Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BoG123
#3458592
Hallo lieve mensen op dit forum,

Wij (mijn partner en ik) hebben sinds kort (25-02) een rescue pup uit Zuid Italië geadopteerd van 10 maanden jong.

Hij heet Kai en is echt een lieverd maar wel nog onzeker en bang. Bij ons en onze andere viervoeter is hij lief en vraagt hij veel aandacht :).

Na 2 weken bij ons te zijn begon hij rariteiten te vertonen, continue diarree (met laatste druppels bloed erbij) , veel plassen en als laatste ook braken. Hierdoor werd hij ontzettend zwak en viel hij ook direct in gewicht af.

Bij de dierenarts geweest en bloedonderzoek laten uitvoeren.
Nu bleek dat zijn nierwaarden te hoog waren + er is een echo van zijn nieren gemaakt en de dierenarts zag dat 1 nier klein en verschrompeld was en de andere nier groot en opgezwollen.

Hij ging direct 3 dagen aan het infuus en dit heeft hem geholpen, zijn waarden waren enorm verbeterd en gedaald. Hij mocht mee naar huis met het volgende als medicatie 2,5mg fortekor per dag + aangepast natvoer van Royal Canin (renal)

Ik heb dit forum afgestruind en veel gelezen over een speciaal nierdieet samenstellen en/of kvv te gaan geven.
De stap genomen om Bandit nierdieet te bestellen en hij lust het graag + solidago druppels

Nu vandaag na 14 dagen thuis te zijn geweest een nacontrole bij de dierenarts en zijn waarden zijn weer gestegen.

Hematocriet is gedaald naar 0,31 (voorheen 0.37)
Ureum BUN: 24,0 was voorheen 16.3
Kreatinine 148 was voorheen 127
Fosfaat 2,28 was voorheen 2.21

zijn plas is bijna gewoon als water, geen afvalstoffen die mee naar buiten komen. Dit komt door het sterk verhoogd ureum lijkt mij?

Weet iemand wat ik nu nog het beste kan doen? Doorgaan met Bandit? Nog andere supplementen gaan geven?

Groetjes BO
#3458597
Wat zijn de referentiewaarden erbij?
Zonder kunnen we de waarden niet juist interpreteren. En is hij nuchter geprikt?

En hoe lang krijgt hij nu Bandit?

Er is 1 ding het allerbelangrijkste: vocht, vocht, vocht. Ik zou wat bone broth (mag dat bij nierfalen? :???:) of zoutloze bouillon bijvoeren.
Echt super belangrijk!

Verder zou ik groenten toevoegen, en dan zeker ook wortels, knollen ed, om het gehalte fosfor en eiwitten te laten dalen. Groenten pureren of koken.
Vetten bijvoegen mag ook zeker.
Hij moet zeker altijd iets eten. Heel belangrijk bij nierfalen.
Door BoG123
#3458599
Hallo Pearls of passion, dank je wel voor je antwoord

De waarden met de referentie waarden erbij zijn:

IDEXX SDMA: 16 / 0-14ug/dL
Kreatinine: 148 / 44-15 umol/L
Ureum (BUN): 24,0 / 2,5 - 9,6 mmol/L
Ureum/kreatinine ratio is 40
Fosfaat 2,28 / 0,81-2,20 mmol/L

Nee hij is niet nuchter geprikt!

Hij krijgt nu zo'n 1,5 week Bandit nierdieet + gekookte zoete aardappel erbij
SOlidago heb ik van De Groene Os (druppels) dit geef ik met een klein stukje wit brood. Advies hoe ik dit op een andere manier kan doen hoor ik graag. Ik ben hierin zoekende.

Verder wilde ik Puur Kidney gaan aanschaffen om zo het Ureum gehalte te verlagen. Heeft iemand hier ervaring mee? of een ander supplement aan te raden?

Dank je wel voor je advies om nog meer groente erbij te gaan geven, hoeveel is dagelijks toegestaan?
Er zit natuurlijk al groente in de mix van Bandit of is dit heel minimaal?

Hij is nog zo jong en ik gun hem een fijn leven zonder al te veel pijn en problematiek.

Ik ga morgen naar een holistische arts bij mij in de buurt, wellicht heeft hij/zij nog tips.

Groetjes B
#3458602
Ik denk dat dit wel heftig is. Zo snel weer een stijging.
Maar ik begrijp dat ze ook met spoelen niet meer normaal geworden zijn? Is hij ook nog misselijk?
Nu is de stijging niet dramatisch, maar het zou toch moeten stabiliseren. Anders is het wet erg ernstig.

Misschien is het niet te doen met kvv maar zal je moeten gaan samenstellen. Want als hij echt heel hevig nierfalen heeft, zal je misschien eiwitten moeten gaan beperken. Bij normale nierdieten wordt enkel fosfor beperkt, omdat dat normaal voldoende is en omdat eiwitten beperken ten koste gaat van de lichamelijke conditie. Maar als het nierfalen zeer ernstig is ontkom je er niet aan...

Ureum is een rechtstreeks afbraakproducten van eiwitten en is beïnvloed als hij net gegeten heeft. Het is de hoge ureum die zorgt dat hij misselijk wordt.
Creatinine werkt op langere termijn.
Sdma is ontwikkeld om opkomend chronisch nierfalen vroeger op te sporen dan dat het in de ureum of créa zichtbaar wordt. Dat werkt waarschijnlijk niet zo goed als het acuut nierfalen is.

Maar het is dus de ureum die hem zichtbaar ziek maakt. Als de nieren nog maar zo slecht werken dat ook met heel veel vocht en nierdieet, de ureum blijft opstapelen, omdat de nieren het maar heel traag uit het bloed gefilterd krijgen, is de enige optie om de eiwitten te beperken zodat er minder ureum geproduceerd wordt. :-\

Wellicht kunnen andere mensen nog helpen met supplementen.

En ik zou in het nierdieettopic al eens kijken hoeveel groenten ed je mag geven. En eens kijken naar het eiwitbeperkend dieet. Maar bij nierdieet is het een beetje zo dat je steeds minder bot, orgaan en later ook vlees gaat voeren, naar gelang het erger wordt... Dus of je echt te veel dingen kan voeren die de nieren minder belasten of minder eiwit bevat, is nog maar de vraag.
Koolhydraat mag ook. Maar pas op met gluten. Dat zijn ook eiwitten en slecht verteerbare.

Hoe dan ook, ik zeg het nog eens, veel vocht geven!
Zoveel mogelijk blijven doen wat het infuus ook deed.
Ik hoop dat er nog mensen met tips komen.

En wat vreselijk, voor zo'n jong hondje.. :-\ :'(
Door Lizzy
#3458605
Volgens mij is Bandit al eiwitbeperkend (de nier versie).

Heb je deze al gelezen? https://mcvoordieren.nl/kennisbank/nier ... C%20remmen.

Mij lijkt dat het met de verschrompelde nier niet meer goed gaat komen. En de andere nier, of dat nog kan genezen dat weet ik gewoon niet..... Ik weet ook niet wat de reden is dat die nier er zo uit ziet.

Bottenbouillon is een prima idee. Algenolie ook (met DHA en EPA!). Solidago is ook een prima idee. Puur Kidney bevat volgens mij solidago dus dat kun je er niet bij gaan geven.

Ik ben heel benieuwd wat de holistische dierenarts er van zegt....
Door BoG123
#3458606
Hallo Lizzy en Pearlsofpassion,

Hij is niet misselijk en heeft eetlust voor 10.

Ik dacht dat Bandit nierdieet al zo is samengesteld met minder eiwit en meer vocht etc.
Hoe zou ik het zelf kunnen gaan samenstellen dan? Ik heb in een ander topic gelezen over dit dieet dat jullie aanraden maar ik snap het niet heel goed en waar ik aan alle ingredienten kom ( sorry vrij nieuw met dit alles )

Ik had gelezen dat een bepaald chinees kruid het ureum zou kunnen helpen verlagen? Dit zit in Puur Kidney ook ( Lespedeza Sieboldii ) Wellicht overstappen op deze en dan stoppen met de druppels van Groene Os.
Dan heeft hij beide werkzame stoffen in 1 tablet. Advies?

Welke algenolie raad je aan? Ik heb in mijn winkelmandje de Royal Green visolie zitten bij Holland And Barret. Deze kopen? Of is een algenolie beter?

Hij vertoont nu nog geen zieke indruk, rent buiten en speelt graag. Maar het is een kwestie van tijd tot die Ureum zich weer te hoog opstapelt.

Misschien dat jullie mij dan met eten het meest kunnen aanraden wat te doen?

Heel erg bedankt voor het reageren.
#3458610
Ik weet niet of de ureum zeker weer gaat opstapelen hoor.
Geef het wat tijd. Het kan ook stabiel blijven zo.

Nierfalen geneest niet... Je kan alleen het lichaam ondersteunen om er beter mee om te kunnen (zoals vocht en hoogwaardige eiwitten), de nieren proberen niet verder te belasten en dus stabiel te krijgen, of desnoods eiwitten beperken en daarmee aan symptoombestrijding doen. Maar dat is de laatste fase.
Bij acuut nierfalen kan spoelen (infuus) wel nog veel redden en effectieve schade aan de nieren voorkomen. Als je er op tijd bij bent... Maar eens er schade is, geneest die nooit meer.
De gevolgen voor de patiënt en ziektebeeld kan wel beteren uiteraard. Maar echt genezen is dat niet. Het is maar beter zolang je het juiste dieet en ondersteuning biedt.
Door Lizzy
#3458613
BoG123 schreef: wo 05 apr 2023, 11:38 Hallo Lizzy en Pearlsofpassion,

Hij is niet misselijk en heeft eetlust voor 10.

Ik dacht dat Bandit nierdieet al zo is samengesteld met minder eiwit en meer vocht etc.
Hoe zou ik het zelf kunnen gaan samenstellen dan? Ik heb in een ander topic gelezen over dit dieet dat jullie aanraden maar ik snap het niet heel goed en waar ik aan alle ingredienten kom ( sorry vrij nieuw met dit alles )
Dit dieet moet inderdaad goed genoeg zijn hoor, voor honden met nierproblemen. Maar je zou even kunnen overleggen met Tannetje Koning van de Oase (zie banner rechtsboven in). Zij heeft de voeding samengesteld.
Ik had gelezen dat een bepaald chinees kruid het ureum zou kunnen helpen verlagen? Dit zit in Puur Kidney ook ( Lespedeza Sieboldii ) Wellicht overstappen op deze en dan stoppen met de druppels van Groene Os.
Dan heeft hij beide werkzame stoffen in 1 tablet. Advies?
Ah OK! Ja, dat kun je zeker ook doen, de Puur K gaan geven en dan stoppen met de Groene Os druppels.
Welke algenolie raad je aan? Ik heb in mijn winkelmandje de Royal Green visolie zitten bij Holland And Barret. Deze kopen? Of is een algenolie beter?
Niet kopen. Die bevat alleen DHA. Testa heeft capsules met DHA en EPA en die moet je hebben. Holland & Barrret heeft ook capsules waar ook beide in zitten. Even kijken.

Deze: https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... 6100143126

Maar volgens mij zijn die van Testa goedkoper?
Hij vertoont nu nog geen zieke indruk, rent buiten en speelt graag. Maar het is een kwestie van tijd tot die Ureum zich weer te hoog opstapelt.
Ja, wel als die ene nier ook niet goed functioneert, maar dat hoeft niet. Ik vroeg me trouwens wel af, OK, ze hebben gezien dat de ene nier verschrompelt is en de andere vergroot, maar gaan ze nog verder zoeken naar de oorzaak? Want daar moet toch een oorzaak voor zijn, voor deze staat van de nieren?
Misschien dat jullie mij dan met eten het meest kunnen aanraden wat te doen?

Heel erg bedankt voor het reageren.
Ik denk dat je Bandit kunt blijven geven. Super goed voer. Ook nog eens biologisch. Ik had liever gehad dat hij nuchter was geprikt trouwens. Voor de volgende bloedprik sessie zou ik hem wel nuchter laten prikken. Misschien dat er een fosfor-binder kan worden gegeven aan hem? Dat moet je even overleggen met je dierenarts. Of ook even vragen aan Tannetje Koning (zij is dus dierenarts).
Door BoG123
#3458666
Hoi Hoi

Ik heb op advies van jou Lizzy met Tannetje Koning contact gezocht en wij gaan Kai toch testen op Leishmania en andere zuiderse ziektes. Tannetje geeft ook aan dat ze de oorzaak wilt weten van die nierproblemen. Ze wil ook de leverwaarden zien, elektroforese en eiwitten.

Wij blijven hem op Bandit nierdieet houden omdat dit toch het beste is voor hem op het moment. Zelf samenstellen kan ook maar dan zou ik graag iets meer assistentie krijgen vanuit dit forum. :) Ik ben echt een totaal leek wat betreft rauw vlees menu maken.

Verder heb ik de Puur Kidney besteld en de Algenolie van Testla :)

Hartelijk dank voor de tips en als iemand nog meer ervaringen heeft met dit dan hoor ik het graag.

Groetjes BO
Door Lizzy
#3458670
BoG123 schreef: do 06 apr 2023, 20:09 Hoi Hoi

Ik heb op advies van jou Lizzy met Tannetje Koning contact gezocht en wij gaan Kai toch testen op Leishmania en andere zuiderse ziektes. Tannetje geeft ook aan dat ze de oorzaak wilt weten van die nierproblemen. Ze wil ook de leverwaarden zien, elektroforese en eiwitten.

Wij blijven hem op Bandit nierdieet houden omdat dit toch het beste is voor hem op het moment. Zelf samenstellen kan ook maar dan zou ik graag iets meer assistentie krijgen vanuit dit forum. :) Ik ben echt een totaal leek wat betreft rauw vlees menu maken.

Verder heb ik de Puur Kidney besteld en de Algenolie van Testla :)

Hartelijk dank voor de tips en als iemand nog meer ervaringen heeft met dit dan hoor ik het graag.

Groetjes BO
Wat fijn dat Tannetje mee gaat kijken! Ik ben het helemaal met Tannetje eens. Zoeken naar de oorzaak voor wat er aan de hand is met de nieren. Ondertussen ben je met Bandit nier echt goed af maar als je zelf wilt samenstellen: dan kunnen we zeker helpen!

Ken je dit topic? viewtopic.php?f=33&t=133001

Je menu komt neer op : 20% vleesbot, 20% groentes en fruit, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en lever, 5% vetten, 15% à 30% spiervlees of 15% spiervlees en 15% koolhydraten.

Dat betekent dan dat je 20% vleesbotten gaat voeren voor beginners. Dan moet je denken aan kwartelkarkas, kipkarkas, konijnkarkas (kleine dieren en daarvan de karkassen), 20% groenten en fruit. Het beste zou je die pureren met een goede blender (die vindt dit een lastige klus), food processor of slow juicer. Als dat niet kan: fruit rauw (en dan het liefst fruit in de vorm van bessen!) en gekookte groenten (daarin moet je afwisselen en moet je denken aan courgette, pompoen, andijvie, witlof, spinazie, broccoli, etc. Alles eigenlijk behalve prei en ui. Pens kun je gewoon los lopen. Het percentage andere organen is best laag maar toch belangrijk, hart en lever en bijv. long of nier. Bij de vetten moet je denken aan ghee of roomboter (dat is wel de beste vorm) en spiervlees is gewoon vlees. Dus rundvlees, kalkoendijvlees, lamsvlees, geitenvlees, waar je aan kunt komen. De 15% koolhydraten: pasta, witte rijst, pompoen, bataat. En daar knutsel je dan een menu van. Daar kan ik je ook bij helpen maar dan is het voor mij handig om te weten of je uberhaupt zelf samen wilt stellen, hoeveel je hond weegt en hoeveel hij zou moeten wegen.
Door BoG123
#3458672
Hallo Lizzy,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ja ik kreeg ook direct een fijn gevoel bij Tannetje en nu ik dus meer heb opgezocht over die buitenlandse ziektes wil ik hem hier zeker op gaan testen. Vooral bij Leishmania zijn sommige symptomen overeenkomend.

Ok, wat betreft zelf samenstellen van Kai zijn menu zou ik graag samen met jou even verder praten (wellicht via email, privebericht of telefoon)? Is dit mogelijk?
Dit ook ivm Paasweekend en Bandit dan niet levert in mijn regio(begrijpelijk) heb ik volgende week geen eten in huis.
Ik ben geen fan om het via een DHL of iets dergelijks te laten bezorgen vertrouw ik niet ivm dat het rauw eten is.

Ik hoor graag van je.

Groetjes Bo
Door Lizzy
#3458677
BoG123 schreef: vr 07 apr 2023, 08:54 Hallo Lizzy,

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ja ik kreeg ook direct een fijn gevoel bij Tannetje en nu ik dus meer heb opgezocht over die buitenlandse ziektes wil ik hem hier zeker op gaan testen. Vooral bij Leishmania zijn sommige symptomen overeenkomend.

Ok, wat betreft zelf samenstellen van Kai zijn menu zou ik graag samen met jou even verder praten (wellicht via email, privebericht of telefoon)? Is dit mogelijk?
Dit ook ivm Paasweekend en Bandit dan niet levert in mijn regio(begrijpelijk) heb ik volgende week geen eten in huis.
Ik ben geen fan om het via een DHL of iets dergelijks te laten bezorgen vertrouw ik niet ivm dat het rauw eten is.

Ik hoor graag van je.

Groetjes Bo
Hoi Bo, je mag je vragen via dit forum stellen. Daar is het forum ook voor. En dan ben je verzekerd van een reactie. Ik kijk hier vaker dan in mijn mail of privé berichten.

Dit is best even lastig, om de komende dagen door te komen. Maar, het moet wel lukken. Via de BARF/KVV leveranciers ga je ook niks meer op tijd binnen krijgen dus vrees ik dat je naar de supermarkt moet en hopelijk heb je een Islamitische Slager in de buurt?

Bij de supermarkt kun je kippenvleugels kopen. Bij de super kun je ook wel Smuldier pens aanvullend kopen. En kippenhart/lever (heb je maar een klein beetje van nodig). Bij de Islamitische slager kun je wel aan rund, geiten, lamsvlees komen en dat is in de regel echt beter betaalbaar dan bij de super, maar anders bij super of slager (rundvlees, kalkoenvlees). Bij de super hebben ze momenteel ook goed zoete aardappel te koop. Eventueel mengen met wat gekookte rijst of aardappel. Biologische roomboter hebben ze ook bij de supermarkt, daarmee kun je het vet een beetje aanvullen. Dan kom je de komende dagen wel door.

Er staat ook een rekenhulp op Barfplaats: https://www.barfplaats.nl/rekenhulp/ daar kun je dan de hoeveelheden mee berekenen maar daar kan ik je ook mee helpen. Ik moet dan het gewicht van je hond weten (ideale gewicht).
Door BoG123
#3458686
Hallo Lizzy,

Ok vrij logisch want via dit forum hebben ook weer andere mensen er iets aan die met dezelfde problematiek zitten.

Qua kosten maakt het niet uit, wij hebben een Islamitische slager in de buurt maar of deze goedkoper is (geen idee) Kan ik wel checken.
Ik koop voor mijzelf vrijwel alles biologisch en vlees bij de slager en vis bij de visboer dus voor Kai kan ik dan extra inslaan.
Mag kai ook zalm? of kabeljauw?

Ik heb thuis: zoete aardappel, wortel, boerenkool, spinazie, pastinaak, rijst, pasta (even zoeken want ik eet zelf glutenvrij) Linzen of bruine rijst pasta heb ik wel.
Ghee, kokosolie (bio) heb ik thuis. Roomboter niet. Kan ik kopen maar als jij zegt met die andere twee lukt het ook dan doe ik dat.

Fruit heb ik mandarijn, appel, banaan etc maar ik kan extra inkopen als je zegt dit is voor Kai nu belangrijk binnen te krijgen.

Smuldier pens ga ik vanmiddag dan kopen bij de AH.

Qua verhoudingen zou ik graag nog wat meer hulp van jou krijgen. :)
Vooral met de percentages etc.
Ik heb een weegschaal thuis dus ik kan zeker afwegen.

Kai weegt 10,5 kg en hij mag zeker nog wat bijkomen, door zijn postuur ziet hij er gewoon slank uit.
ideaal gewicht lijkt mij 12kg denk ik.
Hij is redelijk actief als we uitgaan. Snelle sprinter dat ie is haha.

Ik heb echt soms het idee dat ik hem te weinig eten geef omdat hij blijft vragen naar eten.
Maar het kan ook komen omdat onze andere hond de hele tijd bedelt omdat hij op dieet is gezet en Kai denkt dat dit normaal is. Geen idee hoor hahaha.

Ik hoor graag van je.
Groetjes Bo
Door Lizzy
#3458690
BoG123 schreef: vr 07 apr 2023, 12:49 Hallo Lizzy,

Ok vrij logisch want via dit forum hebben ook weer andere mensen er iets aan die met dezelfde problematiek zitten.

Qua kosten maakt het niet uit, wij hebben een Islamitische slager in de buurt maar of deze goedkoper is (geen idee) Kan ik wel checken.
Ik koop voor mijzelf vrijwel alles biologisch en vlees bij de slager en vis bij de visboer dus voor Kai kan ik dan extra inslaan.
Mag kai ook zalm? of kabeljauw?
Biologisch vlees is natuurlijk nog beter! Je kunt dan waarschijnlijk kiezen uit rund, lam, kalkoen en kip? Gekweekte zalm zou ik zelf niet geven. Wilde zalm mag wel. Kabeljauw mag ook. Het vlees van de vis mag je rekenen tot spiervlees.
Ik heb thuis: zoete aardappel, wortel, boerenkool, spinazie, pastinaak, rijst, pasta (even zoeken want ik eet zelf glutenvrij) Linzen of bruine rijst pasta heb ik wel.
Allemaal prima alleen geen linzen en geen bruine rijst en pasta.
Ghee, kokosolie (bio) heb ik thuis. Roomboter niet. Kan ik kopen maar als jij zegt met die andere twee lukt het ook dan doe ik dat.
Ghee en kokosolie bio zijn ook prima.
Fruit heb ik mandarijn, appel, banaan etc maar ik kan extra inkopen als je zegt dit is voor Kai nu belangrijk binnen te krijgen.
Ik zou zelf voor appel gaan. Groene banaan mag ook. Rijpe banaan bevat teveel suiker voor de hond. Blauwe bessen (mag uit de diepvries) zijn ook super. Frambozen ook. Bramen ook. Liefst bio :biggrin2:
Smuldier pens ga ik vanmiddag dan kopen bij de AH.
Ik hoop dat ze het hebben. Heb hier net even gekeken en hier hebben ze het wel dus ik hoop bij jou ook. Anders misschien een dierenwinkel vragen om pens.
Qua verhoudingen zou ik graag nog wat meer hulp van jou krijgen. :)
Vooral met de percentages etc.
Ik heb een weegschaal thuis dus ik kan zeker afwegen.

Kai weegt 10,5 kg en hij mag zeker nog wat bijkomen, door zijn postuur ziet hij er gewoon slank uit.
ideaal gewicht lijkt mij 12kg denk ik.
Hij is redelijk actief als we uitgaan. Snelle sprinter dat ie is haha.
Ik ga dan uit van een gewicht van 12 kg en een percentage van 4% van zijn lichaamsgewicht omdat hij zoveel honger heeft en hij dus ook wat dun is.
Ik heb echt soms het idee dat ik hem te weinig eten geef omdat hij blijft vragen naar eten.
Maar het kan ook komen omdat onze andere hond de hele tijd bedelt omdat hij op dieet is gezet en Kai denkt dat dit normaal is. Geen idee hoor hahaha.

Ik hoor graag van je.
Groetjes Bo
Ik vind de hoeveelheden voer die Bandit voorschrijft behoorlijk aan de lage kant. Dus ik ga iets hoger zitten.

Komt tie:

Ik ga uit van de volgende percentages: 20% vleesbot, 20% groenten (ik zou daarvan hooguit 5% fruit doen), 20% pens, 5% orgaan zoals hart, nier en lever, 15% spiervlees, 15% koolhydraat, 5% vetten.

Behoefte per dag 4% van het lichaamsgewicht (12 kg) en dat maakt 360 gram voer in totaal per dag.

Per dag geef je dan de volgende hoeveelheden:
70 gram vleesbot (kippenvleugels - knip deze voor de zekerheid in!)
70 gram groenten en fruit
70 gram pens
20 gram orgaanvlees lever, hart, nier (je mag de ene dag lever, de dag erop nier en de dag daarop hart geven of een combi)
20 gram vet zoals kokosvet, algenolie, ghee, olijfolie - begin hier langzaam en bouw het langzaam op tot die 20 gram
55 gram spiervlees (rundvlees, lamsvlees, kalkoenvlees, zalm, kabeljauw, etc).
55 gram koolhydraat (gekookte rijst, gekookte pasta - wit of zoete aardappel).

Wissel alles zoveel mogelijk af. Mocht je aan kwartellijfjes ergens kunnen komen, kun je dat ter afwisseling geven van kippenvleugels. Probeer per week 4 verschillende diersoorten te voeren. En stel je kunt alleen aan kippenvleugels komen (ik ben nu ook een beetje uit gegaan van het Paasweekend): geef dan geen kippenvlees maar liever rund, lam, kalkoen, etc. anders dan kip). Idem voor orgaan. Probeer zoveel mogelijk diersoorten te scoren. En zoveel mogelijk verschillende groenten.

De algenolie zou ik wel iedere dag geven. En dan dat aanvullen met bijv. ghee of roomboter of kokosolie of olijfolie. Liefst 1 olie erbij per dag. En zoals ik al schreef: niet gelijk teveel want anders gaat je hond aan de diarree. Langzaam opbouwen.

Kun je hier iets mee?
Door BoG123
#3458693
Hallo Lizzy,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie.
Hier kan ik zeker iets mee, ik ga direct aan de slag.

Ik heb alleen nog een vraag betreffende orgaanvlees. Is dit ook van een Smuldier of echt vers? en krijg ik dit bijvoorbeeld in de supermarkt (zo kwalitatief mogelijk)
Hart,nier en lever van welk dier? of bij een slager?
Ik weet dat ze kippenlever in de supermarkt verkopen maar ik wil hem natuurlijk niet "teveel" eiwitten geven. Gezien zijn Ureum gestegen is.
En nog een vraag over de botten van de drumsticks inknippen :) haha hoe bedoel je dit.

Sorry voor alle vragen maar ik ga er vanuit dat oefening baart kunst en word ik een professional in menu's samenstellen ;)

Maar voor nu even dubbel checken bij jou.

Groetjes BO
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door