Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3458504
Hopelijk heeft iemand hier een idee.
Mijn oudste hond is al een geruime tijd aan het overgeven.

Eerst deed hij het meteen na elke maaltijd of grote snack, 2-3x per dag. Ze kregen toen nog Orijen brokken. Ik weet niet wat de aanleiding voor het braken geweest is of dat opeens te droog voor hem geworden is of de samenstelling van de brokken veranderd is, maar hij verdroeg het iig niet meer. De DA kon niets vinden, gaf gewoon een anti braakmiddel en heeft op aandringen een x-ray gemaakt om maagtorsie uit te sluiten. Bloedonderzoek was normaal.

Toen ben ik meteen overgestapt naar kvv van Bandit en hier voeg ik 10% zelfgemaakte, gepureerde groenten aan toe + 2x per week een eitje. De honden zijn hier natuurlijk heel blij mee en het overgeven na de maaltijd stopte ook vanaf dag 1.

Helaas begon hij toen ‘s nachts wit/geel schuim op te braken (geen voedsel opbraken meer). Altijd rond 3 uur. Verder is hij gewoon zichzelf, hij knapt meteen ook op eens het eruit is.
Ik las dat dit kwam door te lang een lege maag en/of teveel maagzuur. Toen ben ik vlak voor het slapen gaan gedroogde kip en banaan gaan geven om wat in zijn maag te hebben. Het uur verschilde, maar 1x braken ‘s nachts bleef.
Om zijn maagwand de kans te geven te herstellen, gaf de DA Zitac (een maagzuurremmer - die neemt hij nu bijna 3 weken van de 4) en 4 dagen anti braakmiddel (Cerinia). Hij heeft toen 6 dagen niet meer over gegeven, maar eens cerinia gestopt kwam het gauw terug.

Nu verdeel ik hun maaltijden in 3 en geef voor het slapen gaan nog een portie met wat (hardgekookt) eiwit en groenten. In de hoop dat het nachtelijk overgeven eindelijk zou stoppen. Het gebeurt enkel later nu (tussen 6 en 7u), maar helaas het gebeurt nog steeds.
De DA stelt een krachtigere maagzuurremmer voor - omeprazol - maar dit is letterlijk een paardenmiddel en in combinatie met kvv ben ik hier geen voorstander van. Zitac zou in mijn ogen afdoende moeten zijn.

Mijn jongste heeft overigens nergens last van en de oudste heeft ook geen andere klachten, zelfs geen diarree of verminderde eetlust.
Misschien is een boterham voor het slapengaan beter? Of het antibraakmiddel een keer 2 weken proberen om de cyclus te doorbreken?

Help!
Laatst gewijzigd door Hili op vr 07 apr 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#3458505
Hilde_ schreef: zo 02 apr 2023, 10:55 Hopelijk heeft iemand hier een idee.
Mijn oudste hond is al een geruime tijd aan het overgeven.

Eerst deed hij het meteen na elke maaltijd of grote snack, 2-3x per dag. Ze kregen toen nog Orijen brokken. Ik weet niet wat de aanleiding voor het braken geweest is of dat opeens te droog voor hem geworden is of de samenstelling van de brokken veranderd is, maar hij verdroeg het iig niet meer. De DA kon niets vinden, gaf gewoon een anti braakmiddel en heeft op aandringen een x-ray gemaakt om maagtorsie uit te sluiten. Bloedonderzoek was normaal.

Toen ben ik meteen overgestapt naar kvv van Bandit en hier voeg ik 10% zelfgemaakte, gepureerde groenten aan toe + 2x per week een eitje. De honden zijn hier natuurlijk heel blij mee en het overgeven na de maaltijd stopte ook vanaf dag 1.

Helaas begon hij toen ‘s nachts wit/geel schuim op te braken (geen voedsel opbraken meer). Altijd rond 3 uur. Verder is hij gewoon zichzelf, hij knapt meteen ook op eens het eruit is.
Ik las dat dit kwam door te lang een lege maag en/of teveel maagzuur. Toen ben ik vlak voor het slapen gaan gedroogde kip en banaan gaan geven om wat in zijn maag te hebben. Het uur verschilde, maar 1x braken ‘s nachts bleef.
Om zijn maagwand de kans te geven te herstellen, gaf de DA Zitac (een maagzuurremmer - die neemt hij nu bijna 3 weken van de 4) en 4 dagen anti braakmiddel (Cerinia). Hij heeft toen 6 dagen niet meer over gegeven, maar eens cerinia gestopt kwam het gauw terug.

Nu verdeel ik hun maaltijden in 3 en geef voor het slapen gaan nog een portie met wat (hardgekookt) eiwit en groenten. In de hoop dat het nachtelijk overgeven eindelijk zou stoppen. Het gebeurt enkel later nu (tussen 6 en 7u), maar helaas het gebeurt nog steeds.
De DA stelt een krachtigere maagzuurremmer voor - omeprazol - maar dit is letterlijk een paardenmiddel en in combinatie met kvv ben ik hier geen voorstander van. Zitac zou in mijn ogen afdoende moeten zijn.

Mijn jongste heeft overigens nergens last van en de oudste heeft ook geen andere klachten, zelfs geen diarree of verminderde eetlust.
Misschien is een boterham voor het slapengaan beter? Of het antibraakmiddel een keer 2 weken proberen om de cyclus te doorbreken?

Help!
Gelukkig heeft je dierenarts al wat dingen uitgesloten. Dat is fijn! Ik zou de oplossing zelf ook niet gaan zoeken in omeprazol. Mijn ervaring zegt trouwens dat honden met deze problemen eerder te weinig maagzuur hebben dan teveel maar dat is een ander verhaal.

Ze noemen dit trouwens ook wel "lege maag braken".

Zou ze een hele jonge hond geweest zijn, zou ik andere adviezen hebben gegeven want ik vind dat je jonge honden niet meerdere keren per dag moet voeren en snacks moet geven en voor het slapen gaan eten moet geven. Is niet gezond. De bloedsuikerspiegel blijft dan gedurende de dag alsmaar pieken en je geeft het lichaam nul rust. De spijsvertering gaat in de avond juist in ruste en daar moet je geen eten meer in stoppen in de avond uren. Dus ik voer in de ochtend of vroege middag en verder krijgen ze hier geen eten meer.

Maar goed, ik weet niet hoe oud jouw oudste hond is, echt oudere honden wil je allemaal niet meer plagen met mijn strenge regiem. Denk ik.

Er zijn een paar hele mooie kruiden die je bij dit probleem kunt inzetten! Je kunt daar een mix van maken:

30 ml bronwater
Canadese geelwortel tinctuur/extract, 10 druppels.
Paardenbloem tinctuur, 5 druppels.
Kamille tinctuur, 5 druppels.

Je mag hier 2 a 3 keer per dag een beetje van geven. Ik weet niet hoe groot/zwaar ze is maar de dosering is:

1/2 druppelaar voor een kleine hond, 1 a 2 volle druppelaars voor een gemiddelde hond en 2 tot 3 voor een grote hond. Komt niet zo krap zoals je ziet.

Het werkt vaak ook heel fijn om een beetje gember (vers geraspt) door de voeding te doen. Dat is lekker voor de maag. En last but not least: zoethout is heel goed bij maagproblemen. Je kunt zelf bio zoethout thee zetten en een beetje door het eten doen.

Oh, ik zit even te kijken naar Puur Stomach en daar zit het e.e.a. van wat ik noem ook in: https://www.medpets.nl/puur+stomac/

Dat zou je ook nog kunnen overwegen.

Wat bij veel honden heel goed helpt is om in de avond lauwe (liefst rauwe, rechtstreeks van een geitenboer) geitenmelk te geven met een beetje echte koudgeslingerde honing (of Manuka!). En dan liefst een bij vriendelijke honing waarbij de bij op zijn eigen honing mag overwinteren. Daar een theelepeltje van oplossen in de lauwe (tegen warm aan) geitenmelk en dat laten drinken. Ik zou zelf absoluut niet beginnen aan brood. Koolhydraat. Die gaat je hond juist de verkeerde pH waarde geven in de maag, is echt af te raden.
#3458506
Hij is 10 jaar en weegt ong. 30-33 kg (met het vele braken was er wat vanaf gegaan en dat probeer ik er nu rustig terug aan te krijgen).
Lege maag braken, dacht ik ook al, vandaar van 2 naar 3x voeren per dag ook al krijgt hij al 10 jaar 2x per dag. Maar goed, dat waren brokken en ik heb de indruk dat KVV wat sneller verteert.
Ik denk niet dat hij op zich altijd teveel maagzuur aanmaakt, maar van het braken van de brokken ervoor was denk ik zijn maag en slokdarm wel van slag en daarom even een kuur maagzuurremmers om rust te brengen en eventuele beschadigingen te laten genezen.
Gember en honing (van de lokale imker die idd enkel het surplus pakt in de zomer) heb ik in huis en kan ik meteen proberen! Ik dacht dat het misschien wat te scherp zou zijn voor honden.

Misschien toch beter terug naar 2x per dag om zijn lichaam terug te laten wennen en rusten ‘s nachts, want idd zijn maag moet niet constant aan het werk zijn?
#3458511
Hilde_ schreef: zo 02 apr 2023, 13:50 Hij is 10 jaar en weegt ong. 30-33 kg (met het vele braken was er wat vanaf gegaan en dat probeer ik er nu rustig terug aan te krijgen).
Lege maag braken, dacht ik ook al, vandaar van 2 naar 3x voeren per dag ook al krijgt hij al 10 jaar 2x per dag. Maar goed, dat waren brokken en ik heb de indruk dat KVV wat sneller verteert.
Ik denk niet dat hij op zich altijd teveel maagzuur aanmaakt, maar van het braken van de brokken ervoor was denk ik zijn maag en slokdarm wel van slag en daarom even een kuur maagzuurremmers om rust te brengen en eventuele beschadigingen te laten genezen.
Ik weet net of maagzuurremmers de boel tot rust brengen. Dit gaat over mensen maar ik denk dat het ook geldt voor honden: https://kpnicenter.com/meer-zuur-tegen- ... -maagzuur/
Gember en honing (van de lokale imker die idd enkel het surplus pakt in de zomer) heb ik in huis en kan ik meteen proberen! Ik dacht dat het misschien wat te scherp zou zijn voor honden.
Nee hoor, gember kan echt goed voor honden maar ik meng het altijd wel met iets.
Misschien toch beter terug naar 2x per dag om zijn lichaam terug te laten wennen en rusten ‘s nachts, want idd zijn maag moet niet constant aan het werk zijn?
Ik denk dat je best mag experimenteren. En misschien eerst 2 maaltijden en 's avonds nog lauwwarme geitenmelk met honing? Eens kijken hoe dat gaat? En misschien kijken hoe het zit met stress. Of misschien dat verteringsenzym preparaten nog wat nuttigs voor je hond kan betekenen.
#3458517
Dank je Lizzy!

Geitenmelk moet ik vandaag nog kopen, het is niet lactose vrij geloof ik, maar ik kijk wat hij ervan vindt. Met een beetje honing is alles toch goed hé.

Hij heeft vannacht niet gebraakt. Ik kan niet meteen zeggen waarom niet, maar ik ben er blij omen duim dat het zo blijft!
#3458538
Als een hond overgaat van brokken naar kvv moet het lichaam daar ook wel aan wennen. Afkicken van de koolhydraat.
Bij lege maag overgeven is niet zozeer het probleem dat de maag eens leeg is (dat mag), maar wel dat de bloedsuiker lager staat dan het lichaam op dat moment verwacht.
Het kan dus zijn, als het enkel dat is, dat het met wennen overgaat. Omdat het lichaam het simpelweg niet meer gaat verwachten en ook eenvoudig er zijn vetreserves gaat aanspreken om energie uit vrij te maken (dat hoort ook zo, dat is gezond).
Dat is, idd, als alles nog goed werkt.
Bij een oudere hond waarbij de pancreas al wat afgezien heeft en niet meer zo soepel zn werk doet, gaat dat misschien niet meer. Dat weet ik niet.
Maar ik zou alleszinds verwachten dat het na een tijd kvv krijgen beter zal gaan. Of het dan volledig weg is, weet ik niet.
#3458548
Ze krijgen nu 2 maanden kvv, ik weet niet of het dan nog gewenning is. De overstap is eigenlijk zonder problemen geweest.
Hij is altijd wel heel erg gefocust op eten en nu is het extra lekker natuurlijk.
Mocht hij op brokken ‘s nachts eens overgeven, dan kwam er echt nog onverteerde brok uit, ik merk dat kvv wel veel sneller verteert (wat ik op zich wel goed vind).

Ik blijf zoeken tot hij er vanaf is in ieder geval, maar ik wil niet zomaar zware medicijnen gaan geven, want ik denk dat de bijwerkingen dan erger zijn en vooral ook de oorzaak niet wegnemen. Niet dat dat hier wordt aangeraden hoor, maar vandaar dat ik geen blind advies van de DA wil volgen.

Mag een hond elke dag een banaan? Ik heb zelf nogal snel een wisselende bloedsuiker, behalve wanneer ik elke dag ontbijt met een banaan. Misschien is dat ook wat samen met de geitenmelk en honing.
Laatst gewijzigd door Hili op di 04 apr 2023, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#3458565
Hilde_ schreef: ma 03 apr 2023, 19:43 Ze krijgen nu 2 maanden kvv, ik weet niet of het dan nog gewenning is. De overstap is eigenlijk zonder problemen geweest.
Hij is altijd wel heel erg gefocust op eten en nu is het extra lekker natuurlijk.
Mocht hij op brokken ‘s nachts eens overgeven, dan kwam er echt nog onverteerde brok uit, ik merk dat kvv wel veel sneller verteert (wat ik op zich wel goed vind).
Dat kan hoor, dat het gewenning is. Soms duurt dat gewoon best wel even, voordat het hele spijsvertering en de darmmicrobioom zich hebben aangepast. Fijn dat hij geen voedsel uitbraakt!
Ik blijf en zoeken tot hij er vanaf is in ieder geval, maar ik wil niet zomaar zware medicijnen gaan geven, want ik denk dat de bijwerkingen dan erger zijn en vooral ook de oorzaak niet wegnemen. Niet dat dat hier wordt aangeraden hoor, maar vandaar dat ik geen blind advies van de DA wil volgen.
Grooooot gelijk!
Mag een hond elke dag een banaan? Ik heb zelf nogal snel een wisselende bloedsuiker, behalve wanneer ik elke dag ontbijt met een banaan. Misschien is dat ook wat samen met de geitenmelk en honing.
Fruit en vooral banaan bevat wel veel suikers. En dat is wel een nadeel want daar gaat de bloedsuikerspiegel wel van pieken. Als je al banaan wilt geven, geef je het liefst een knetter groene. Die bevat en minder suikers en bevat wel veel resistent zetmeel, wat weer goed is voor de darmflora.
#3458573
Weer een nacht niet gebraakt.

Hij krijgt ‘s avonds nog zelfgemaakte groenten (ik wissel af wat ik maak, maar zoete aardappel doe ik altijd in de mix) en sinds gisteren ook geitenmelk met honing (nogmaals dank je voor de tip Lizzy!). Ik twijfel alleen om dit na een tijdje te gaan afbouwen dat die groenten weer bij de hoofdmaaltijden gaan en ‘s avonds niets meer zodat de maag niet ‘altijd’ bezig hoeft te zijn… of misschien is het voor hem wel net goed zo.
Jammer dat de oorzaak met dergelijke problemen erg moeilijk te achterhalen is.
#3458582
Hilde_ schreef: di 04 apr 2023, 13:11 Weer een nacht niet gebraakt.

Hij krijgt ‘s avonds nog zelfgemaakte groenten (ik wissel af wat ik maak, maar zoete aardappel doe ik altijd in de mix) en sinds gisteren ook geitenmelk met honing (nogmaals dank je voor de tip Lizzy!). Ik twijfel alleen om dit na een tijdje te gaan afbouwen dat die groenten weer bij de hoofdmaaltijden gaan en ‘s avonds niets meer zodat de maag niet ‘altijd’ bezig hoeft te zijn… of misschien is het voor hem wel net goed zo.
Jammer dat de oorzaak met dergelijke problemen erg moeilijk te achterhalen is.
Hee, dat is mooi zeg! Twee nachten nu!

Zoete aardappel bevat inuline. Dat is hartstikke goed voor de darmen. Dus wie weet, heeft hij daar wel baat bij.

Ik zou het zeker proberen hoor, om af te bouwen. Lukt het niet: lukt het niet.

Dat is ook hartstikke jammer, dat de oorzaak soms niet te achterhalen is :-\ . Dat helpt altijd bij het oplossen van het probleem... Maar goed, misschien lukt het ook (oplossen) zonder te weten wat er exact aan de hand is. Voorlopig al 2 nachten niet gebraakt!
#3458601
Ah, kijk, mijn jongste is nogal een kieskeurige eter en eerst liet hij de groenten staan - wat niet erg is, ik geef het als extraatje, met de kvv hebben ze genoeg - maar toen ging er toevallig eens zoete aardappel bij en hij is er weg van. Blijkt het nog eens hartstikke gezond te zijn! Win win!
De DA is natuurlijk geen voorstander van kvv en wou hypoallergene brokken, maar ik denk dat de honden dan spontaan hun rugzak nemen en prompt verhuizen, hahaha.

Nu al 3 nachten niet overgegeven! Wanneer het een week is, durf ik optimistisch zijn dat het over is. Ik verander in ieder geval 2 maanden niets aan de eet routine nu, zolang het goed blijft gaan. Als het terug komt, weet ik ook even niet meer wat proberen. Dus graag duimpjes nog een beetje draaien.
#3458652
Hili schreef: do 06 apr 2023, 09:28 Helaas vandaag moest hij toch weer gal braken ‘s ochtends. Er zat al wel meer tijd tussen, dus voorlopig blijf ik nog hetzelfde doen en hopen dat het steeds beter gaat en dan helemaal over.
Ondanks de geitenmelk met honing? He jammer :-\
#3458654
Lizzy schreef:Ondanks de geitenmelk met honing? He jammer :-\
Ja, ik begrijp er echt niks meer van. ‘s ochtends geef ik meteen een stuk gedroogde kip terwijl de kvv 30 min op kamertemperatuur komt tegen de lege maag. Dit kwam er zo’n 20 min later weer uit, samen met gal en water. Normaal braakt hij geen voedsel, enkel ‘s nachts. Vanmorgen was ik zo blij, al 4 nachten goed.

Er gaat nu gember in de groente mix die ik geef voor het slapengaan (i.p.v. bij de 2 maaltijden), ik doe er ook wat hardgekookt eiwit bij en daarnaast een kommetje met geitenmelk en honing. Hij is gelukkig zo makkelijk met eten en drinken.

Misschien toch maar naar de DA voor een maagwand beschermer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door