan, zijn verwijzing was een freeze op korte afstand en met de neus gericht naar de geurbron. Dit kon dus staand, zittend of liggend zijn. Heb je al besproken met je trainer wat mogelijk is?
#3459046
pluk schreef: za 22 apr 2023, 13:55 Dit kon dus staand, zittend of liggend zijn. Heb je al besproken met je trainer wat mogelijk is?
Ja zeker, dat is me bekend. In eerste instantie wilde ik ook liever dat ie bleef staan, ik heb namelijk van die video's gezien van dierfysiotherapeuten die waarschuwen voor de onnatuurlijke houding die een 'zit' voor honden in feite is, en de gevolgen die dat kan hebben. Dus ik liet hem liever staan. Maar dat bleek toch minder duidelijk, en hij bewoog ook sneller bij een freeze als hij stond. Bij een zit heeft ie zelf meer rust. Maar ik houd zeker in de gaten dat het prettig voor hem blijft, en bij twijfel stop ik met het laten zitten.
#3459056
Een jonge hond die nu al spondylose heeft? Ja heel eerlijk? Ik ging die niet 10 keer per dag laten zitten. Sterker nog, niet 1 keer per dag tenzij ie dat gewoon uit zichzelf doet. Je kunt toch prima een ander iets bedenken ipv zit?
#3459060
Lizzy schreef: zo 23 apr 2023, 10:45 Een jonge hond die nu al spondylose heeft? Ja heel eerlijk? Ik ging die niet 10 keer per dag laten zitten. Sterker nog, niet 1 keer per dag tenzij ie dat gewoon uit zichzelf doet. Je kunt toch prima een ander iets bedenken ipv zit?
True, ik ga hier wat mee doen !
#3459061
Lola_Bizzy schreef: za 22 apr 2023, 16:33 Ja zeker, dat is me bekend. In eerste instantie wilde ik ook liever dat ie bleef staan, ik heb namelijk van die video's gezien van dierfysiotherapeuten die waarschuwen voor de onnatuurlijke houding die een 'zit' voor honden in feite is, en de gevolgen die dat kan hebben. Dus ik liet hem liever staan. Maar dat bleek toch minder duidelijk, en hij bewoog ook sneller bij een freeze als hij stond. Bij een zit heeft ie zelf meer rust. Maar ik houd zeker in de gaten dat het prettig voor hem blijft, en bij twijfel stop ik met het laten zitten.
Mijn punt is nou net dat honden het heel erg goed verborgen kunnen houden dat het voor hem niet prettig is. Vanuit een will to please, omdat er een beloning tegenover staat of door werkdrift. Zodra hij het gaat laten zien, het jou opvalt en je gaat twijfelen, dan ben je eigenlijk al te laat.
Bovendien ga je nu de zit als verwijzing verder intrainen, waardoor je die er ook niet meer zomaar uitkrijgt.
#3459064
Precies wat Lizzy en Pluk ook aangeven. Trainen is hartstikke leuk maar binnen de lichamelijke en geestelijke grens van je hond. Sta-oefening aanleren buiten nosebedience training, niet tijdens. Gewoon als aparte training. Daarna pas inpassen bij nosebedience. Ik 'knip' ook altijd in oefeningen, bij opbouw doe ik nooit een volledige oefening maar kleine stukjes uit een oefening. Voordeel is dat je snel kan belonen. Voordeel van sta is ook dat de hond dat nooit traag kan uitvoeren, zit en af wel. Doorademen (dus herstel) bij sta gaat ook sneller dan bij zit of af, wat de kwaliteit van het zoekwerk als je langer bezig bent ook weer ten goede komt. Maar perfecte sta aanleren kost vaak meer tijd, 1 stapje is snel gezet... ::) Hoop dat je nog lang kan blijven trainen, succes. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door