Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3458240
Hoi,

Ik heb helaas m'n hondje moeten laten castreren en m'n hondje heeft ook IBS. Normaal gezien geef ik hem rauwe voeding maar ik heb over moeten stappen naar pre made gekookte voeding (Butternutbox). Hij komt hier, lijkt wel, nog sneller van aan en ik heb een aantal vragen hierover.

- komen honden sneller aan van koolhydraten dan van vet?
- welke trainings koekjes kan ik het beste geven om hem op gewicht te houden? (hij krijgt nu puppy brokjes van Acana of dieet brokjes van Orijen om mee te trainen omdat deze zo klein zijn en betaalbaar, en omdat ik maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid van Butternutbox geef ben ik bang dat hij tekorten op gaat lopen (ookal valt meneer nog steeds niet af.)
- ik geef hem ook elke dag een kauw snack (werkt stress verlagend) en geef hem nu een lamspensstaafje of konijnen oortje, zijn er misschien snacks die hem beter op gewicht kunnen houden? Welke snacks zijn lager in Calorien?
- zitten er nadelige gevolgen aan het steeds minder geven van calorien om de hond gewicht te laten verliezen want ik ben bang dat z'n metabolisme dan langzamer gaat werken.
#3458371
Volgens mij (Lizzy mag mij lek schieten) komt een hond van koolhydraten eerder aan. Want daar kan hij niks mee. Ik heb even gespiekt bij Butternut, maar dat bevat khd in de vorm van granen. Vitaminen en mineralen zijn toegevoegd.

Vet heeft de hond nodig voor de energie. Dus afhankelijk van hoe actief je hond is kan je meer of minder vet voeren. De mixen van Butternut zijn zeker niet vet te noemen. Sommig zijn zelfs zonder meer mager.

Als beloninkjes zou je stukjes gedroogde long kunnen gebruiken.
Wat snacks betreft, mijn ervaring met de pup onlangs is dat oortjes en pensstukken zo weg zijn en geen bezigheid verschaffen. Ik heb bij de Pets Place stukken gedroogde herten- en reeënhuid gekocht. Daar deed hij eindeloos mee (letterlijk, er ging niets van op), terwijl er met heel wat kracht aan geknaagd werd. Ik vond die dingen een uitkomst.

Wat weegt de hond, hoeveel mag hij eten, en hoeveel voer je nu? En hoe oud is hij en hoe actief?
#3458373
Bodhi sioux schreef: ma 27 mar 2023, 14:03 Hoi,

Ik heb helaas m'n hondje moeten laten castreren en m'n hondje heeft ook IBS. Normaal gezien geef ik hem rauwe voeding maar ik heb over moeten stappen naar pre made gekookte voeding (Butternutbox). Hij komt hier, lijkt wel, nog sneller van aan en ik heb een aantal vragen hierover.

- komen honden sneller aan van koolhydraten dan van vet?
- welke trainings koekjes kan ik het beste geven om hem op gewicht te houden? (hij krijgt nu puppy brokjes van Acana of dieet brokjes van Orijen om mee te trainen omdat deze zo klein zijn en betaalbaar, en omdat ik maar 50% van de aanbevolen hoeveelheid van Butternutbox geef ben ik bang dat hij tekorten op gaat lopen (ookal valt meneer nog steeds niet af.)
- ik geef hem ook elke dag een kauw snack (werkt stress verlagend) en geef hem nu een lamspensstaafje of konijnen oortje, zijn er misschien snacks die hem beter op gewicht kunnen houden? Welke snacks zijn lager in Calorien?
- zitten er nadelige gevolgen aan het steeds minder geven van calorien om de hond gewicht te laten verliezen want ik ben bang dat z'n metabolisme dan langzamer gaat werken.
Vet bevat meer kcal dan koolhydraat maar mijn ervaring is dat een hond het slankst blijft zonder koolhydraat.

Eén gram koolhydraat levert gemiddeld 4 kcal energie.
Eén gram eiwit levert gemiddeld 4 kcal energie.
Eén gram vet levert gemiddeld 9 kcal energie.

En nee, je kunt inderdaad niet straffeloos minder gaan voeren want hij heeft toch zijn voedingsstoffen nodig. Ik denk toch dat je oplossing zit in het zoeken van een voeding waar geen koolhydraat in zit.

En qua snacks kun je hem best gedroogde lamspensstaafjes geven maar natuurlijk gaat ieder pondje toch door het mondje. En honden zijn er ook niet bij gebaat om de hele dag door maar te eten of snacks te krijgen want iedere keer piekt de bloedsuikerspiegel. Ik zou daarom toch terug gaan naar 1 keer per dag voeren en daarna direct zijn kauwsnack geven. Naast deze maaltijd + snack kijken of ie verder op olijfboomwortel of koffieboomwortel wil kluiven.
#3458509
@Pike, thnx voor het advies voor de snacks, ga ik zeker proberen!

Bodhi weegt 10.5 kilo, 7,5 jaar en is een sheltie, hij is niet veel te dik maar aan de mollige kant is hij zeker wel geworden. Butternutbox zegt dat ik Bodhi 200gram mag geven per dag maar ik geef nu nog maar de helft.
Toen hij de eerste keer chemisch was gecastreerd en nog geen IBS had gaf ik hem tussen de 115 en 155 gram per dag kvv exclusief de groente die hij ook kreeg, en daar bleef hij van op gewicht, dus vandaar ook dat ik het zo vreemd vind dat hij nu niet afval en zelfs nog steeds een beetje verdikt.

Hij heeft niet echt een bewegings schema dus het verschilt sterk per dag, op sommige dagen kan ik niet meer doen dan 3 kwartier met hem door het parkje struinen en de andere dag krijgt hij 2.5 uur beweging waarvan een half uur met hem fietsen.

@Lizzy
Ik kan helaas niet zonder hem tussendoor ook snacks geven. Hij heeft ivm zn reactiviteit veel begeleiding nodig tijdens de wandelingen en hij heeft redelijk wat mentale stimulans nodig.

Wat ik me afvroeg, kan een bloedsuiker spiegel bij de hond sneller pieken van koolhydraten dan van vet en eiwitten? Als jij bij toeval gekookte/gestoomde voeding weet die geen koolhydraten bevat en betaalbaar is? Anders zou ik me toch moeten focussen op zo gezond mogelijke snacks.
#3458531
heb een gecastreerde meneer die ook van lucht aankomt... met brokjes zou ik oppassen, ik denk dat die van mij oa van snacks is aangekomen. je geeft al snel veel meer dan je denkt. mss kan je met een clicker oid snel bereiken dat je ook zonder of met weinig voer kan trainen. ook met geluidjes kun je afleiden bij reactiviteit.

mijn hond is pas gaan afvallen toen ik veel magerder KVV ben gaan geven. ik zou alleen disngen geven met hoog vleesgehalte , mager vlees (<10% vet) en waar geen vet aan is toegevoegd (ik geef nu tamro hert bijv) . die butternutbox ziet er goed uit, maar sommige soorten is olie aan toegevoegd, en als er meer groenten/zetmeelrijke dingen als aardappelen inzitten komt hij misschien ook sneller aan en krijgt hij sneller eiwittekort.

leidend wat een hond minimaal aan eiwit nodig heeft is van wat ik gevonden heb rond de 2 gram eiwit per kilo ideaal gewicht (dus stel hij moet 9,5 kilo wegen, heeft hij 19 gram eiwit nodig en daar zit je nu al onder) . ik heb me erin verdiept omdat ik dus ook een veel te zware hond heb die moeilijk afvalt en nu niet veel kan bewegen . als hij/jij dat wel kan, kijk of je meer met hem kunt doen, als zijn het korte loopjes, beweging helpt toch ook echt!

nb ik weet niet waarom je naar butternut box over moest, als hij geen rauw mag zou je het vlees en evt wat groenten erbij ook even kunnen stomen (ik zou dit niet lang doen want dan gaat toch voedingswaarde eruit). ik heb toen mijn hond de ergste darmklachten gehad dit ook even gedaan of gemengd met kant en klaar betere kwaliteit pate en dit ging prima. die van mij krijgt nu tamro rauw met wat psyllium vezel met extra water, en gestoomde groenten en hij kan dit prima verteren
#3458641
Dank je voor je berichtje fraise.

Hoe heb je uit kunnen rekenen dat Bodhi nu te weinig eiwitten binnen krijgt? Weet je misschien hoeveel gram van de Butternutbox hij binnen moet krijgen om aan genoeg eiwitten te komen?

Ik zal als belonings snacks de brokjes weglaten en naar long ea snacks overstappen die 100% van vlees zijn gemaakt. Ik was eigenlijk juist kleine puppy brokjes gaan proberen omdat deze ten eerste zo klein zijn zodat ik hem veel kan belonen (counterconditionerings training, wat aanslaat bij hem en hem ook weer helpt minder in de stress te schieten wat z'n IBS ook ten goede komt) en ten tweede omdat ik bang ben dat hij anders tekorten krijgt want hij krijgt nu al zo weinig van de Butternutbox.

De butternutbox is maar tijdelijk, totdat z'n IBS genoeg is verbeterd dat ik weer over kan stappen op KVV. Hij staat nu al een tijdje op deze voeding maar z'n IBS is gelukkig aan de betere hand. Ik kan jammer genoeg niet voorzien in hoeveel tijd Bodhi nog nodig heeft om genoeg te herstellen dus dit kan nog wel een jaar of langer duren als het op dit tempo blijft verbeteren.
#3458642
Hi Bodhi, is IBD uitgesloten? IBS is een diagnose van uitsltuing, dus moeten ze eerst zeker weten dat het geen andere ziekten die darmklachten veroorzaken . Wat voor klachten heeft hij?
ik weet het ideale gewicht van je hond niet, je kan het uitrekenen met ideale gewicht hond kg * 2 gr = eiwit gr behoefte per dag. Hoeveel zit er in je voeding kan je zien op de verpakking dus bijv 13 % eiwit . Stel hij krijgt 200 gr , 200 * 0,13 = 26 gr . dat kan je dan vergelijken met de eiwitbehoefte.

Had je al psylliumvezels geprobeerd?
groetjes
#3458674
volgens deze tabel is het rond de 9 kg maar dat zegt natuurlijk niks over individuele hond! https://www.dierenartsdewandeler.be/NL/ ... gewichten/

je zou gewoon met 10 kilo kunnen rekenen (het gaat maar om een paar gram eiwit), dan weet je dat hij minimaal 20 gr eiwit moet binnenkrijgen, en dan kan je uitrekenen wat er in je voer zit. zodra je de ribben dan beetje kan voelen kan je hem weer ietsjes meer voeren (zie body condition score plaatjes). zou me ook niet al te druk erover maken als hij niet aankomt
#3458704
pearlsofpassion schreef: vr 07 apr 2023, 19:44 Puppybrokken zijn hoog in calorieën, dus geen goed idee als je daarop wil besparen.
Ja klopt, het handige is alleen dat ze zo super klein zijn dus dan geef ik veel minder in vergelijking met andere belonings snacks, maar ik ga andere snacks geven als het zakje op is. Heb jij misschien ook nog een idee qua snacks wat calorie arm is maar wat ik in kleine stukjes kan doen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door