Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lola_Bizzy
#3453992
Hallo allemaal, ik kwam op dit forum vanwege het volgende. Ik heb een 13 maanden oude Franse herder die sinds ik hem heb (met 4 maanden) z'n voer niet goed lijkt te verteren. Hij kreeg eerst brokjes van de fokker met een hoog eiwitpercentage en had altijd brijachtige ontlasting, maar ik dacht dat dat aan het hoge eiwitgehalte lag.

Ik heb sindsdien allerlei andere merken brokken geprobeerd (verschillende eiwitbronnen, met of zonder koolhydraten, gluten etc.), maar hij bleef brijachtige of echt slappe ontlasting houden ('s ochtends leek het vaak wel te gaan maar in de loop van de dag werd het steeds slechter).

Toen kreeg hij giardia, wat ik niet herkende omdat hij altijd slechte ontlasting heeft. Inmiddels is hij ervan hersteld en krijgt al een tijd (twee maanden of zo) kvv (diverse soorten maar nu even darf). Dat gaat beter, dat wil zeggen dat hij 's ochtends krijtdroge poep heeft gevolgd door nog wat dunne ontlasting, en later op de dag nog een keer zachtere poep (niet echt brijachtig maar ook niet heel stevig). In elk geval een stuk beter.

Toch klopt het voor mijn gevoel niet. Ik kan hem natuurlijk gewoon op de kvv houden, wat ik ook ga doen, maar dat lijkt een beetje op symptoombestrijding. Er klopt iets niet. Waarom verteert een hond geen enkele brok, en trouwens ook geen zelf samengestelde maaltijden met rijst, aardappel o.i.d. erin. Ik wil hem daarbij ook weleens brok kunnen geven, tijdens vakantie of zo.

Ik heb twee dierenartsen geraadpleegd, die wisten het niet of zeiden maar wat. Een holistisch dierenarts heeft hem onderzocht maar uiteindelijk ben ik daar ook niets mee opgeschoten.

Ik weet eigenlijk ook niet goed wat nu te doen. Dit accepteren omdat het met kvv redelijk gaat? Of doorgaan met erachter proberen te komen waarom hij alles wat geen vers vlees is niet verteert? Hij krijgt trouwens ook elke dag pre- en probiotica door z'n eten, plus een vitaminemix (van de holistisch dierenarts, dus misschien had hij toch een gebrek daaraan opgebouwd).

Ik vroeg me af of iemand hier iets over kan zeggen.
#3454009
Tja, rauwe voeding is de natuurlijke voeding voor een hond. Daar zijn ze het meest op gebouwd.
Brok is een poging van de mens om iets te maken dat eenvoudiger te voeren, langer te bewaren en goedkoper te produceren is, maar het is onnatuurlijk voor het spijsverteringsstelsel van de hond.

Ik denk dat je dat nog het beste kan vergelijken met lactoseintolerantie bij de mens. Melk is ook geen natuurlijk voedsel voor een volwassen mens.
Is dat dan een afwijking? Niet echt, het wel kunnen verteren van onnatuurlijke voeding is eerder een (nuttige) afwijking.
Is dat een probleem? Ook niet lijkt me...


Ik vind je beschrijving van zijn ontlasting toch ook wel niet ideaal klinken. Is hij getest giardiavrij? Of gewoon gehandeld en erna niet meer getest?
Door Lola_Bizzy
#3454015
Ik snap wat je bedoelt en ik zou er ook wel mee kunnen leven hoor. Maar zoals je al zegt is zijn ontlasting nog niet helemaal zoals ik van andere honden gewend ben, en toch nog steeds wat wisselend (een beetje té droog of net iets te nat). Hij is negatief getest op giardia.
#3454020
Misschien kan een andere kvv nog soelaas brengen.
Voer je de hele dag hetzelfde? Of zijn er nog extra's zoals groenten, ei, vis ed die je op een bepaald moment van de dag toevoegt? Hoeveel maaltijden krijgt hij per dag?
Door Lola_Bizzy
#3454024
Ik heb ook al andere kvv geprobeerd, maakt geen verschil. Een paar keer per week groenten, over de dag wat beloninkjes (meest gedroogd vlees). Twee maaltijden per dag, soms drie. Ik denk dat ik het maar moet accepteren dat het is hoe het is. Hij is verder wel gezond en glanst mooi.
#3454031
En hij heeft het elke dag? Dat soort ontlasting? Altijd hetzelfde?

Vaak is het toch iets specifiek waar ze dan niet goed op reageren. Als het ene stuk hard is en de rest zacht en het zijn geen darmparasieten. Vandaar dat ik er zo op doorvraag.

Misschien kan iemand anders nog wat bedenken.
Door Lizzy
#3454036
Weet je zeker dat hij negatief is voor giardia? Ik herken dit wel (als ik eerlijk) ben als een hond die nog positief is. Wie heeft hem getest en hoe? Van hoeveel dagen ontlasting en met welke test?
Door Lola_Bizzy
#3454037
pearlsofpassion schreef:En hij heeft het elke dag? Dat soort ontlasting? Altijd hetzelfde?

Vaak is het toch iets specifiek waar ze dan niet goed op reageren. Als het ene stuk hard is en de rest zacht en het zijn geen darmparasieten. Vandaar dat ik er zo op doorvraag.

Misschien kan iemand anders nog wat bedenken.
Z'n ontlasting wisselt wel een beetje per dag. Maar nooit steeds harde keutels. Altijd 's ochtends wel vrij goed (hooguit wat droog), later op de dag zachter (maar met kvv dan wel steviger, met een nat laagje erom of zo). Soms een klein beetje diarree, ook vaak 's ochtends nadat ie eerst twee keer goed poepte.

Krijgt ie de helft of meer brokken, dan wordt z'n ontlasting zachter, van slappe drollen tot een brij. Maar in de ochtend gaat het ook nog wel.

Ik probeer het goed bij te houden, maar het is wel een hele studie, om na te gaan wat ie precies heeft gekregen, waarom z'n ontlasting zo is etc. Maar ik weet wel dat het niet stabiel 'goed' is, elke dag is er wel iets van diarree of brij.
Door Lola_Bizzy
#3454039
Lizzy schreef: ma 05 dec 2022, 14:47 Weet je zeker dat hij negatief is voor giardia? Ik herken dit wel (als ik eerlijk) ben als een hond die nog positief is. Wie heeft hem getest en hoe? Van hoeveel dagen ontlasting en met welke test?
Ik heb hem zelf getest met deze:
https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... st-2st.htm

Twee keer getest, de eerste keer met twee dagen ontlasting (meen ik, of het was één dag), de tweede keer met drie dagen ontlasting.

De giardia-geur is er niet meer, en z'n ontlasting is ook anders dan toen hij giardia had. Toen was het ook met kvv later op de dag een brij ('s ochtends wel stevig).

Maar nu ga ik toch een beetje twijfelen. Kan het nog wel eens laten testen.
Door Lizzy
#3454040
Lola_Bizzy schreef: ma 05 dec 2022, 15:14 Ik heb hem zelf getest met deze:
https://www.deonlinedrogist.nl/drogist/ ... st-2st.htm

Twee keer getest, de eerste keer met twee dagen ontlasting (meen ik, of het was één dag), de tweede keer met drie dagen ontlasting.

De giardia-geur is er niet meer, en z'n ontlasting is ook anders dan toen hij giardia had. Toen was het ook met kvv later op de dag een brij ('s ochtends wel stevig).

Maar nu ga ik toch een beetje twijfelen. Kan het nog wel eens laten testen.
Mijn hond had ook nul kenmerken van Giardia ontlasting. En was wel positief. En het punt is dat je echt zeker moet zijn dat de Giardia weg is, voordat je stappen kunt ondernemen om die darmwerking en vertering te verbeteren.

Ik weet niet wat voor test dit is en ik heb er even op zitten googlen maar is dit een Giardia-antigeen test?
#3454041
Kan hij niet gewoon een ouderwetse overgevoeligheid hebben voor een bepaald ingrediënt in de kvv, en daardoor ook op kvv geen stevige ontlasting hebben? Daar kom je eigenlijk alleen achter door zelf te gaan samenstellen. Ik weet niet of je daar tijd en zin in hebt?
Dat hij op brok slechte ontlasting heeft, verbaast ons hier op barfplaats natuurlijk niet :biggrin2: :biggrin2: , maar het kan zijn dat je kvv bijvoorbeeld te vet is, of dat er een ingrediënt in zit waar hij niet tegen kan.
Door Lola_Bizzy
#3454044
Lizzy schreef: ma 05 dec 2022, 15:26 Ik weet niet wat voor test dit is en ik heb er even op zitten googlen maar is dit een Giardia-antigeen test?
Het is een sneltest ja. Waar zou ik het best kunnen laten testen? Dierenarts of is Het Woud ook goed?
Door Lola_Bizzy
#3454046
Anne in Zweden schreef: ma 05 dec 2022, 15:31 Kan hij niet gewoon een ouderwetse overgevoeligheid hebben voor een bepaald ingrediënt in de kvv, en daardoor ook op kvv geen stevige ontlasting hebben? Daar kom je eigenlijk alleen achter door zelf te gaan samenstellen. Ik weet niet of je daar tijd en zin in hebt?
Dat hij op brok slechte ontlasting heeft, verbaast ons hier op barfplaats natuurlijk niet :biggrin2: :biggrin2: , maar het kan zijn dat je kvv bijvoorbeeld te vet is, of dat er een ingrediënt in zit waar hij niet tegen kan.
Ik heb hem ook een tijdje helemaal geen vlees gegeven om dat uit te sluiten, ook zelf bereid (met premix). Maar eigenlijk op alles reageert hij slecht, hoewel dus op kvv nog het best, ik ben al blij dat ie redelijk stevige ontlasting heeft in plaats van een brij die niet op te rapen is. Ik kan wel eens wat meer afwisselen in kvv, naar één of twee diersoorten ipv vier. En een wat magerder soort proberen, om te vet uit te sluiten. Zal me er eens in verdiepen.
Laatst gewijzigd door Lola_Bizzy op ma 05 dec 2022, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door