Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3458698
Ik kan nu even niet goed reageren (emotioneel), maar gisteren heb ik uitgebreid bloedonderzoek laten doen.
Lever waarden AST en ALT + galzuren sterk verhoogd
T4 schildklier is veel te hoog en dan is het een kwaadaardige tumor.

Weet iemand iets over voedsel-geïnduceerde hyperthyreoïdie? De honden krijgen nu ruim 10 weken kvv van Bandit, maar dit is uitstekend voer en het overgeven was gestart toen ze nog Orijen brokken kregen. Daar ligt het denk ik niet aan.

Na Pasen wordt een echo en ev. vervolg CT en biopsie genomen. Dan gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn qua behandeling.

Hij krijgt nu Cerenia wat wel helpt tegen het braken, maar uiteraard enkel symptoombestrijding is, alleen nu wil gewoon aan zijn comfort denken.
Ik ben er zo kapot van, hij is nog maar net 10.
#3458711
Ik loop zelf op de zaken vooruit, de oorzaak voor een te snelle schildklier is bijna altijd een tumor, maar het is nog niet bevestigd. De leverwaarden kunnen ook door de schildklier komen of losstaand zijn.

Echt vreemd, zijn vorige bloedonderzoek was gewoon in orde. Misschien is er toen niet genoeg getest of zijn we er vroeg bij of … ik probeer zo maar niet te denken. We gaan kijken wat er echt wordt vastgesteld en dan verder.
Voorlopig verander ik niets aan de eet routine, ik twijfel alleen aan Zitac of dat nog wel zin heeft.
Ik ben ook aan het kijken waar veel jodium in zit en dat ga ik vermijden, dus geen eieren meer.
#3458730
Oh jeetje, wat een narigheid :'( . Ik kan me voorstellen dat je deze niet aan zag komen :'(

Denkt de dierenarts aan kippennekken die dan een te snel werkende schildklier zou veroorzaken? Ik geloof daar echt helemaal niks van. Tannetje Koning en Huub van de Lang zijn beide zeer zeker op de hoogte van dit fenomeen (er zijn een paar honden geweest met een te snelwerkende schildklier en dit zou dan door runderstrotten met schildklier tissue zijn gekomen) en zij stoppen zeker geen dingen in het voer die daar niet thuis horen/problemen kunnen veroorzaken.

Ik denk dat je de oorzaak even af moet wachten. Dit is niet altijd kanker en als dat het wel is, is het soms nog goed te behandelen. Sterkte :-* :-* :-*
#3458778
Nou weet ik niet hoe het met honden is maar schildklier (t4) wordt niet standaard meegenomen in bloedonderzoek. Weet dus ook niet of die de vorige keer ook gemeten is?

En ja, te hoge schildklier komt over het algemeen door een tumor maar meestal niet door kwaadaardige tumor. Bij een schildkliertumor heb je medicatie waarmee je het weer naar normaalwaarde kan krijgen maar ik weet niet zeker hoe het dan zit met de lever. Andere optie is een radioactief jodium behandeling. Daarmee maak je de tumor inactief en kan je de hond dus genezen zonder dat je hoeft te snijden. Ik weet van diverse katten die deze behandeling succesvol hebben ondergaan. Dit doen ze in Gent en in Lienden.
#3458780
Nee, dat was vorige keer niet gemeten, toen was er eigenlijk geen aanleiding om buiten maag-darm problemen te denken, maar nu heb ik zelf toch gevraagd om extra onderzoek en de DA zag er toch ook noodzaak in.
De eerste testen gaan bij onze DA gebeuren (echo zeker) en afhankelijk wat daar uitkomt, ga ik een doorverwijzing vragen naar Merelbeke. Zij hebben een speciale schildklier afdeling en idd kunnen behandelen met radioactief jodium. Bij katten komt een te actieve schildklier veel vaker voor dan bij honden.
Ik las dat de leverwaarden wel een gevolg kunnen zijn van de schildklier, het kan ook losstaand zijn. Er is ook niks in de hals te voelen, we zouden er dan snel bij zijn, maar of dat altijd iets uitmaakt. Het zijn vaak vasculaire tumoren.

Je moet hem zien, daarnet in het bos zeiden mensen nog (die hem en ons niet kennen) dat hij zo vol leven en energie is. Mijn andere hond is een jaar jonger en echt nog een puppy qua activiteit en ze dachten dat hij ouder was!!
Ik hoop het beste, maar verwacht het ergste, maar je zou echt niet zien dat hij ernstig ziek is. De anti-braak medicatie werkt ook erg goed en dat scheelt ook, denk ik, om zich goed te voelen.
#3459124
Zijn de andere schildklierwaarden ook bepaald? Ik bedoel hiermee TSH en T3. Die meten zeker ook bekend zijn om in een bepaalde richting te kunnen denken.

En hoe zit het met de labwaarden rondom de functie van de alvleesklier?

Het kan overigens best zo zijn dat er twee van elkaar losstaande problemen spelen, of dat het ene probleem het andere triggert.

Ik hoop dat aanvullende diagnostiek snel duidelijkheid geeft. Sterkte!
#3459130
Vorige week is er aanvullend onderzoek gedaan (echo, x-ray, full body CT).
Daaruit zijn twee losstaande problemen gekomen: mild vergrote rechter schildklier en lymfeklieren, die nauw contact heeft met de luchtpijp. Vandaar de hyperthyreoïdie, maar wellicht is dit goedaardig.
De milt is mild vergroot en onregelmatig. Dit is hoogstwaarschijnlijk kanker. Op de echo was er twijfel over sommige plaatsen van de lever, maar de CT gaf daar geen problemen aan.
Hart, longen, nieren, … ook allemaal goed.

Op dit moment wordt hij geopereerd: milt, rechter schildklier en enkele lymfeklieren worden verwijderd. Van de lever wordt een biopsie genomen. We mochten er bij blijven tot hij in slaap viel, dat vond ik echt zo fijn. Vanavond mogen we hem weer ophalen.

Na het histologisch onderzoek van deze weefsels weten we waar we voor staan en welke levensverwachting en behandel mogelijkheden hij nog heeft.
We worden gelukkig bijgestaan door een fantastisch team van dierenartsen. Vooral de behandelende arts heeft goed door gepakt en niets aan het toeval overgelaten.

Op zich wijst alles naar kanker in de milt, maar sommige symptomen zijn ook door de schildklier te verklaren en dan zou het zeldzaam zijn, maar kunnen het ook goedaardige tumoren zijn en het lichaam dat hier op gereageerd heeft.
Toch maar blijven duimen en de hoop erin houden tot het tegendeel bewezen wordt…
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door