Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#3451981
Hai, ik post niet vaak, maar ik weet het even niet. Vorige week zondag begon Chica met buikkrampen, wilde niet lopen, dus kippenbouillon met wat bouillonblokje erin. Dat lustte ze wel, de volgende dag beetje gekookt spiervlees, paar stukjes over de hele dag. Ging goed, geen koorts, en ze was al weer aan het sjezen in de tuin. Omdat er allemaal zwarte drapjes lagen, heb ik het menu maar niet verandert. Afgelopen vrijdag had ze weer buikkramp, dat merkten we pas toen we in de uiterwaarden stonden. Dus ik rondje met Lotte gelopen, mijn man bleef wachten, want ze verzette geen stap, totdat wij er weer waren. Ze begon weer vrolijk te kwispelen en te snuffen, zoals normaal, kennelijk waren de krampjes weggetrokken.
Nu is ze nog steeds aan de dunne, ik durf haar geen normaal vers te geven.
Ik was vorige week al begonnen met okugest, vanmorgen maar eens probiotica gegeven ipv okugest. Je merkt niets aan haar, in de uiterwaarden rent ze weer gewoon en thuis loopt als een malle weer door de tuin achter de vogels aan te rennen, en heeft vreselijke honger. Wat zal ik nou doen, toch gewoon vers geven en dan wat fijngehakt...
Door vagebond
#3451992
Kippenbouillon met klein stukje bouillonblokje en gekookt spiervlees, hart, lever. Paar stukjes om haar darmen niet teveel te belasten. Ik zie haar nu net bramen eten van de struik,
Door Lizzy
#3452000
Je hond is nu 1 week aan de dunne? Dat is best lang. Waarom geef je bouillonblokjes? Heel eerlijk? Daar zou ik direct mee stoppen. Dat voegt niks toe. En ik vind het niet gezond. Hart en lever zijn allemaal laxerend, dus ik ben bang dat dat je nu niet gaat helpen. Wat je kunt doen is super mager gekookt vlees geven (en daar dan na het afkoelen het vet afscheppen) met gekookte pompoen. Ik denk dan aan bijv. kip of kalkoen. Ongeveer 50:50 (50% vlees en 50% gekookte pompoen). De winkels liggen er vol mee, met pompoen! Je kunt ook wat Psyllium husk geven. Als je hond koorts krijgt of bloed bij de ontlasting krijgt of echt ziek wordt: dan raad ik een ritje dierenarts aan. Oh, wat super goed werkt (vaak) bij diarree is Slippery Elm.
Door vagebond
#3452002
Ik had wat kruimels van zo'n blokje gedaan, ok die husk heb ik in huis, mag het gekookte courgette zijn ook, die staan in de tuin nl.
Ik heb mager paardenvlees.
Anders morgen even halen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3452007
Maar had ze al diarree toen je gekookt voer begon te geven?
Of enkel buikkrampen?
Misschien is ze net aan de dunne wegens dat gekookt voer?

Dat ze bramen eet is wel logisch als ze zo weinig te eten krijgt.
Waarom denk je dat weinig eten geven helpt tegen diarree?

Je merkt verder niets meer aan haar? Geen buikkrampen oid?
Waarom niet gewoon een degelijk menu geven? Met bot of minstens calciumsupplement. Zonder dat is het logisch dat ze geen vaste ontlasting heeft.
Door vagebond
#3452015
Nee, ze had buikpijn en aan de dunne, om de darmen te ontzien, gekookt vlees en bouillon gegeven.
Ik merk niets aan haar op dit moment, maar dat was van de week vrijdag ook zo, en toch in ene weer buikpijn. Was maar even. Nu gister en vandaag niets gemerkt.
Door Lizzy
#3452024
Lastig hoor. Dit kan van alles zijn geweest. Van een virus tot iets smerigs gegeten tot wormen tot giardia tot weet-ik-nog-allemaal niet meer.

Ik zou haar weer op haar normale voer terug zetten. Even wat gekookt water er overheen. Zo mager mogelijk. Ik weet niet wat je normaal voert. En dan het liefst pompoen en geen courgette. En wat psyllium husk er over heen. En dan even kijken hoe het gaat.
Door vagebond
#3452025
Ik heb 2 teckels, Lotte heeft nergens last van.
Ik was wel even bang voor vogelgriep, maar geen koorts of benauwdheid. We lopen altijd in de uiterwaarden, en daar eten ze wel eens wat.
Vandaag konijnkarkas, moet ik dat wat fijner maken en heet water overheen doen?
Door Lizzy
#3452028
vagebond schreef: ma 31 okt 2022, 07:30 Ik heb 2 teckels, Lotte heeft nergens last van.
Ik was wel even bang voor vogelgriep, maar geen koorts of benauwdheid. We lopen altijd in de uiterwaarden, en daar eten ze wel eens wat.
Vandaag konijnkarkas, moet ik dat wat fijner maken en heet water overheen doen?
Je hebt ongemalen karkas dus? Als ze zich vandaag goed voelt, zou ik dat zo geven. Geen heet water overheen doen. Fijner maken mag natuurlijk altijd. En dan even kijken hoe ze zich gaat voelen na het eten.
Door hannabelgje
#3452029
Je hoeft niet persee een hele pompoen te halen. De meeste supermarkten hebben ook gesneden pompoen vers of in de vriezer. Is ook makkelijk in de vriezen in porties.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door doranto
#3452031
vagebond schreef: ma 31 okt 2022, 08:04 Ok, ga ik doen, pompoen kun je inderdaad even blancheren en in de vriezer bewaren
Pompoen blancheer ik hier nooit. Ik schil het, haal de pitten eruit, snij het in blokjes en dan hup de vriezer in. Gaat al jaren prima.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door