Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3456162
Nisha is een berner ban 8.5 jaar die sukkelt met galblaas. Deze is te vol
Echo maandag gaf aan dat ze de goede kant op gaat en de blaas al stuk minder gevuld is
Maar doordat ze al meer dan 1 maand weinig eet valt ze af. Ondertussen bijna 3 kilo
Ze wil geen kvv geen blikvoeding. Geen brok. Enkel gekookt eten. pasta met kip of vis is enige dat ze eet
Dus ik geeft dit al 2 tal weken. Maar haar gewicht blijft zakken dus ik geef te weinig
Ze krijgt 1 keer dag 250 gram kip en 300 gekookte pasta en beetje groenten op een gewicht van 45 kilo
Weet iemand hoe ik een gezonde maaltijd kan koken voor haar. Hoeveel gram totaal ze nodig heeft?
#3456175
Hoeveel gram ze totaal nodig heeft is per hond verschillend. Ik voer altijd met mijn ogen. Zijn ze te dik krijgen ze wat minder, zijn ze te dun krijgen ze meer.
Ter vergelijk; een van onze honden weegt ongeveer 39 kilo. Zij krijgt 800 gram vlees (bot/spier/orgaan), 110 gram groente, ca. 100 gram kefir en 1 rauw ei. Dit krijgt ze per dag, verdeeld over 2 maaltijden. Maar zoals gezegd is de ideale hoeveelheid voor iedere hond anders.
#3456206
sonja berners schreef: di 24 jan 2023, 11:39 Nisha is een berner ban 8.5 jaar die sukkelt met galblaas. Deze is te vol
Echo maandag gaf aan dat ze de goede kant op gaat en de blaas al stuk minder gevuld is
Maar doordat ze al meer dan 1 maand weinig eet valt ze af. Ondertussen bijna 3 kilo
Ze wil geen kvv geen blikvoeding. Geen brok. Enkel gekookt eten. pasta met kip of vis is enige dat ze eet
Dus ik geeft dit al 2 tal weken. Maar haar gewicht blijft zakken dus ik geef te weinig
Ze krijgt 1 keer dag 250 gram kip en 300 gekookte pasta en beetje groenten op een gewicht van 45 kilo
Weet iemand hoe ik een gezonde maaltijd kan koken voor haar. Hoeveel gram totaal ze nodig heeft?
Dat klinkt mij als heel weinig in de oren. Ze krijgt dus ongeveer 600 gram voer; uitgaande van de vuistregel dat je minstens 2% van het gewicht van de hond voert, is dat de hoeveelheid voor een hond van 30 kilo. Een hond van 45 kilo mag dus zo'n 900 gram voer hebben - dan heb ik het wel over barf/kvv, dus rauw voer.

Rauw en ongemalen (dus geen kvv maar barf) lust ze dus ook niet? Of mag ze dat niet? Geef je er nog iets van supplementen bij? Want eerlijk gezegd: bij alleen wat kip of vis en het merendeel pasta gaat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, denk ik. Ik snap dat er bij galblaasproblemen andere regels gelden, maar toch. Als ze wel groenten mag en lust, zou ik daar in elk geval meer van geven dan een 'beetje'. Vooropgesteld dat dat kan ivm de galblaas.

Sterkte en succes met de lastige eetster!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door