Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3448223
pearlsofpassion schreef: za 13 aug 2022, 01:29 Klinkt precies als Ikaria. Behalve het wandelen dan. Maar als ik vb aan het eten begin, gaat ze wat zoeken dat niet eetbaar is om op te eten... :???:
En ze likt en krabt zich nog steeds wat kaal.
Luis is altijd al een stresskip geweest, die gaat in huis sproeien...

Dus ik lees even mee, maar katten en kruiden zijn wel tricky... :-X :-\
De eerder in dit topic genoemde destress van huisdierendokter is geschikt voor katten. Heb daar eens wat pillen van gehad voor Dinky maar helaas waren het geen pillen die ze lekker op eet dus dat was geen succes daardoor. Geen idee hoe werkzaam het is aangezien de pil niet in de poes kwam ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3448229
Ja, ik zocht iets anders.
Die grote pillen zie ik idd ook niet eeuwig blijven geven. Ze krijgen nog giardex en das een opgave...

Telizen ga ik wel eens proberen.
Bach rescue deed niets...
Door yazzie
#3448252
Stress is naar, het tast het welzijn van je hond aan, zeker als ze continu aanstaan en dus niet de kans krijgen om op te laden... :-[ Als ik je voorbeeld lees van het begin van een wandeling dat ze meteen hyper is als ze buiten staat en dingetjes wil oppakken, zou je misschien eerst binnen al dingen kunnen gaan ontkoppelen die erop wijzen dat je gaat wandelen zodat je uiteindelijk met meer rust buiten je wandeling begint. Dat heb ik ook gedaan en dat geeft sowieso al meer rust voordat je gaat wandelen. ;)

Ik heb twee honden, één relaxte en daarnaast één die sneller bezorgd is om dingen/geluiden/andere dieren en daarop reageert met stresssignalen. Dat vergt een andere aanpak en meer nadenken wat ik wel en wat ik niet doe op een dag.

Ik zou eerst eens gaan kijken wat over de gehele dag gezien 'anders' kan dan wat je nu doet zoals slaapt je hond genoeg, doet ze overdag niet teveel in de vorm van te lange wandelingen of trainingen, doet ze 'iets' met haar neus (snuffelwandeling, zoeken/speuren, snuffelmat/hersenwerkjes dat ontspant enorm), heeft ze vrijwillig contact met andere honden of wordt het 'opgedwongen' en heeft ze een echt veilige plek in huis waar ze tot rust kan komen en dus echt kan slapen zonder gestoord te worden.

Ik heb makkelijk praten hóór, :-* , ik leef alleen met mijn honden en bij mij in huis is het dus altijd rustig. Tegenwoordig wandel ik ook op tijdstippen dat veel andere honden al uitgelaten zijn, gewoon om stressmomenten voor mijn hond te voorkomen. Hij is minder actief omdat hij minder losloopt, zelfs minder wandelt qua afstand en tijdsduur maar meer snuffelt. Ik loop ook veel vaker dezelfde rondes (meer voorspelbaarheid) en laat mijn hond bepalen hoe snel we lopen (tot op zekere hoogte :biggrin2: ), hoe lang we stilstaan zodat hij kan kijken/ruiken en ook waar we lopen. De laatste ronde is altijd standaard dezelfde zodat ze (hopelijk) zonder 'toestanden' rustig de nacht in kunnen.

Verder gebruik ik in huis de verdamper van adaptil. Nog niet zo heel lang, maar ik heb toch het idee dat ook dit iets bijdraagt. Daarnaast ga ik ook de Puur Tranquil inzetten, sowieso met het oog op de naderende vuurwerkperiode (in december zet ik daarnaast ook tijdelijk de Puur Nervo erbij in en daarnaast train ik dit ook elk jaar, meer uit voorzorg want ik weet dat mijn hond dus stressgevoelig is). Eventueel voor incidentele gevallen wat ik niet kan ontwijken voor mijn hond (bijvoorbeeld dierenarts) zet ik Bach druppels in, maar dat is dus heel kortstondig. Zylkene is wetenschappelijk onderbouwd dat het werkt. Phytonics Strezzz schijnt ook goed te werken. Met deze twee laatste heb ik zelf geen ervaring. Wat wel zo is, is dat in zowel de Puur Tranquil als de Phytonics Strezzz St. Janskruid zit wat de werking van medicatie kan beïnvloeden. Mijn hond heeft verder geen onderliggende gezondheidsissues maar daar zou ik dus ook wel naar kijken mocht je hond al medicatie voor iets krijgen. Clomicalm is medicatie via de dierenarts, ook geen ervaring mee en eerlijk gezegd ga ik dit niet inzetten omdat met stressreductie, meer beleid en dus adaptil al veel heb bereikt. Ik zou in elk geval niet teveel door elkaar gaan gebruiken als in meerdere poeders en druppels door elkaar.

Tot slot ga ik naar een dierenarts/osteopaat/chiropractor om hem te laten checken of hij medisch echt in orde is. De laatste keer had hij toch een blokkade in de rug en ook pijn/ongemak zorgt voor stress. Ook was er spanning op de maag, niet geheel onverwacht voor mij. Dit speelde vorig jaar al en had zijn voeding al aangepast in combi met Puur Stomach. Ik doe dit één keer per jaar uit voorzorg.

Sterkte met je beestje, ik snap heel goed dat je graag zou zien dat ze wat meer ontspannen in het leven staat. :-*
Gebruikersavatar
Door doranto
#3448318
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Stress is naar, het tast het welzijn van je hond aan, zeker als ze continu aanstaan en dus niet de kans krijgen om op te laden... :-[
Gelukkig is ze ook een heel groot deel van de dag relaxt en ligt dan lekker te slapen.
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Als ik je voorbeeld lees van het begin van een wandeling dat ze meteen hyper is als ze buiten staat en dingetjes wil oppakken, zou je misschien eerst binnen al dingen kunnen gaan ontkoppelen die erop wijzen dat je gaat wandelen zodat je uiteindelijk met meer rust buiten je wandeling begint. Dat heb ik ook gedaan en dat geeft sowieso al meer rust voordat je gaat wandelen. ;)
Dan mag ik 's-morgens niet meer opstaan, geen koffie meer drinken, geen schoenen meer aantrekken, niet meer richting voordeur lopen (met of zonder schoenen), sowieso zeker niet haar riem pakken uiteraard, en ga zo nog maar even door. Ontkoppelen dat we gaan wandelen, gaat hier dus niet lukken. Dat is hier ook niet zo zinvol, want uiteindelijk zal ik toch mét riem en hond naar buiten moeten.... en dat is :D :D :D
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Ik heb twee honden, één relaxte en daarnaast één die sneller bezorgd is om dingen/geluiden/andere dieren en daarop reageert met stresssignalen. Dat vergt een andere aanpak en meer nadenken wat ik wel en wat ik niet doe op een dag.

Ik zou eerst eens gaan kijken wat over de gehele dag gezien 'anders' kan dan wat je nu doet zoals slaapt je hond genoeg,
Ja
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55doet ze overdag niet teveel in de vorm van te lange wandelingen of trainingen,
Nee
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55doet ze 'iets' met haar neus (snuffelwandeling, zoeken/speuren, snuffelmat/hersenwerkjes dat ontspant enorm),
Niet specifiek
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55heeft ze vrijwillig contact met andere honden of wordt het 'opgedwongen'
Ja-nee
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55en heeft ze een echt veilige plek in huis waar ze tot rust kan komen en dus echt kan slapen zonder gestoord te worden.
Ja
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Ik heb makkelijk praten hóór, :-* , ik leef alleen met mijn honden en bij mij in huis is het dus altijd rustig. Tegenwoordig wandel ik ook op tijdstippen dat veel andere honden al uitgelaten zijn, gewoon om stressmomenten voor mijn hond te voorkomen.
In huis is het hier ook rustig en buiten komen we zelden iemand tegen
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Hij is minder actief omdat hij minder losloopt, zelfs minder wandelt qua afstand en tijdsduur maar meer snuffelt.
Zij is gefokt op veel lopen (hoeden) als ze te weinig wandelt verergert dat haar stress
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Ik loop ook veel vaker dezelfde rondes (meer voorspelbaarheid) en laat mijn hond bepalen hoe snel we lopen (tot op zekere hoogte :biggrin2: ), hoe lang we stilstaan zodat hij kan kijken/ruiken en ook waar we lopen.
Hier idem :)
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 De laatste ronde is altijd standaard dezelfde zodat ze (hopelijk) zonder 'toestanden' rustig de nacht in kunnen.
De laatste ronde is hier los op eigen terrein. De stress is hier ook alleen als er 'iets' gaat gebeuren. Als we terug zijn van het wandelen is de stress weg.
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Verder gebruik ik in huis de verdamper van adaptil. Nog niet zo heel lang, maar ik heb toch het idee dat ook dit iets bijdraagt. Daarnaast ga ik ook de Puur Tranquil inzetten, sowieso met het oog op de naderende vuurwerkperiode (in december zet ik daarnaast ook tijdelijk de Puur Nervo erbij in en daarnaast train ik dit ook elk jaar, meer uit voorzorg want ik weet dat mijn hond dus stressgevoelig is). Eventueel voor incidentele gevallen wat ik niet kan ontwijken voor mijn hond (bijvoorbeeld dierenarts) zet ik Bach druppels in, maar dat is dus heel kortstondig. Zylkene is wetenschappelijk onderbouwd dat het werkt. Phytonics Strezzz schijnt ook goed te werken. Met deze twee laatste heb ik zelf geen ervaring. Wat wel zo is, is dat in zowel de Puur Tranquil als de Phytonics Strezzz St. Janskruid zit wat de werking van medicatie kan beïnvloeden. Mijn hond heeft verder geen onderliggende gezondheidsissues maar daar zou ik dus ook wel naar kijken mocht je hond al medicatie voor iets krijgen. Clomicalm is medicatie via de dierenarts, ook geen ervaring mee en eerlijk gezegd ga ik dit niet inzetten omdat met stressreductie, meer beleid en dus adaptil al veel heb bereikt. Ik zou in elk geval niet teveel door elkaar gaan gebruiken als in meerdere poeders en druppels door elkaar.
Vuurwerk is er hier niet en qua remedie ga ik nu als eerste destress uitproberen :)
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Tot slot ga ik naar een dierenarts/osteopaat/chiropractor om hem te laten checken of hij medisch echt in orde is. De laatste keer had hij toch een blokkade in de rug en ook pijn/ongemak zorgt voor stress. Ook was er spanning op de maag, niet geheel onverwacht voor mij. Dit speelde vorig jaar al en had zijn voeding al aangepast in combi met Puur Stomach. Ik doe dit één keer per jaar uit voorzorg.
Zij komt alleen af en toe bij Tannetje om te titeren, ze is gelukkig tot nog toe heel gezond :)
yazzie schreef: zo 14 aug 2022, 12:55 Sterkte met je beestje, ik snap heel goed dat je graag zou zien dat ze wat meer ontspannen in het leven staat. :-*
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! :-*
Gebruikersavatar
Door Ina
#3448323
Mag ik nog een optie in de groep gooien, ik heb goede ervaring met https://www.lto3.nl/

Nu was het niet werkzaam genoeg om de vuurwerkellende te onderdrukken (maar die is hier dan ook zo ongeveer van eind september tot eind januari >:( ) maar ik zag echt verbetering in haar 'omgaan met stress' toen ik dit nog alleen gebruikte.
Door Siberienne
#3448325
Jouw Phemke klinkt wel een beetje als mijn Spot; aan is dubbel aan. Uit gaat prima maar als er wat gebeurt is het 200%. Ik heb me wel eens afgevraagd of hij er nou zelf last van had. Soms dacht ik van wel, soms leek het meer mijn probleem (zere rug en schouders enzo).

Lichaamsbeweging op zich was juist prima, bv steppen werd hij rustig van. Ik heb met hem getraind bij Nelis Verhoeven van ‘Calming signs’. En daar was de boodschap in het algemeen ‘doe minder’ - en vielen ze van hun stoel van verbazing toen Spot het ineens veel beter deed bij een training en zelfs niet reageerde op een kat. Ja kunst, hij had die ochtend een uur voor de step gerend 😬😅 ze konden niet geloven dat dat juist hielp bij het verwerken van prikkels. Terwijl ik zelf juist ook goed merk dat beweging helpt om minder stress te hebben.

Maar goed, het blijft dus wel individueel. Zo werd hij bv heel onrustig van de geur van adaptil, daar wilde hij NIKS van hebben.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3448329
Ina schreef: ma 15 aug 2022, 13:11 Mag ik nog een optie in de groep gooien, ik heb goede ervaring met https://www.lto3.nl/

Nu was het niet werkzaam genoeg om de vuurwerkellende te onderdrukken (maar die is hier dan ook zo ongeveer van eind september tot eind januari >:( ) maar ik zag echt verbetering in haar 'omgaan met stress' toen ik dit nog alleen gebruikte.
Dankjewel! Hoe meer tips/keuzes hoe beter :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3448331
Siberienne schreef: ma 15 aug 2022, 13:15 Jouw Phemke klinkt wel een beetje als mijn Spot; aan is dubbel aan. Uit gaat prima maar als er wat gebeurt is het 200%. Ik heb me wel eens afgevraagd of hij er nou zelf last van had. Soms dacht ik van wel, soms leek het meer mijn probleem (zere rug en schouders enzo).

Lichaamsbeweging op zich was juist prima, bv steppen werd hij rustig van. Ik heb met hem getraind bij Nelis Verhoeven van ‘Calming signs’. En daar was de boodschap in het algemeen ‘doe minder’ - en vielen ze van hun stoel van verbazing toen Spot het ineens veel beter deed bij een training en zelfs niet reageerde op een kat. Ja kunst, hij had die ochtend een uur voor de step gerend 😬😅 ze konden niet geloven dat dat juist hielp bij het verwerken van prikkels. Terwijl ik zelf juist ook goed merk dat beweging helpt om minder stress te hebben.

Maar goed, het blijft dus wel individueel. Zo werd hij bv heel onrustig van de geur van adaptil, daar wilde hij NIKS van hebben.
Wat jij schrijft over Spot is inderdaad precies hoe Phemke ook is! (behalve dat ik geen adaptil heb geprobeerd en dat dus niet weet). Lichaamsbeweging werkt bij haar ook rustgevend!
Door yazzie
#3448336
Stressreductie na beweging valt of staat ook bij wat en hoe vaak iets onderweg gebeurt hé... ;) Natuurlijk is bewegen goed en maakt het (lichamelijk) moe maar wat gebeurt er verder op de wandeling wat stressverhogend kan werken? Of je alleen-op-de-wereld kan wandelen, je hond op eigen terrein kan uitlaten of toch vier/vijf keer per dag middenin de maatschappij met allerlei prikkels terecht komt. ::) Kan je nog zoveel beleid op loslaten, maar ik ontkom hier gewoon niet aan katten en uitvallende, loslopende honden, losloopgebied of niet. :-\ Met als triest dieptepunt een aanval van een loslopende stafford in het donker voor mijn eigen voordeur een paar maanden geleden. >:( Bladgeritsel en gewoon donker was voor mijn hond toen al genoeg om angstig te reageren... :'(

En ja, natuurlijk, wat voor de één werkt, beweging, werkt voor de ander nou net niet. Ik dacht in eerste instantie ook dat als ik meer ging doen, dat hij vanzelf rustiger zou worden. Not. Meer doen in een omgeving waar je prikkels niet kan ontlopen leverde juist voor mijn hond meer stress op. Misschien/waarschijnlijk was dat anders geweest als ik in een minder hondrijk gebied had gewoond. Dus heb ik ingezet op meer neuswerk in een rustige en gecontroleerde omgeving i.p.v. lichamelijk moe maken.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3448337
Ja, iedere situatie is natuurlijk anders. Wat voor de een stressvol is, kan voor een ander inderdaad juist rustgevend zijn, zoals bijvoorbeeld de hoeveelheid beweging.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3448456
iedere hond heeft natuurlijk een andere copingsstyle. En tja bij rennen komen ook hormonen vrij die je weer gelukkig maken.
Ik heb na het intensief sporten eerlijk gezegd ook een goed gevoel. En als je een hond hebt die dat fijn vind kan het dus juist zijn dat dat wel nodig is voor een goede balans. Een hond die niet graag wil rennen is natuurlijk een ander verhaal, die heeft weer andere hobby's nodig.
Daarnaast is voldoende bewegen ook goed voor de hersenen.

Vooral de balans tussen , activiteit rust en stress is belangrijk. Die balans is voor ieder anders en kan ook veranderen.

Voor honden die graag werken helpt het om ook een hobby te hebben :biggrin2:

Maar Phemke houdt dus ook vooral van wandelen als ik dat zo hoor, en tussendoor staat ze er niet de hele tijd op te wachten of over te stressen?


Kaio moest ook altijd persee flink rennen, zeker als ie stress had gehad, dat ontlade hem. Maci niet zo, die was moeilijker te ontstressen, Fozzy moest vooral de clown uithangen, Oli eh die is meer pompiedom, en Zino, tja dat is een mislukte kruising tussen een newf/kangeroe en een pauw. ;D Allemaal zelfde ras, allemaal anders, ook in hun omgang met stress ;)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3448462
Kaio schreef: wo 17 aug 2022, 12:45 iedere hond heeft natuurlijk een andere copingsstyle. En tja bij rennen komen ook hormonen vrij die je weer gelukkig maken.
Ik heb na het intensief sporten eerlijk gezegd ook een goed gevoel. En als je een hond hebt die dat fijn vind kan het dus juist zijn dat dat wel nodig is voor een goede balans. Een hond die niet graag wil rennen is natuurlijk een ander verhaal, die heeft weer andere hobby's nodig.
Daarnaast is voldoende bewegen ook goed voor de hersenen.

Vooral de balans tussen , activiteit rust en stress is belangrijk. Die balans is voor ieder anders en kan ook veranderen.

Voor honden die graag werken helpt het om ook een hobby te hebben :biggrin2:

Maar Phemke houdt dus ook vooral van wandelen als ik dat zo hoor, en tussendoor staat ze er niet de hele tijd op te wachten of over te stressen?


Kaio moest ook altijd persee flink rennen, zeker als ie stress had gehad, dat ontlade hem. Maci niet zo, die was moeilijker te ontstressen, Fozzy moest vooral de clown uithangen, Oli eh die is meer pompiedom, en Zino, tja dat is een mislukte kruising tussen een newf/kangeroe en een pauw. ;D Allemaal zelfde ras, allemaal anders, ook in hun omgang met stress ;)
Dat valt gelukkig wel mee. Maar naarmate de tijd verstrijkt na de laatste wandeling, houdt ze ons wel steeds beter in de gaten, want stel.... ::)
Door yazzie
#3448468
Ik heb ook honden die voor het werken geboren zijn. ;) Maar bij de één vult de stressemmer dus veel sneller dan bij de ander. En ja, ook positieve stress is en blijft stress, komen er stoffen vrij in het lichaam waar ze 6-8 uur voor nodig hebben om dat weer af te breken. Als die stressemmer te vol blijft of zelfs overloopt kom je dus vanzelf uit met het dealen van stress door je hond wat tot probleemgedrag kan leiden. Niet altijd, maar bij een ras als een Duitse herder vaak wel. ;)

Ik streef er dus zelf naar om die copingsmechanismen voor te blijven want dat impliceert dat er een grens voor de hond is overgegaan. En nee, dat kan niet altijd want er zijn zaken waar je dus geen controle over hebt maar zet ik management in om het vullen van de stressemmer zo veel mogelijk te beperken (als in afstand vergroten, omdraaien of op commando laten snuffelen). Dat betekent niet dat ik niks meer doe met mijn honden, maar wel op een andere manier dan wel korter dan wel op een ander tijdstip. Ik loop ook gewoon gemiddeld tweeënhalf/drie uur met mijn honden waarbij ze één lange wandeling (één tot anderhalf uur) los lopen met elkaar en rennen over de dijk of door de branding, close contact met 'vreemde' honden voorkom ik voor de jongste want dat voegt voor hem niks positiefs toe, voor de oudste wel, maar de jongste heeft genoeg contact met bekende honden waar hij zich wel veilig bij voelt, ik doe obedience en train bijna dagelijks maar het zit 'm echt in de details om de juiste balans voor je hond te vinden.

Mijn stressgevoelige hond heeft ook niet één copingsmechanisme: soms bevriest hij maar heel vaak wordt hij 'gewoon alleen maar' druk (fiddle about). Simpelweg afstand vergroten en hem dan informatie laten verzamelen helpt dan al. Bij een te gevulde stressemmer sluit ik snappen/uitvallen niet uit bij de jongste dus vandaar ook dat ik gewoon heel alert ben in het zo leeg mogelijk houden van de stressemmer. Ik heb gewoon geen zin in twee uitvallende of opjagende Duitse herders. Alleen vluchten heb ik hem nog niet zien doen, ontwijken wel en dat vind ik dikke prima maar vluchten niet.

Ik snap juist wel dat Siberienne haar hond rustig werd van steppen, dat zit zo in de genen. Zo heeft elk ras van oorsprong wel zijn eigen ontladingsklep. Of dat nu schapendrijven of waterwerk of wat dan ook is. Als je dat inzet, ja, prima natuurlijk. Dat heb ik met mijn vorige herders ook jaren gedaan (IPO/speurhond) maar nu kies ik dus heel bewust een andere route, wel neuswerk (speurhnd/detectie) en gehoorzaamheid (obedience) maar dus zonder verdedigingswerk. Daarnaast dus heel bewust bezig met stressreductie en ombuigen van niet-gewenst gedrag (najagen). Ik heb één heel relaxte herder van 3 en één van bijna 2 die ik met de week vooruit zie gaan, zelfs bij ontmoetingen met katten. :biggrin2: Voorheen ging hij van level 2 naar level 9; dat 'aangaan' zie ik dus vrijwel niet meer :) al blijven er puntjes om aan te werken (de stress bij de plekken waar hij is aangevallen, gladde ondervloeren en dus ook het donker worden) en ook puntjes om aandacht voor te blijven houden (harde geluiden).
Door Siberienne
#3448476
Ik snap heel goed wat je schrijft maar ik ben het niet helemaal eens met ‘goede stress is ook stress’ of althans, dan kom je wat mij betreft ook in de discussie ‘wat is stress’ en wat wordt bedoeld met coping strategy en wat is daar slecht aan. Interessante discussies hoor. Gaat alleen misschien wat ver voor dit topic :biggrin2:

Maar even de analogie met de stress emmer; er zijn wat mij betreft nog andere mogelijkheden als de stress emmer zo leeg mogelijk houden. Dat is de emmer vergroten zodat die minder snel overloopt. Coping heeft in mijn hoofd te maken met het vergroten van de emmer zodat die niet zo snel overloopt. Niet met afreageren van stress.

Spot kon al hardlopende dealen met prikkels die hem op wandeling ‘geprikkeld’ maakten. Dus voor de step kon hij langs een weide met schapen lopen zonder hyper te worden. Net als mijn eerste hond trouwens.

En dan kom ik bij een ander adagium uit de mensen (sport)geneeskunde / eigen ervaring; je kunt niet mentaal en fysiek gespannen zijn. Op het moment dat je gaat bewegen, verandert er ook eea in de biochemie. En ga je anders met prikkels om/ kun je spanning loslaten. En wordt die emmer als het ware ook groter of iig leger. Fysieke stress is wat mij betreft niet hetzelfde als mentale. Eigen ervaring; na een werkweek op vrijdagavond op de atletiek baan. Doodop, zware benen, toch gaan lopen. En ineens begon ik enorm te gapen. Ronden erna liep ik een stuk sneller en voelde me na de training minder moe. (En omgekeerd, toen ik door een blessure niet meer kon sporten, hoppa, burn-out - even kort door de bocht). Nou zijn honden geen mensen, maar biologisch gezien is de stress respons bedoeld om in actie te komen, en juist als zelfbeheersing gevraagd wordt gaat dat stapelen.

Maar over stress gesproken, ik moet nog even wat afmaken voor ik naar huis kan van mijn werk. Dus dit is effe snel opgeschreven en vast veel op aan te merken. Maar zoals gezegd ; interessante materie 😅
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3448482
ik kopieer even iets over het begrip stress

Stress-toestand is een fysiologisch / psychologisch evenwicht, een
gespannen toestand.
De Stress-stimulus of stressor is elke gebeurtenis die de homeostase
(evenwicht) in de lichaamsprocessen verstoort of dreigt te verstoren
Controleerbaarheid/voorspelbaarheid
De Stress-respons is de manier waarop het lichaam op de stressor
reageert, een reactie die nodig is om de homeostase te herstellen
(adaptie)


:biggrin2:

En deze quote: Complete freedom from stress is death" ;) Vind ik daarin ook geweldig. Dtress hoort erbij, maar het mag je niet te veel worden.

Ratten hadden dezelfde hormonale respons op gevecht als op het hebben van seks. Echter de manier waarmee je er dan mee om kunt gaan, of het toch als positief ervaart heeft invloed.

En dan Coping = succesvol omgaan met stressvolle situaties. De stijl is de manier waarop. Dat zit in het dier zelf. Uiteraard kun je hier wel meer vaardigheden aanleren (dat is dan inderdaad gelijk aan het vergroten van de stress-emmer). En evt toch ook wat andere stijlen die op dat moment handiger en minder gevaarlijk zijn. Leren snuffelen kan altijd van pas komen ;) (en verlaagt bewezen de stress)

Sommige honden /mensen hebben ook echt een adrenaline uitlaatklep nodig anderen weer minder, dat is vaak al erfelijk, karakter etc.
En uiteindelijk gaat het om de balans, en hoe je dus met de stress kunt omgaan.

Ik vind het geen interessant onderwerp hoor ;) :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door