Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3453255
Zoals het onderwerp al zegt: Biscuit. Het gaat helemaal kl*te en dan met 10 o's.

Twee weken geleden ging ik nog bijna dagelijks met haar steppen. Nu verliest ze in super rap tempo controle over haar achterpootjes. Ze zakt er doorheen en kan bijna niet meer lopen. Zwaait alle kanten op.

We zien het letterlijk iedere dag achteruit gaan. We zijn helemaal 'devestated'. Als ze in dit tempo door gaat, weet ik niet eens of ze volgende week nog leeft.

We zijn natuurlijk bij de dierenarts geweest. Hij schrok ook. En zei eigenlijk vrij snel "dit is neurologisch". Hij heeft haar een spuit dexamethason + tramadol gegeven, volgende morgen weer terug naar de kliniek. Nul verschil. Rontgenfoto's gemaakt, niks op te zien (ja 1 kleine spondylose brug net na de ribben partij, maar weinig kans dat dit de oorzaak is). Willen we het zeker weten wat er aan de hand is, moeten we een MRI laten maken. Maar mijn dierenarts gaf ter overweging mee : "stel dat de uitkomst is dat er iets zit te te opereren is: laten jullie haar dan opereren? Want ze is bijna 13 jaar, heeft nu geen pijn maar dat zal niet het geval zijn als ze uit de operatie komt en moet revalideren". Waarbij hij wel behoorlijk zeker is dat hier geen opereren aan is.

Op dikke pijnstilling gezet, ondanks dat wij allemaal vinden dat ze geen pijn heeft, gewoon, voor de zekerheid. En dat maakt inderdaad nul verschil.

Ze krijgt allerlei supplementen zoals muscle support van Phytonics. Maandag de 28ste gaan we naar een dierenarts in Duitsland met een mega reputatie qua acupunctuur en osteopathie. Adres gekregen van Biscuit's fokker. Mail gestuurd naar de fysio (nog geen reactie op gekregen) en als ik vanavond niks gehoord heb ga ik mailen naar een fysio die ook hydrotherapie doet. We overwegen ook een rolstoel. Puur omdat ze in die kop gewoon nog echt 200% is. En op dit moment lijkt ze zelf niet eens in de gaten te hebben dat ze zich in grote problemen bevind. Biscuit nog lol heeft voor 10 en helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal niet dood wil. Ze ploegt door de kamer, bemoeit zich overal nog mee, wil gewoon mee wandelen (we hebben ook een draagband gekocht voor onder haar buik) en als ze eenmaal snelheid te pakken heeft met wandelen (draven) dan gaat ze als een raket. Nou ja, een soort van.

Ik denk dat ik het vooral van me af wil schrijven en jullie op de hoogte wil stellen en.... mochten jullie ideeën hebben van "heb je hier al aan gedacht?" of "ik heb super goede ervaring met": dan houd ik mij ontzettend aanbevolen.

Ga ik nu weer ff keihard janken boven.
#3453256
Wat een verdrietig bericht.
Ik heb geen hulp idee voor je.
Alleen dat het leven eindig is, voor mens en hond. Het is gewoon zo.
Goed voor haar zorgen en meer zal er wel niet zijn.
Janken kan wel, als ze er niet meer is. Nu verdriet slikken en zo normaal mogelijk doen.
Sterkte, ik zou niet eens naar een behandeling zoeken.
Liefs,
Hanny
#3453257
O Lizzy, wat een zorgen ineens! Wat ontzettend naar om je hondje zo te zien zwabberen!

Dat gezegd hebbende: als de hond duidelijk nog lol heeft in het leven en duidelijk geen pijn heeft, dan zou ik er geen probleem mee hebben er een paar wieltjes onder te zetten. Die dingen zijn nou net uitgevonden en gemaakt voor dit soort gevallen!

En ik zou zeker ook acupunctuur proberen, als dat financieel mogelijk is. Gewoon, omdat niet geschoten altijd mis is, en acupunctuur niet zo invasief is als een operatie.

Sterkte met je biskwietje! :-*
#3453262
Oh Lizzy, wat erg. Je mooie lieve meisje opeens zo in de problemen.

Ik heb geen wondertips, alleen dat hydrotherapie op zo’n loopband in een bak water echt heel goed is voor bespiering en kracht. Maar ik geen idee heb of je het daarmee redt bij dit probleem, het zal misschien een stukje van de puzzel kunnen zijn.
Schrijf hier maar wat je wilt en janken mag. Alles mag, want het is jou lieve meisje. En waar iedereen meeleefde toen ze haar prachtige nest kreeg, zo leven we nu ook mee.
#3453264
Oh wat een grote zorgen om Biscuit :'(
Janken kan opluchten, en met een kussen smijten helpt ook.

Ik heb geen advies, maar als ze nog zo vrolijk is en ze geen giga pijn heeft, zou ik voor de rolstoel gaan als dat nodig is. Heeft de da nog aan Gabapentine gedacht tegen evt. zenuwpijn die kan ontstaan of er misschien al is?

Heel veel sterkte :-*
#3453266
Wat verdrietig zeg! :'(
Ik zou vooral kijken waar je haar een plezier mee kunt doen. Wel eerlijk dat de DA dat eigenlijk ook zegt.. operaties en pijn zijn erg naar natuurlijk.
Als wieltjes voor de achterhand een oplossing kunnen zijn.. so be it! Als ze daar nog een poos mee rond kan skeuren en verder comfortabel kan leven zou dat mooi zijn toch.

Heel veel sterkte :-*
#3453270
Chenak verloor op die leeftijd ook sturing over zijn achterpoten, bij hem waarschijnlijk een wervelkanaal vernauwing. Hij heeft het nog een poos goed gedaan met corticosteroïden. Er zat waarschijnlijk wat zwelling in het ruggenmerg en door de cortico’s verdween dat weer. Zijn achteruitgang was wel veel minder snel dan wat jij beschrijft.

Hij had geen pijn maar wel raar gevoel in zijn poten en begon ze kaal te likken. En hij kreeg moeite met poepen, voelde dat niet meer. Dus hij kon zich uitrekken en dan floepte er ineens een drol uit. Kan Biscuit wel gewoon poepen en plassen? Let evt op voor overloop blaas.

Ik wens jullie vooral veel sterkte!
#3453271
Siberienne schreef: do 24 nov 2022, 17:18 Chenak verloor op die leeftijd ook sturing over zijn achterpoten, bij hem waarschijnlijk een wervelkanaal vernauwing. Hij heeft het nog een poos goed gedaan met corticosteroïden. Er zat waarschijnlijk wat zwelling in het ruggenmerg en door de cortico’s verdween dat weer. Zijn achteruitgang was wel veel minder snel dan wat jij beschrijft.

Hij had geen pijn maar wel raar gevoel in zijn poten en begon ze kaal te likken. En hij kreeg moeite met poepen, voelde dat niet meer. Dus hij kon zich uitrekken en dan floepte er ineens een drol uit. Kan Biscuit wel gewoon poepen en plassen? Let evt op voor overloop blaas.

Ik wens jullie vooral veel sterkte!
Biscuit heeft 1 flinke shot cortico's gehad met nul impact. Ze drinkt sindsdien al dagen wel vrij veel. De achteruitgang is echt schrikbarend. Twee weken geleden ging ik nog met haar steppen. Vorige week liep ze nog lekker met me mee voor een korte wandeling en momenteel kan ze niet eens meer normaal door het huis lopen.

Biscuit likt niet aan poten en kan gewoon plassen en poepen. Ze plast ook goed uit voor m'n gevoel. Wat is overloopblaas?

Dank je wel, lief van je :-*
#3453273
Hanny schreef: do 24 nov 2022, 14:37 Wat een verdrietig bericht.
Ik heb geen hulp idee voor je.
Alleen dat het leven eindig is, voor mens en hond. Het is gewoon zo.
Goed voor haar zorgen en meer zal er wel niet zijn.
Janken kan wel, als ze er niet meer is. Nu verdriet slikken en zo normaal mogelijk doen.
Sterkte, ik zou niet eens naar een behandeling zoeken.
Liefs,
Hanny
Janken doe ik inderdaad niet in haar bijzijn hoor. Maar soms moet het er wel ff uit. Ik snap helemaal dat je niet voor behandeling gaat. Zou ik het laatste filmpje van Biscuit naar haar fokker sturen zou ze (zeker te weten) terug sturen "Please Lizzy, have her put down tomorrow". Maar ieder kijkt daar toch op z'n eigen manier naar. Ze staat (as we speak) onder de tafel. Te eisen dat ze nog een pinda krijgt. Ze vindt dat ze daar recht op heeft en vlug een beetje. Ze heeft geen pijn. Ik ben daar minder rigoureus in. Ik moet ook nog afwegingen maken over wat ik wil voor haar wil, voor ons wil, voor iedereen wil. Met haar welzijn voorop.
#3453276
Anne in Zweden schreef: do 24 nov 2022, 14:40 O Lizzy, wat een zorgen ineens! Wat ontzettend naar om je hondje zo te zien zwabberen!

Dat gezegd hebbende: als de hond duidelijk nog lol heeft in het leven en duidelijk geen pijn heeft, dan zou ik er geen probleem mee hebben er een paar wieltjes onder te zetten. Die dingen zijn nou net uitgevonden en gemaakt voor dit soort gevallen!

En ik zou zeker ook acupunctuur proberen, als dat financieel mogelijk is. Gewoon, omdat niet geschoten altijd mis is, en acupunctuur niet zo invasief is als een operatie.

Sterkte met je biskwietje! :-*
Dank je :-*

We hebben nu contact met iemand die ervaring heeft met een rolstoel bij haar hond, die volledig verlamt was. Want in huis is het best lastig. Ze lopen met zo'n ding aan overal vast. Voor ons is het op zich geen probleem om de woonkamer wat te verbouwen.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook best wel graag zou weten wat er aan de hand is.... Maar ja goed, wat ga ik met die informatie doen...? Stel er zit een tumor (dat zou zo maar eens kunnen, gezien de symptomen). Gaan we die weg laten halen? Nou ja, als het antwoord daarop nee is, waarom dan een MRI? Dat soort dingen :-X :'(
#3453277
Kaela schreef: do 24 nov 2022, 15:20 Oh Lizzy, wat erg. Je mooie lieve meisje opeens zo in de problemen.

Ik heb geen wondertips, alleen dat hydrotherapie op zo’n loopband in een bak water echt heel goed is voor bespiering en kracht. Maar ik geen idee heb of je het daarmee redt bij dit probleem, het zal misschien een stukje van de puzzel kunnen zijn.
Schrijf hier maar wat je wilt en janken mag. Alles mag, want het is jou lieve meisje. En waar iedereen meeleefde toen ze haar prachtige nest kreeg, zo leven we nu ook mee.
Ahhh, lief van je :'( :-*

Ze was zo'n geweldige moeder, mijn Biskje. En ze is zo'n geweldige hond. Echt een juweeltje. Ik kan haar ook gewoon nog helemaaaal niet missen. Ik heb nog niks gehoord van fysio nummer 1 dus ik ga morgen contact opnemen met fysio nummer 2 die ook hydro therapie doet. Al moet ik zeggen dat de snelheid waarmee het gaat dat ook waarschijnlijk geen zin meer heeft.....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door