Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3455951
Ik wil graag mijn ervaringen vertellen van wat waarschijnlijk geriatrisch verstibulair syndroom is bij mijn hond. Yuki is een shiba inu reu die afgelopen december 14 geworden. Zijn conditie en scherpte namen de afgelopen maanden wat af, maar niets wat buiten de verwachtingen van een oude hond ligt.

Vrijdag 30 december ging hij naar links hangen met zijn hoofd, en wat cirkelen tijdens het uitlaten. Dierenarts keek in zijn oor: buitenoor was ontstoken. Zalf voor gekregen die ik een week lang in zijn oor moest masseren. Dag later al had hij nergens meer last van.

Vrijdag 6 januari de hele dag druk bezig geweest met busreizen en een wandeling van 6 kilometer. Tijdens die wandeling stapte hij een paar keer mis, maar verder leek er niets aan de hand. De volgende dag echter, begon hij weer naar links af te wijken en wankel te lopen.

De nacht van zaterdag op zondag dacht ik dat ie dood ging. Hij had een aanval van jewelste: zijn ogen schoten van links naar rechts, hij viel en draaide rond als een krokodil. Hij ademde hevig, jankte, en verstopte zijn kop in mijn elleboog, stopte dan met ademen eventjes. Ook braakte hij een enkele keer. Na een nacht spartelen was hij overdag uitgeput. Als hij wakker werd draaide hij weer krokodillenrondjes, en moest ik voorkomen dat hij met zijn hoofd op de grond knalde. Eten en drinken deed hij nog wel goed. Ook tilde hij zijn lijf op als hij moest plassen. Maar ik zag dat dit helemaal niet goed was, en vreesde dat ik afscheid moest gaan nemen van hem.

Die maandag ochtend zat hij echter rechtop en vrij rustig rond te blieken. 9 uur bij de dierenarts, GVS of binnenoorontsteking. Antibiotica gekregen voor eventuele ontsteking. GVS gaat na 78 uur meestal weer over, en is verder niet heel erg. Opgelucht ga ik naar huis. De volgende dagen gaan steeds beter: hij wandelt zelf naar de tuin en de keuken en zijn mand en kan zelfs weer zachtjes aan wandelingetjes in het park maken. Alles koek en ei: tot zaterdag 14 januari. Bij mijn visite aan een vriendin 200 meter verderop plast hij daar binnen, iets wat ie letterlijk nog nooit gedaan heeft. Op de weg naar huis hangt ie naar links, en is twijfelachtig bij het oversteken. Dan ineens: weigert ie ook maar een stap verder te zetten. Even wachten, erachter gaan staan, roepen, zachtjes aan de riem rukken: niets helpt. Uiteindelijk til ik hem dan maar op.

Thuis gekomen blijkt er weer een nieuwe aanval van GVS op zijn hoogtepunt. Ik ben een beetje verward: GVS zou over moeten zijn in 78 uur, en komt meestal pas na enige maanden weer terug, dacht ik. Maar deze aanval duurt nu al 5 vollge dagen. En hij kan in tegenstelling tot vorige keer: helemaal niet meer staan, laat staan lopen.

Sinds gisteren is hij wel weer gestopt met krokodillenrondjes draaien. Er is wel heel zachtjes aan verbetering te zien: hij kan al redelijk zitten als een sfinx. En met wat hulp tien seconden op zijn voeten staan (maar valt om als ik hem loslaat). Zijn struggle nu is deze: voorpoten recht. hoofd tilt naar links. Achterpoten recht. Hoofd op zijn kop, voorpoten vallen om, achterpoten vallen om, pootjes in de lucht, draaien, liggen op de rechterzijde, en dan weer voorpoten recht, en herhalen maar. De enige stabiele positie die hij weet te bereiken is als een sfinx, maar dan met zijn achterpoten nog steeds liggend.

Als ik hem ondersteun zodat ie niet kan doordraaien of hem tegen een bank ofzo zet, draait ie toch vaak door.

Ik heb harnasjes en rubberen voetjes geprobeert, maar die geven hem alleen maar extra stress. Een lange sjaal en een grote deurmat met gaten zijn de beste hulp gebleken. De sjaal kan om zijn buik, hij kan erin draaien en ik kan hem dan naar buiten tillen om een plasje te doen, wel met moeite maar het gaat tenminste. De deurmat helpt met het bonzen van het hoofd, geeft grip aan de poten, en houd hem boven eventuele plasjes en gespild water.

Ik kan hem best goed lezen: wanneer hij dorst heeft, of moet plassen. Maar ik draai wel twee wasjes per dag met handdoeken en dekentjes, we zijn al blij als hij zijn vacht niet onderplast, hij is erg trots op zijn vacht.

En nu maar hopen dat ie weer op eigen pootjes gaat staan. En dat het geen hersentumor is oid.
Heeft er iemand een vergelijkbare ervaring gehad? Hoe snel op elkaar waren de aanvallen bij uw hond? Hoe lang duurde die aanvallen? Nu hoeveel tijd ging de hond weer op zijn pootjes staan?

Ik hou goede moed. Alvast bedankt!
#3455956
hannabelgje schreef: do 19 jan 2023, 16:58 Is het inderdaad niet een middenoor ontsteking? Krijgt hij nog ab?
Na de eerste GVS aanval, een week na zijn buitenoor klachten, was zijn buitenoor helemaal schoon, en was er niets op het trommelvlies te zien. Voor de zekerheid toch AB genomen, en die kuur heb ik vandaag net afgemaakt.

Zelf denk ik niet dat het MOO is. Want stel het is MOO, en de AB werkt, dan zou je een constante lijn omhoog verwachten. Of stel het is MOO, en de AB werkt niet, dan zou je een constante lijn omlaag verwachten. Maar dit was omhoog... en dan weer omlaag.
#3455968
Oh jee, wat een zorgen.... Ik heb geen ervaring zelf met GVS maar wanneer je de zoekfunctie van het forum gebruikt en daar "geriatrisch vestibulair syndroom" intikt, komen er echt vrij veel topics omhoog met mensen die van alles hebben meegemaakt rondom GVS.

Ik hoop natuurlijk dat er ook mensen op jouw topic hier zullen reageren maar dan heb je voor nu alvast wat leeswerk.

Sterkte!
#3455982
Hi Bas ;)
Ik heb een aantal honden gehad met GVS
Het is voor de eigenaar ontzettend naar om je geliefde maatje zo te zien
En wennen deed het nooit . Ik schrok telkens weer
En ja , het kan alle kanten op gaan . Soms hersteld een hond . En zie je bv alleen nog een scheve stand van de kop , of ze worden wat meer wankel op de pootjes als ze moe worden .
Maar soms blijven de aanvallen, en volgen elkaar snel op , helaas
Er id soms weinig over te zeggen , waar de ene hond een aantal weken nodig heeft om weer op te knappen ,zie je met een andere hond na een aantal dagen weer verbetering
En het hangt natuurlijk ook van de rest van de conditie af . Heeft een hond al meerdere kwalen dan duurt herstel langer , of de hond hersteld helemaal niet meer
Ik heb er bv eentje van 15 gehad , ze had al hartproblemen en kreeg ook GVS . Daar was ik snel mee klaar .
Ik heb er eentje gehad waarbij het herstel langzaam ging , maar er bleef een stijgende lijn zichtbaar . Het heeft een maand of drie geduurd .
Mijn laatste GVS patiënt heeft eerst een vit B injectie gekregen bij de DA en later vit B complex . Daar heeft ze het nog een tijd goed op gedaan . Wel bleef ze wankel op de pootjes , ik moest haar bv helpen om van een bruggetje af te lopen . En tijdens het ontlasten moest ik haar ondersteunen anders kon ze omvallen. Zo nu en dan zag ik nog een kort moment waarop ze een soort kortsluiting had , even die rollende ogen ,angstig . Maar daar kwam ze wel weer redelijk snel uit ..we konden haar niet meer alleen laten . Niet meer op vakantie bv . Elke verandering was moeilijk voor haar . Een herkenbaar dagritme werkte het beste
Ik denk dat je goed met je DA in contact moet blijven. Om te bespreken hoe het gaat . Ik hield bv ook een dagboek bij . Er moesten wel voldoende goede dagen blijven. En je hond bv regelmatig filmen en de filmpjes aan je DA laten zien
Sterkte !
#3456194
Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Deze aanval gaat hij zeker te boven komen. Vandaag kon hij een paar keer een paar minuutjes achter elkaar rond scharrelen op vier pootjes. Wel koppie nog scheef, wankel, en snel moe, maar een wereld van verschil met de dag ervoor.

Toen kon hij net gaan staan en een stapje opzij doen om te plassen.
De dag ervoor kon hij heel even staan, en dan omvallen.
Daarvoor kon hij als sfinx rechtop zitten met voor en achterpoten correct.
Dag daarvoor: achterpoten alsof hij op zijn zij ligt.
Dag daarvoor: goed geslapen, geen oogbewegingen meer
Dag daarvoor: gestopt met krokodillenrollen

Elke dag een vooruitgang, en vandaag dan dus minuten lang rondlopen, wat zijn horizon enorm vergroot, zijn kwaliteit van leven: hij kan nu naar zijn waterbakje wandelen, verstopt voedsel zoeken, opstaan om ergens te gaan plassen, een fijn slaapplekje opzoeken, bij het baasje zijn voeten gaan liggen. Hij voelt zich weer helemaal 'hond'. Wat hem ook goed geholpen heeft is anti-misselijkheids medicijn (cerenia), daar slaapt ie heel goed op, en zonder valt ie meer om (omdat hij zijn hoofd dan draait, om de misselijkheid tegen te gaan).

En nu maar hopen dat hij niet binnen een paar dagen/weken nóg een aanval krijgt... (fingers crossed)
We genieten volop van elke dag die ons gegunt is
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door