Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Inge VDE
#3454987
Hallo allemaal

Onze dalmatier heeft de volgende issues;
*Regelmatig oorontsteking in 1 van de 2 oren
*overmatig likken aan achterste waardoor hij een bruine kont heeft
*regelmatig jeuk en krabben aan oren, oksels
*gelige kop en nek (soms bruin en erger na regenval)
Deze symptomen heeft hij het volledige jaar maar de ene keer erger dan de andere keer. Sinds 1 maand voeren we kvv.
Iemand die dit herkent en ons eventueel kan helpen?

Grtjs
Inge
Bijlagen
20221210_122829.jpg
20221210_122829.jpg (2.99 MiB) 2037 keer bekeken
Door Lizzy
#3454995
Inge VDE schreef: zo 25 dec 2022, 21:25 Hallo allemaal

Onze dalmatier heeft de volgende issues;
*Regelmatig oorontsteking in 1 van de 2 oren
*overmatig likken aan achterste waardoor hij een bruine kont heeft
*regelmatig jeuk en krabben aan oren, oksels
*gelige kop en nek (soms bruin en erger na regenval)
Deze symptomen heeft hij het volledige jaar maar de ene keer erger dan de andere keer. Sinds 1 maand voeren we kvv.
Iemand die dit herkent en ons eventueel kan helpen?

Grtjs
Inge
Hoi Inge,
Als ik jou verhaal lees dan schreeuwt dat : allergie. En ja, de symptomen kennen we. De allergie kan zijn van voeding. Of van iets van buitenaf. Of een allergie voor iets in de voeding EN van buitenaf.

Ik wil graag het e.e.a. van je weten:

1)Hoe oud is je hond?
2)Hoe lang heeft hij deze problemen?
3)Is hij gecastreerd? Zo ja: op welke leeftijd is hij gecastreerd?
4)Heeft hij als jonge hond of pup of nog steeds ooit darmproblemen gehad (diarree bijv).
5)Hoe heb je de oorproblemen tot nu toe behandeld? (met wat).
6)Hoe heb je de jeuk tot nu toe behandeld?
7)Heb je de anaalklieren na laten kijken door de dierenarts? En zo ja: waren die vol?
8)Welke merken KVV geef je?
9)Welke voeding heeft de hond buiten de KVV gegeten?
10)Welke snacks geef je aan de hond? Wat voor tussendoortjes? Wat voor beloningsvoertjes?
11)Wat voor andere gezondheidsproblemen heeft je hond?
12)Heeft je hond wel eens een eliminatie dieet gedaan?
13)Is er ooit een allergietest gedaan?
14)Hoe zijn de leefomstandigheden van de hond? Hoeveel beweging krijgt hij? Hoeveel uur per dag zit hij alleen thuis?
15)Hoe is de ontlasting van je hond?

Om te beginnen ben ik blij dat je de hond over hebt geschakeld naar KVV. Maar, alleen met KVV ga je het niet redden denk ik. Is ook wel een beetje afhankelijk van je antwoorden hierboven maar ik denk dat het onvoldoende gaat zijn.

Ik wacht toch eerst even je antwoorden af voordat ik verder ga met zeggen wat ik er van denk.
Door Inge VDE
#3454997
Hoi daar. Hierbij een antwoord op je vragen.

)Hoe oud is je hond? 2j en 8 maand
2)Hoe lang heeft hij deze problemen? Rond 1j begonnen, had als pup wel een rozige hoofdhuid maar niets zoals nu.
3)Is hij gecastreerd? Zo ja: op welke leeftijd is hij gecastreerd? Neen
4)Heeft hij als jonge hond of pup of nog steeds ooit darmproblemen gehad (diarree bijv). Neen
5)Hoe heb je de oorproblemen tot nu toe behandeld? (met wat). Het is met opstoten, nu heeft hij weet veel oorsmeer. Als ik dit merk dan spoel ik met episqualan, en doe er druppels puur auris in. Indien echte ontsteking heb ik er wel al antibiotica moeten indoen van da.
6)Hoe heb je de jeuk tot nu toe behandeld? Veel gewisseld met dierenartsenvoer, hills, sanimed. Bellfor insect leek goed te gaan maar hij weigert. Nu overgestapt op kvv omdat de andere dingen niet leken te helpen en hij brokken haat. Hij begon zwaar te worden en was niet meer zijn vrolijke zelve. Met kvv staat die weer scherp en is vrolijk, alleen na 1 maand heeft hij nog steeds last van kriebels ... niest ook regelmatig.
7)Heb je de anaalklieren na laten kijken door de dierenarts? En zo ja: waren die vol? We gaan om de 6 maand ongeveer eens langs en dan knijpt ze die uit er zit telkens wat in.
8)Welke merken KVV geef je? Topdog wetteren, alaska
9)Welke voeding heeft de hond buiten de KVV gegeten? Altijd gedroogde natuurlijke snacks, van een da waar we eens bij gingen die een resonatietherapie dees geven we hem beter geen rund, kip en pens meer. Zijn machine wees nochtans uit dat theo niet allergisch is aan eten . . We kregen een natuurlijk middeltje mee tegen de jeuk maar helpt niet.
10)Welke snacks geef je aan de hond? Wat voor tussendoortjes? Wat voor beloningsvoertjes? Worst van tammenga smaak konijn, kalkoen (zeer weinig)
11)Wat voor andere gezondheidsproblemen heeft je hond? In zijn jonge jaren 1x uraat , tussenteen ontstekingen aan 1 poot (nu opeens gestopt) sinds enkele maanden)
12)Heeft je hond wel eens een eliminatie dieet gedaan? Ja enkel met dierenartsvoeding maar was een hel, hij at Niet goed
13)Is er ooit een allergietest gedaan? Ja via resonatietheraptie, kwam niets uit op het vlak van voedingsmiddelen
14)Hoe zijn de leefomstandigheden van de hond? Hoeveel beweging krijgt hij? Hoeveel uur per dag zit hij alleen thuis? 2u per dag buiten, in de weekend 4u per dag. Theo is niet graag buiten en leeft vooral binnen. Max 4u per dag alleen thuis. Hij loopt vaak in velden en modder :)
15)Hoe is de ontlasting van je hond? Klein, droog sinds kvv

Bedankt dat je onze theo wil helpen. Ik kijk alvast uit naar je antwoord.

De foto in bijlage is na wandeling in regen dan zien hij bruinig ipv eerder roze bij droog weer

Ps; als het regent lijkt het erger, ook deze zomer na zwemmen in natuurlijk water zag hij er niet uit. Er is ons al veel apoquel aangeraden, dit doe ik liever niet en heb altijd neen gezegd. We gingen zoals je hierboven kan lezen bij een natuurlijk dierenarts maar die lijkt ook niet te kunnen helpen, die zegt omgevingsallergie en geeft potje met een bepaald kruid mee (weet de naam niet) maar helpt niet echt. Onze gewone da stelde wel een bloedonderzoek omgevingsallergie voor maar dan hoor ik dat die zeer onbetrouwbaar is ...

Fijne dag!

Inge
Bijlagen
20221226_120812.jpg
20221226_120812.jpg (3.02 MiB) 1945 keer bekeken
Door Lizzy
#3455002
Zo dan, jij hebt al veel geprobeerd en gedaan! Pfft.

Als ik je verhaal zo lees, ga ik eerlijk gezegd uit van een allergie voor iets van buitenaf. Ik denk dan aan een overgevoeligheid of allergie voor pollen of planten of iets. Of misschien mijten. Of huisstof (ook mijten). Dat niesen doet mij daar wel aan denken, aan zo'n soort allergie (en waarschijnlijk is ie allergisch voor meerdere dingen). Ik zou je daarom om te beginnen aan willen raden naar je dierenarts te gaan en daar een allergie test te laten doen. En ik vind het heel vervelend om te zeggen en ik ben zelf echt dol op alternatieve geneeswijzen maar een bioresonantie-test gaat je echt niet helpen om erachter te komen waar je hond allergisch voor is. En een allergietest door middel van bloedonderzoek is wel (echt wel!) behoorlijk betrouwbaar en nauwkeurig. Het beste laat je nog een bloedtest + huidtest tegelijkertijd doen. Dat geeft het beste beeld. Aan de hand daarvan moet een beter/strakker plan gemaakt worden!

Voor nu:

Voorts zou ik je echt met klem aan willen raden om bij de volgende oorontsteking een kweek te laten maken van het oorsmeer/vuil. Je moet namelijk weten of er bacteriën in zitten en zo ja: welke bacteriën. Stel er zitten bacteriën in: dan is het beter om een gerichte behandeling te geven en niet zo maar met wat antibiotica raak proberen te schieten. Maar stel er zitten geen bacteriën in: heeft een antibiotica kuur dus echt geen zin. Ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat niet de bacteriën maar huidgisten het probleem zijn. Dus, volgende keer een kweekje laten maken!

Mocht hij de volgende keer weer oorontsteking hebben: zou ik deze behandelen (als ik jou was) met Puur Auris inderdaad en de Puur Auris aanzuren met een paar druppels biologische appelazijn tot een pH waarde van rond de 3.0. Zowel bacteriën als gisten hebben een schurftbloedhekel aan een zuur milieu. pH waarde sticks kun je eenvoudig op Internet kopen. Daarnaast kun je hem heel goed olijfblad capsules geven. Bijvoorbeeld deze: https://www.smeetsengraas.nl/viridian/o ... f-extract/. Of deze: https://www.vitaminesperpost.nl/olijfblad-extract. Dat is een natuurlijke antibiotica die toevallig helpt bij bacteriën en ook gisten. Overigens is de kans groot dat de oorproblemen ook veroorzaakt worden door de allergie. Maar, dat hoeft toch niet perse.

Omdat je hond toch antibiotica heeft gekregen, kan het toch zijn dat de darmen (ondanks dat hij goede ontlasting heeft) niet optimaal werken. Ik zou daar zelf toch mee aan de slag gaan. En ik zou beginnen met prebiotische voedingsmiddelen toe te gaan voegen aan zijn KVV. Voorzichtig beginnen!!! Wat heel goed is voor de darmen is "ghee" of geklaarde boter. Liefst biologisch. Begin met hele kleine beetjes toe te voegen aan zijn eten. Verder is gekookte zoete aardappel zeer goed (de oranje). Daar kan ie wel winderig van worden. Ook gekookte asperges zijn prebiotische voeding. De groene uit de vriezer zijn prima. Stukjes groene banaan zijn ook prima maar het moet wel echt groene banaan zijn. Het is een nadeel dat je hem geen pens geeft. Juist die bacteriën zijn super goed voor je hond. Maar, wat je ook kunt geven om hem goede bacteriën te geven is dit spul:

https://webwinkel.bio-ron.com/honden-en ... o-ron.html

Maar, eerst even een paar weken prebiotische voedingsmiddelen, dan pas de Bokashi erbij gaan geven voor de gunstige bacteriën. Die heeft je hond wel nodig. Probiotica uit een potje is (heb ik inmiddels geleerd) niet altijd de goede oplossing. En liefst halen we dingen uit de natuurlijk, niet uit een potje. Meerdere keren per week een klein beetje kefir is ook fantastisch. Moet je wel de echte kefir geven. Bijvoorbeeld die van Arla. Goede bacteriën hebben voeding nodig om te kunnen leven en koloniseren. Daar is de prebiotica voor. Ik vind dat tegenwoordig feitelijk nog belangrijker dan probiotica. Als je alleen probiotica geeft en geen prebiotica kun je zelfs een disbiose in de darmen veroorzaken.

Ik heb je merken KVV bekeken en dat ziet er goed uit. Daar zit geen graan in, dat is mooi! Houden zo, houd hem ver uit de buurt van granen en ook van rijst!

Wat je hond in dit geval ook nodig heeft zijn omega 3 vetzuren. Puur omdat de voeding die wij onze carnivoren vriend geven rijk is aan omega 6 vetzuren. Die heeft een hond ook nodig hoor, maar de verhouding omega 3:6 is in hondenvoer volledig zoek. En omega 6 vetzuren zetten ontstekingsreacties in het lichaam op "aan". Omega 3 zet de ontstekingsreacties van het lichaam op "uit". Die bij jouw hond moeten op uit. Want al die allergie reacties die hij heeft: dat zijn ontstekingsreacties van het lichaam. Je kunt hem het best hiervoor een goede visolie geven. Ik vind de beste nog steeds die van Royal Green. Eén capsule per dag, minimaal (begin met 1 capsule en als ie daar geen dunne ontlasting van krijgt: geef hem er tijdelijk - een paar weken - twee). Voorlopig heeft hij echt wel visolie in een hoge dosering nodig. En dat moet dus kwalitatief een zeer goede zijn want slechte visolie is nog slechter dan geen visolie.

Je schrijft dat hij buiten is. Maar is buiten buiten in de tuin of is dat ook een lekkere wandeling in het bos? Ik zie heel veel Dalmatische Honden (heb zelf ook Dalmaten en ook 1 nestje gefokt) met huidproblemen die stress hebben. En begrijp me goed hoor, ik zeg nooooit dat dit de schuld is van de baas. Sommige Dalmaten zijn gewoon super gevoelig en pikken alles op, hebben snel stress en weten dat ook moeilijk af te voeren. Het zit soms zelf wel een beetje in bepaalde lijnen, dat ze moeilijker met stress om kunnen gaan. Goed. Ik raad je daarom aan om elke dag ook een lekkere wandeling in het bos te maken, maar wel een met weinig prikkels. Dus niet een bos waar het barst van de paarden, andere honden, wielrenners, maar gewoon een rustig bosje. Hoeft ook niet een hele lange wandeling te zijn! Als ie maar even lekker afgeleid is. En laat hem buiten lekker naar voertjes speuren. Thuis verder iets doen aan snuffel en speurspelletjes zijn heel belangrijk. Ook om even de gedachten te verzetten. Maarrrr, niet te lang. Ook niet teveel opwinding veroorzaken maar gewoon op een fijne manier even wat afleiding geven. En verder kauwsnacks. En dat is moeilijk voor een hond die huidproblemen heeft. Maar dingen als olijfhout of

Afbeelding

Kunnen ze zich lekker op afreageren. Dit valt waarschijnlijk ook wel goed (in de smaak):

https://www.natuurlijkvoordehond.nl/a-6 ... escription

Hij kan zich daar lekker op af reageren.

Fijn trouwens dat hij zich op KVV al veel beter voelt. Een maand is erg kort om verschil te maken (en voeding is altijd de basis, of de allergie nou van voeding komt of van buitenaf, voeding is echt de basis). Om echt verschil te gaan merken moet ie nog veel langer KVV eten.

Het nadeel van anaalklieren uit gaan knijpen is dat je het meestal moet blijven doen... Ik raad je daarom aan om 3 keer per dag een washand nat te maken met goed warm water (niet te warm, anders doet het zeer aan zijn poepert) en dit een paar minuten op zijn poepert te houden. Desnoods weer even opnieuw nat en warm maken en opnieuw erop houden. Dat zorgt ervoor dat de anaalkliervloeistof wat vloeibaarder wordt. Probeer ze echt zo min mogelijk uit te laten knijpen. Zelf kun je overigens voelen of de anaalklieren overvol zitten of niet. Als ze niet vol zitten of niet geblokkeerd zijn: niet uitknijpen. Volle en geblokkeerde anaalklieren kunnen makkelijk duiden op te weinig vezel in de voeding. Ik vind daarom dat je hem echt groenten moet gaan geven (ik vind dat sowieso thuis horen in een gezond dieet). Ik raad je aan om hem vooral gekookte witlof, gekookte andijvie, gekookte boerenkool, broccoli, courgette en dergelijke moet gaan geven. Meer vezels geef je hem door kleine beetjes witlof en andijvie heeeeel fijn te snijden en door zijn eten te gooien. Rauw dus. En daarnaast geef je hem ook pompoenpitten die je eerst even in een vijzel plet. Een dessertlepeltje per dag. Hij moet zijn eigen anaalklieren gaan leeg maken. Dan stopt ook het soppen aan de kont mogelijk vanzelf.

Dit bovenstaande samen (dus de warme kompressen, de extra vezels, groenten en wat ik al eerder heb geschreven over probiotica en prebiotica) zullen dat gesop aan zijn kont hopelijk doen stoppen. En laat je dierenarts met zijn handen van zijn anaalklieren afblijven als deze niet uitgeknepen hoeven te worden. Oh. En voor ik dat vergeet: sommige honden hebben zulke sop-vlekken specifiek op deze plek omdat ze allergisch ergens voor zijn. Vraag me nog niet hoe dat kan maar het komt echt voor. Ik ken in ieder geval 1 hond die daar gaat soppen als ze graan gegeten heeft. Goed, jouw hond eet geen graan maar misschien heeft hij een andere trigger nodig.

Tussenteenontstekingen kunnen ook duiden op een allergie.

Dat de problemen erger lijken door de regen en door zwemmen: ik denk dat dit twee dingen kunnen zijn: je hond kan overgevoelig zijn voor water. Dus een reactie op water. Maar wat ook kan: door water zie je beter door de dunne witte vacht heen wat er op de huid aan de hand is.

Als ik jou was zou ik in februari Puur Pollen gaan geven aan je hond. Gewoon omdat ik denk dat pollen allergie zeker ook een rol kunnen spelen. Maar, op zich zou dat uit de allergie-test moeten komen.

Ik vermoed dat ik je nu zomaar overstelp met erg veel informatie. Dus hier ga ik het voor nu even bij laten. Ik hoop dat je er wat mee kunt. Heb je vragen: stel ze gerust he!
Door Lizzy
#3455003
Oh. Wat ik ook nog wilde vragen : hoe ernstig is de jeuk? Als je het een cijfer moest geven tussen de 0 en de 10, waarbij is dat de jeuk gewoon niet stopt, de hele dag door, continue en de 0, geen jeuk en alles daar tussen in? Heb je wel eens een dagboek bij gehouden? En bijgehouden hoeveel ie krabt op een dag, op welke momenten hij krabt, wat hij gegeten en gedaan heeft die dag?
Door Inge VDE
#3455008
Hoi

Wow dat is een hele boterham :).

I.v.m. zijn KVV ik geef de compleet versie van Topdog, waar dus wel een percentage rijst + groeten inzit. Waarom? Voorheen gaf ik KVV zonder rijst en groenten 'puur' MAAR hij werd er erg mager door, was enkel vlees. Zal ik dan terug overschakelen naar puur?

Visolie krijgt hij momenteel niet omdat ik wat bang was van de hoge waarde purine, met als gevolg uraat. Maar dit kan dus perfect?

Nu krabt hij zich ongeveer een 15 tal keer op een dag, idem voor aan de oren te krabben. Vooraleer ik de oorbehandeling startte een week geleden had die wel veel meer jeuk maar deze is terug binnen de perken. Deze zomer was de jeuk erger. Nu ongeveer 3/10. Als hij zijn vers heeft gegeten gaat hij meestal op zijn matje zitten en krabt zich aan zijn bek. Ook bij het ontwaken gaat hij flapperen met oren.

I.v.m. die huid en bloedtest. Ik kan deze uitvoeren bij onze da, ik informeerde en alleen de bloedtest kost 200 EURO. Ze zegt dat deze testen enkel voor omgevingsallergie gebruikt worden, niet voor voedingsallergie (hiervoor moet ik eliminatie dieet doen van 8 weken). Indien hij allergisch is voor omgeving zou hij inspuitingen krijgen met allergeen. Klinkt dit OK? Ik ben hier helemaal niet thuis in vandaar ... ohja ze wijst me er meteen op dat ik maar apoquel moet geven en die dure testen beter niet betaal want het is niet betrouwbaar ...

Hij ligt wel veel op zijn kussens .. deze zijn ondertussen even oud als hijzelf, worden om de maand gewassen ... misschien is het daarvan? Dat zou dan die test moeten uitwijzen ..?

I.v.m. de tijd buiten ... daarmee wil ik zeggen 2 uur een wandeling op een werkdag, en 4uur per dag actief buiten op een weekenddag. Hieraan kan het echt niet liggen ... Hij krijgt 2 a 3 keer per dag een wandeling en is een rustige hond binnen aangezien hij zich helemaal kan uitleven in de velden ...

Groetjes & een dankje van Theo ;)

Inge
Door Lizzy
#3455021
Inge VDE schreef: ma 26 dec 2022, 14:22 Hoi

Wow dat is een hele boterham :).

I.v.m. zijn KVV ik geef de compleet versie van Topdog, waar dus wel een percentage rijst + groeten inzit. Waarom? Voorheen gaf ik KVV zonder rijst en groenten 'puur' MAAR hij werd er erg mager door, was enkel vlees. Zal ik dan terug overschakelen naar puur?
Absoluut! En geef hem dan maar meer KVV (hoeveel weegt hij en hoeveel KVV geef je hem?). En eventueel, als hij de ghee goed verteerd, geef je hem een extra lepel ghee! Vet bevat heel veel kcal en geen purine dus dat kun je hem zonder bezwaar geven. Vind je ghee te duur kun je ook ghee + roomboter geven. Maar ja, hij moet echt van de rijst af. En groenten voeg je zelf toe, is echt beter.
Visolie krijgt hij momenteel niet omdat ik wat bang was van de hoge waarde purine, met als gevolg uraat. Maar dit kan dus perfect?
Ja. Visolie bevat geen purine.
Nu krabt hij zich ongeveer een 15 tal keer op een dag, idem voor aan de oren te krabben. Vooraleer ik de oorbehandeling startte een week geleden had die wel veel meer jeuk maar deze is terug binnen de perken. Deze zomer was de jeuk erger. Nu ongeveer 3/10. Als hij zijn vers heeft gegeten gaat hij meestal op zijn matje zitten en krabt zich aan zijn bek. Ook bij het ontwaken gaat hij flapperen met oren.
In totaal per dag 15 keer? Dat is niet heel erg veel. Dat zou voor mij geen alarm-fase rood zijn. Ik zeg niet dat het goed is, maar het is nog wel goed te behappen voor hem. Dit kan duiden op een reactie op voeding. Hoeft niet he. En honden zijn ook gewoonte dieren. Dus als hij op vorige voeding de kriebels kreeg, kan ie dat nog wel een tijdje blijven doen, dat krabben. Even geduld hier, denk ik.

Wat voor voerbak heb je?
I.v.m. die huid en bloedtest. Ik kan deze uitvoeren bij onze da, ik informeerde en alleen de bloedtest kost 200 EURO. Ze zegt dat deze testen enkel voor omgevingsallergie gebruikt worden, niet voor voedingsallergie (hiervoor moet ik eliminatie dieet doen van 8 weken). Indien hij allergisch is voor omgeving zou hij inspuitingen krijgen met allergeen. Klinkt dit OK? Ik ben hier helemaal niet thuis in vandaar ... ohja ze wijst me er meteen op dat ik maar apoquel moet geven en die dure testen beter niet betaal want het is niet betrouwbaar ...
Dat klopt, die bloedtest is voor omgevingsallergie. Voedsel allergie kun je een eliminatie dieet doen, dat klopt ook. Maar dat had je toch al gedaan met allerlei hypoallergene voedingen? Nutriscan van Dr. Jean Dodds is trouwens wel betrouwbaar maar moeilijk af te nemen in Europa. En ja, als hij allergisch is voor iets van buitenaf, kun je hem dat in gaan laten spuiten. Dat klopt ook. Puur Pollen doet een beetje hetzelfde. Daar zitten ook verdunningen in van allerlei soorten stuifmeel.

Het is natuurlijk mogelijk dat je hond een voedsel + omgevingsallergie heeft. Als je nog geen fatsoenlijk eliminatie dieet hebt gedaan, waarbij je hond 8 weken lang een diersoort (eiwit) eet dat hij nooit eerder gegeten heeft: dan is het zeker een goed idee om dat alsnog te doen. Je kunt daarbij kiezen voor een KVV waar een diersoort in zit die hij echt nooit eerder gegeten heeft.

Lekker makkelijk hoor, meteen op de Apoquel ::) . Zeker zonder goede diagnose! Want mij is het niet duidelijk waar die allergie nou vandaan komt. Is het een voedsel allergie, dan gaat Apoquel niet eens helpen. En het maakt niet uit zeker, dat dit super ongezonde rotzooi is dat het leven van je hond aanzienlijk verkort ::) . Soms zakt mijn broek zo af van artsen. Apoquel is prima he. Wanneer je hond kapot gaat van de jeuk en niks anders helpt. Maar het is geen onschuldig snoepgoedje!

Op zich, als je hier echt een goede begeleiding in wilt, want het is een complexe zaak, zou je natuurlijk een doorverwijzing kunnen vragen naar een dermatoloog! In NL hebben ze zelfs een allergie polie: https://mcvoordieren.nl/voor-huisdierei ... ergiepoli/

Je zou ook kunnen kiezen voor een traject met een natuurgeneeskundige. Alleen dat vraagt wel geduld, nog meer geduld en verder nog wat geduld. En tijd. Veel tijd. Ik ken meerdere zeer goede.
Hij ligt wel veel op zijn kussens .. deze zijn ondertussen even oud als hijzelf, worden om de maand gewassen ... misschien is het daarvan? Dat zou dan die test moeten uitwijzen ..?
Alles kan. Maar dan zal er iets in dat kussen moeten zitten zoals mijten waar hij allergisch voor is. En jij weet niet of er mijten in dat kussen zitten. Dus ik weet niet zo goed wat je hier mee bedoelt, met deze vraag?
I.v.m. de tijd buiten ... daarmee wil ik zeggen 2 uur een wandeling op een werkdag, en 4uur per dag actief buiten op een weekenddag. Hieraan kan het echt niet liggen ... Hij krijgt 2 a 3 keer per dag een wandeling en is een rustige hond binnen aangezien hij zich helemaal kan uitleven in de velden ...
Nee, daar ligt het niet aan. Sterker nog, dat vind ik juist erg veel, 4 uur per dag.
Groetjes & een dankje van Theo ;)

Inge
Knuffel voor Theo!
Door Inge VDE
#3455335
AfbeeldingAfbeeldingHoi daar!

We hebben ondertussen een oorsmeertestje laten doen en dit wijst uit op malacesia (of hoe je het ook schrijft) in zijn rechteroor, is een overgroei...
De da schrijft ketofungol voor om algemeen te behandelen aangezien hij jeuk lijkt te hebben aan zijn kont (minder sinds kvv), af en toe aan pootjes en aan zijn plasser en ballen. Door te lekken krijgt hij lelijke rode vlekken (momenteel tussen zijn tenen, is het omdat we aan zee zijn en hij veel in het water zit?)

Nu mijn vraag ... momenteel geef ik puur auris met appelazijn 1 x per dag. Zou ik dit verder blijven doen of op medicatie overstappen. Het gaat wel al beter maar je ziet dat hij nog veel flappert, zijn bloedoortje gaat er steeds wat mee open (aan oortje dat ok is). Wanneer het product er net in is, dat is het lastigst.

Om de jeuk tegen te gaan zou ik hem graag met shampoo wassen aan pootjes na een wandeling, kan u 1 aanbevelen.

We hebben beslist om naar een natuurlijk arts te gaan ... die testen en nadien je hond inspuiten met het allergeen zien we momenteel (je weet nooit...) niet echt zitten. Kent u soms een goede arts ik België?

We zitten nu aan zee en ik merk dat hij veel meer kriebels heeft en lekt, het zoute water?

Alvast heel erg Dankje voor je advies! :-*

Groetjes

Inge en Theo
Bijlagen
20230103_104436.jpg
20230103_104436.jpg (3.58 MiB) 1627 keer bekeken
20230103_104111.jpg
20230103_104111.jpg (2.99 MiB) 1630 keer bekeken
Door Lizzy
#3455341
Inge VDE schreef: di 03 jan 2023, 10:06 AfbeeldingAfbeeldingHoi daar!

We hebben ondertussen een oorsmeertestje laten doen en dit wijst uit op malacesia (of hoe je het ook schrijft) in zijn rechteroor, is een overgroei...
Ja, Malassezia. Malassezia is een normale huidgist. Die de overhand kan gaan nemen. Meestal is de oorzaak een allergie. Je moet dit probleem dus langs meerdere wegen aanpakken.
De da schrijft ketofungol voor om algemeen te behandelen aangezien hij jeuk lijkt te hebben aan zijn kont (minder sinds kvv), af en toe aan pootjes en aan zijn plasser en ballen. Door te lekken krijgt hij lelijke rode vlekken (momenteel tussen zijn tenen, is het omdat we aan zee zijn en hij veel in het water zit?)
Ja, dat ketofungol gaat dus niet helpen. Want je lost het probleem niet op met dit middel.
Nu mijn vraag ... momenteel geef ik puur auris met appelazijn 1 x per dag. Zou ik dit verder blijven doen of op medicatie overstappen. Het gaat wel al beter maar je ziet dat hij nog veel flappert, zijn bloedoortje gaat er steeds wat mee open (aan oortje dat ok is). Wanneer het product er net in is, dat is het lastigst.
Ik zou zelf door gaan met de Auris en appelazijn en het overtollige oorsmeer heel zacht verwijderen met een echt katoenen wattenbolletje (eventueel iets vochtig maken met Auris/appelazijn). Dit doe je om ervoor te zorgen dat er geen ontsteking ontstaat. Maar het probleem ga je er niet echt mee oplossen. Ook niet met de ketofungol maar waarschijnlijk ook niet met de Puur Auris + appelazijn (hoewel het mij wel een keer gelukt is).
Om de jeuk tegen te gaan zou ik hem graag met shampoo wassen aan pootjes na een wandeling, kan u 1 aanbevelen.
Ik weet echt niks over shampoos, sorry.... Ik zou hem zelf om te beginnen alleen afspoelen met water en naspoelen met een oplossing appelazijn, groene thee en water.
We hebben beslist om naar een natuurlijk arts te gaan ... die testen en nadien je hond inspuiten met het allergeen zien we momenteel (je weet nooit...) niet echt zitten. Kent u soms een goede arts ik België?
Het is een relatief onschuldig en goed middel om allergieën te behandelen hoor, dat inspuiten met allergeen. Er zijn ergeren middelen! Ik weet geen goede arts in Belgie. Ik weet wel een goede Belgische natuurgeneeskundige: https://natuurgeneeskundeenvoedingbijdi ... 4NzZwSd7vQ

(dit adres heb ik al eerder gegeven geloof ik). Zij is echt super goed op gebied van huidproblemen/allergieën.
We zitten nu aan zee en ik merk dat hij veel meer kriebels heeft en lekt, het zoute water?
Wat bedoel je met lekken?
Ja, dat zou het zoute water goed kunnen zijn. Moet je zelf maar eens met een huidirritatie in de zee gaan zwemmen en je zo op laten drogen. Gegarandeerd dat je gek wordt van de jeuk. Dus ja, goed afspoelen met lauw/warm water en naspoelen met een oplossing appelazijn, groene thee en water. Recept : https://dogsfirst.ie/great-home-made-sp ... itchy-dog/ (ACV is apple cider vinegar).

Maar goed, ja, je moet ook aan de basis gaan werken. Aan de allergie. Dat kan een voedselallergie of een omgevingsallergie zijn, of beide.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3455346
Malassezia is volgens mij typisch eentje die problemen geeft bij een weerstandprobleem.
Dus idd door allergie maar vb ook stress of andere druk op het lichaam. Goede voeding en weerstand verhogen om de algemene lichamelijke conditie te verbeteren zijn dan in mijn ogen heel belangrijk om de behandeling met medicatie succesvol te laten zijn. Maar ja, in het geval van allergie is dat natuurlijk niet haalbaar. Dan moet die oorzaak eerst weg.
Ik hoop dat je vind waar hij op reageert en hem kan helpen..
Ziet er echt heel heftig uit. :(
Door Lizzy
#3455351
pearlsofpassion schreef: di 03 jan 2023, 13:09 Malassezia is volgens mij typisch eentje die problemen geeft bij een weerstandprobleem.
Dus idd door allergie maar vb ook stress of andere druk op het lichaam. Goede voeding en weerstand verhogen om de algemene lichamelijke conditie te verbeteren zijn dan in mijn ogen heel belangrijk om de behandeling met medicatie succesvol te laten zijn. Maar ja, in het geval van allergie is dat natuurlijk niet haalbaar. Dan moet die oorzaak eerst weg.
Ik hoop dat je vind waar hij op reageert en hem kan helpen..
Ziet er echt heel heftig uit. :(
Ik ben het met je eens hoor, dat een weerstandsprobleem ook problemen met gisten kan veroorzaken. En dat kan inderdaad ook door stress of andere factoren worden veroorzaakt. Ik denk bij deze hond zelf dat er een allergie aan ten grondslag ligt. Alle klachten bij elkaar opgeteld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door