Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3453606
Jee... wat een ongelooflijke stressvolle, angstige en onzekere periode... :'( :-X :-[ Ik wil je sowieso heel veel sterkte en wijsheid wensen en daarnaast heel veel mooie genietmomenten zoals vandaag. :-* Je weet dat je hond ouder wordt, op een gegeven moment oud is maar voor jou nog niet te oud.

Mijn eerste Duitse herder had op latere leeftijd ook achterhandsproblemen, waarschijnlijk wel
degeneratieve myelopathie. Het was voor het tijdperk van DNA-testen; zij was geboren in 1991. De trigger voor ernstige klachten was een operatie aan haar oog waar op het onderste ooglid een ieniemienie bultje zat. Omdat er vuil in haar oog kwam wat continue voor irritatie zorgde en behandeld moest worden, heb ik destijds in overleg met de dierenarts toch besloten haar te opereren. Ze was toen bijna 13 jaar, verder nog gezond. Ze kreeg aangepaste narcose vanwege haar leeftijd. Ze kwam heel moeizaam uit de narcose maar uiteindelijk toch. Ik heb haar wakker meegenomen naar huis, maar 's avonds ging het fout met haar hart en dus haar achterhand. De dienstdoende arts wilde haar in laten slapen en zei dat ze de volgende ochtend niet zou halen. Maar haar koppie was, net als nu bij jouw Biscuit, volledig helder. Ik heb gezegd dat hij alles op alles moest zetten om haar de nacht door te krijgen. Ik weet niet meer wat precies ze ingespoten heeft gekregen, maar ze heeft het gehaald. Haar hart herstelde, haar achterlijf niet.

Voor de operatie was haar achterhand al zwakker maar ze liep altijd nog zelfstandig drie kwartier in een rustig tempo en ze viel niet om. Ik droeg haar de trappen op en tilde haar in de auto. Dat kon ze niet meer. Omdat ze na de operatie niet meer in staat was om zelfstandig te wandelen (in huis redde ze zich wel met veel waggelen) heb ik ook weer in overleg met mijn eigen dierenarts wel gekozen voor een rolstoel. Daarnaast fysiotherapie en zwemsessies. Ik had het 'geluk' dat het in de zomer gebeurde... Ook zetten we haar wel op pijnstilling, Rimadyl en kreeg ze injecties anabolen.

De reden van de rolstoel en de pijnstilling wil ik graag toelichten. Van de aandoening zelf, degeneratieve myelopathie, heeft de hond inderdaad geen pijn. Maar: continu instabiel lopen, continu moeten corrigeren en ook continu de rug verzwikken dat doen dus wel pijn. Een hond die continu door zijn rug gaat vanwege zenuwuitval heeft geen pijn door de aandoening maar wel door het gevolg van alle verzwikkingen en correcties. Vandaar dat wij er destijds (2003) er heel bewust wel voor gekozen hebben om pijnstilling te geven. Het zwemmen (ik reed elke dag met haar naar een vaart waar ze kort moest lopen tot het water en samen zwommen we dan even en gingen we weer terug) en de rolstoel maakten het dat haar spieren wel weer aansterkten. Bovendien: met een rolstoel ligt de rug stabiel en kan die niet heen en weer 'knakken' wat linksom of rechtsom veel ongemak bespaart. Buiten liep ze in de rolstoel, binnen had ik een soort van tasje om haar heen. Ook al kon ze zelfstandig in huis lopen, ik hielp haar zoveel mogelijk om de rug stabiel te houden en haar oude botjes te ondersteunen. Ik had vinyl in huis, dus dat was mooi stroef. Verder meerdere warme en comfortabele slaapplekken. Natuurlijk had ik een oude hond die meer sliep, minder actief was en voor wie niet alles meer hoefde op het gebied van activiteit. Toch liep ik uiteindelijk toch weer twee langere routes van een half uur en drie kwartier, een kortere ronde van 15-20 minuten en het laatste korte plasrondje van 5-10 minuten. Dat laatste rondje liep ze uiteindelijk weer zonder rolstoel. Ook kon ik met haar blijven speuren, met rolstoel en al. Ik heb deze rolstoel destijds in Rotterdam nieuw gekocht en was precies op haar lijf gemaakt en aangemeten. De eerste keer proberen in Rotterdam was een beetje raar, maar thuis in Den Helder liep ze er zo mee weg en ja, ze rende er ook gewoon mee. Incontinent is ze niet geworden.

Mijn Duitse herder heeft een jaar lang veel plezier van de rolstoel gehad, we konden ook gewoon weer naar het strand en het bos. Het zorgde er samen met het zwemmen en de fysiotherapie voor dat de spieren in tact bleven, ook al was de aansturing niet meer goed. Ze is bijna 14 jaar geworden en niet overleden aan deze aandoening. Ze kreeg maligne lymfoom. :'( Op een gegeven moment moest ik een zekere keuze maken... :'( :'( :'( Het was vredig inslapen of stikken... Tsja... Ze is ingeslapen in mijn armen en haar laatste adem uitgeblazen in mijn rechterhand. Mijn Youthan, RIP.

Ik hoop dat mijn bovenstaande verhaal ook een beetje bemoedigend voor je is omdat mijn hond dus niet is overleden aan achterhandszwakte. Bovendien ben je bij een dierenarts die wel behandelmogelijkheden ziet, ik ben wel benieuwd welke behandeling dat is. Destijds was er geen behandeling en hebben wij, dierenarts en ik, gekozen voor bovenstaand traject. Met succes, tenminste, mijn hond leed niet en dat was voor mij het belangrijkste. Genezen kon en kan je deze aandoening niet, voor zover mij bekend. Weet dat er meerdere mogelijkheden zijn wanneer de zenuwbanen in de achterhand van je hond afsterven maar het koppie van je hond nog altijd goed is. Stichting Gezonde Duitse Herder verhuurt ook rolstoelen, mocht je in de toekomst dat toch willen overwegen. Volgens mij zit er een afgiftepunt in Sliedrecht. Veel sterkte, knuffel voor je meisje en geniet van de goede dagen. :-*
#3453617
Heel erg bedankt voor het delen van je verhaal. Ik heb het vol spanning gelezen. En ik zelf sluit ook nog niks uit. Meneer de dierenarts kan het niks vinden, een rolstoel. Maar als ik denk dat het een passend middel is voor Biscuit: koop of huur ik er een. Maar ik zeg er ook wel bij dat ik Biscuit niet in een mand ga leggen thuis. Daar gaat zij niet gelukkig van worden. Maar ik snap volstrekt waarom jij het wel hebt gedaan.

Overigens zou je bij een Duitse Herder gelijk aan DM denken met deze symptomen maar ik heb de afgelopen dagen heel veel geleerd en toch vind ik de symptomen van jouw hond eigenlijk niet overeen komen met het verloop van DM. DM sluipt er langzaam in. Zulke plotselinge verslechteringen zie je niet, eigenlijk. En een hond knapt ook niet nooit op, het wordt nooit beter zeg maar, alleen maar slechter. Het kan goed hoor, dat jouw hond A/A (homozygoot) zou zijn getest voor het SOD1 geen. Dat zegt dan overigens nog steeds niet dat de hond ook DM krijgt of heeft. Ze moeten dan nog steeds eerst alle andere oorzaken (eigenlijk he) uitsluiten, willen ze er het stempel DM vandaag de dag op mogen plakken.

Maar goed, maakt verder voor het verhaal niet uit. Ik ben heel blij met jouw verhaal en jouw ervaringen en ik vind dat je op een prachtige manier en waardige manier en liefdevolle manier het beste uit het leven van jouw hond hebt gehaald. Prachtig :-*
#3453639
Anne in Zweden schreef: wo 30 nov 2022, 16:21 Zo zeg, dat is wel een heel verschil met zaterdag! Dat filmpje vond ik hartverscheurend om te zien, dat ik echt dacht van: is dit niet vreselijk veel ongemak voor Biscuit? Maar als je haar dan vandaag ziet... stukken beter!
Dat was ook de dag dat mijn hart brak hoor :'( (dit was echt een slechte dag, de dagen daarvoor waren zo slecht niet). Zeker dat het ongemakkelijk voor haar was. We deden haar binnen en buiten ook vaak haar buikband om, om te helpen. En dan ging het wel beter. Leo had iets gemaakt waardoor de handvatten omhoog bleven staan dus we hadden haar ook makkelijk te pakken.

Maar ja goed, daarnet sprong ze dus op de bank.
#3453640
Lizzy schreef: wo 30 nov 2022, 16:31 Dat was ook de dag dat mijn hart brak hoor :'( (dit was echt een slechte dag, de dagen daarvoor waren zo slecht niet). Zeker dat het ongemakkelijk voor haar was. We deden haar binnen en buiten ook vaak haar buikband om, om te helpen. En dan ging het wel beter. Leo had iets gemaakt waardoor de handvatten omhoog bleven staan dus we hadden haar ook makkelijk te pakken.

Maar ja goed, daarnet sprong ze dus op de bank.


Zo dan! Dat is toch een groot succes te noemen. Hopelijk kan ze met behulp van de behandelingen nog een hele tijd van het leven genieten - en jullie van haar, want wat is het toch een schatje om te zien. Zo'n lief koppie!

En sodeju zeg, wat is Sjoerd groot! :o
#3453641
Wat een groot verschil met het filmpje van zaterdag zeg. Ze staat en loopt vandaag veel stabieler en er lijkt veel meer rust daardoor in haar poten en rug. Jeetje wat een verschil, dat was een goede behandeling.
Mijn duimen gaan keihard draaien dat ze op deze manier nog een hele tijd kan genieten van alles! :-*
op naar de volgende behandeling. :-*
En dat ze maar veel stukjes kaas mag krijgen. :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door