Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door *Marieke*
#3458853
Goedemorgen,

Mijn oudste, 11 jaar oud. Heeft nierfalen. Al een poos gaat ze achteruit. Veel braken, verharding in de maag gevoeld, scopie gedaan, chronische maagontsteking. Daar knapte ze wel van op, maar ze bleef conditioneel gewoon niet goed. Beetje eiwit in de urine. Tot afgelopen najaar. Toen ging ze ineens heel hard achteruit. Ze viel enorm af (ze was echt een wandelend skelet geworden), zwakte in haar achterhand. Zwalkend lopen. Nogmaals alles na laten kijken en uitgebreid bloed onderzoek gedaan. Daaruit werd duidelijk dat er sprake is van nierfalen.
Het sdma was 45, ureum en creat beide ook verhoogd. Fosfaat en calcium binnen normaal waarden. In de urine hebben we een eiwit creatinine ratio laten bepalen. Apparaat meer niet groter dan 5. Bij Noortje was de uitslag groter dan 5. Dus ze verloor waanzinnig veel eiwit via de urine. Ze is direct gestart met het nier dieet (KVV). En daarnaast zijn we gestart met benakor.
Ze knapte in korte tijd eigenlijk heel snel op, conditioneel ging ze vooruit, haar spierkracht en gewicht nam weer goed toe en in korte tijd was ze 3 kilo aangekomen. Vrolijker! Sinds enkele weken merk ik op dat de geur uit haar bek echt enorm toeneemt, ze heeft nu een enorme ammoniak lucht uit haar bek. Conditioneel gaat ze ook weer wat achteruit. Gewicht en spierkracht blijft wel stabiel.

We hebben besloten nogmaals bloed en urine onderzoek te doen om te kijken hoe het ervoor staat.
Het sdma is gedaald naar 24 dus nagenoeg gehalveerd.
Het ureum is wel enorm gestegen naar 38,9 creatinine eveneens gestegen.
Verder is opvallend dat de eiwit creatinine ratio in de urine is gedaald naar 3,5. We kunnen dus wel concluderen dat de ingezette behandeling werkt. Maar tot op welke hoogte is het hoge ureum wat ze nu wel heeft acceptabel? Het is logisch denk dat dat het minder uitplassen van eiwitten resulteerd in een hoger ureum. Maar tot waar is het acceptabel?
Door Siberienne
#3458863
Een hoog ureum is niet het gevolg van minder eiwit uitplassen in de urine. Dat kan je niet op die manier verklaren.

Het uitplassen van het eiwit wijst op een lek in de nieren, dat is blijkbaar beter geworden

Ureum en kreatinine zijn maten voor de filterfunctie van de nier. Even simpel gezegd. (Zie ook https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureum-en-creatinine/ )

Een hoog ureum op zichzelf kan kwaad, er kan bv schade ontstaan aan de hartspier en het ook een teken dat de nieren het echt niet goed doen en dat kan weer problemen geven met andere organen.
Door *Marieke*
#3458965
Ja er is nuchter geprikt.
Hoeveel hoger precies weet ik niet, de oude uitslagen naar mij versturen lukt op de een of andere manier niet.
Door *Marieke*
#3458966
Siberienne schreef: do 13 apr 2023, 17:30 Een hoog ureum is niet het gevolg van minder eiwit uitplassen in de urine. Dat kan je niet op die manier verklaren.

Het uitplassen van het eiwit wijst op een lek in de nieren, dat is blijkbaar beter geworden

Ureum en kreatinine zijn maten voor de filterfunctie van de nier. Even simpel gezegd. (Zie ook https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureum-en-creatinine/ )

Een hoog ureum op zichzelf kan kwaad, er kan bv schade ontstaan aan de hartspier en het ook een teken dat de nieren het echt niet goed doen en dat kan weer problemen geven met andere organen.
De dierenarts verklaard het gestegen ureum door het minder eiwit uitplassen. Ik kon het zo ook niet verklaren.. maar ik was wel verrast dat de andere waarden toch echt verbeterd zijn. Ik zorg nu dat Noortje over de dag wat extra drinkt.

Ik vind het lastig dat niemand me een beetje kan vertellen hoe het verloop zal zijn. Wanneer is het genoeg? Stoppen met plassen schijnt bij honden niet veel voor te komen.
Door Siberienne
#3458967
*Marieke* schreef: di 18 apr 2023, 13:56 De dierenarts verklaard het gestegen ureum door het minder eiwit uitplassen. Ik kon het zo ook niet verklaren.. maar ik was wel verrast dat de andere waarden toch echt verbeterd zijn. Ik zorg nu dat Noortje over de dag wat extra drinkt.

Ik vind het lastig dat niemand me een beetje kan vertellen hoe het verloop zal zijn. Wanneer is het genoeg? Stoppen met plassen schijnt bij honden niet veel voor te komen.
Ik vind dat echt een rare verklaring.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/ureu ... ine-ratio/ noemt dat ook niet

Bij mensen kan een relatief hoog ureum tov kreat ook veroorzaakt worden door verborgen bloedverlies zoals bv maagbloeding. Of dat bij honden ook geldt weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3458971
Nee, verhoogd ureum in het bloed komt er doordat de nieren het er niet meer uit gefiltert krijgen en dus wordt er minder ureum uitgeplast (al dan niet omgezet in ammoniak ed, dat weet ik niet).
De nieren werken niet goed, krijgen de ureum niet in de urine en dus stapelt het op in het bloed ipv dat het uitgeplast wordt (zoals het hoort).

Eiwit in de urine is iets anders dan ureum. Ureum is een afbraakproduct van eiwit. Het volledige eiwit hoort niet uitgeplast te worden maar gebruikt te worden in het lichaam. De nieren kunnen echter eiwit gaan doorlaten, en dus lekt er eiwit in de urine.


Als ik het goed begrijp is de ratio met crea wel een goede maat want hoe minder eiwit in de urine en hoe meer creatinine, hoe beter de nieren hun werk doen.

Ik snap jouw laatste zin niet zo goed. Stopt ze met plassen? :o :???:

En wat is de prognose... Nieren herstellen niet. Je kan alleen behouden wat er nog is en proberen haar lichaam te ondersteunen en haar een zo min mogelijk belastend dieet te geven zodat ze nog zo goed als mogelijk hun werk kunnen doen. Sommige honden en katten kunnen echt nog fel beteren met aanpassingen in het dieet en kunnen zo jaren stabiel blijven. Sommigen merken er nooit meer wat van. Maar die kans is natuurlijk groter als je het vroeg ontdekt dan als het al laat is.
Het kan ook dat ze toch achteruitgaat en er een moment komt dat ze heel misselijk wordt. Ondanks veel vocht ed. Dan komt de moeilijke beslissing.
Maar als je haar nog stabiel kan krijgen, kan het zijn dat dat nog een tijdje niet aan de orde is. Dat kan echter niemand voorspellen, dat moet je gewoon een kans geven.
Door *Marieke*
#3458972
Maar dan is het toch gek dat ze inmiddels minder eiwit uitplast. De eiwit-creatinine ratio in de urine is gedaald van >5 naar 3,5 en het ureum dan nu juist gestegen is? Ik bedoel, het ene zegt dat de nieren wat beter hun werk doen terwijl het andere het tegen spreekt. Blijkbaar doet het dieet en de medicatie zijn werk, maar dan zou je toch ook verwachten dat het ureum zou dalen dan wel stabiel zou blijven?

En nee hoor! Ze plast juist veel. Logisch. Humane geneeskunde zie jij bij nierfalen juist anurie. Begrijp dat je dit bij honden eigenlijk nooit ziet. De misselijkheid is er, maar ze eet goed en de misselijkheid voert niet de boventoon. Over de dag zie je haar af en toe smakken. Ik denk dat het nierfalen vrij laat ontdekt is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3458973
Je voert nu een eiwitrijker dieet, vermoed ik. Het is alleszinds geweten dat honden op rauw hogere nierwaarden in het bloed hebben dan honden op brok. Gewoon gezonde honden met gezonde nieren.
Dat wil niet zeggen dat het de nieren ook meer belast. Vooral fosfor is belastend.

Bovendien kunnen ze, als ze te weinig goede eiwitten in de voeding krijgen of gewoon te weinig eten, hun spieren gaan verteren. Wat ook ureum geeft natuurlijk en wat erg slecht is voor de lichamelijke conditie. Vandaar dat nierpatiënten zeker moeten blijven eten.

Dus zo rechtlijnig is dat allemaal niet. Je kan die waarden niet zomaar 1 op 1 vergelijken of verklaren. Als je een tijdje waarden neemt ga je daar wel een lijn in kunnen zien.

Creatinine is zowiezo een belangrijker en stabielere waarde dan ureum. Ureum is echt een momentopname.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door