Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door vanhaut
#3458612
Vandaag is gebleken dat onze Yara een mamma tumor heeft. Een bult die onschuldig leek is kapot gegaan en is dus kanker :(.

Vrijdag rontgen fotos om te zien of er uitzaaiingen zijn in de longen en vanuit daar kijken we verder. Longen vol dan lijkt opereren niet zinvol.

Yara is (bijna ) 12 en we werden gevraagd wat we wilden ..

Yara oogt verder gezond. Hart klinkt goed. En we weten het gewoon niet.

Wat ons betreft laten we de bult weghalen en zien we wel waar het schip strandt.

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over vervolg ? Ze heeft nog meer bultjes die verdacht zijn maar die kunnen nu nog niet weggehaald worden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3458618
Wacht even de foto af. En vraag dan, als je een operatie overweegt, goed na over wat voor operatie (hoe groot) we spreken.

Ik heb alleen ervaring met katten en dat waren heel heftige operaties (hele lengte van de buik, zelfs bij een bultje). Omdat het zo ruim weggenomen moet worden.
Bij Kleintje was het de eerste keer toch niet ruim genoeg waardoor het terugkwam. 2e operatie is ze nooit meer te boven gekomen. Ze was 13, verder in topconditie, en voor een kat is dat niet zo oud als voor een hond.
Als ik het opnieuw kon, zou ik waarschijnlijk niet meer opereren en haar laten genieten van de tijd die er rest ipv in herstel van de operaties.
Zeker als er nog bultjes zijn. Hoe groot is dan de kans dat je ooit alles weg kan nemen? En als dat niet kan, komen er toch uitzaaiingen. Is dat al die ellende en gesnij aan haar lijf waard?
Dat is toch iets waar je goed over moet nadenken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3458621
Hier dezelfde ervaring als pop, alleen dan met een hondje van 12. Ik denk dat ik ook niet gauw zou laten opereren.
Door hannabelgje
#3458623
Ik zou zelf een punctie laten doen om te kijken wat voor bult het is. Als het inderdaad kwaadaardig is dan denk ik niet dat ik zou opereren. Maar dat ligt ook heel erg aan de conditie van de hond natuurlijk. Is dat het enige of is er ook sprake van artrose bijvoorbeeld. Dat soort dingen zou ik allemaal meenemen in mijn overweging. Ook of de hond vlug stress ervaart of is het een heel makkelijke hond die alles prima vindt enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door vanhaut
#3458624
Het is een flinke bult. Hij is open gesprongen omdat ie zo plots groeide. Hij kan niet blijven zitten helaas. We gaan sowieso alleen maar opereren als het veilig kan. Anders moeten we even zien wat we doen. Ze is verder gezond voor een bijna 12 jarige ;).

Ze is een relaxte hond.

Uiteraard doen we het alleen als het zin heeft. Vrijdag eerst de foto’s en vanaf daar verder dan maar.

Het moet allemaal wel hond waardig zijn. Als ze niet meer hond kan zijn dan is het klaar ..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3458625
Maar de bult weghalen gewoon omdat hij in de weg zit kan met een veel minder ingrijpende operatie dan als je de intentie hebt de kanker weg te nemen.
In het eerste geval is het een sneetje de grootte van de bult.
In het tweede geval gaat men 10cm rond de bult en super diep. Omdat je anders nooit alles mee hebt.
Dus dat is toch een afweging, wat wil je bereiken... En wat is realistisch als uitkomst.
Het heeft weinig zin 1 bult agressief weg te laten nemen als je de andere verdachte bulten niet aanpakt. Het is alles of niets, anders is het extra lijden zonder zin.
Gebruikersavatar
Door vanhaut
#3458727
Gister zijn er foto’s gemaakt en waren er geen uitzaaiingen te zien in de longen en verder is haar conditie ook goed te noemen.

De arts gaf aan dat het wel een grote operatie zou worden. Tevens zei hij ook dat het zomaar kon dat het niet kwaadaardig was. Niet alleen tumoren gaan open maar ook gewoon snel groeiende goed aardige bulten kunnen dat. Kortom. We wachten de patholoog maar af qua typering.

Er zit nog een bult er vlak bij maar dan aan de zijkant die willen ze niet weghalen omdat er dan te weinig huid overblijft om te sluiten. De kleinere prikken ze aan om te zien wat die zijn.

Het is altijd erg irritant bij onze dierenarts. Ze kunnen soms zo stellig zijn in dingen en dan blijkt het weer heel anders te zijn. Het vertrouwen in deze praktijk is dan ook flink gedaald

Onze poes heeft er net een week de tweede lijn opzitten vanwege nierfalen. Diagnose eigen dierenarts arts ? Pancreatitis. Bleken ze bloed verwisseld te hebben. Dus moesten alle onderzoeken over bij de tweede lijn. Resultaat ? Rekening van 3200€ :(. Ze heeft er een week gelegen. Wat een drama

We zijn nu voor de katten overgestapt naar andere dierenarts , alleen voor de honden nog bij waar we zaten. Foto’s zijn gemaakt jn zuster kliniek die beter lijkt te zijn. Dus vermoedelijk stappen we voor de honden over naar de zuster kliniek.

Vrijdag wordt ze geopereerd
Gebruikersavatar
Door vanhaut
#3458728
Ik zal het nog eens navragen. Want idd. Alles aan die kant zouden ze in 1 x weg kunnen halen wat mij betreft. Maar zoals gezegd. Hij had het over grote operatie. Slechts een bult weghalen is dan minder ingrijpend.
Gebruikersavatar
Door vanhaut
#3458969
Even een korte update. Alles is weggehaald en het zag er goed uit. Ze hersteld goed en ze is een blije hond
Gebruikersavatar
Door vanhaut
#3459027
Lizzy schreef:Ohww wat fijn zeg! Wordt het nu nog door een patholoog onderzocht?
Ja. Al had hij zelf het idee dat het niets spannends was.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door