Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door WhiteShepherd
#3448111
Hallo allemaal,

Begin deze week hebben wij een maagtorsie bij mijn witte herder van 6 jaar meegemaakt. Medisch heeft ze nog nooit wat gehad.
Nu hebben ze haar met een slang haar kunnen laten braken en is het gas uit haar maag gegaan. ze ging van 40,5 graden terug naar 39.
Gelukkig kon ze na 2 uur al weer terug mee naar huis. Nu vroeg ik mij af wat we kunnen veranderen om het te proberen te voorkomen voor de volgende keer.


- 3 keer per dag eten in plaats van 1 keer.
- van barf terug naar kvv (was bang dat er bot vastzat, deze angst gaat niet meer bij mij weg)
- Verhoogde voerbak? Eten uit een anti schro bak? mijn herder eet niet zo snel, is een rustige eter.
- geen gras meer mogen eten tijdens wandelingen
- geen fruit meer
- rust na eten hadden we, nu ook minstens 1 uur na wandeling pas eten
- zoveel mogelijk stress vermindering, rustigere wandelingen.


weten jullie nog een paar dingen die slim zijn na een maagtorsie?
Het vastzetten van de maag is ons afgeraden.

Weten jullie of er een soort tracker bestaat dat als de hartslag verhoogd of verlaagd dat ie op je telefoon afgaat?

Mijn moeder vraagt hetvolgende:
Hoelang heb je van het begin van een maagtorsie totdat de maag draait?
Na hoeveel uur geven ze je hond op?
Hoeveel kans is er op een 2e maagtorsie?
Zijn er mensen die dit hebben meeemaakt en dingen hebben aangepast waardoor het nooit meer is teruggekomen/heel lang is weggebleven?

Bij voorbaat dank.
Door Lizzy
#3448112
WhiteShepherd schreef: vr 12 aug 2022, 01:38 Hallo allemaal,

Begin deze week hebben wij een maagtorsie bij mijn witte herder van 6 jaar meegemaakt. Medisch heeft ze nog nooit wat gehad.
Nu hebben ze haar met een slang haar kunnen laten braken en is het gas uit haar maag gegaan. ze ging van 40,5 graden terug naar 39.
Gelukkig kon ze na 2 uur al weer terug mee naar huis. Nu vroeg ik mij af wat we kunnen veranderen om het te proberen te voorkomen voor de volgende keer.
Oh jee, wat een narigheid! Gelukkig is ie niet helemaal gedraaid...

- 3 keer per dag eten in plaats van 1 keer.
- van barf terug naar kvv (was bang dat er bot vastzat, deze angst gaat niet meer bij mij weg)
- Verhoogde voerbak? Eten uit een anti schro bak? mijn herder eet niet zo snel, is een rustige eter.
- geen gras meer mogen eten tijdens wandelingen
- geen fruit meer
- rust na eten hadden we, nu ook minstens 1 uur na wandeling pas eten
- zoveel mogelijk stress vermindering, rustigere wandelingen.
Ik vind het heel vervelend om te zeggen maar een aantal maatregelen van hierboven zijn juist maagtorsie bevorderend. Er is inmiddels best veel onderzoek gedaan en dat is eruit gekomen. Gras kun je gerust laten eten. Fruit mag ook hoor, maar nooit meer in combinatie met vlees. Altijd op nuchtere maag. Ja, dat rust na het eten werkt ook niet, ook gebleken uit onderzoek. Stress vermijden is altijd goed. Ik zou absoluut niet 3 keer per dag gaan voeren. Daarmee houd je het spijsverteringssysteem continue actief. Ik snap dat je 1 keer per dag voeren eng vindt, maar ga dan 2 keer per dag voeren en doe dit binnen 8 uur. Ja, als jij geen BARF meer durf te voeren, dan heb ik daar natuurlijk geen commentaar op. Verhoogde voerbak is maagtorsie bevorderend! Niet doen, echt niet! En een antischrokbak heeft ze dus niet nodig.
weten jullie nog een paar dingen die slim zijn na een maagtorsie?
Het vastzetten van de maag is ons afgeraden.
Ik neem aan dat ze op ging zwellen? Ik zou Carbo Vegetabilis D6 geven op het moment dat dit weer gebeurd. Tablet fijn pletten tussen twee eetlepels en het poeder naar binnen gooien. En naar de dierenarts rijden.
Weten jullie of er een soort tracker bestaat dat als de hartslag verhoogd of verlaagd dat ie op je telefoon afgaat?
Ik zou dat niet weten.
Mijn moeder vraagt hetvolgende:
Hoelang heb je van het begin van een maagtorsie totdat de maag draait?
Na hoeveel uur geven ze je hond op?
Hoeveel kans is er op een 2e maagtorsie?
Zijn er mensen die dit hebben meeemaakt en dingen hebben aangepast waardoor het nooit meer is teruggekomen/heel lang is weggebleven?
Bij voorbaat dank.
Vraag 1: daarop is geen antwoord mogelijk. Ik heb meegemaakt dat de maag binnen een paar minuten draait en ik heb meegemaakt dat het uren duurt. Vraag 2: ook niet te zeggen, dat hangt helemaal af van de toestand van de hond. Als ze je hond open maken en het blijkt dat er al heel veel maag/darm is afgestorven, dan is dat wel vaak het moment waarop ze niet meer verder kunnen. Vraag 3: ja, er is kans op een 2de maagtorsie. Op een 3de. Op een 4de. Vraag 4: de oorzaak van een maagtorsie is volgens mij vooral de bouw van de hond en de genetische toestand van de hond. Bij ons ras zien wij het bijv. in bepaalde lijnen voorkomen (altijd met 1 specifieke voorouder erin, vaak meerdere keren). Ik heb ook een Basset gehad die maagtorsie heeft gehad en bij haar loerde het opzwellen (wat ze in het Engels ook wel "bloat" noemen) altijd om de hoek. Het begon bij haar met misselijk worden. En dan ging ze, heel gek, de vloer likken en probeerde ook lange dingen naar binnen te werken en zo heeft ze zelf een keer de veters van mijn beide wandelschoenen opgegeten. Maar ook takken, bladeren en gras ging naar binnen. Haar spijsvertering was gewoon niet in orde. Uiteindelijk is zij aan problemen met de maag overleden, toen ze bijna 10 was (maagkanker). Ik ken helaas een paar honden die maagtorsie hebben gehad en waarbij de baas na stuk of 3 of 4 torsies terecht zei "we gaan er mee stoppen". Maarrrr, mijn ervaringen zijn die van jullie niet. Ik weet niet in hoeverre jullie hond problemen heeft met de spijsvertering? Misselijkheid? Opzwellen? Maar zo ja: dan zou ik daar toch door een holistisch dierenarts naar laten kijken.
Door WhiteShepherd
#3448118
Hoi Lizzy, bedankt voor je antwoord.
Mijn herder heeft niet echt last van haar maag of andere ziektes. 1 keer per maand dat ze misschien eens een keer iets overgeeft.
Gras eten komt er ook altijd weer aan de achterkant uit, dit nam ze over van mijn andere hond die wel erg veel problemen had qua gezondheid en vroeg overleed :'( .
Enige keren dat ze naar de dierenarts is gegaan is op 1 hand te tellen gelukkig en dan nog voor de sterrilisatie en inentingen. Ik vondt r juist heel erg gezond vandaar dat we hier ook zo ontzettend van geschrokken zijn.
Door MillyMol
#3448132
Natuurlijk ben je geschrokken. Ik zou me ook doodschrikken als ik zoiets zou zien gebeuren.

Het kan best zijn dat het nooit meer gebeurt, maar als je angst na enige tijd nog niet gezakt is, dan zou ik je adviseren om met de DA de mogelijkheden te bespreken van een operatie waarbij de maag met een paar hechtingen aan de buikwand wordt gefixeerd (gastropexie).

In hoeverre dat de kans op herhaling tot nul reduceert weet ik niet en zou goed doorgesproken moeten worden, evenals andere zaken, zoals voor- en nadelen, evt. complicaties, kosten etc. en wat evt. vergoed wordt indien je je hond verzekerd hebt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door