Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie74
#3448960
Beste allemaal,

Jullie deskundigheid heb ik nodig denk ik.
Sommige kennen onze Fritz al andere nog niet.

Fritz in onze Cesky Fousek pup van nu tien maanden.
Ongeveer in juni kreeg Fritz wat kale plekken op de voorpoten. met name op de knokkels zogezegd.
We hebben dit aangekeken, verzorgd en dachten opgelost.
Daarna met het warmere weer begon het weer, af en aan met jeuk.
Alleen bovenop de poten, de knokkels.
Haren vielen uit, groeiden weer aan. Jeuk kwam en ging.
Begonnen met insmeren van een mengsel van lavendel olie en kokosolie zodra hij jeuk vertoonde.
Dan trok de vurigheid eruit en was de jeuk weer weg.

Conclusie van mijn kant, allergie? waarvoor? geen idee, maar laten we vooral eens met voeding starten.
Bewust 2 x 24 uur het zelfde gaan voeren om te kijken of de jeuk door voedsel zou kunnen komen.

Bij alle soorten geen reactie binnen 48 van hetzelfde voer qua diersoort.
Maar ach het haar groeide weer aan. dus blijkbaar iets goeds gedaan.
Paar dagen later weer enorme jeuk.....
en wat raar achterpoten ook nu wat kale plekjes.

Blauwalg water? gezien de hitte?
Ergens anders gaan wandelen waar het water zeker betrouwbaar is.
En voila veel minder jeuk aanvallen?
Gek, de ondergrond is daar van zand icm met water en veel minder gras.

Zou het dan gras allergie zijn? of pollen?
dus terug naar oude stek, maar niet specifiek dan binnen 24 uur jeuk?
Dierenarts heeft schraapsels genomen maar weet het gewoon weg niet.

Niks wat wijst op iets specifieks?

Een van jullie dit wellicht ooit gezien? ik sluit foto's bij voor het beeld.Afbeelding
Bijlagen
300513150_1024515021573341_7104025157659632268_n.jpg
300513150_1024515021573341_7104025157659632268_n.jpg (1.12 MiB) 2447 keer bekeken
300467781_7781586131915875_368512429378604662_n.jpg
300467781_7781586131915875_368512429378604662_n.jpg (576.68 KiB) 2447 keer bekeken
300428408_1243292079806586_6938779308616633425_n.jpg
300428408_1243292079806586_6938779308616633425_n.jpg (1.06 MiB) 2447 keer bekeken
Door Hanny
#3448971
Nee, ik heb zoiets nog nooit gezien en ik vind het er vreselijk uitzien.
Naar mijn idee, zou het een gevoeligheid voor de omgeving kunnen zijn.
Waarschijnlijk heb je hier een deskundige voor nodig.
Je zou kunnen proberen om het te verbeteren, ik denk aan droog houden en sokjes aan, als hij naar buiten gaat. Zoiets zou ik doen en ook zou ik opzoeken wat er gedaan wordt aan tussenteen eczeem, dat is dit niet, denk ik, maar misschien kun je ergens iets vinden om het te behandelen..Ik denk aan leempoeder, spuitbare honingzalf, zal hij wel er af likken, of een verdunde betadine oplossing. Er is natuurlijk wel meer te bedenken,
Ik zou ook propoliscapsules geven, propoliszalf zou je ook kunnen gebruiken.
Aan mijn advies zul je wel niets hebben, maar ik heb met je meegedacht.

Hanny
Door smulpaap
#3448993
Nee . Nooit zo hevig gezien . Het lijkt erop dat dit hevig is uitgebreid ? Ws met 1 of 2 plekken begonnen ? En weet je wanneer het is begonnen ?
Als de DA het niet weet dan zou ik naar een dermatoloog of holistich DA gaan
Door Lizzy
#3449013
Potverdorie, dit is balen zeg! Mijn eerste reactie is toch wel "allergie voor iets van buitenaf". Ze is nog erg jong maar het kan wel. Op zich is een normale gang van zaken dat als je dierenarts het niet weet, hij/zij je doorstuurt naar een dermatoloog. En dat lijkt me eerlijk gezegd niet onverstandig. Want hiervoor wil je gewoon een diagnose. Uitsluiten dat er niet iets auto-immuun aan de hand is.

Op zich kan het ook een reactie zijn op iets als pesticides, schoonmaakmiddelen, schimmels in de vloer, etc. Dingen waar je niet zo gauw aan denkt.

Ja, je kunt hier alle kanten mee op. Naar een dermatoloog (zou in dit stadium de voorkeur hebben omdat ik zeker wilde weten wat er aan de hand is, hoewel een allergie naar mijn beleving best voor de hand liggend is). Naar een holistisch dierenarts (dat staat voor mij wel misschien op een gedeelde eerste plaats hoor). Zelf aanklooien. En tot je weet wat je gaat doen zelf wat maatregelen nemen:

Een ander schoonmaakmiddel waar je vloeren mee schoonmaakt, pesticides laten verdwijnen, schimmel elimineren.

Na elke wandeling de pootjes schoonmaken:

Zij gebruikt voor het weken van de pootjes dit middel: http://www.clipperdist.com/product/prodine-solution. Ik heb echt geen idee wat een Nederlands equivalent is.

Een hoge dosering omega 3 in de vorm van visolie. En dan wel een zeer goede kwaliteit. Ik zou voor Royal Green gaan. En verder zou ik het toch even niet weten, tot je weet wat er loos is....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3449020
Heb je al geprobeerd om met wandelen schoentjes aan te doen? Misschien voorkomt dat de aanraking met dat waar hij allergisch voor is? Misschien heel simpel gedacht, maar wie weet.

Wij hadden een wandelplek waar Oscar altijd last van zijn voeten kreeg. Er groeide iets wat hem irriteerde. We gingen er niet vaak heen, dus ik heb er verder niets mee gedaan. Maar vandaar dat ik daar aan denk. Dan is een schoentje genoeg om het probleem op lossen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3449031
Ik denk wel dat als je allergie wilt onderzoeken en bepaalde dingen uitsluiten of testen, je dat langer dan 24u of 48u moet volhouden.
Denk eerder aan 2 weken.
Gebruikersavatar
Door essie74
#3449301
Hanny schreef: do 01 sep 2022, 22:49 Nee, ik heb zoiets nog nooit gezien en ik vind het er vreselijk uitzien.
Naar mijn idee, zou het een gevoeligheid voor de omgeving kunnen zijn.
Waarschijnlijk heb je hier een deskundige voor nodig.
Je zou kunnen proberen om het te verbeteren, ik denk aan droog houden en sokjes aan, als hij naar buiten gaat. Zoiets zou ik doen en ook zou ik opzoeken wat er gedaan wordt aan tussenteen eczeem, dat is dit niet, denk ik, maar misschien kun je ergens iets vinden om het te behandelen..Ik denk aan leempoeder, spuitbare honingzalf, zal hij wel er af likken, of een verdunde betadine oplossing. Er is natuurlijk wel meer te bedenken,
Ik zou ook propoliscapsules geven, propoliszalf zou je ook kunnen gebruiken.
Aan mijn advies zul je wel niets hebben, maar ik heb met je meegedacht.

Hanny
zou propolis tintuur kunnen ook? die hebben we toevallig in huis?
ik smeer er nu kokosolie en lavendel op met eucalyptus en frankinsence, en is echt heel veel minder vurig
Gebruikersavatar
Door essie74
#3449302
Hanny schreef: do 01 sep 2022, 22:49 Nee, ik heb zoiets nog nooit gezien en ik vind het er vreselijk uitzien.
Naar mijn idee, zou het een gevoeligheid voor de omgeving kunnen zijn.
Waarschijnlijk heb je hier een deskundige voor nodig.
Je zou kunnen proberen om het te verbeteren, ik denk aan droog houden en sokjes aan, als hij naar buiten gaat. Zoiets zou ik doen en ook zou ik opzoeken wat er gedaan wordt aan tussenteen eczeem, dat is dit niet, denk ik, maar misschien kun je ergens iets vinden om het te behandelen..Ik denk aan leempoeder, spuitbare honingzalf, zal hij wel er af likken, of een verdunde betadine oplossing. Er is natuurlijk wel meer te bedenken,
Ik zou ook propoliscapsules geven, propoliszalf zou je ook kunnen gebruiken.
Aan mijn advies zul je wel niets hebben, maar ik heb met je meegedacht.

Hanny
dank voor het meedenken! :-*
Gebruikersavatar
Door essie74
#3449304
Lizzy schreef: vr 02 sep 2022, 16:03 Potverdorie, dit is balen zeg! Mijn eerste reactie is toch wel "allergie voor iets van buitenaf". Ze is nog erg jong maar het kan wel. Op zich is een normale gang van zaken dat als je dierenarts het niet weet, hij/zij je doorstuurt naar een dermatoloog.
**klopt wat je zeg Lizzy, maar die heeft een beste wachtlijst en hoe we ook zoeken en doen er is geen dag het zelfde qua klachten.**

**Inmiddels wel bekend dat een eerder nest een pup had met gelijke klachten en dit bleek van alles met pollen van doen te hebben :'( **

En dat lijkt me eerlijk gezegd niet onverstandig. Want hiervoor wil je gewoon een diagnose. Uitsluiten dat er niet iets auto-immuun aan de hand is. ( klopt indd..)

Op zich kan het ook een reactie zijn op iets als pesticides, schoonmaakmiddelen, schimmels in de vloer, etc. Dingen waar je niet zo gauw aan denkt.** ( groene zeep en azijn en water.....)**

Ja, je kunt hier alle kanten mee op. Naar een dermatoloog (zou in dit stadium de voorkeur hebben omdat ik zeker wilde weten wat er aan de hand is, hoewel een allergie naar mijn beleving best voor de hand liggend is). Naar een holistisch dierenarts (dat staat voor mij wel misschien op een gedeelde eerste plaats hoor).

Wilde ik graag maar de holistische praktijk neemt geen klanten meer aan momenteel (zeist) Zelf aanklooien. En tot je weet wat je gaat doen zelf wat maatregelen nemen:

Een ander schoonmaakmiddel waar je vloeren mee schoonmaakt, pesticides laten verdwijnen, schimmel elimineren.

Na elke wandeling de pootjes schoonmaken:


Zij gebruikt voor het weken van de pootjes dit middel: http://www.clipperdist.com/product/prodine-solution. Ik heb echt geen idee wat een Nederlands equivalent is.

Een hoge dosering omega 3 in de vorm van visolie. En dan wel een zeer goede kwaliteit. Ik zou voor Royal Green gaan. En verder zou ik het toch even niet weten, tot je weet wat er loos is....
Toevallig had ik die gedachten ook en heb besteld! ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Door essie74
#3449305
Kaela schreef: vr 02 sep 2022, 17:30 Heb je al geprobeerd om met wandelen schoentjes aan te doen? Misschien voorkomt dat de aanraking met dat waar hij allergisch voor is? Misschien heel simpel gedacht, maar wie weet.

Wij hadden een wandelplek waar Oscar altijd last van zijn voeten kreeg. Er groeide iets wat hem irriteerde. We gingen er niet vaak heen, dus ik heb er verder niets mee gedaan. Maar vandaar dat ik daar aan denk. Dan is een schoentje genoeg om het probleem op lossen.
ik heb wel wat geprobeerd maar resulteert in een enorme stress partij... vergt nog wat training, maar 35 kg en 10 maanden is wel ff iets om alleen voor elkaar te krijgen hahahahha
scheelt wel enorm als we dus elders lopen dan hier in het park!
Gebruikersavatar
Door essie74
#3449306
pearlsofpassion schreef: vr 02 sep 2022, 19:35 Ik denk wel dat als je allergie wilt onderzoeken en bepaalde dingen uitsluiten of testen, je dat langer dan 24u of 48u moet volhouden.
Denk eerder aan 2 weken.

eens maar hij heeft dus niet constant jeuk met voeding bijvoorbeeld, valt vooral op na het wandelen in specifiek gebied.
Ook heeft hij de ene x wel jeuk en de andere keer niet. Volgens de dierenarts, zou hij dan elke keer wel jeuk moeten hebben en knabbelen.
Maar daar zit geen constante factor in .
En soms zit hij er dagen niet aan en dan opeens wel , meestal dus na het wandelen in het dichtsbijzijnde park ;-)
Gebruikersavatar
Door essie74
#3449307
zijn er nog aanbevelingen voor holistische praktijk omgeving Utrecht?
zoek mij suf, stukje rijden is geen punt maar wel graag ergens waar er plek is :-*
Door Lizzy
#3449310
**klopt wat je zeg Lizzy, maar die heeft een beste wachtlijst en hoe we ook zoeken en doen er is geen dag het zelfde qua klachten.**
Maar er zijn toch meerdere dermatologen in NL werkzaam?
**Inmiddels wel bekend dat een eerder nest een pup had met gelijke klachten en dit bleek van alles met pollen van doen te hebben :'( **
Op dit moment zijn er nog maar weinig pollen. Ik denk dat jouw hond mogelijk ergens anders gevoelig voor is. Of misschien is het begonnen met pollen en zit er nu zoveel irritatie dat het niet over gaat. Kan. Denk ik. Volgend jaar zou ik zeker-te-weten in februari met Puur Pollen starten!
Op zich kan het ook een reactie zijn op iets als pesticides, schoonmaakmiddelen, schimmels in de vloer, etc. Dingen waar je niet zo gauw aan denkt.** ( groene zeep en azijn en water.....)**
Dan lijkt me dat redelijk uitgesloten.
Wilde ik graag maar de holistische praktijk neemt geen klanten meer aan momenteel (zeist) Zelf aanklooien. En tot je weet wat je gaat doen zelf wat maatregelen nemen:
Chiron? Is Amsterdam nog een optie voor je? Caspar Broekman en collega's. Of Tannetje Koning? Of Gouda, Ruth Boerekamp? Den Hoek in de Bilt?
Door Siberienne
#3449317
Kaio schreef: vr 02 sep 2022, 17:37 Het ziet er echt haast een beetje ontstoken uit ook nog.

Gevoelsmatig moet ik ook denken aan contact allergie.

En dit schoot me ook te binnen, ik ken iemand met een hond die dit heeft: https://www.dierenrecht.nl/rashonden/aa ... t-aan-zink en dan vooral aan de poten
Wellicht iets om mee te nemen mocht je naar een dermatoloog of verder onderzoek gaan ermee.
De husky van kennissen van ons had dat, maar dat zat wel meer tussen de tenen en onder de poten. Vaak raken juist de voetkussentjes aangetast en zit het ook op de snoet (rond ogen en neus). Onze eerste husky had het ook, maar rond zijn neus, in periodes van stress. Bij hem hielp zinkzalf als een tierelier. Bij de husky van kennissen was het zink tabletten. Zij hebben er trouwens (te) lang mee rond getobd, tot ze naar een dermatoloog gingen die biopten nam. Was een dermatoloog ergens in Amsterdam.

Maar het komt marabou een heel beperkt aantal rassen voor, zoals in je link ook staat. Diagnose stellen gaat met een huidbiopt.

https://dermvettacoma.com/zinc-responsive-dermatosis/
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door